Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Angående tv serier; Sopranos og Breaking Bad er begge på min topp 10 liste av serier av all times. Kjempebra, både produksjon, fremstilling av reell samfunnsproblematikk, innbakt med humor, underholdning og en bra story fra start til slutt :) jeg liker serier som tar utgangspunkt i virkeligheten/nåtiden. Så serier som game of thrones, er ikke noe jeg ser underholdningen i. Selv om  de fleste mener noe annet :P

I en helt annen ende av skalaen har vi Blues Brothers. En film jeg aldri blir lei. Bra musikk og for en gangs skyld ekte bilkrasjer. Dette var den dyreste filmproduksjonen på 80 tallet mener jeg å ha lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaguar har idag presentert deres nye I-Pace modell som er 100% elektrisk og vil bli en konkurrent til Tesla Model X allerede i 2018. Bilen vil få et 90 kWh batteri og ha en estimert rekkevidde på ca. 350 Km (epa syklus). Samlet effekt via to elektriske motorer (altså 4x4) blir 400 HK og 700 Nm. 0-100 Km/t vil iht. Jaguar gå løs på rundt 4,2 sekunder. Dette ser meget bra ut... tøff bil... :)

http://www.theverge.com/2016/11/14/13628872/jaguar-ipace-concept-electric-car-suv-unveiled-la-auto-show-2016-photos

JAGUAR_LA_Location_05_trans++2qwpdHjYzVy  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsung har pr. 14 november 2016 kjøpt Harman International Industries som står bak blandt annet hi-fi systemer til biler. Dette gjelder merker som f.eks Harman/Kardon, JBL, Mark Levinson, Infinity, Bang & Olufsen m.fl. Dette betyr dermed at Samsung i fremtiden vil stå bak hi-fi systemene som finnes i bl.a BMW, Toyota, Lexus, Volkswagen, Audi m.fl. 

Det som imidlertid virkelig er interessant... og som nok var målet for kjøpet, er at Samsung nå eier rettighetene til BMW's ConnectedDrive, som inkluderer hi-fi delen samt integreringen av front/bak kameraer, visning av informasjon på skjermer og ikke minst online integrasjonen (som virkelig er suveren når det gjelder BMW). I tillegg er Samsung naturligvis interessert i hva Harman har forsket på og vil presentere som ny banebrytende teknologi når det gjelder bl.a selvkjørende biler.

Jeg tror ikke at alminnelige bilkjøpere av f.eks BMW vil merke avgjørende forskjell som en følge av at Samsung nå eier Harman International Industries, men spørsmålet er om BMW i fremtiden vil kunne være i front, som de frem til nå har vært på dette området, eller om andre bilmerker vil bli favorisert når det gjelder den nyeste teknologien.

http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/forbrugerelektronik/ECE3470708/samsung-har-lige-koebt-din-bils-musikanlaeg/

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som rykende fersk eier av en såkalt "radiobil" så ser jeg med økende interresse på slike nyheter.

Må innrømme at man blir litt blasert med elektrisk drivlinje, å sette seg tilbake i den ellers utmerkede bruksbilen vår (13' model X3 med 2 liter dieselen) føles gammelmodig og smått utdatert ut og dette er en særdeles fin model isolert sett. Fremtiden kommer hurtigere enn vi trodde for bare noen måneder siden og stempelmotorens undergang nærmer seg ubønnhørlig. Som litt over snittet glad i bil så merker jeg at jeg reagerer litt tosidig. Det tekniske aspektet gjør det hele svært spennende, man får spreke og morsomme biler, med svært spontane kjøreegenskaper. Samtidig er dette svært avanserte innretninger som konstant er på nett og kommuniserer med deg, enten du sitter i bilen eller på andre siden av kloden. Samtidig blir det litt som med inntoget av Iphone i 2007 og Google's Android i 2008, man ser starten på slutten av mangfoldet. Man vil ikke lenger høre lukt eller lyd, ei heller får man en myriade av ulike effekuttak. Bilene blir litt som Android er idag, man har en plattform for både det tekniske og mekaniske, med ulike designaspekter og varierende tilnærming. Bilene blir billigere og kjedeligere, men langt enklere å drifte og vedlikeholde - sannsynligvis vil de færeste ta seg bryet med å eie dem selv. I det hele tatt, et tiår frem - så vil ekstremt mye ha endret seg, bare se på nyttekjøretøyene, disse vil være førerløse i stor grad. Selve arbeidsmarkedet vil bli meget raskt endret som følge av dette og mye som man har sett på som selvfølgeligheter blir endret og lagt dødt. Det neste tiåret vil vi se fundamentale endringer i samfunnet og i særdeleshet produksjon og transportsektoren. for min egen del er jeg fornøyd med min egen bilpark om dagen, men entusiasten i meg håper en dag å kunne eie en M54B30 eller deromkring, gjerne i et E85 chassi, med manuell stikke, bare for å huske hvordan det var. Spørsmålet er om det er lov den gang muligheten byr seg.

