Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Som et lite apropos til pendling så husker jeg da vi var på klubbtur til Dingolfing for noen år siden. Da nevnte de at fabrikken hadde egne busser som hentet arbeidsfolkene vær dag. Det var rett og slett så mange som jobbet der så hvis alle skulle kjørt egen bil så hadde det ikke gått. Personellparkeringen var forbausende liten. Knapt noen hundre plasser.

Ellers virker det som om el-bilene drar ifra hydrogen nå ja så virker som om det er framtiden. Hørte om et firma nå som hadde begynt og levere skreddersydde løsninger for og bygge om klassiske engelske sportbiler til elektrisk. Vi kan like det eller ikke. Det jeg er litt spent på er hvor lenge fabrikantene fortsetter og legg inn falsk motorlyd i stereoen på bilen. Det er noe vi helt sikkert ler av om noen år.

Noe jeg ikke liker er måten alt skal styres fra en skjerm i moderne biler. Der synes jeg Tesla er helt på villspor. Det må være sikrere og vri på en bryter for den kan du betjene uten og se på den, det kan du ikke med en skjerm, hjelper sikkert litt hvis du kan få det i headupen men jeg vil ikke si det er ideelt. Men det er klart et kostnadsspørsmål. en skjerm er lett og masseprodusere mens en bryter må man nesten sette sammen for hånd. 

Bare som en liten anekdote siden du nevnte Pobeda tidligere her. En bekjent av en kamerat holdt på og bli lurt da han skulle kjøpe seg et PV karosseri for noen år siden. Han dro og tittet og den var rustfri og fin men det var noe som ikke stemte med proporsjonene. Den var liksom litt mere klumpete selv om den lignet litt på en PV. Han fant heldigvis chassisplaten med kyrilliske bokstaver før det ble handel. Om selger viste hva han eide er ikke lett og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Tesla og bruk av funksjoner under kjøring mtp. skjerm etc. Så fant jeg fort ut etter en kort prøvetur at man enkelt kunne flytte funksjonene fra den digre skjermen til opp til speedo med en knapp(?) på rattet og da ble det veldig enkelt å betjene. En slags multi-purpose bryter på rattet. Å "flytte" funksjonene opp i speedo ble etterhvert veldig raskt og greit.

Jeg er tilhenger av fysiske knapper, liker Mercedes her, særlig de litt eldre hvor alle betjeninger av knapper skjer med høyre-lanken og det er én knapp for hver funksjon. Vindusheis feks. skal etter min mening betjenes i midtkonsollen, men dette er en vanesak. E39en jeg nå har, betjenes det ting både med høyre og venstre, det må en tilvenning til etter mange år med Benz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ganske ambivalent forhold til skjermer i biler. Umiddelbart synes jeg at Teslas store skjerm fungerer overraskende bra og intuitivt, men jeg har heller ingen problemer med eldre biler som ikke har en skjerm. Jeg har generelt en "less is more" tilgang til instrumenter og knapper i biler, men skjermene begynner å se kule ut nå som grafikken virkelig begynner å bli bra. Audi's virtual cockpit med Google Maps i bakgrunnen (earth view) ser fantastisk ut.

Jeg tenker i denne sammenhengen at den store skjermen etterhvert begynner å bli litt overflødig. Flere av menypunktene finnes også i instrumentpanelet og MMI systemet har nå fått 8 valgfrie knapper for hurtig tilgang til menypunkter i tillegg til de faste som f.eks NAV/MAP, media etc. Alt som har med klimaanlegget å gjøre har egne knapper og det har også valg av kjøreprogrammer og div. lovplikte knapper som div. assistentprogrammer. De aller fleste av de viktige menyene er derfor dekket inn og resten brukes relativt sjelden når den første entusiasmen har lagt seg. Rent teknisk kan man med andre ord fint klare seg med virtual cockpit (inkl. mer avanserte HUD systemer) og droppe den store eksterne skjermen som om noen år allikevel bare vil være gammeldags. Jeg tror at det er en slik utvikling vi etterhvert vil se at kommer.

