Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

@Ron Jeremy Jeg visste ikke at det var i Grünheide området utenfor Berlin at BMW planla å bygge en ny bilfabrikk i relasjon til elektriske biler (må vi tro). De har jo en helt moderne fabrikk i Leipzig (der de bl.a bygger i3), men dette er ca. 100 Km syd for Grünheide.

Tempoet Tesla holder når det gjelder bygging av nye bilfabrikker er imponerende. Det er åpenbart viktig å utnytte vakumet som har oppstått i relasjon til de tradisjonelle bilprodusentene og utfordringene (økonomisk og praktisk) disse har når det gjelder overgangen til elektriske biler. Tesla har ikke denne utfordringen og forsøker naturligvis på best mulig måte å utnytte situasjonen.

Vedr. hva slags softwareproblemer VW (VAG) har i tilknytting til ID3 er foreløpig ukjent, men såvidt jeg forstår handler det om operativsystemet (kalt "vw.OS") og hvordan dette skal inngå i resten av infrastrukturen VAG holder på å utvikle (som helt sikkert vil være ganske lik måten Tesla gjør tingene på vedr. IT). Flere artikler på nettet antyder at det egentlig handler om kapasitetsproblemer på utviklingssiden (altså når det gjelder utvikling av software). VAG har en dedikert organisasjon (kalt "Car Software Org") som sysselsetter over 10000 ingeniører/softwareutviklere og såvidt jeg forstår på artiklene har denne organisasjonen i dag så mye å gjøre at de ikke kan nå deadline på en rekke prosjekter inkl. ID3. Det antydes at en primær årsak til dette er "Dieselgate" og behovet for å hurtig endre programvarene så de ulike gamle og nye ordinære bilmodellene tilfredsstiller WLTP kravene. Denne utfordringen er såpass stor at VAG midlertidig har måttet stenge flere produksjonslinjer samt fase ut enkelte bilmodeller og/eller motorer.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dire Straits begynte jeg å høre på da platen Communiqué kom ut i 1979. Platen var fantastisk og er stadig min favoritt fra Dire Straits. Jeg kjøpte de neste platene også, men da Brothers in Arms kom ut i 1986 kjøpte jeg den på CD. Den gangen var mediet helt nytt og Brothers in Arms ble derfor brukt til å fronte markedsføringen av CD formatet og hvor bra lyden var i forhold til LP platene. Jeg kjøpte også en CD spiller til å ha i bilen og dette var om mulig enda mer fantastisk enn å ha CD spiller i stuen. 

Etter et år eller så med Brothers in Arms begynte jeg å bli lei av Dire Straits. De ble ganske enkelt spilt opp etter å ha vært "overalt" på TV og radio. Mark Knopler ble også lei og i 1988 stoppet han bandet for å gå solo (de fant imidlertid sammen igjen i perioden 1991-95, men det ble bare til en plate).

Mark Knopler dannet i 1990 bandet The Notting Hillbillies og de ga ut platen Missing... Presumed having a good time som er fantastisk og etter min mening nesten bedre enn Dire Straits. Det ble dessverre kun denne ene platen fra The Notting Hillbillies, men musikerne (bl.a Guy Fletcher) har han senere samarbeidet med på flere prosjekter.

Den neste platen jeg kjøpte med Mark Knopler var Sailing to Philadelphia i 2000 (der Guy Fletcher spiller, synger og er medprodusent). Jeg er ikke så begeistret for denne platen, men låten Sailing to Philadelphia er nydelig og blandt hans aller beste. Teksten er også ganske interessant for de som er interessert i USA's tidlige historie.

Deretter gikk jeg litt lei av Mark Knopler også og det var først for et år siden at jeg igjen begynte å høre på de gamle platene. Årsaken var at min sønn, som spiller bassgitar, spurte om jeg hadde hørt Dire Straits. Jeg lo litt innvendig, men det hadde jeg jo og så var jeg igang med Dire Straits igjen over 40 år etter at jeg først hørte om bandet... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Honda e fremme i tråden tidligere og du verden for en kul liten elektrisk bil. Jeg liker virkelig konseptet og jeg er helt enig med Vicky Parrott i at det nå kommer en gruppe sjåfører som primært kjører i byene/lokalt og som vil vurdere en elektrisk bil som ikke nødvendigvis har den lengste kjørelengden og der passer Honda e som hånd i handske. Den er kul, rimelig hurtig og har en svingradius på under 9 meter (BMW i3 har en svingradius på 9,9 meter)... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Hondaen er skoleeksempelet på hvordan ta en konseptbil hele den bilinteresserte verden reagerer med "wow!" når de ser den, til en noe som ser ut som en syk Skoda Fabia, til latter fra de samme mengdene bilinteresserte.

Fra å ha frekke og lekre retrolinjer, til å se ut som et gammelt badekar.

Triste greier.

