Gå til innhold

iDrive, CCC, CIC, NBT, Combox & mye annet rart-tråden

awt
 Share

Anbefalte innlegg

• 6 months later...
5 timer siden, EmilR skrev:

Noen tips til ledningsnett for CIC ettermontering? er tidligere prøvd å installere CIC og nå ser det ut som ett reir bak der. Har sett diverse sider har ledningsnett med kontaktene til skjerm og kontroller.

Du sier jo ingenting om til hvilken bil, men det greieste er nok å få tak i ett brukt kabelsett ja, bare søke etter "BMW CIC Harness" på Ebay eller noe.

Når det er sagt, gidder du virkelig det? CIC er jo ganske utdatert etterhvert da, selv har jeg bygd om fra CIC i min 2011 F11 til NBT, men har i tilegg installert en MR12V MMI box sånn at jeg har fått Android Auto i bilen, i tilegg er det over "Most" ikke sånn lyd over Jack tull.

Endret av Haug530D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Haug530D skrev:

Du sier jo ingenting om til hvilken bil, men det greieste er nok å få tak i ett brukt kabelsett ja, bare søke etter "BMW CIC Harness" på Ebay eller noe.

Når det er sagt, gidder du virkelig det? CIC er jo ganske utdatert etterhvert da, selv har jeg bygd om fra CIC i min 2011 F11 til NBT, men har i tilegg installert en MR12V MMI box sånn at jeg har fått Android Auto i bilen, i tilegg er det over "Most" ikke sånn lyd over Jack tull.

Er en gammel E87, hvor alle deler bortsett fra ledningsnett er klart… nå står det bare en pionerspiller der, skjem og kontroller er også montert men uten noe funksjon…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Gjorde en i-level oppdatering på den nyinnkjøpte 2018 F31 og detter det så er det en ting som irritere meg.

Altså jeg høre på radio og den viser valgt radiokanal på skjermen(Lagrede stasjoner). Fint å flott.

PXL_20241117_162837721.thumb.jpg.fe61340132a93140b8bf857df050a15d.jpg

Så setter jeg fra meg bilen for kvelden, låser den og god natt.

Neste dag så starter jeg opp og da kommer dette bildet opp(beklager for dårlig fokus):

Da må jeg vri på hulet hett hakk opp og trykke for å komme inn i samme bildet som når jeg stoppet bilen. Dette er syyykt irriterende. Slik var det ikke med den gamle i-level

Gammel i-level: F20-17-07-508

Ny i-level: F20-24-11-520.

PXL_20241117_201423036.thumb.jpg.de2563c66704ea7fe64d2b3c0d9f9e15.jpg

Noen som opplever dette og vet om det er mulig å fikse eller om det faktisk bare er en bug i software fra BMW. 

Brukte ISTA og ICOM for å oppdatere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke i morgen, tenker aldri over det siden jeg går aldri i den menyen selv.  Har forresten i-step F056-22-11-5xx.

Hva var tanken bak å oppgradere i-step?

Akkurat der føler jeg litt sånn, don’t fix ain’t broken. Eneste grunn jeg ser at det er noe veldig spesifikt forbedring man er ute etter fe Fullscreen CarPlay.

Det er foresten mulig å nedgradere i-step ved hjelp av E-sys men må litt triksing til. Må lese ut SVT og så redigere SVT_ist.xml og sette SWFL til 000_000_000_000 og så kalkulere TAL.xml med eldre PSDZ data. Kan evtuelt bare flash HU og la resten av ECUene være på 24-11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mr.pingu skrev:

Skal sjekke i morgen, tenker aldri over det siden jeg går aldri i den menyen selv.  Har forresten i-step F056-22-11-5xx.

Hva var tanken bak å oppgradere i-step?

Akkurat der føler jeg litt sånn, don’t fix ain’t broken. Eneste grunn jeg ser at det er noe veldig spesifikt forbedring man er ute etter fe Fullscreen CarPlay.

Det er foresten mulig å nedgradere i-step ved hjelp av E-sys men må litt triksing til. Må lese ut SVT og så redigere SVT_ist.xml og sette SWFL til 000_000_000_000 og så kalkulere TAL.xml med eldre PSDZ data. Kan evtuelt bare flash HU og la resten av ECUene være på 24-11.

