Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror du har helt riktig. Vi går mot en tid, om vi ikke allerede er der, hvor miljø og kostnader spiller en stor rolle. Det er innskrenkninger overalt, folk vil gjerne ha noe som går billig til en grei pris, men skal se bra ut og være premium. Bilprodusentene vil såklart ikke reklamere med høyt utslipp og forbruk, det er jo "in" å være miljøvennlig. Klart en rekkefirer som dekker flere modeller er billigere og mer lønnsomt enn en rekkesekser som dekker få modeller og har høyere utslipp og forbruk. Hva vil bedrifter velge av en 320i med rekkesekser og høyt forbruk/utslipp eller effektmessig tilsvarende A4 TFSI rekkefirer med lavere forbruk og utslipp? Jeg hadde hatt knappen på A4. Uansett er det ingen tvil om at for de som velger BMW fra et "bilinteressert" ståpunkt så vil jo rekkesekser være å foretrekke for 320i og 320d og oppover! :) Så ja JEG ønsker rekkesekseren tilbake ned til 320i/d-modellene..!

 

For å ta det som et eksempel eller ja, jeg sitter pr nu på et kurs på Værnes angående varme. Det kjempes om å ha mest effekt og bruke minst mulig ved og ikke minst svanemerket. Produsentene reklamerer om hvorfor de er best og det er gjengående at vedsparing og effekt spiller stor rolle. Det er bedre å ha en liten ovn og fyre mye enn å ha en stor ovn å fyre lite(da mengde ved og fyring for hver gang). Så for å ta dette over til bil så er det mer lønnsomt å hente mer ut av en liten motor enn lite ut av en stor.... Hvis dere skjønner.. Vel.. pr nu har jeg fått nok bonger og fant ut at hotellrommet var best, men ja tror jeg er litt spot on i halvørska... :D 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den lille motoren ikke slites ut uforholdsmessig fort, rimer dette bra. Har dessverre dårlig erfaring med minste motor i E46. En motor som har fulgt serviceprogrammet og hatt én eier bør kunne passere 170 000 kilometer uten å skifte ut vesentlige interne motordeler. Dessuten har jeg hørt og lesr mye rart om bl.a. småmotorene (riktignok de firesylindrede) til blant annet VAG-konsernet. Vet ikke av noen VW up eller andre biler med få sylindere som har gått noe særlig langt, det er de vel strengt tatt ikke bygget for i utgangspunktet?

Endret av And-reas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall ikke mangel på kunnskap eller teknisk know-how som gjør at BMW idag ikke bygger små rekkeseksere. Det er jeg 100% sikker på. Det er en strategisk disposisjon i relasjon til å optimere forretningen best mulig. Apropos små, men spennende motorer så er Ferrari kanskje den mest spennende bilprodusenten. 208 GTB/GTS anno 1980 hadde f.eks en turboladet Tipo V8 motor på kun 1990 cm3. Effekten var 220 HK ved 7000 rpm. Formel 1 modellen 158 anno 1964 hadde en 180 graders V12 motor (flat V12 motor) på kun 1490 cm3 som ytet 220 HK ved 12000 rpm... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

Det er i alle fall ikke mangel på kunnskap eller teknisk know-how som gjør at BMW idag ikke bygger små rekkeseksere. Det er jeg 100% sikker på. Det er en strategisk disposisjon i relasjon til å optimere forretningen best mulig.

Der synes jeg du har helt rett! Det er dessverre slik at tiden vi lever i nå handler om å skvise ut så mye som mulig ut av hver enkelt motor. Det er ikke noen tvil om at BMW kunne laget en rekkesekser som slipper ut mindre enn 100 g CO2 og som forbruker godt under 0,5 liter. Men det er summen av dette, produksjons kostnader samt evnen til å vise verden at man tar grep for å få ned utslippet. Dette er jo hovedårsaken til at BMW faser ut sekser i de små utgavene, trist som det er. 

