Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Faren min hadde en 1978 Citroen GS fra 1979 til 1984. Har ingen bilder, men han beskriver fargen som "råner-oransje" og at den ble solgt ny i Trondheim, VD78xxx. Han ble faktisk stoppet oppover Trondheimsveien v/Carl Berner på vei opp til Aker Sykehus av en politimann på motorsykkel pga grisekjøring i 1979, men da politimannen så en fødende kvinne i baksetet (søsteren min var på vei) slapp han unna bøter.

 

 

Husker jeg satt på med en GS som moren til en klassekamerat hadde da jeg gikk i 2 eller 3 klasse. Det var den første bilen som jeg la merke til var noe mere enn en vanlig bil. Den gamle Opelen til fattern var ikke sånn.

Husker jeg lurte veldig på hvor speedometeret var. Det var et stort tall som lyste opp i en firkantet vindu. Ble like imponert mange år senere da jeg fant ut at det "vinduet" var en kjempekraftig lupe. Tallene var i virkeligheten bare noen millimeter høye men ble forstørret opp så de ble en 4-5 cm.

 

Må si det er tøft at Citroën igjen begynner og lage kule biler. Jeg snur meg litt når jeg treffer på en Cactus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik og takk for hyggelige ord. Det er nærmere to år siden jeg har vært særlig tilstede på norske bilforum og det er alltid hyggelig å føle seg velkommen og se at man har vært borte men ikke glemt.

Vedr. innlegget mitt om Ludwig Kraus som du refererte til, har det alltid irritert meg litt at det innlegget utelot en del informasjon jeg synes hørte med, så kanskje en oppfølger burde se dagens lys en dag.

 

Jeg  har også lyst til å gratulere deg med hva du har fått til med denne tråden:  Aktivitet og besøk virker å være bedre enn noen sinne, og gir ny ammunisjon til argumentet mitt om at de som i flere år har hevdet at diskusjonsforum er gammeldagse og ikke har noe å stille opp med overfor Twitter eller Facebook, tar feil. 

 

 

Takk til deg også for hyggelige ord vedr. tråden. Jeg synes at det er litt artig at tråden blir lest av såpass mange som den gjør, men dette er langt fra min fortjeneste alene. Mange bidrar heldigvis med spennende og interessante innlegg så på den måten er tråden et slags fellesprosjekt... så takk til alle dere andre også.

 

For min del er utfordringen å finne en balanse på det jeg skriver om. Jeg har med tiden lært meg å kun skrive hvis jeg har lyst og kun ta opp emner som faller lett for hånden den aktuelle dagen. Det kan bli litt mye Porsche noen ganger, men dette betyr ikke at f.eks BMW ikke har fokus. Tråden er en potpourri av det som interesserer meg + bidrag fra dere andre og det er jeg egentlig veldig tilfreds med. Det meste er lov å skrive om bare det gjøres på en skikkelig måte og er nogenlunde relevant for forumet... :)

 

Apropos Citroën GS så ble det faktisk solgt rundt 14000 stk. i Norge. Dette skal ses i perspektiv av at det ble solgt rundt 5500 stk. BMW E21, 37000 stk. Golf I og 25000 stk. Saab 90/99. GS'en kostet ca. 32000 kroner, 3-serien ca. 61000 kroner, Golfen ca. 43000 kroner og Saab'en ca. 48000 kroner. Vi snakker altså om 1970-80 kronerverdi. Som vi ser var 3-serien (316) fryktelig dyr i forhold til spesielt Citroën GS og slik er det vel idag også. C4, som er dagens markedsmessige pendant til GS, får man fra rundt 220000 kroner, mens en BMW koster minst 275000 kroner (116i).

 

Romskip... var ofte en betegnelse som gikk igjen når man snakket om designet på de klassiske modellene fra Citroën og når det gjelder dashboardet/instrumentpanelene er dette vel fortjent. Dette er bilder av en tidlig GS og CX (serie 1)... :)

 

gallery_38233_76_36652.jpg

 

gallery_38233_76_906514.jpg

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er trolig for spesielt interesserte, men "E30-rallying" (sort of iom. at filmen umiskjennelig bærer preg av å være produktplassering) ser allikevel ganske kult ut selv om den aktuelle bilen kun er en 325i og ikke en 325ix... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg satt på med en GS som moren til en klassekamerat hadde da jeg gikk i 2 eller 3 klasse. Det var den første bilen som jeg la merke til var noe mere enn en vanlig bil. Den gamle Opelen til fattern var ikke sånn.