Apropos russiske biler og likheten mellom Volvo PV og GAZ Pobeda så var slike likheter med vestlige biler mer regelen enn unntaket. Mitt inntrykk er at sovjetene stjal som ravner når det gjaldt vestlig design generelt og et av de mest prominente eksemplene på dette var Tupolev TU-144 som bar mange likheter med Aérospatiale /BAC Concorde. TU-144 var basert på industrispionasje, men det mest interessante er at sovjetene ikke gjorde forsøk på å skjule dette. Hvorvidt det var arroganse som var årsaken til dette eller fantasiløshet vet jeg ikke, men interessant er/var fenomenet helt sikkert... :)   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Fredrik said:

Dette samsvarer vel ganske bra med hva vi har diskutert i tråden og andre steder i forumet... :)

http://www.aftenposten.no/bil/Leasing-oker--Vent-med-a-kjope-bil-9844b.html

Det forstår jeg veldig godt. Svigers skal ha seg ny bil nå og etter å ha sjekket litt rundt velger de leasing kun pga denne usikkerheten. Blir det mye fokus på fossil forbud i byene fremover så ser det ikke lyst ut mtp salg av en 3-4 år gammel dieselbil om 3-4år. Jeg tror ikke leasing er så dumt om nybil er alternativet. Angrer egentlig litt på at jeg ikke valgte det selv når jeg skiftet bil i sommer, men jeg har sjelden en bil over et år så det hadde kanskje blir en kostbar affære :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil ganske usikre tider vi befinner oss i nå, men veldig mye handler om psykologi og hva som konkret skjer fremover på bilmarkeder som er en del større enn det norske. Jeg tror ikke at oljeindustrien og den tradisjonelle bilindustrien gir seg så lett. Eksempler på dette ser vi nå i USA der Donald Trump har sagt at han ikke tror på miljøforandringene (tiltross for temmelig overbevisende eksempler på at de er alvorlige) og ulike sterke næringsinteresser i oljeindustrien (som Trump uten tvil har egne økonomiske interesser i) som har dannet politiske koalisjoner for å påvirke politikerne til å innføre ulike skatter på elektriske biler og strøm til disse bilene.

Kock Industries Inc., som er det nest største private selskapet i USA med over 100000 ansatte og en årlig omsetning på over 100 milliarder dollar, har gått i bresjen for å innføre ekstra avgifter på elektriske biler og strøm til bilene (som allerede er belagt med avgifter når den når forbrukerne). Begrunnelsen skal være at oljebransjen mener at elbilene påfører dem et tap ved at omsetningen av olje går ned og at dette er alvorlig for amerikanske arbeidsplasser (ikke et ord om at elbilene med tilknyttede bransjer er med til å skape nye arbeidsplasser).

Det interessante her er ikke at oljebransjen åpenbart gråter krokodilletårer over tap av omsetning, men at denne argumentasjonen brukes nå etter over 20 år med stadig mer drivstoffeffektive stempelmotorer. Oljebransjens omsetning har falt kraftig i den samme tiden (altså i relasjon til bilbruk) og det er tvilsomt om den frem til nå relativt lille andelen av elektriske biler har kunnet påvirke dette i signifikant grad. Noe helt annet er det om oljebransen frykter at vi står foran et paradigmeskifte når det gjelder transport og at de egentlig frem til nå bare har sett begynnelsen på et kontinuerlig og varig omsetningstap. Mye kan tyde på at dette er den reelle årsaken til hvorfor oljebransjen nå ønsker å gjøre det mindre attraktivt å kjøpe elektriske biler.

Ut fra en liberalistisk tankegang har jeg store problemer med å følge dette resonnementet. Normalt er skatter og avgifter ikke populært når det gjelder det private næringslivet og spesielt ikke i USA. Hvis en bransje viser seg å være mindre profitabel er normalt medisinen restruktureringer, frasalg og innovasjon... og bestemt ikke skatter og avgifter (selv ikke på konkurrerende bransjer og produkter). Jeg synes derfor at dette ganske tydelig avslører at ikke bare den alminnelige bilbransjen har sovet i timen, men at oljebransjen må ha gått i dvale for 20 år siden og stadig sover. Helt håpløst.

https://electrek.co/2017/02/27/fossil-fuel-industry-electric-vehicle-fees/ 

Carfection utsendte idag en temmelig fin og elegant hyllest (lett ironisk i relasjon til konteksten i dette innlegget) til kanskje det ypperste penger kan kjøpe når det gjelder biler. BMW har virkelig pleiet Rolls-Royce vel etter at de kjøpte bilprodusenten i 1998... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det skremmende og lese hvor mye rart man kan få til bare man har penger nok. Jeg blir vel mer og mere oppgitt over amerikansk politikk.

