Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for hyggelige ord fra meg også Rune og jeg er enig. Når TRF og undertegnede er sånn nogenlunde på bølgelengde (etter først å ha undersøkt grundig hva den andre egentlig mener) kommer det ofte en god diskusjon ut av det. Jeg har stor respekt for kunnskapen TRF kan bidra med i forumet og setter selvfølgelig stor pris på at han også deltar i denne tråden... :)

Apropos det at mange tror at slike luftpumper er for å "blande ut" eksosen med ren luft så var dette faktisk ikke et helt uvanlig knep før i tiden (spesielt i USA). Jeg hadde for mange år siden en 1977 Land Rover Series III 109" med en 2,6 liter bensinrekkesekser. Dette var en relativt populær modell i statene og pga. de strenge utslippskravene i bl.a California hadde den en slik remdrevet luftpumpe, som ikke gjorde annet enn å pumpe ren luft inn i eksosen samt redusere motoreffekten med 5-6 hestekrefter (ikke helt uvesentlig når det kun var 82 stk. av dem fordelt på 1800 Kg... 0-100 Km/t på rundt 28 sekunder). Såvidt jeg vet var Land Rover ikke alene om å bruke slike høyteknologiske løsninger på et miljøproblem. At slikt kunne passere som en slags katalysator på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet forteller i det minste at vi heldigvis har kommet en god del lenger siden den gangen selv om jeg er ganske sikker på at folk om 10-15 år vil få seg en god latter av dagens dieselgate... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bimmerR kult! En slik Catherham/Lotus har jeg bare sett en gang i virkeligheten som jeg kommer på.
Det var i Sverige i september 2010 (takk for god husk og "spotte"-tråden). Tøffe biler :D

o25dhbbjp52e56ss3mik.jpg

Eller så jeg på Wheeler Dealers i morrest hvor de bygde opp en 2002tii og Top Gear hvor de hyllet Peugeot 105gti, jeg liker småbiler :) Tok meg selv i å se på E36 cabriolet(ikke minste, men fortsatt liten bil) på finn istad, en bil jeg har hatt lyst på de siste 6-8 år, men måtte ta til fornuft å innse at andre tinger er viktigere først! Ettersom jeg gikk for en helt grei og fornuftig E91 xDrive blir det nok dessverre ikke bil nr.2 med det første, noe jeg hadde planlagt med Velosteren. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kuleste av de helt små Peugeotene (hvis vi ikke snakker 205) er 106 Rallye. Den kom originalt (altså i alminnelig salg) i to versjoner med enten 1,3 liter og 101 HK eller 1,6 liter og 120 HK. Vekten var ca. 950 Kg og 0-100 Km/t gikk med den største motoren gikk løs på ca. 8,5 sekunder. Topphastigheten var i området rundt 205 Km/t.

Det fantes også en Citroën Saxo ekvivalent med tilsvarende ytelser. Poenget med modellen var å gjøre det enklere for amatører å bygge en skikkelig og relativt billig rallybil... that simple!... og det forteller ganske mye om franskmennenes tilgang til bilproduksjon. Sort of BMW E30 318is "light"... slik det engang var... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg Fredrik når det kommer til de bilene. For min del representerer de franske biler som jeg hadde lyst på og fortsatt synes er kule.

Husker når jeg skulle kjøpe min første bruktbil at jeg såg en del på 205GTI og 106 rallye. Saxo var også i tankene. Små, lette biler med sportslige ambisjoner som gikk relativt bra til tross for liten motor. Men utvalget på bruktmarkedet var ikke akkurat stort. Jeg hadde også lyst på en bakhjulsdreven bil og takket være litt tilfeldigheter så falt valget på en 1991 E36 318I. Noe jeg absolutt ikke angret på. De nevnte bilene er nok det nermeste jeg har kommet å kjøpe en fransk bil.

1995_Peugeot_106_Rallye_1.3.jpg

peugeot-205-gti-08.jpg

Det skulle gå mange år før jeg faktisk kjøpte en bil som hadde en del av de kvalitetene som disse bilene har. (Denne gangen bilde av min gamlebil.) Riktignok en del større, men til å være en moderne fremhjulstrekker så var den artig å kjøre.31_517512157.jpg

Når det kommer til venstrefot bremsing i fremhjulsdreven bil (mens man er på gassen) så sitter jeg med inntrykket av de fleste moderne biler er relativt håpløse. I en 2010 VW Golf fikk jeg ikke slått av antispinn systemet i det hele tatt, så den var totalt håpløs. På Minien kunne jeg lett og raskt slå systemet av, men når det kom til venstrefot bremsing så mistenkte jeg at bilen kanskje dempet gassen når man gikk på bremsen. Kanskje det bare jeg som ikke var rutinert siden jeg aldri har hatt en mer oldschool fremhjulsdreven bil og øvd meg der. "Lift-off oversteer" fungerte derimot fint på Minien. O:)

Noen som har god erfaring med venstrefot bremsing i en moderne fremhjulstrekker?

