Gå til innhold

Du gjør det helt feil!-tråden


Tzunami
 Share

Anbefalte innlegg

Ok,da skal jeg svare når dette kom.:)

Opel fikk dette 1987 på Senator og Opel Omega 3000.På Omega 3000 ,var dette skjelden.Men på Senator 3.0i cd var dette som regel standardvare. :).

Nei undervurder Oplene på 70 og 80 tallet .:).De var langt fremme de med diverse men om det var en suksess eller ikke det kan diskuteres..:).

Nok off topic fra en hardcore Opelmann :)

Er det noen jeg kjenner som har bedre greie på Opel så er deg Jan, så det var greit å få det på der rene av noen som kan det. Var nesten 100 prosent sikker på at Opel ikke hadde noe sånt samtidig som BMW ;)

Men hvordan fungerte systemet i Senator? Var det som på BMW med to valg, comfort eller sport? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 86 mod Mazda som hadde dette også, Sport, Normal og Auto, fungerte faktisk bra, sto en aktuator på toppen av støtdemperene, rart at BMW hang etter med dette.

BMW hang da ikke etter med dette, de var blandt de først som kom med dette. Audi og Mercedes derimot hang langt etter da de ikke kom med slikt før langt ut på 90 tallet. Jeg nevnte at E31 var innovativ da den hadde bladt annet xenon, sekstrinns kasse på en V12er og EDC, poenget her var at dette var ingen dårlig bil slik Werther hevdet og ikke hvem som kom med hva først.

BMW står bak svært mange innovasjoner som vi tar som en selvfølge i dag, dette er GPS basert navigasjon (E38 1994), Xenon (E31 og E32 1992), Nigth Vision (E65 2004), Antispinn (E32 1986), Check controll (E24 1977), I drive (E65 2002) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E31 var iallfall ingen flopp, men den solgte nok ikke så bra som BMW hadde håpet på. Den ble lansert helt på slutten av jappetiden og timingen kunne egentelig ikke vært dårligere for en stor luksus bil med V8 og V12 motor, kosta jo langt over en mill i Norge i 1990.

Er også uenig i at BMW har vinglet mye de siste 25 åra, kanskje litt i design (Bangle perioden) men nå har jo BMW mer eller mindre ledet an den tekniske utviklingen i bilbransjen de siste 25 åra.

 

E31 er litt for high Tech for sitt eget beste. Den er tung, og personlig synes jeg den er litt vulgær. Modeller som ble lansert samtidig ser stort sett bedre ut designmessig, og var mere bil for pengene (Miata, 200SX, 300ZX, Calibra, Corrado, Corvette C4, MB C124, R129). E31 var en flopp når man sammenligner med Mercedes sin elegante R129 SL - det er en bil som virkelig har holdt seg godt på sine 25 år. Og hvor ofte møter man E31 langs veiene?...

 

Med vingling mener jeg at BMW først kom med et drog av en 8-serie (som senere gikk i grava), før de kom med Z3 (som også gikk i grava) - dette var en bil med et utrolig potensiale, men dessverre heiv BMW denne ideen i søppelkassa og begynte og ese ut av roadster-segmentet og inn i GT-kategorien med Z4. Motoriseringen på M-modeller har også variert mye - mens MB har gjort det enkelt og kjørt på sterke V8ere eller V12 har BMW hoppet fram og tilbake mellom rekkeseks, V8 og V10 (hvorfor ha V10 på markedet i et par år og så nedskalere igjen...). Ustabilt mao.

Designsprellene til Bangle gjorde jo sitt, og BMW har "kuttet ut" rekkesekser og prøver nå å redde verden. BMW har vinglet mye mer enn f.eks. MB, Audi, Opel, Ford og Volvo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E31 er litt for high Tech for sitt eget beste. Den er tung, og personlig synes jeg den er litt vulgær. Modeller som ble lansert samtidig ser stort sett bedre ut designmessig, og var mere bil for pengene (Miata, 200SX, 300ZX, Calibra, Corrado, Corvette C4, MB C124, R129). E31 var en flopp når man sammenligner med Mercedes sin elegante R129 SL - det er en bil som virkelig har holdt seg godt på sine 25 år. Og hvor ofte møter man E31 langs veiene?...