BMW har helt klart vel flinke til og pleie merkevaren Rolls-Royce. Skulle likt og vært flue på veggen hos Folkevogn da de oppdaget at de ikke fikk rettighetene til navnet da de kjøpte den gamle nedslitte Rolls-Royce fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med å foreslå skatter og avgifter på elbiler, viser oljeindustrien (i usa) at de ikke evner å se stupet de står ovenfor. Det er helt greit at man har ulike oppfatninger av miljøkrisen, men på et tidspunkt vil de sitte igjen med et produkt det ikke er etterspørsel etter. Ganske dumt egentlig når det stadig er tid for omstilling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt med på at elektriske biler også skal betale f.eks for veislitasje (med ref. til artikkelen), men at de skal ha særskilte skatter og avgifter bare for å redde oljeindustrien er selvfølgelig helt idiotisk. På den annen side tror jeg ikke at Trump nøler når det gjelder slike ting. Han virker ikke spesielt progressiv og fremtidsrettet i sitt syn på verden. Det skulle derfor ikke forundre meg om oljeindustrien faktisk klarer å skape en lobbyorganisasjon a la National Rifle Association of America (NRA).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark fikk vi på midten av 2000 tallet i forbindelse med den nye streamingteknologien en særskilt multimedieskatt på elektronisk utstyr som kunne ta imot slike sendinger (TV, datamaskiner, tablets, smartphones etc.). Denne skatten ble innført for å redde Danmarks Radio (DR) som er danskenes pendant til NRK. Det hører med til historien at vi allerede betalte alminnelig TV lisens til DR. 

Etter ca. 7 år var det endelig politisk flertall for å fjerne den ekstra multimedieskatten, men en politisk hestehandel førte deretter til at TV-lisensen ble omdøbt til medielisens og omfatter i praksis skattelegging av de samme apparatene som den tidligere multimedieskatten (også selv om du bare har en TV). Medielisensen koster også det samme som multimedieskatten og TV-lisensen gjorde tilsammen. Alt sammen for å redde DR som har blandt Danmarks høyeste direktørlønninger og stadig fallende popularitet.  

Når dette er nevnt har jeg i utgangspunktet stor sans for public service kringkastingsselskaper som f.eks NRK, DR og BBC, men det er avgjørende at de tar oppgaven seriøst og sender kvalitetsprogrammer. DR er dessverre preget av alt for mye lettvint søppel-TV og sløser bort alt for store ressurser på bl.a MPG samt div. hjernedøde realityserier og latterlige sang/dansekonkurranser.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik skrev:

Donald Trump har sagt at han ikke tror på miljøforandringene (tiltross for temmelig overbevisende eksempler på at de er alvorlige)

Mer presist har Trump sagt at han ikke tror på ikke-synlige miljøforandringer, men de åpenbare og synlige ødeleggelsene vil han gjøre mer for å utbedre enn noen andre. Jeg klandrer ham ikke for dette standpunktet. I alle andre sammenhenger vil det oppfattes som fornuftig å tro på det du ser, men være skeptisk til det noen påstår uten entydige bevis.

Sitér

Kock Industries Inc., som er det nest største private selskapet i USA med over 100000 ansatte og en årlig omsetning på over 100 milliarder dollar, har gått i bresjen for å innføre ekstra avgifter på elektriske biler og strøm til bilene (som allerede er belagt med avgifter når den når forbrukerne). Begrunnelsen skal være at oljebransjen mener at elbilene påfører dem et tap ved at omsetningen av olje går ned og at dette er alvorlig for amerikanske arbeidsplasser (ikke et ord om at elbilene med tilknyttede bransjer er med til å skape nye arbeidsplasser).

Dette er jo nesten for dumt til å være sant. Kanskje er det ikke det heller. Det er så mye feilrepresentasjon av andre nå for tiden at jeg tillater meg å være skeptisk til om begrunnelsen er korrekt gjengitt.

På den andre siden passer det inn i en tankegang som brer om seg. EU har nylig behandlet et forslag om å skattlegge roboter som erstatter menneskers arbeidsinnsats. Det ble avvist denne gangen, men støttes av Bill Gates. Hvis forslaget får gehør vil det muligens bety at selvkjørende biler blir skattelagt fordi drosjesjåfører mister arbeid.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk veldig bekymret over hva artificial intelligence (AI) eller kunstig intelligens på norsk vil føre til når det gjelder utfordringen med å skape mange nok arbeidsplasser i relativt nær fremtid. Fenomenet vil bre seg til stort sett alle bransjer og langt utover de tradisjonelle yrkene man normalt forbinder med gjentagende arbeidssykluser og robotter. Det kan virke radikalt å tenke seg at selvkjørende biler bør bli skattelagt (for å kunne betale for omstilling av arbeidstakere og innovasjon), men når store deler av transportbransjen vil bli automatisert forstår man grunnlaget. Det er mange mennesker med lavere utdannelser det handler om og dette er utvilsomt en stor utfordring.

Andre yrker som idag (dette endrer seg stadig i takt med at kunstig intelligens utvikles) kan automatiseres er markedsføring, de aller fleste bank og forsikringsoppgaver, detaljhandel, dokumentasjon, oversetting, eiendomsmegling, maskinister, flypiloter, togførere, økonomer, advokater, mange oppgaver innenfor helsevesenet etc.

