Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Chris Rea er en gammel helt som ble mye spilt i bilene på 80-tallet. Jeg rotet litt rundt på Youtube og fant denne kompileringen av "Looking for the summer" (en fin låt). NRK's langsom TV har åpenbart ganske bred appell... nesten 5 millioner (mange russere) har sett dette innslaget... :shock:

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link.

Forresten har jeg gått på en skikkelig smell, Fredrik. Jeg pleier å "stalke" eks-bilene mine i årevis etter salg, og i sommerferien leste jeg ut at min eks-Mercedes W204 hadde blitt avskiltet (!) i en alder av bare 7 år, og sto registrert på Gjensidige. Jeg ringte selskapet, og fant ut at bilen hadde blitt kondemnert og solgt til et firma på Sørlandet. Ringte firmaet, og ble informert (med bilder) om at bilen stort sett hadde kosmetiske lakkskader pga klining med ei grøft eller et autovern. Så vi ble enige om at jeg skulle kjøpe den etter lakkering....Kanskje ikke den smarteste beslutningen i verden, men bilen er for spesielt interesserte (på mobile.de ligger det 11 000 W204 for salg, og ingen har samme farge og motor-kombinasjon), og siden det var jeg som bestilte den ny har jeg litt omsorgsfølelse for den :lol:  Så i løpet av vinteren skal jeg endelig kvitte meg med firmabil og erstatter den med privatbil. Er ordentlig fed up med kjip dieselbil!        Vurderer også å selge Capricen fordi jeg har brukt mye penger på den bare for å få motorhavari i retur, og er litt lei. Dog er GM-stålet tungsolgt, så mulig bilen blir satt vekk på lagring hvis ingen vil ha den. Har fortsatt lyst på MINI Cooper :wink: 

 

IMG_7708.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å selge Capricen din Werther, disse har en verdistigning rett rundt hjørnet. Dette er GM siste fullsize sedan og det begynner nå å gå opp for folk, 1977-1990 generasjonen har allerede steget drastisk i pris. Strøkene eksemplarer i original stand går for opp imot 100 000 kr, om ikke mange årene vil din generasjon Caprice følge etter. Jeg forstår det er tungt å bruke penger på bilen og bare få sure miner tilbake, jeg har vært heldig sånn sett med E34en som bare går og går. Men det betyr ikke at den ikke har kostet meg penger fordi, EU godkjenningene blir dyrere og dyrere for hver gang. Men likevel så gir det meg stor glede å holde den på veien, det blir færre og færre av dem. Din Caprice er jo allerede sjelden ifra før :) 

Hva slags motorisering er det på den C-klassen? Kan skjønne at man har ett bånd til en bil man har kjøpt ny, driver selv å følger litt med på mine eks biler. Samtlige lever ennå, tro det eller ei ;) Min far kikket litt på en W204 C220 CDI stasjonsvogn, han skal pensjonere sin nå aldrene E46 320d bruksbil. Den har nå levert varene i 300 000 km så nå overtar min søster den, mens fadern (og modern) vil ha seg en litt nyere bruksbil. I den anledning så har han vurdert W204 C-klasse, men jeg må ærlig si at jeg ble litt skuffet over interiøret. Ellers en grei bil som gir mye bil for pengene, mener det skal være forholdsvis gode biler også. Men jeg har nok fått snakket han over på en pent brukt F11 i stede, "einmal BMW immer BMW" som Tyskerne sier :)  

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Du må ikke finne på å selge Capricen din Werther, disse har en verdistigning rett rundt hjørnet. Dette er GM siste fullsize sedan og det begynner nå å gå opp for folk, 1977-1990 generasjonen har allerede steget drastisk i pris. Strøkene eksemplarer i original stand går for opp imot 100 000 kr, om ikke mange årene vil din generasjon Caprice følge etter. :) 