Husker jeg lurte veldig på hvor speedometeret var. Det var et stort tall som lyste opp i en firkantet vindu. Ble like imponert mange år senere da jeg fant ut at det "vinduet" var en kjempekraftig lupe. Tallene var i virkeligheten bare noen millimeter høye men ble forstørret opp så de ble en 4-5 cm.

 

Må si det er tøft at Citroën igjen begynner og lage kule biler. Jeg snur meg litt når jeg treffer på en Cactus. 

GS var den første bilen jeg hadde,skrudd mye på, motoren tok man ut på en god time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er pussig. Dagen etter at man har diskutert Citroen GS (som er en bil man ser på veien en gang hvert tiår) kommer jeg over denne som eieren akkurat har parkert og forlater. Jeg vrenger bilen opp på fortauet, hopper ut og nærmest roper han tilbake og blir stående å diskutere Citroen i noen minutter.

Dette eksemplaret er en 1982 GSA Speciale med kun 70 000km på nakken. Første eieren var en eldre dame som kun brukte den til og fra hytta i Østerdalen. Bilen har litt kjeks i kantene, men visstnok meget bra for rust under. Skikkelig enhjørning dette her - i følge eieren går det i dag 6 stk GS/GSA på skilt i Norge. Som den skiltnerden jeg er synes jeg det er ekstra stas at den fortsatt har de originale skiltene på.

post-47117-0-84363300-1449858036_thumb.j

post-47117-0-30859200-1449858047_thumb.j

post-47117-0-04146200-1449858056_thumb.j

post-47117-0-39513300-1449858066_thumb.j

post-47117-0-88826900-1449858076_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badevekt-speedometrene i Citroëner fra 1970-tallet er noe for seg selv.

 

Etterfølgeren til GS hadde et dashbord som ikke var mindre fascinerende. GSA, som den het, kjennetegnes ved at den i motsetning til GS hadde stor bakluke, slik vi kan se i bildene til Werther.

 

MnFOUHJQ.jpeg

 

Og siden vi er inne på bilinteriører utenom det vanlige, synes jeg et gjensyn med Aston Martin Lagonda hører med:

 

VEd1VGt6.jpeg

Endret av Der Barockengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig Werther og man må nesten tilgi at den er litt kjeks i kantene... original og 34 år gammel som den er. Jeg har sett betydelig nyere BMW'er og MB'er med langt mer synlig rust enn dette. På det øverste bildet ser man tydelig hvordan Cactusen har arvet den femkantede profilen på forlyktene med den spesielle gummifangeren. Den grunnleggende formen på karosseriet er heller ikke helt ulik og ingen av bilene har turteller. Sjekk også hjulvinkelen på forhjulene (det første bildet). Apropos romskip... på GSA modellen tok det helt av vedr. instrumentpanelet, som bildet til Barockengelen viser. Det er ingen tvil om at Aston Martin kikket Citroën over skuldrene med Lagonda modellen... :)

 

Som med de større modellene fra Citroën (DS, SM, CX, XM, C5 (toppmodellene) og C6) hadde GS/GSA også hydrauliske bremser, styring og fjæring. Dette systemet ble viderført på BX og Xantia's toppmodeller. Såvidt jeg vet hadde også Peugeot 405 Mi16 hydraulisk fjæring på bakakselen.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal innrømmes at jeg hadde vært villig til å betale en solid slump penger for en virkelig bra GS - kanskje et eksemplar av stasjonsvognutgaven, fra den tiden da franskmenn kalte stasjonsvognene sine "Break":

 

MzZxLytM.jpeg

 

Eller kanskje går det som da jeg lurte på en moderne C6:

 

Selv feiget jeg ut på en C6 tidligere i sommer. Tabbe eller lurt trekk? Jeg vet ikke.

 

 

C6-en jeg vurderte var ganske ulik den typske C6 som har blitt bruktimportert i ganske store mengder til Norge:  "Min" bil hadde en firesylindret 2,2 liter med det teknisk noe enklere hjulopphenget som følger med denne, velurseter, ingen navigasjon, manuell girkasse - og i det daglige tror jeg det kunne vært en bedre bil.