Tilbake til Jaguar, imponerende tempo de har, selvom kanskje Q3 2018 kan bli optimistisk og at nyheten var litt prematur.

Så viser det hvor listen ligger, 2018-2020 så er det helt vanlig med 50 mil range så store elbiler, som egner seg som bil nr 1 også, blir spennende å se hvor BMW legger seg i så måte, de begynte bra med i3 og i8, spent på fortsettelsen.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt... vi lever definitivt i spennende tider på både godt og vondt. Jeg forsøker i likhet med deg å ha minst to tanker i hodet samtidig når det gjelder elektriske biler og hvordan vi kommer til å ferdes allerede i nær fremtid. Den tekniske og praktiske siden ved elektriske biler er veldig interessant (og noe som vi i ganske lang tid har diskutert i tråden), men det er også klart at jeg kommer til å savne bilene som de var spesielt på 80 og deler av 90-tallet. De tidene kommer dessverre aldri tilbake, men dagens biler med stempelmotorer blir ganske sikkert erstattet av noe som totalt sett er langt bedre.

Jeg håper at det samme vil gjøre seg gjeldende på arbeidsmarkedet, men der er jeg faktisk langt mer pessismistisk... i alle fall på kort og mellomlang sikt. Jeg tror at vi går inn i turbulente tider der det er den sterkestes rett som gjelder og alle kjemper mot alle. De politiske og sosiale frontene skjerpes samtidig som den generelle sikkerhetssituasjonen i Europa blir mer ustabil. Russland oppbygger militært kraftig i nordområdene, Kaliningrad (en liten russisk enklave som er klemt mellom Polen og Litauen) og i Syria (miltære baser). De er politisk svært aktive i land som Ukraina, Moldova og Bulgaria. Dette kommer samtidig som Trump har varslet en total omlegging av USA's militære og utenrikspolitiske fokus. Det er ikke lenger en selvfølge at NATO om noen år er den sikkerhetsgarantien vi kjenner og stoler på. Man kan få seriøse 70 og 80-talls flashbacks av mindre.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reuters melder at VAG frem mot 2021 vil sparke minst 30000 ansatte for å redusere kostnadene i takt med at produksjonen legges om til elektriske biler. Bilprodusenten regner samtidig med ca. 9000 nye stillinger i forbindelse med produksjon av elbiler samt motorer og batterier til elbilene. De sterke tyske fagforeningene har akseptert planene mot at nettopp de elektriske motorene og batteriene i fremtiden blir produsert i Tyskland.

Vi ser dermed at på kort sikt krever produksjon av elbiler kun ca. 1/3 så mange ansatte som ved tradisjonelle biler. Med stadig mer automatisering av produksjonen vil forholdstallet ganske sikkert hurtig bli 1/4 og sogar mindre enn dette.

http://jyllands-posten.dk/#ia9160978;finans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/1/2013 at 9.07, Fredrik skrev:

Helt enig Fish... Audi 100 Coupé (C1) er uten tvil en spennende og flott veteran idag. Modellen (inkl. 2/4 dørs sedan) er også interessant i et bilhistorisk perspektiv, noe som vår venn Barockengelen påpeker i sin fine tråd "Før bilen fikk airbag...". Designeren var nemlig Ludwig Kraus og han hadde i sine unge dager vært leder for utviklingen av den legendariske løpsbilen Mercedes-Benz W196 300 SLR. Senere kom han til Auto Union som var et datterfirma av Mercedes-Benz og nettopp Auto Union representeres idag med den ene av de fire ringene i Audi´s emblem sammen med DKW, Horch og Wanderer.

Volkswagen AG kjøpte Auto Union av Mercedes-Benz i 1964/65 og Kraus fulgte med på lasset. VAG hadde den gangen kun fokus på hekkmonterte luftkjølte motorer og dette passet Kraus dårlig. Han begynte å utvikle en ny bilmodell... delvis på sin fritid. Modellen var den første Audi 100 (C1) og den falt i smak hos VAG´s generaldirektør Heinrich Nordhoff. Han hadde tidligere jobbet med utviklingen av KdF-Wagen for Ferdinand Porsche, VW Type 3/4 samt diverse frontmotoriserte eksperimentbiler... og kjente derfor de rette menneskene i Porsche/VAG systemet... inkl. VAG´s kommende sterke mann Ferdinand Piëch som er Ferdinand Porsches barnebarn etter datteren Louise. Ferdinand Piëch bror... Ernst Piëch ble også gift med Nordhoff´s yngste datter i 1959. Nordhoff hadde imidlertid også oversett videreutviklingen av VW K 70... et frontmotorprosjekt VAG hadde overtatt etter NSU. Denne bilen ledet til utviklingen av VW Passat og ultimativt Golf. Kraus' nye bilmodell passet som hånd i handske for Nordhoff.

Audi 100 (C1) var en enorm kommersiell suksess og dette kom som et sjokk for VAG. Bilen solgte åtte ganger mer enn selv de villeste salgsprognosene hadde fortalt ledelsen i VAG. Kundene strømmet til og kjøpte bilen... inkl. min far. Han kom direkte fra en Mercedes-Benz W110 190 og dette var helt typisk. Audi 100 hadde en kommersiell markedsposisjon som f.eks BMW bare kunne drømme om med E3.