Hva slags motorisering er det på den C-klassen? Kan skjønne at man har ett bånd til en bil man har kjøpt ny, driver selv å følger litt med på mine eks biler. Samtlige lever ennå, tro det eller ei ;) Min far kikket litt på en W204 C220 CDI stasjonsvogn, han skal pensjonere sin nå aldrene E46 320d bruksbil. Den har nå levert varene i 300 000 km så nå overtar min søster den, mens fadern (og modern) vil ha seg en litt nyere bruksbil. I den anledning så har han vurdert W204 C-klasse, men jeg må ærlig si at jeg ble litt skuffet over interiøret. Ellers en grei bil som gir mye bil for pengene, mener det skal være forholdsvis gode biler også. Men jeg har nok fått snakket han over på en pent brukt F11 i stede, "einmal BMW immer BMW" som Tyskerne sier :)  

Litt usikker på om denne generasjon Caprice vil oppleve noe særlig verdistigning - den er lite populær i bruktmarkedet både her hjemme og i hjemlandet. Men jeg er helt med på det du sier - det er ikke spesielt smart å selge den etter påkost, og sedan er ganske sjeldent i Norge. Måååå jo ikke selge, mer for å frigjøre plass...

C-klassen er en ganske ordinær C180 Kompressor, men en Avantgarde med manuell girkasse, knallrød og med lysegrått/hvitt interiør. W204 som modell har vist seg å være en relativt solid bil uten de helt store problemene (mest sannsynlig den beste C-klassen siden W201 190), men som du nevner har den ikke et veldig eksklusivt interiør (spesielt preface) - både E90 og spesielt F10 er nok en klasse over der.      Det er et eller annet jeg digger med W204 som jeg ikke har klart å slippe helt tak i - synes den holder seg bra og har en god kombinasjon av eleganse og sportslighet. Dog mangler den kjørekomforten og den opplevde kvaliteten til E-klasse W211 og W212, Er spent på om bilen fortsatt vil oppleves like solid som når den var ny under garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker W204 selv om jeg tror at E90 er en bedre bil jevnt over. Dette spiller imidlertid knapt noen rolle hvis det er en Mercedes-Benz man vil ha og i den sammenhengen er W204 absolutt en fin bil. Med W204 var MB endelig tilbake på sporet igjen med kvalitetsprodukter a la W201, W124 og W126.

Vedr. motoren synes jeg ikke at en rekkefirer med kompressor (altså ingen turboforsinkelse), 156 HK og 230 Nm er dårlig eller for liten. Vi snakker tross alt om en innstegsmodell med bensinmotor. Dagens F30 318i har en tresylindret motor (det er ikke bra nok i denne klassen) på 136 HK og 220 Nm. MB'en har en topphastighet på 223 Km/t, mens BMW'en har en topphastighet på 210 Km/t. Viktigere er det kanskje at BMW'en klarer 220 Nm mellom 1250 og 4300 rpm, mens MB'en yter 230 Nm først mellom 2600 og 4600 rpm. BMW'en bruker derfor signifikant mindre drivstoff og har renere utslipp, men så skiller det også nesten 10 års teknisk utvikling mellom modellene.

Jeg synes derfor at W204 rent teknisk har tålt tidens tann veldig bra selv om pre-facelift interiøret er knapt så imponerende. På den annen side er det funksjonelt og man sitter ganske bra bak rattet (som man alltid gjør i skikkelige MB'er). Når det gjelder verdi for pengene er det få biler som slår en eldre og nogenlunde godt vedlikeholdt Mercedes-Benz... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... BMW kjører for tiden en reklamekampanje i USA der de forsøker å komme Tesla Model III i forkjøpet med F30 330e. Sloganet er "#WaitOrDrive"... altså kjøpe 330e nå eller vente...leeenge... på Model III. Sammenligningen mellom disse to modellene er kanskje ikke helt relevant, men litt morsom er reklamekampanjen allikevel... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Werther facelift (1993)... altså med runde hjulbuer bak, men allikevel litt interessant når det gjelder Chevrolet Caprice. Kult hangarskip av en amerikaner... :)

http://www.thedrive.com/news/4869/this-chevrolet-caprice-cost-six-figures-after-icon-was-done-with-it

Porsche 928 er definitvt på vei til å bli en klassiker med verdi, men ikke med skvettlapper bak og uorginal eksos... :x

http://www.thedrive.com/vintage/4870/the-1978-1995-porsche-928-is-a-future-collectible