På M3n fungerer alt som forventet, så der er det bare tut og kjør. :) Kan trykke så mye man vil på gass og brems om hverandre. Mulighetene til å justere bilens vinkelen er mange...  Lett å få frem rallyfølelsen, spesielt på riktig vinterføre. O:)

Endret av bimmerR
Edit: Fikset linken til ene bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bimmeR: Kanskje demper gassen litt? Har holdt på å vrake en spell ny cooper s "works" bil en gang i _høy_ hastighet på grunn av det der absurde greiene:x. Dersom du er på gass (alt over 0% TP), går på brems samtidig (rekkefølgen spiller en rolle), så kutter den motoreffekten med de interessante følgene det kan få hvis du virkelig trengte å stramme opp bilen.

De aller fleste moderne biler er lagd slik. Du får kun venstrebremse om du a) går helt av gass, på brems, og deretter på gass igjen. eller b ) du begynner som før men sørger for å relativt hurtig komme deg innom 0% gass før du legger på igjen. Uansett håpløst om du kjører i høy hastighet.

Endret av TRF-Racing
edit: "på grunn av" er nok feil begrep. Men regner med man ser konteksten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E.H.D - høyst sannsynlig. Bilen gikk til Haugesund i slutten av juli.

TRF-Racing - Blitt noen år siden jeg testet med Minien, så tenkte å uttale meg/spørre litt forsiktig om hva bilen faktisk gjorde grunnet manglende erfaring med hvordan bilen burde ha oppført seg. Takk for god info og at du bekreftet det jeg fryktet! :)

Finnes det noen software løsning for å få de mer tradisjonelle BMWene til å blir mer "oldschool" og analoge. Mer konkret:

-Kan man på et vis få lov til å venstrebremse på de bilene det er et problem, slik at de blir på nivå med en eldre bil? Vet du hvor et eventuelt skille går på dagens BMW, når begrensningen ble innført? Antar man får lov til å venstrebremse på dagens fullverdige M-biler men ikke standardbilene???

-Noe som opptar meg langt mer. Finnes det en måte å få programmert "DSC/DTC av modusen" slik som ønsket? Tenker da på forskjellige ting som motorstyring, gasspedal, ADB (av/på), ratt, dempere etc...  Eller enda bedre, en måte å få custom programmert alle kjøremodusene til egne preferanser.

 

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja var ment til å bekfrete det du sier, og at det er skikkelig ille. Nå driver jeg med diesel da, og EDC15 lar deg venstrebremse på bmw, og tidlige edc16. e6x og e9x er med andre ord "de nye" som ikke lar deg gjøre det. Kan det skrus av? Ja.

Del to av spørsmålet er noe mer sammensatt. Jeg kan (med det jeg driver med) enkelt endre hvordan gasspedalen oppfører seg. E46 m3 har jo "comfort" og "sport" map på pedal, og forskjellen er egentlig bare hvor aggresssivt den legger på gass i forhold til pedalstilling. Noen liker den mest aggressive, andre vil ha det mer lineært som den er i comfort, og dette kan jeg eksempelvis justere helt som man ønsker.

Ratt, dempere, ABS etc er langt vanskeligere da det er moduler og software man vanligvis ikke plukker i (i motsetning til motorstyring). Jeg får ikke gjort så mye her, men for dem som skal ha en ren morrobil er det motorsport abs system som gjelder. Dette har jeg ferdige "plug and play" kit til å ettermontere i eldre biler (for eksempel e36 som har en ganske dårlig abs ift e46 m3 mk60). Til informasjon så ser jeg jo at m235i racing har en motorsport versjon av det originale abs/DSC anlegget. Da kan man om man er litt frekk enkelt bare bestille en slik og ettermontere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎23‎.‎06‎.‎2012 at 18.54, Fredrik skrev:

Det å påstå at Günter Artz er spesielt kjent på våre breddegrader er helt klart en overdrivelse, men på 80-tallet utviklet han faktisk noen ganske interessante konsepter. Jeg husker at han bygget Golf I med en Porsche 928 S motor (V8 på 4664 cm3, 300 HK og bakhjulstrekk). Et annet konsept var Opel Kadet E med en Corvette motor (V8 på 5733 cm3, 306 HK og bakhjulstrekk)... samt div. kombistasjonsvogner (todørs stasjonsvogner) som f.eks den aktuelle Porsche 928 varianten. Relativt seriøse ombygginger som dette var en stor greie på 80-tallet. Det finnes mange eksempler og noen av firmaene som slo seg opp på dette finnes den dag idag... f.eks AMG, RUF, Gemballa, Strosek etc... :)

Det ble bare bygget 2 eksemplarer 928 Kombi av Artz, og det er visstnok bare en eksisterende igjen. Den møtte jeg på i dag, og fikk en lang prat med eieren. Den gode nyheten er at han bruker bilen mye - den har vært på besøk i Tyskland et par ganger (til museet i Stuttgart blant annet), samt Stockholm og Helsinki på vinterstid.   Jeg meldte min interesse hvis han skal selge, men en tysker hadde gitt han et bra bud på bilen som jeg aldri vil kunne matche. Håper denne unike 928S (med skinn og manuell) blir værende i landet i mange år.