Det posetive er jo at i andre enden av skalaen så er ting annerledes. M2 er den eneste i sitt segment som har rekkesekser, i neste M5 sitter det stadig en V8er og toppmodellen til BMW drives frem av en 6,6 liters V12er. Mye har forandret men det er godt at iallfall noe er som før :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si ifra at det har vært såpass mye snakk om Porsche i denne tråden de siste par årene at mitt sug etter å kjøre Porsche har blitt vekket til live igjen. Etter å ha kikket på 997 i begynnelsen av sommeren og funnet ut at de ble for dyre å eie gikk jeg over til å kikke på Cayman. Heldigvis, vil jeg si. En liten Cayman passer meg bedre enn enn 911 som etterhvert har blitt en "stor" bil. Denne uka ble ble jeg eier av en 2007 Cayman S (987.1) med under 100k på telleren. Med 19-tommers hjul, PASM, Sport Chrono Plus, PSE (sportseksos) og mye annet fint utstyr er det en utrolig morsom bil for forholdvis lite penger.

Tror ikke dette hadde skjedd uten inspirasjon fra denne tråden, så hjertelig takk til alle som har bidratt!

For de som ikke kjenner Cayman kan det være verdt å spole til siste tredjedelen av dette klippet (9:15) der Chris Harris bruker en gammel Cayman som referanse i testen.

 

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med en kjempefin sportsbil (jepp... ekte sportsbil og ikke bare en sportslig bil). Takk også for veldig hyggelige ord vedr. tråden. Det er jo nettopp det du gjør som er målet med tråden... fyre opp under skikkelig bilinteresse uansett hva slags form og farge den har eller får. Jeg håper at du etterhvert deler både bilder og opplevelser med oss andre. Deilig med en god og gammel "ekte" Chris Harris film igjen... :)

@Fredrik 90 Den nye M240i har også rekkesekser (B58) og er noe billigere enn M2. 340 HK og 500 Nm er forøvrig seriøse saker. Det jeg ikke liker med den aktuelle utviklingen er at rekkesekserne blir reelt premium og seriøst kostbare. Som du var inne på i et tidligere innlegg var det før en direkte forbindelse mellom 320i og 520i på den ene siden og 535i og M5 på den andre siden. Selv med en ordinær 320i fikk du litt av den fantastiske BMW magien (altså en hylende rekkesekser).

Det er forøvrig litt den samme veien det har gått med Boxster/Cayman. De nye boxerfirerne er sikkert både effektive og sterke, men jeg tror ikke at de helt gir den samme opplevelsen som de gamle boxersekserne gjorde.

Apropos M240i vs. M2... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnte tidligere at jeg skulle komme tilbake til sammenligningen mellom Mondeo mk4 og C-klasse W204 (ja, jeg vet det er døve modeller....). Det pussige er at sist gang jeg kjørte W204 opplevde jeg bilen som stor og tung fordi den da ble sammenlignet med MX-5 og 911, men nå som jeg har blitt vant til Caprice og Mondeo føles W204 som en kompakt og smidig bil.

Selv om W204en er 7 år og har gått nesten 200k føles den faktisk som ny med ingen synlig slitasje, fortsatt tight og fin, og stødig som hulken. Ifht Mondeo:

- Naturligvis en mindre bil, oppleves ikke like dvask og tung som Mondeo. Bensinmotoren med kompressor er ekstremt mye mer fleksibel og lettere å ha med å gjøre enn den astmatiske PSA-dieselen. Natt og dag.

- Mercedes sitt comand navigasjon/stereo er mer brukervennlig med dreiehjulet mellom girspak og midtarmlene ifht touch-skjermen til Ford. For å gjøre vondt verre må man delvis styre varme/ventilasjon gjennom den samme touch-menyen i Ford, mens Mercedes har intuitive knapper og dreiehjul som er mer trafikksikkert og mindre irriterende.

- W204 har generelt mer fartsfølelse, og det er godt nytt for en notorisk grisekjører som meg selv. Nå kan jeg faktisk ligge i 110km/t på motorveien uten og konstant presse på mer.