 

En liten tankevekker fikk jeg kort tid etterpå da det dukket opp et sekssylindre full-pakke C6 i nærområdet.  Jeg kjører forbi den lokale Citroën-forhandleren ganske ofte, og den bilen stod ganske ofte parkert utenfor verkstedet, gjerne tre-fire dager i strekk. Senere så jeg den samme bilen solgt på ny etter å ha blitt tatt i innbytte hos en forhandler som satser på bruktbiler litt utenom det vanlige.

 

Men, selv om en 40 år gammel GS ved første blikk kan virke ennå mer skremmende, er det tross alt en konstruksjon med færre elektroniske komponenter som kan gå i stykker, og med et liv der den får oppholde seg i en garasje på regnværsdager utsettes den også for færre situasjoner som kan uroe temperamentet til en aldrende fransk dame. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gikk jeg tom for "liker" igjen. Morsomt med spionbildet av Treholt. En ting som slår meg med Citroën er at det virker som om de nesten alltid har en strategi om at de ulike modellene først kommer slik de selv vil utvikle bilene for deretter å lage en mer "fornuftig" mainstream faceliftutgave tre-fire år senere. Slik har det vært med ganske mange Citroën modeller, men jeg liker definitivt prefacelift modellene best. De er som regel mer ærlige og oppriktige i designet. De beste eksemplene er kanskje nettopp GS og ikke minst CX og langt på vei C5 Mrk.I (som jeg har hatt).

 

Jeg har imidlertid mest erfaring med litt eldre Peugeot modeller. Så langt har jeg hatt to stk. 205 (inkl. en GTi), 106, 306, 405 (Break) og tre stk. 406 (inkl. en Break)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst ikke helt klar til å slippe dashborddesignet i Aston Martin Lagonda.

 

VXp4MFFy.jpeg

 

Ved siden av å vise at fotografen ikke helt har kontroll på dybdeskarpheten, minner dette bildet meg om at Lagonda faktisk var en av de ganske få moderne bilene med lydhorn med forskjellig styrke - tiltenkt bruk henholdsvis på landet og i byen.

Vi ser også at den har to bensinpåfyllinger.  Konseptet med to separate bensintanker kjenner vi fra Jaguar XJ6/XJ12 der man skifter mellom tankene med en bryter på instrumentpanelet, som her:

 

OWlwcU1p.jpeg

 

Fun fact: I perioder hadde tollmyndighetene et ekstra øye til XJ6-eiere som krysset grensen, da man mistenkte at bilene ble brukt til spritsmugling - sprit i den ene tanken, bensin i den andre. (For kidsa: Spritsmugling var noe folk drev med i gamle dager, før man fikk øynene opp for trening og netthandel.)

Endret av Der Barockengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën er artig.

Mange bekjente av meg vet jo at jeg er litt bilgal og da hender det at de spør meg om tips på bruktbiler. Da tipser jeg de om og sjekke ut Citroën og Peugeot. Som regel så ser de rart på meg og lurer på om ikke det er drittbiler som alltid er på verksted. Men når jeg får forklart litt så skjønner de litt mere.

Jeg mener. De er billigere enn andre bruktbiler, deleprisen er som regel veldig human og de er slett ikke noe dårligere enn andre moderne biler. Tanta mi er på sin tredje PSA bil nå og er strålende fornøyd.

 

Når en brukt Toyota Aygo koster ca. 20,000 mere enn en tilsvarende Citroën C1 så viser det bare hvor sterkt et varemerke kan være. 

 

Fattern måtte bytte ut Xantian sin nå fordi han begynner og merke det i knea og trengte automat. Vær gang jeg sitter på så forteller han meg hvor mye han savner den bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Citroën er artig.

..

 

Når en brukt Toyota Aygo koster ca. 20,000 mere enn en tilsvarende Citroën C1 så viser det bare hvor sterkt et varemerke kan være. 