 

image31557.jpg

IMG_1188.JPG

IMG_1189.JPG

IMG_1192.JPG

IMG_1193.JPG

IMG_1196.JPG

IMG_1197.JPG

IMG_1198.JPG

IMG_1201.JPG

IMG_1203.JPG

IMG_1204.JPG

IMG_1205.JPG

IMG_1206.JPG

IMG_1207.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, bimmerR skrev:

Jeg er veldig enig med deg Fredrik når det kommer til de bilene. For min del representerer de franske biler som jeg hadde lyst på og fortsatt synes er kule.

Husker når jeg skulle kjøpe min første bruktbil at jeg såg en del på 205GTI og 106 rallye. Saxo var også i tankene. Små, lette biler med sportslige ambisjoner som gikk relativt bra til tross for liten motor. Men utvalget på bruktmarkedet var ikke akkurat stort. Jeg hadde også lyst på en bakhjulsdreven bil og takket være litt tilfeldigheter så falt valget på en 1991 E36 318I. Noe jeg absolutt ikke angret på. De nevnte bilene er nok det nermeste jeg har kommet å kjøpe en fransk bil.

Igjen et veldig fint innlegg fra din hånd bimmerR. Det er litt artig at vi begge har sett poenget med oldschool PSA (Peugeot & Citroën) modeller som skikkelige kjøremaskiner. Jeg var så heldig å oppleve Peugeot da de virkelig var på toppen og dette materialiserte seg i et par 205 eksemplarer av det fine slaget GTi og XS/XR (med den fine og turtallsvillige TU3S motoren), 106 XS, 306 XS, 405 GTX og 406 GTD/HDi. Av disse vil jeg fremheve 405'en som det beste kompromisset. Min 405 hadde XU9J2 motoren (1998 cm) på 123 HK, som forøvrig var den samme som var i Citroën BX GTI. En familebil (stasjonsvogn) som kun veide 1085 Kg hadde med relativt moderat effekt fra en temmelig turtallsvillig motor ganske bra ytelser (altså for rundt 20 år siden). Styringen var ekstremt livlig og ga mengder med feedback. Det var heller ingen "overstyring" av throttle hverken ved opp eller nedgearinger... kun en ren og lineær gassrespons basert på dine input... :)

Tilsvarende også med min gamle E30 320i med M20B20 motoren på 129 HK. Da jeg 10 år senere kjøpte en E36 323i ble jeg egentlig litt skuftet. M52B25 motoren (170 HK) er isolert sett en veldig fin konstruksjon og selvfølgelig mye sterkere, men den manglet den gode gamle BMW auraen i relasjon til direkte kontakt/input og ikke minst skikkelig syngende "turbinlyd" på høyt turtall, som på 320i'en. Allerede den gangen på slutten av 90-tallet merket man at BMW hadde begynt å prioritere komfort fremfor sportslighet på de alminnelige modellene.

Porschene var selvfølgelig et litt annet kapitel, men ikke uten grunn hadde jeg f.eks 944 sammen med 205 XR'en. De var perfect match hvis man verdsatte opplevelsen av å kjøre biler som tilbød fin kjøredynamikk og god kommunikasjon med forstilling, motor og gearkasse. Der Porschen kom litt til kort på små og trange norske landeveier tok Peugeoten over på en glimrende måte og visa versa på bedre og hurtigere kontinentale veier med Porschen. 163 HK fordelt på små 1180 Kg var absolutt fornufig på midten av 80-tallet... :)

Werther: Fantastisk!... 8)

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Werther, fantastisk kul! :)  (Edit: Fredrik kom meg i forkjøpet med den kommentaren)

____

TRF-Racing (og alle andre som måtte ha interesse) 

Interessant det du skriver. :)

ABS systemet til E36 M3n er jeg fornøyd med til mitt bruk. :)

Jeg gjør litt høyttenking nedenfor som inkluderer mange spørsmålstegn i håp om noen gode innspill.

Beklager om jeg spør dumt, men kunne man brukt m235I racing sitt motorsport abs/dsc anlegg i en F21 114I/116I/118I som ikke hadde variabel styring og variable dempere. Endret motorstyring (ca 220hk) og i samme slengen fått passende map på pedalen. Deretter montert LSD. Tror du den sammensetningen kunne fungert i lag? Målet hadde vært å fange opp mer av essensen til biler som E30 318is/E36 318ti men i moderne innpakning og med mer power. Mest mulig back to basics uten noe elektronisk tullball som demper kjøreopplevelsen.

Om det er tvil så snakker jeg om en normal gatebil med skilter. Hadde EU-kontroll blitt et problem? På slutten av dagen så risikerer man vel fort at om en ulykke skulle skje så risikerer man å gå på en smell dersom bilen ikke har alle sikkerhetssystemer den kom med orginalt. I så tilfelle så tenker jeg at man er tilbake til start. Det vil si, om man vil ha mest mulig av basisen til en oldschool kjøreopplevelse i en moderne og praktisk bil, så er man tvunget til å kjøpe enten en oldschool bil som oppfyller mest mulig av de riktige kravene, eller kjøpe en moderne M-bil og leve med potensielle kompromisser.

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...