- Den er også mer oversiktlig, med lavere skuldere slik at man ser mer rundt seg uten store blindsoner.

- W204en min har heldigvis ikke start/stopp-motorkutt, og det er ekstremt deilig og slippe å trykke inn den knappen hver gang man fyrer opp bilen.

- Mondeo har bedre lårstøtte i forsetet (Ford har hatt over snittet gode seter i et par tiår...), den har også en bedre regnsensor med flere justeringsmuligheter og er isolert sett mer bil for pengene. Dog, for meg trekker W204en det lengste strået pga design og rwd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt tid til å kommentere denne filmen før nå, men selv om jeg ikke har kjørt M2 virker det helt klart som om BMW med den modellen har en bedre arvtaker til de tre første M3 modellene (E30/E36/E46) enn de mer moderne modellene (som er betydelig større). M240i eller M2? Forskjellen er ikke enormt stor med mindre man befinner seg på en bane... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg selv i å tenke mer og mer på følgende når jeg er ute og kjører diedelbilene våre, og spesielt Touranen med manuell. 

For et håpløst feilspor diesel og manuell giring er i en bil som skal frakte deg daglig fra A til B. 

Det å "starte"  bilen før en kan kjøre, med medfølgende støy og lukt. Det å måtte passe på clutchen i kryss, bakkestarter og vanlige starter. Giring i det hele tatt! 

Det føles plutselig håpløst gammeldags.

Og dette kommer fra meg, som ikke engang har vært passasjer i en elbil. Merkelig det der! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... jeg satt igjen med de samme tankene etter min første kjøretur i en Model S. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente, men umiddelbart tenkte jeg at det sikkert var litt som å sette seg inn i en ny Porsche eller tilsvarende litt mer avanserte biler. Type en smule ærefrykt/respekt, skjerpe sansene, konsentrasjon og lignende, men det kunne ikke være enklere å kjøre en Model S. Bilen er virkelig enkel å kjøre og faktisk mye enklere enn en alminnelig bil.

Jeg har også generelt hatt litt av de samme tankene rundt manuelle gearkasser. For noe gammeldags skrot... spesielt nå som dobbeltclutch gearkassene begynner å bli ordentlig bra i selv relativt billige bilmerker. Misforstå meg rett... jeg elsker tre pedaler og en stikke (spesielt i litt ordentlige biler), men når man bare skal fra A til B føles et manuelt gear unektelig ganske gammeldags.

Jeg tenker at bilen som fenomen nå er rundt 110 år gammel (Ford Model T kom på markedet i 1908). Dagens biler er grunnleggende basert på den samme teknologien, men selvfølgelig videreutviklet og forbedret. Jeg hadde et par ganske fine biler på midten av 80-tallet (Porsche 911 3.2 Carrera Coupé, Porsche 928 S, Mazda MX-5 mrk.I m.fl.). Det er nå rundt 30 år siden jeg hadde disse bilene, men selv om dagens pendanter selvfølgelig er bedre (og ikke minst hurtigere) synes jeg egentlig ikke at de tilbyr så veldig mye mer (i alle fall ikke når det gjelder ren kjøreglede).

Den tekniske utviklingen de siste 10 årene har vært imponerende når det gjelder spesielt sikkerhet, motorer, drivlinjer og drivstofføkonomi, men allikevel sitter jeg igjen med en følelse av at i relativ forstand var bilene på 80 og 90-tallet toppen av kransekaken når det gjelder involverende kjøreegenskaper og dynamikk (og ikke minst E46 M3 er et glimrende eksempel i denne sammenhengen). Utviklingen går generelt i rykk og napp, men når det gjelder biler synes jeg at det hele er litt stillestående og kjedelig for tiden. Bilene får litt mer effekt og går litt billigere, men generelt er det mye av det samme som det var for 20-30 år siden. Det finnes unntak... bevares, men overordnet går det egentlig i den duren.