Noen land er mer utsatt enn andre avhengig av hvordan arbeidsmarkedet er strukturert, men et land som f.eks Finland gjør allerede nå forsøk med borgerlønn. Tanken er å unngå et massivt press på velferdssystemet med alt hva dette fører med seg av frustrasjoner for den enkelte når mange av de tradisjonelle arbeidsplassene blir borte pga. kunstig intelligens. Det tar tid å omskolere folk til andre yrker som ikke står i fare for å bli automatisert og for å unngå en stor underklasse med folk på timekontrakter og stadig skiftende arbeidsplasser kan en borgerlønn sikre folk et minimum til livets opphold. Det hører med til historien at man tror at en fast borgerlønn vil forenkle sosialsystemene ved å skape mindre byråkrati og at disse ressursene istedenfor kan kanaliseres til utdannelsessystemet. Jeg tror helt klart at finnene har forstått noe helt vesentlig i denne sammenhengen og det er uten tvil behov for å tenke nytt når det gjelder arbeidsløshet.

Når det gjelder Donald Trump og hans administrasjon er jeg generelt forsiktig med å kritisere ham eller den direkte. Jeg kritiserer politikken Trump fører (forutsatt at jeg har grunnlag for å forstå den), men jeg liker ikke å kritisere Trump som person bare fordi jeg synes at han har en merkelig fremferd eller sier ting på en rar måte. Jeg er generelt ikke enig med ham, men jeg bryr meg ikke om hvordan store deler av pressen forsøker å hetse eller latterliggjøre ham. Jeg er derfor langt på vei enig når det gjelder essensen i dette innlegget som står skrevet i dagens Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Medienes-dekning-av-Trump-minner-om-propaganda-Goebbels-spoker-i-Akersgata--Helge-Luras-615669b.html

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener jeg har lest en artikkel engang at bilprodusenter på kutte noen stillinger hvis man skal tilrettelegge seg det å produsere "elbiler" Men finner ikke igjen noe som helst? Er det bare jeg som har vært forferdelig rotete? Driver å skal skrive en skoleoppgave om elbiler, og tenkte å ha med ett punkt om arbeidsplasser, påvirket negativt. 

Skal for så vidt skrive en drøftende tekst, der jeg fikk beskjed om å ta for meg det negative, så hvis noen har innspill jeg kan ha med, settes det pris på. Er dog avhengig av kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse undersøkelser viser at elektriske biler er ca. 1/3 så arbeidsintensive å produsere (i relasjon til antall timer) som alminnelige biler. Det er spesielt motoren og gearkassen/drivverket som krever langt flere timer å bygge når det gjelder bensin og dieselkjøretøyer. Dette betyr selvfølgelig at bilprodusentene i fremtiden trenger langt færre ansatte og allerede nå har f.eks de tyske bilprodusentene begynt på omstillingen. 

I november 2016 annonserte f.eks VAG at de i denne sammenhengen foreløpig (det blir helt sikkert flere som må gå i årene fremover) må redusere arbeidsstyrken med ca. 10% (ca. 30000 medarbeidere). VAG uttalte samtidig at satsingen på elbiler i denne sammenhengen ville gi ca. 9000 nye arbeidsplasser. Mercedes-Benz er igang med en lignende operasjon og det går nok ikke lang tid før de andre tyske bilprodusentene følger etter.

http://www.motorauthority.com/news/1107385_vw-group-to-reduce-workforce-by-30000

http://www.greencarreports.com/news/1106994_electric-cars-will-require-10000-plus-job-cuts-at-vw-says-hr-chief

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fredrik skrev:

Diverse undersøkelser viser at elektriske biler er ca. 1/3 så arbeidsintensive å produsere (i relasjon til antall timer) som alminnelige biler. Det er spesielt motoren og gearkassen/drivverket som krever langt flere timer å bygge når det gjelder bensin og dieselkjøretøyer. Dette betyr selvfølgelig at bilprodusentene i fremtiden trenger langt færre ansatte og allerede nå har f.eks de tyske bilprodusentene begynt på omstillingen. 

I november 2016 annonserte f.eks VAG at de i denne sammenhengen foreløpig (det blir helt sikkert flere som må gå i årene fremover) må redusere arbeidsstyrken med ca. 10% (ca. 30000 medarbeidere). VAG uttalte samtidig at satsingen på elbiler i denne sammenhengen ville gi ca. 9000 nye arbeidsplasser. Mercedes-Benz er igang med en lignende operasjon og det går nok ikke lang tid før de andre tyske bilprodusentene følger etter.

http://www.motorauthority.com/news/1107385_vw-group-to-reduce-workforce-by-30000

http://www.greencarreports.com/news/1106994_electric-cars-will-require-10000-plus-job-cuts-at-vw-says-hr-chief

Takk for svar og linker, mener jeg hadde lest noe lignende engang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...