 

E-Kleinwagen-made-in-Japan-644x363-98909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at Honda har vært ganske tro mot konseptbilen. Det er ikke store endringer de har foretatt på det grunnleggende designet og det handler mest om at felgene er mindre og at A-stolpen samt hjulhusene er mindre prominente. At felgene er mindre enn på konseptbilen er helt normal prosedyre og de tynne A-stolpene ville uansett aldri ha blitt overført til en produksjonsmodell pga. sikkerhet for passasjerene.

De fremhevede hjulhusene (spesielt bak) burde imidlertid ha vært overført til produksjonsmodellen. Det er tilsvarende hjulhus som bl.a gjør Golf GTI mrk.I til et kult design. Honda har i det hele tatt kikket mer enn et par ganger på den originale Golf GTI og f.eks Autobianci A112 Abarth da de designet Honda e. Det er noe destinkt retro over hele designet som gir assosiasjoner til disse bilmodellene samt f.eks den originale Mini.

Jeg liker Honda e, men jeg tenker samtidig at retrodesign har sine begrensninger og at det står mye mer respekt av designet på f.eks BMW i3 (selv i dag). BMW har tatt designet for småbiler videre, mens Honda egentlig bare leker litt med gamle favoritter (dog på en ganske fin måte etter min mening). Honda får helt sikkert stor suksess med Honda e og kanskje spesielt i land som har en litt annen biltradisjon enn vi har der relativt små og søte biler er populære (f.eks Storbritania, Italia, Japan etc.)... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiøret er først og fremst spennende, men det er viktig å understreke at dette er en "bybil" med bl.a begrenset bagasjeplass. Jeg ser for meg at den blir en bil nr. 2 og/eller pendlerbil. Det er designet som kommer til å selge bilen, men når dette er nevnt er designet virkelig kult.

Det viktigste er imidlertid at vi nå ser at elektriske biler kommer i alle former og varianter. Det er ikke lenger slik at "one size fits all" slik det var da Tesla Model S kom på markedet. I dag kan man få relativt billige elektriske biler som også er interessante og ikke minst bra. 

På den annen side var BMW der med i3 allerede i 2013, men de var trolig for tidlig ute med konseptet for små elektriske biler. Mange misforsto konseptet og fokuserte utelukkende på rekkevidde. I dag er markedet mer modent og jeg tror derfor at vi kommer til å se flere bilmodeller som Honda e.

Dagens Din Side har forøvrig en ganske informativ artikkel som på en fin måte skisserer hvilke utfordringer bilprodusentene har med å nå EU's nye utslippskrav.

https://www.dinside.no/motor/sjekk-bilfabrikkenes-milliard-boter/72078551

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fredrik skrev:

På den annen side var BMW der med i3 allerede i 2013, men de var trolig for tidlig ute med konseptet for små elektriske biler. Mange misforsto konseptet og fokuserte utelukkende på rekkevidde.

Jeg har alltid tenkt på i3 som en suksess, men den har kanskje solgt for dårlig? Vet du hva målet til BMW med tanke på antall solgte var da de lanserte i3, @Fredrik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ogee1 Det vet jeg ikke, men noen nøkkeltall vedr. bilfabrikken i Leipzig der bl.a i3 produseres kan gi en indikasjon. Fabrikken har en produksjonskapasitet på ca. 1000 biler pr. dag og av disse er ca. 180 biler elektriske. Dette tilsvarer en produksjonskapasitet på ca. 65000 elektriske biler pr. år. Frem til i dag er det kun de elektriske bilmodellene i3 og i8 (hybrid) som har blitt produset i Leipzig. 

Så langt har BMW totalt produsert ca. 150000 stk. i3 siden 2013. Dette tilsvarer ca. 21000 biler pr. år. Dette igjen tilsvarer ca. 60 biler pr. dag. 

BMW har totalt produsert ca. 20000 stk. i8 siden 2014. Dette tilsvarer ca. 3500 biler pr. år. Dette igjen tilsvarer ca. 10 biler pr. dag. Med alle forbehold kan vi derfor fastslå at den elektriske delen av bilfabrikken i Leipzig går på rundt 40% kapasitet eller med litt god vilje halv kapasitet.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUV'er er normalt ikke en biltype jeg interesserer meg mye for, men jeg er svak for Range Rover frem til og med 3. generasjon (L322 i perioden 2002-2012) og Mercedes-Benz Geländewagen (G-Wagen) - hvis disse bilene i det hele tatt kan kalles SUV'er.

Klassiske Land Rovere (frem til og med 90/110) er lignende konsepter. Litt mindre komfortable og minst like kapable off-road, men ikke egentlige SUV'er som vi forstår det i dag. Jeg har hatt 2 stk. Serie III Land Rovere (88" og 109") og dette er definitivt fine biler.

