Jump to content

Fredriks alternative bimmerstråd

Fredrik
 Share

Recommended Posts

På 30.10.2021 den 22.03, Fredrik 90 skrev:

Jeg kan ikke unngå å tenke at er det noe BMW trenger i dag, så er det en mann som Wolfgang Reitzle 👍

Dette gir jeg deg helt rett i og det er heller ingen tvil om at de aller fleste mente det samme den gangen da han i 1976 kom til BMW og i 1987 ble sjef for utviklingsavdelingen - en stilling han hadde helt frem til 1999. Han hadde en enorm suksess og som du påpeker ble den ene etter den andre fantastiske modellen utviklet under hans ledelse. 

Jeg kan ikke huske at det var mye kritikk av disse modellene da de kom på markedet. Spesielt E34 var en mega suksess og uten tvil blandt de største BMW har hatt. Poenget er at modellene så utrolig sømløst erstattet forgjengerne. De nye modellene var klart mer moderne, men selv for legfolk var de umiskjennelig BMW slik BMW skal være. Man likte designet fra første stund og det var ikke nødvendig med noen ytterligere forklaringer vedr. hva designerne hadde ment eller forsøkt å få til.

Det sier sitt om Reitzle's suksess hos BMW at da han sluttet hos BMW ble han sjef for det som den gangen var temmelig prominente Ford Premier Automotive Group (PAG) (som inkluderte Aston Martin, Jaguar, Land Rover og Volvo). Få om noen andre premium bilprodusenter hadde den gangen mer bruk for den samme boosten design og imagemessig som Reitzle hadde gitt BMW. Utfordringene var imidlertid enorme og det hele endte med at Reitzle i 2002 gikk i protest fordi han mente at han ikke hadde fått kontroll nok av styret til å gjennomføre den nødvendige omstillingen og PAG ble splittet opp og solgt i 2006.

Reitzle gjorde helt klart underverker for BMW, men det skal understrekes at BMW på ingen måter var i samme situasjon som f.eks Jaguar var da han tok over som sjef for utviklingsavdelingen i 1987. BMW var definitivt et premium bilmerke, men med en relativt liten produksjon og litt spesielle bilmodeller i forhold til konkurrentene. BMW var ikke et naturlig valg som det er i dag - interessant nok kanskje litt som Jaguar er i dag.

Edited by Fredrik

• 3 weeks later...
På 30.10.2021 den 22.03, Fredrik 90 skrev:

Flere av videoene med Wolfgang Reitzle har nå engelsk undertekst (inkl. denne) og jeg må si at han er en interessant person. Ungdommelig og leken, som man bør være selv om man trekker på årene. Jeg liker også at han forteller at han likte Ferdinand Piëch (barnebarn av Ferdinand Porsche igjennom moren Louise Porsche samt forhenværende nestor i VAG) selv om Piëch hadde en komplisert og ganske vanskelig personlighet. Dette viser etter min mening at Reitzle er intelligent og kan se igjennom slike ting som mest trolig skyldes historiske, familiære og/eller personlige årsaker. Piëch var uten tvil en av de mest geniale ingeniørene i bilindustrien (og etter min mening på mange måter mer signifikant enn selv morfaren Ferdinand Porsche) og Reitzle merket dette selv flere år før VAG virkelig ble stort igjennom en rekke strategiske oppkjøp (Lamborghini, Skoda, Bentley, Bugatti og til en viss grad Porsche). Bilindustrien trenger etter min mening folk som Reitzle - og selvfølgelig Piëch.

Edited by Fredrik