Ludwig Kraus overså også utviklingen av VW Golf og det er hans fortjeneste at det ble Giorgio Giugiaro´s design som kom til å prege bilen. I 1973 gikk Kraus på pensjon og ble etterfulgt av Ferdinand Piëch. Noe av det første Piëch gjorde som teknisk sjef for VAG var å overdra det såkalte Project 425 videre til Porsche (delvis pga. oljekrisen det samme året). Prosjekt 425 ble senere kjent som Porsche 924. Det andre Piëch gjorde var å bygge en Audi 100 (C1) 4x4 prototype basert på DKW Munga og delvis den kommende VW Iltis. Denne prototypen førte i 1978 til Audi 80 Quattro (B2) og to år senere Audi Quattro... bedre kjent som Ur-Quattro... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos TV-serien "Westworld", som går på HBO, så kan jeg anbefale disse sidene for de som synes at serien er litt vanskelig å komme inn i eller forstå i relasjon til at den har flere abstraksjonsnivåer og er temmelig detaljert. Vel verdt å bruke litt tid på hvis man vil ha fullt utbytte av serien... :)

http://www.ew.com/recap/westworld-series-premiere

http://www.ew.com/recap/westworld-chestnut

http://www.ew.com/recap/westworld-season-1-episode-3-stray

http://www.ew.com/recap/westworld-season-1-episode-4-dissonance-theory/4

http://www.ew.com/recap/westworld-season-1-episode-5-contrapasso/3

http://www.ew.com/recap/westworld-adversary-season-1-episode-6/3

http://www.ew.com/recap/westworld-season-1-episode-7-trompe-loeil/3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Fredrik said:

Reuters melder at VAG frem mot 2021 vil sparke minst 30000 ansatte for å redusere kostnadene i takt med at produksjonen legges om til elektriske biler. Bilprodusenten regner samtidig med ca. 9000 nye stillinger i forbindelse med produksjon av elbiler samt motorer og batterier til elbilene. De sterke tyske fagforeningene har akseptert planene mot at nettopp de elektriske motorene og batteriene i fremtiden blir produsert i Tyskland.

Vi ser dermed at på kort sikt krever produksjon av elbiler kun ca. 1/3 så mange ansatte som ved tradisjonelle biler. Med stadig mer automatisering av produksjonen vil forholdstallet ganske sikkert hurtig bli 1/4 og sogar mindre enn dette.

http://jyllands-posten.dk/#ia9160978;finans

De store begynner å våkne nå :) Fremtiden er her. Blir spennende å se hva BMW kommer med i 2020 med en elektrisk 5serie. Da blir det kanskje bil bytte igjen om ikke avgiftene har blitt tilbakeført på dem innen den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten har nok ikke direkte planer om å redusere nettoprovenyet på bilavgiftene, men det vil nok ganske sikkert bli politisk kamp om hvordan avgiftene i fremtiden skal vektes på de ulike bilmodellene og tekniske konseptene. Tyskland sov i timen når det gjelder elektriske biler og når "dieselgate" saken kom på toppen av dette fikk de sjokk. Skuten var lekk, gode råd var dyre og alle mann skulle umiddelbart til pumpene. Ingen kan som tyskerne samles når det virkelig er krise og de oppviser nesten en militær disiplin når det gjelder krisehåndteringen.

Fra å være en alt for arrogant og makelig anlagt bilprodusent har VAG på kort tid totalt endret fokus og utviklet en helt ny forretningsstrategi for bilkonsernet. Dette får selvfølgelig også konsekvenser for alle de andre bilprodusentene og selv Toyota har nå sakt at de vil fokusere på elektriske biler.

Jeg synes i denne sammenhengen at det for tiden er veldig stille fra BMW, men jeg tror at dette bare er tilsynelatende og at det jobbes intenst i bakgrunnen med nye modeller og konsepter. De kan ikke skjule seg bak tåkebankene i all evighet og når tåken letter bør de ha kanonene skuddklare.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19. november 2016 at 0.41, minim skrev:

De store begynner å våkne nå :) Fremtiden er her. Blir spennende å se hva BMW kommer med i 2020 med en elektrisk 5serie. Da blir det kanskje bil bytte igjen om ikke avgiftene har blitt tilbakeført på dem innen den tid.

Det jeg gleder meg til å se er hvordan de skal sysselsette de 30000 som mister jobben nå. Tenkte ikke tyske myndigheter på det da dem begynte å snakke om å lage fordeler for elbilene. Møter de seg selv i døren tro?

G30 5-serie kommer forøvrig ikke til å bli helelektrisk, med mindre de kommer til å redesigne hele bilens grunn konstruksjon. G30 kommer til å være i produksjon frem til 2024, etter det så får vi heller se om man får en helelektrisk 5-serie. Det er nok heller mest sansynlig at BMW sin I divisjon skal ta seg av den biten der, i 2020 med I5 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...