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved siden av Porsche 928, BMW E9 og BMW E24 er Mercedes-Benz R107 en av mine absolutte favoritter. Dette er den originale varianten uten facelifter og som alltid er de finest når alt kommer til alt. Jeg er ingen stor fan av C107... altså coupé varianten av den samme modellen... de 36 ekstra cm ødelegger i mine øyne hele bilen. Harry Metcalfe har som alltid kontroll på slike detaljer. R107 er en nydelig bil og spesielt med stålfelger samt korrekte hjulkapsler... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15. august 2016 at 2.29, Werther skrev:

Litt usikker på om denne generasjon Caprice vil oppleve noe særlig verdistigning - den er lite populær i bruktmarkedet både her hjemme og i hjemlandet. Men jeg er helt med på det du sier - det er ikke spesielt smart å selge den etter påkost, og sedan er ganske sjeldent i Norge. Måååå jo ikke selge, mer for å frigjøre plass...

C-klassen er en ganske ordinær C180 Kompressor, men en Avantgarde med manuell girkasse, knallrød og med lysegrått/hvitt interiør. W204 som modell har vist seg å være en relativt solid bil uten de helt store problemene (mest sannsynlig den beste C-klassen siden W201 190), men som du nevner har den ikke et veldig eksklusivt interiør (spesielt preface) - både E90 og spesielt F10 er nok en klasse over der.      Det er et eller annet jeg digger med W204 som jeg ikke har klart å slippe helt tak i - synes den holder seg bra og har en god kombinasjon av eleganse og sportslighet. Dog mangler den kjørekomforten og den opplevde kvaliteten til E-klasse W211 og W212, Er spent på om bilen fortsatt vil oppleves like solid som når den var ny under garanti.

Når jeg tenker på verdi økning så er det med bakgrunn på prisutviklingen på 1977-1990 generasjonen og enkelte andre fullsize modeller ifra GM. Buick Roadmaster med LT1 motoren på 5,7 liter er ett eksempel på verdiøkning. Disse modellene markerer slutten på en æra i amerikansk bilindustri, jeg er helt sikker på at din generasjon Caprice vil få sin verdiøkning. Jeg ser på det litt som med E34, ennå ikke gammel nok til å være verdifull men absolutt en kommende klassiker for de som har litt tålmodighet. 

Behold Capricen din, jeg føler jo også litt for denne bilen ettersom den er solgt ny i Arendal og at vi fikk nøstet opp i historikken her. Behold den iallfall en stund til, så kanskje jeg har fått frigjort litt plass ;) 

On 16. august 2016 at 10.43, Fredrik skrev:

Der skulle man absolutt ha vært, for ikke å snakke om lageret av klassiske biler BMW har tilegnet seg over de siste tiårene. Vi var en tur innom her da vi var i Munchen, men foreløpig er det ikke åpent for publikum. Man kan leie lokaler også slik for tilstelninger osv, men man skal ha gode avtaler for å slippe inn på "lageret". Jeg var innom å spurte om de hadde ett par skiltplater med www.bmwclassic.de for salg men det hadde dem ikke. Kunne tenkt meg sånne på E34en men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det amerikanske presidentvalget og ikke minst den mest omdiskuterte kandidaten, som etter min mening er Donald Trump, selv om Hillary Clinton heller ikke akkurat er en engel. Så er denne britiske dokumentarfilmen om nettopp Mr. Trump ganske interessant. Den tar for seg hans liv og virke frem tom. TV showet "The Apprentice". Han er sannelig noe for seg selv (la oss begrense oss til en slik relativt nøytral karakteristikk)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎15‎.‎08‎.‎2016 at 20.58, Fredrik skrev:

Vedr. motoren synes jeg ikke at en rekkefirer med kompressor (altså ingen turboforsinkelse), 156 HK og 230 Nm er dårlig eller for liten. Vi snakker tross alt om en innstegsmodell med bensinmotor. Dagens F30 318i har en tresylindret motor (det er ikke bra nok i denne klassen) på 136 HK og 220 Nm. MB'en har en topphastighet på 223 Km/t, mens BMW'en har en topphastighet på 210 Km/t. Viktigere er det kanskje at BMW'en klarer 220 Nm mellom 1250 og 4300 rpm, mens MB'en yter 230 Nm først mellom 2600 og 4600 rpm. BMW'en bruker derfor signifikant mindre drivstoff og har renere utslipp, men så skiller det også nesten 10 års teknisk utvikling mellom modellene.