Tanken bak oppdateringen var litt for å lære om det. Er mange som har spurt meg om jeg kan hjelpe å gjøre en slik oppdatering. Greit med litt erfaring. Også tenker jeg at når BMW gir ut en oppdatering så lager de ikke noe som er dårligere enn det som var der.

Kommer nok ikke til å nedgradere med det første. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Øyvind L. said:

Tanken bak oppdateringen var litt for å lære om det. Er mange som har spurt meg om jeg kan hjelpe å gjøre en slik oppdatering. Greit med litt erfaring. Også tenker jeg at når BMW gir ut en oppdatering så lager de ikke noe som er dårligere enn det som var der.

Kommer nok ikke til å nedgradere med det første. :)

Det er gode grunner det ;) 

Det håper vi og de fleste software-utgivere på men praksis er noen ganger omvendt, som du nå selv erfarer. Med mindre det er vesentlig sikkerhetsoppdatering eller vesentlige funksjonforbedringer. 

For eksempel ny I-step på F48 hjalp mot luggingen på reversgir. Eller CarPlay Fullscreen. 

På akkurat F30 har de fjernet også noen kodingsverdier i koding som du fint kunne endre med gamle i-step. Husker ikke hva det gjalt mener det var noe med lys eller visker-automat. Ikke store greier så ikke noe å grine om men poenget er; Jeg ser veldig lite nytte av en I-step oppdatering men mindre du vet at det er fiks i oppdatering som bilen din kan ha nytte av. Dessverre er BMW veldig sparsomt med «changelog» :(  

Med E-sys kan du forresten også se hvilken ECU’er blir påvirket av i-step oppgradering. Fra 22-11 til 24-11 ser jeg at mange SWFLs og CAFDs blir egentlig lik på akkurat min bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mr.pingu skrev:

Det er gode grunner det ;) 

Det håper vi og de fleste software-utgivere på men praksis er noen ganger omvendt, som du nå selv erfarer. Med mindre det er vesentlig sikkerhetsoppdatering eller vesentlige funksjonforbedringer. 

For eksempel ny I-step på F48 hjalp mot luggingen på reversgir. Eller CarPlay Fullscreen. 

På akkurat F30 har de fjernet også noen kodingsverdier i koding som du fint kunne endre med gamle i-step. Husker ikke hva det gjalt mener det var noe med lys eller visker-automat. Ikke store greier så ikke noe å grine om men poenget er; Jeg ser veldig lite nytte av en I-step oppdatering men mindre du vet at det er fiks i oppdatering som bilen din kan ha nytte av. Dessverre er BMW veldig sparsomt med «changelog» :(  

Med E-sys kan du forresten også se hvilken ECU’er blir påvirket av i-step oppgradering. Fra 22-11 til 24-11 ser jeg at mange SWFLs og CAFDs blir egentlig lik på akkurat min bil. 

Ja er jo nesten umulig å finne Chang logg. 

På min var det 72 punkter som ble oppgradert eller gjort noe med. Merker ikke noe annen forskjell en det med radioen. 

Men etter denne erfaringen så ser jeg at de ikke er noe poeng. Bilen føles helt lik. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Øyvind L. said:

Ja er jo nesten umulig å finne Chang logg. 

På min var det 72 punkter som ble oppgradert eller gjort noe med. Merker ikke noe annen forskjell en det med radioen. 

Men etter denne erfaringen så ser jeg at de ikke er noe poeng. Bilen føles helt lik. 🙂

Ligger av og til litt av changelog ved ISTA versjon nummere. I-step og PSDZ/ISTA går hånd i hånd. 

Jeg mener forresten at jeg har det sammen, med alle menyer. Går altid tilbake til 'hovedmenyen' av den kategorieen, så den siden/menyen  som kommer opp først når du trykker deg in på en av de kategorier fra 'store menyen' (Min bil, Media/Radio, Kommunikasjon osv). Glemte å se spesifikt på det på morgenen i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...