 

 

Jeg hadde en 07 Citroen C1 i ett år. For en fantastisk morsom bil. Med sin 3sylindret 1.0L 68hk Toyota-motor var den noe for seg selv og den hadde reg-kjede noe som for meg gjør en bekymring mindre. Motoren var driftsikker og hadde ingen problemer med den. Den hadde til og med A/C, men den kunne jeg ikke skru på, jeg kunne, men da merket man TYDELIG redusert motorkraft, det var som om bremsene kom på av seg selv. Det var jo litt av sjarmen med den. Særlig isolert var den heller ikke. Og siden den vare veier 790kg var den kvikk nok i bybildet tross liten motor og svært lettkjørt. Den hadde også 4 dører og 4 seter, til og med isofix, men de tre gangene jeg hadde full bil så merket man det godt for å si det sånn. Ellers hadde den AUX-inngang, noe som var avgjørende for neste kjøper, ei jente rundt 18år som akkurat hadde fått lappen, da var dette vektlagt. Bilen går i byen enda, etter 1 og et halvt år siden jeg solgte den og jeg har inntrykket av at hun er fornøyd.

 

Så var det neste bil, jeg ville ha noe sært, så endte opp med Hyundai Veloster, etter å ha sett på diverse annet. Jeg hadde den i ett år og hadde jeg hatt råa, så hadde jeg hatt den enda som bil nr. 2, jeg har aldri opplevd at folk kommer bort så mye å kommenter, har ikke hatt noen negative tilbakemeldinger og i sommer kom et eldre tysk ektepar som kjørte en tyskregistrert F10 bort og så på bilen og spurte om å få se inni og prøvesitte og spurte meg litt rundt bilen generelt og var svært interessert. De gav meg tommelen opp og fikk tatt noen bilder. Jeg var den eneste i byen med slik bil, nå er det kommet en rød en til. Alt av utstyr hadde den også, skulle hatt turboversjonen på 180hk men jeg klarte meg med NA på 140hk, synes ikke prisdifferansen på 200k var verdt det. Hyundai har kommet seg veldig med sine siste biler.

Vel, for å avslutte det jeg startet på. Jeg har alltid hatt lyst på en BMW igjen, etter min første BMW E36 i 2006. Men jeg har vært svært opptatt av å ikke bli merkefiksert og ville derfor prøve ut og se på andre biler før jeg gikk tilbake. Planen var å kjøpe en ny E36 om noen år som bil nr. 2. Uansett, jeg var å så på Citroen DS5 Hybrid 4x4, Citroen DS4, Citroen AirCross, Skoda Octavia 4x4, Skoda Superb, Passat 4motion, Tiguan(facelift) 4motion, Peugeot 308SW(fin bil, men skuffet svært, tross all skryt i media), BMW X1, BMW X3, Audi A4 Quattro, Audi A5 Quattro, Audi A6 Quattro, BMW F31, Volvo V70(og jeg som ikke liker volvo..), MB C-klasse, Renault Kadjar, Hyundai i40, Hyundai Tucson, Mazda 3, Mazda 5 og Mazda CX3, sikkert noen jeg har glemt... Jeg hadde vel igrunn bestemt meg for CX3, men fikk dårlig service og imens jeg holdt på litt der kom jeg over en E91, den bilen jeg ihvertfall ikke skulle ha fordi jeg synes den var svært utdatert etter F31 kom på markedet. Jeg kjøpte E91lci xDrive. Nå har den vokst litt på meg og jeg blir mer og mer fornøyd og den er skikkelig god å kjøre. :)

Med det sagt tror jeg de fleste merker idag har gode biler, Hyundai har kommet seg svært, Citroen og Renault har jo designperler og tror heller ikke Toyota, Honda, Nissan er noe verre, for ikke snakke om de nye Mazda-modellene. De tilbyr jo svært gode utstyrspakker og fine biler til en langt bedre pris enn BMW, MB og Audi, ikke er de vond å kjøre heller, og CX3en var rent morsom å kjøre. For den vanlige mann/dame i gata så tror jeg ikke det spiller noen rolle om en bil gir kjøreglede eller om den klarer 0-100 på 4,5sek, jeg tror det handler om komfort, sikkerhet, utstyr og hvor lettkjørt den er. For å si det sånn, min søster trodde min E91 var en ny Hyundai, sålenge hun har AUX-inngang og bilen er lettkjørt er hun fornøyd. Hun turer rundt i en Yaris, hvor jeg da fikset AUX \:D/

 

Vel nå forsnakket jeg meg veldig vekk fra Citroen C1 som var utgangspunktet, men ble revet med. Slenger med noen relevante bilder til denne historien.

 

post-43083-0-41290700-1449912130_thumb.p

post-43083-0-74938000-1449912149_thumb.p

post-43083-0-56358000-1445075670.jpg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...