Tesla tilbyr noe helt nytt (vel... de første elektriske bilene kom allerede på 1890 tallet) og selv om Tesla langt fra er alene om å tilby fine elektriske biler er det ingen tvil om at Elon Musk har tatt bilen som teknisk fenomen et langt skritt videre. Mange er skeptiske til elektriske biler, men jeg er ganske sikker på at hvis Model S hadde vært i Golf klassen rent prismessig ville de fleste idag kjørt eller ønsket å kjøre elektriske biler.

Når dette er nevnt er det selvfølgelig fullt mulig å ha en entusiastbil a la M3 ved siden av en elektrisk bil. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Den elektriske bilen kan brukes til kjedelige transport (pendling, kjøre til butikken, hente barn etc.), mens entusiastbilen kan brukes til opplevelser og fahrfreude. Jeg har forøvrig en god venn som har tatt dette konseptet helt ut med en Model S og en Land Rover Defender... :)

 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tenker litt videre er det ikke umulig å tenke seg at mine eventuelle barnebarn ikke vil forstå konseptet med manuelt gir.

Vi snakker da forhåpentligvis minst 45 år frem i tid da, om mine barn får barn når de er 28-30 og barna dems tar lappen når de er 18, noe som ikke er gitt i det hele tatt, når en ser på ungdommens bilinteresse nå om dagen. Hvordan vil det være om 40 år? Ikke godt å si!

En av de jeg trente sammen med i sta satt seg i en E-Golf og trillet lydløst avgårde i sta, før jeg startet opp rakleverket i Touranen. Nok en påminnelse om at det er slik det bør være.

Jeg er ikke sikker på om elbilen i dagens form er det rette, med et halvt tonn batterier å dra på, men grunntanken er jeg definitivt med på.

Sett deg inn, trykk start, rull av gårde.

Entusiastbiler er (for oss) en helt annen sak. Det sitter i beinmargen. Lyden, flammespyttende eksos osv vekker minner og følelser. Hvordan vil det bli når fremtidens F1-avart er stillegående, og rally i skogen er kun lyden av sprutende grus. Det er vanskelig å se for seg nå. Kanskje det ikke engang eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bruker min 23 år gamle datter og hennes venner som eksempel i denne sammenhengen er de ikke interessert i biler i det hele tatt. De fleste har ikke engang lappen og biler betraktes som hva de egentlig er... ren transport. Nå skal jeg skynde meg å legge til at de bor alle sammen i Århus (en by som er en halv gang større enn Bergen) og København, men allikevel er situasjonen ganske typisk for de unge idag.

Flammespyttende eksos, ilsinte rekkeseksere og grov buldring fra store V8 motorer... er fantastisk i min verden, men dette er dessverre ikke fremtiden. F1 og endurance racing har allerede blitt patetisk, mens f.eks rally heldigvis stadig er kult. Jeg tenker ofte i denne sammenhengen på hvor lett det var for BMW å endre forretningsmodell/image fra potente rekkeseksere til økonomiske rekkefirere i de alminnelige modellene. En over 30 år gammel tradisjon var over på noen få år... skremmende.       

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel @Fredrik, det er flere idag som ser oå bil som transport, min søster er 25 år og hun tøffer stadig rundt i sin Yaris fra 2000. Jeg vasker den støtt og stadig, min far og jeg tar oljeskift og har skiftet bremser, eksos og annet smått slitedeler. God bil igrunn for hva den er. Her i fjorsommer  mistet hun ene hjulkapselen sin når hun kjørte over en ferist, hun så den trillet vekk men mente det ikke var mulig å stoppe der og da, selv om ingen andre biler var der. For å komme til poenget, hun fikk av min far nettopp nye alu.felger(enkle billige 14") med nye dekk da hun trengte nye dekk og stålfelgene var rustet opp. Jeg sa "det ble jo rett så kledelig med nye felger" da fikk jeg til svar "ja, jeg mistet jo ene i en slik ferist ifjor". Med andre ord null interesse eller forståelse... Jeg har utallige lignende historier om henne og bil. Hehe :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...