Jeg synes derfor at W204 rent teknisk har tålt tidens tann veldig bra selv om pre-facelift interiøret er knapt så imponerende. På den annen side er det funksjonelt og man sitter ganske bra bak rattet (som man alltid gjør i skikkelige MB'er). Når det gjelder verdi for pengene er det få biler som slår en eldre og nogenlunde godt vedlikeholdt Mercedes-Benz... :)

Ser at det er mulig å tune bilen til 170hk og 280nm uten å bytte noen deler av kompressor, så blir man desperat kan det jo vurderes. Noe av det som imponerte meg mest med bilen var faktisk toppfart - på Autobahn tok den fint 235 km/t på nåla og lå slik fjellstøtt i milevis. Forbruksmessig lå den stort sett i området 0.67-0.73 på variert kjøring, med 0.56-0.58 på økonomikjøring og 0.82 på frisk kjøring. Som sammenligning bruker Mondeoen 0.55 på mila med sin 1.6tdci, veier 100kg mer, og er 25cm lengre og 10cm bredere.  Du får en rapport når jeg har fått kjørt den litt - i og med at jeg kommer til å ha den side om side med Mondeo en periode blir det interessant å sammenligne de - begge modellene kom på markedet i 2007, så ingen av de er topp moderne lenger.

Mercedes R107 får man billig i Norge nå. R107 og Corvette er de to vanligste bilene å bruktimportere fra USA, så det kryr av gamle 380 og 450SL med solbleket interiør og sliten lakk. Fordi de er så vanlige har jeg mistet litt lysten på dem, men de ser ut til å fungere bra som dailydrivers på sommeren - så sikkert en hyggelig kosebil for de som liker å ta det pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Harry Metcalfe poengterer ble R107 produsert i hele 18 år og litt under 240000 stk. ble bygget. Ganske mange av disse ble eksportert til USA (ca. 60%) med et litt annet design (støtfangere, lys etc.) og tekniske spesifikasjoner (bl.a lavere effekt på motorene). Heller ikke alle motorvariantene var tilgjengelig på det amerikanske markedet. Det er med andre ord nok av R107 eksemplarer der ute, men å finne en tidlig europeisk bil tilsvarende den Harry har (som etter min mening er den fineste) tror jeg ikke er helt enkelt... :)

Dette var en annen tid der fokuset var på dreiemoment og ikke så mye på toppeffekt (les: det primære markedet for modellen var USA). Selv den senere toppmodellen 500SL (560SL i USA) hadde ikke mer enn 55 HK mer enn den mest alminnelige innstegsmodellen (280SL med 185 HK som ikke ble solgt i USA). Dreiemomentet var derimot relativt solide 402 Nm mot 238 Nm. Topphastigheten var hhv. 215 Km/t og 207 Km/t, mens 0-100 Km/t gikk løs på hhv. 7,8 og 10,1 sekunder. 500SL hadde forøvrig 240 HK, mens 560SL hadde 227 HK.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom tilfeldigvis over et ganske interessant blogginnlegg (jeg kjenner ikke forfatteren eller bloggen) som drøfter bilindustriens fremtid slik den fremstår idag. Jeg tror at forfatteren påpeker mye riktig i dette innlegget ved at bilindustriens fokus i tiden fremover i mye større grad vil rettes mot komplementære tjenester utover å bare bygge biler. Jeg har også drøftet denne utviklingen her inne, men dette blogginnlegget synes jeg er en veldig fin sammenfatning... :)

http://www.octane101.com/automobile-industry-know-disrupted/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en skikkelig godbit fra 80-tallet selv om den kom som 1990 modell. Davide Cironi imponerer stort med kunnskap om modellen. Vi har omtalt Honda NSX mrk.I flere ganger både i denne tråden og i forumet ellers. Litt artig er det at denne videoen først kom uten engelsk undertekst, men etter at flere andre og undertegnede ba pent om teksting fikk vi alle en personlig melding fra Davide om at dette nå er på plass... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...