Ford Bronco og Jeep Grand Wagoneer stiller i den samme klassen bare med betydelig større motorer (store V8 motorer selvfølgelig). Jeg har alltid likt Grand Wagoneer selv om den har håpløse kjøreegenskaper som originalt (den har f.eks bladfjærer foran), men designet er bare så kult og konseptet helt riktig i dag 50 år senere. På en måte er kanskje Jeep Grand Wagoneer verdens første SUV.

Eksemplaret i dagens Jay Leno's Garage er en retromodell - litt endret designmessig for å passe dagens smak bedre, men stadig relativt original og veldig fin i min bok. Det hadde vært kult å ha denne blandt alle X5'ene og andre moderne SUV'er... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette wagoneer satt opp etter min smak. Flere har fått øynene opp for disse typer kjøretøy som hobby bil , ikke kun for offroad eller gårdsbil. Jeep wagoneer/FSW cherokee, jeepster/commando,Gladiator, 1 gen Rang Rover, 1 gen bronco , INT scout o.l  

Biler laget uten tanke på hva Ken & Barbie ønsker, men funksjonelt for alt fra kjøring på landevei til Uplyede vinterveier i fjellet.

hvis man til daglig ratter en leaf/egolf eller buss/t bane og har et snev interesse for det som er mellom bil &  legoklosser, er det en opplevelse å kunne sette seg opp i sete , holde i skinnrattet og kjenne&høre maskineriet ( uavhengig om rekke 6 eller V8).

Med  utvikling og utvalg  av dekk, støtdempere er det fult mulig å sette opp med OK kjøreegenskaper for norske forhold, samt at disse kjøretøy er laget og utviklet over flere 10 år er det god tilgang på reservedeler og mulighet for å bruke nyere utviklede forbedringer på de eldre modeller. 

Konstruksjonene er laget for å holde og kunne repareres , ikke for å starte prosessen med å selvdestruere seg selv etter 8 års bruk, og overkomlisert for vedlikehold/reparasjon vi ser på dagens moderere miljøbiler.

* med 15 år med jeep som hobby bil ved siden av klassisk BMW , er jeg blitt veldig glad i min 1980 CJ, som i år har fått tilbake sin originale kullør og etterhvert dekaler og andre detaljer. 

 

431050BF-4B19-4EFD-B977-46B71B1D16B6.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/30/2020 at 11:19 AM, Fredrik said:

Dagens Din Side har forøvrig en ganske informativ artikkel som på en fin måte skisserer hvilke utfordringer bilprodusentene har med å nå EU's nye utslippskrav.

https://www.dinside.no/motor/sjekk-bilfabrikkenes-milliard-boter/72078551

Synes det er et litt merkelig fokus på denne saken.

Det logiske her ville i mine øyne være at alle bilfabrikantene skrur opp prisene, slik at vi som forbrukere betaler for bøtene.

De vil jo tape mye mer på å underselge hverandre på pris på elbiler de uansett ikke vil klare å levere nok av, enn på å bare øke prisen og fortsette som før?

Jeg vil tro dette kommer til å gå rett på lommeboka vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at regningen tilslutt havner hos forbrukeren, men dette vil skje på forskjellige måter. Først og fremst ser vi allerede i dag at elbilene er for dyre relativt til alminnelige biler. De koster ca. 1/3 å produsere i forhold til alminnelige biler, men dette reflekteres ikke på utsalgsprisene.

Videre ser vi at mange bilprodusenter allerede nå reduserer valgmuligheter mhp. motorer og utstyr. De ulike utstyrspakkene og kombinasjoner av disse (inkl. motorer og drivlinjer) fører jevnt over til dyrere biler.

Det samme gjør seg gjeldende på service og deler. Prisene stiger jevnt over hele linjen fordi bilprodusentene vet at når de elektriske bilene kommer for fullt krever disse mindre service og de økonomiske marginene vil falle. Her i Danmark blir verkstedene også presset av de store leasingselskapene som krever lavere priser på deres biler og dermed er det ikke andre til å betale regningen enn den alminnelige bileieren samt nybilkjøperne.

Bilprodusentene leter derfor desperat etter andre inntektskilder. BMW prøvde seg med å ta betalt for Apple Carplay (var det etter et år med fri bruk?), men dette falt ikke i god jord hos bilkjøperne. Jeg vil tro at vi kommer til å se mange tilsvarende forsøk med ulike abonnementsordninger etterhvert som bilene blir mer digitale og nye tjenester utvikles.

Jeg vil også tro at bilprodusentene som har eierskap i et ladenettverk etterhvert vil bli ganske kreative vedr. prisen på lading. Vi ser allerede nå et temmelig komplekst prisbilde når det gjelder hvilke ladestasjoner man bør velge avhengig av hvordan man ønsker å lade. BMW eier f.eks Ionity sammen med Mercedes-Benz, Ford og VAG - og det er ingen tvil om at dette eierskapet er strategisk viktig også mhp. en fremtidig økonomisk inntjening. Tesla's Superchargere har naturligvis det samme formålet for Tesla.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...