 

Med vingling mener jeg at BMW først kom med et drog av en 8-serie (som senere gikk i grava), før de kom med Z3 (som også gikk i grava) - dette var en bil med et utrolig potensiale, men dessverre heiv BMW denne ideen i søppelkassa og begynte og ese ut av roadster-segmentet og inn i GT-kategorien med Z4. Motoriseringen på M-modeller har også variert mye - mens MB har gjort det enkelt og kjørt på sterke V8ere eller V12 har BMW hoppet fram og tilbake mellom rekkeseks, V8 og V10 (hvorfor ha V10 på markedet i et par år og så nedskalere igjen...). Ustabilt mao.

Designsprellene til Bangle gjorde jo sitt, og BMW har "kuttet ut" rekkesekser og prøver nå å redde verden. BMW har vinglet mye mer enn f.eks. MB, Audi, Opel, Ford og Volvo.

Hva du personlig mener er en annen ting selvsagt, utseende kunne nok være en smakssak men igjen så var denne en klasseleder når det kom til dynamiske kjøreegenskaper. Denne konkurrerte aldri mot R129 som er en lavere bil med ett lavere tyngdepunkt, ja E31 var tung men i likhet til samtidens Mercedeser så hadde BMW gjort en formidabel jobb med understellet. Har selv vært så heldig å få kjøre en godt vedlikeholdt 850I og bilen føles lett som en E34 å kjøre, tross størrelsen :)

Når du så sier at biler som Miata(såpestykke), Corrado (grusom bakende) og Calibra (grusom bakende) ser bedre ut da skjønner jeg at her blir vi aldri enige... Nok en gang så må du heller ikke sammenlikne R129 med E31, denne konkurrerte med C140 CL som kom i 1992 og denne klarte aldri å matche E31 på kjøreegensper og dynamikk. Når det gjelder C140 kan du snakke om den stranede hvalen du nevnte tidligere :P Ja det går nok flere R129 på veiene da det var en langt mer populær bil men så kan du ta en titt på "klientellet" bak rattet nå for tiden, begrepet "sigøynerbil" har vel sjelden vært mer gjeldene..

Ang BMW sin "vimsing" frem og tilbake så er jeg forsåvidt enig i de argumentene og eksemplene du kommer med over her, Z3 ble dog videreført som Z4 og jeg anser ikke den som "skrinlagt". Men BMW har for tiden grandiose planer om både V12 couper, M7 og muligens en superbil (Kodenavn M100) så det er mulig vi er back on track igjen, man overlever ikke i toppen i dag om man skal produsere biler som redder verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen jeg kjenner som har bedre greie på Opel så er deg Jan, så det var greit å få det på der rene av noen som kan det. Var nesten 100 prosent sikker på at Opel ikke hadde noe sånt samtidig som BMW ;)

Men hvordan fungerte systemet i Senator? Var det som på BMW med to valg, comfort eller sport? :)

Senator hadde i hver dempertårn en aktuator som kunne stå i 3 valg, Comfort, Medium og Sport. Førstnevnte gav bilen et svært amerikansk preg og vi barna i baksetet ble  bilsyke etter kort tid, Medium ble vel brukt mest til vanlig, Sport tja.. Denne stillingen gjør til at bilen minner om en opptighta E34 igrunn.

 

Jeg kommer fra en familie hvor Opel alltid har vært merket, og fadern kjøpte denne Senator Bn etter mange år med skruing på Rekord-taxier og erfaring etc. Med visshet om at Opel var enormt bra. I sin ungdom, hadde han hatt mange av dem.

Dessverre så svarte ikke helt Senator B til forventningene når det gjaldt opplevd interiørkvalitet iforhold til den forrige Senatormodellen(A1/A2). Som vi også hadde mye erfaring fra; bestefaren min kjøpte en slik nesten ny(Senator A1) etter å ha hatt en Commodore 68modell med vinyltak(med innsydd vannrenne), og min mor kjørte en i mange år(Senator A1). Commodore GS/E var samtidig den store drømmen.

 

De som prater dritt om gamle Opeler som er sammenlignbare med BMWs 5 og 7-serie modeller, burde nesten sette seg inn i en og prøvekjøre og oppleve. For til tross for at Senator Bn hadde litt billig interiørdetaljer(det skjedde noe drastisk hos Opel på midten av 80-tallet som sank kvaliteten noe enormt..), så var den en ordentlig drøm å kjøre.

Utstyr som: kjørecomputer, cruisecontrol, A/C, et hengerfeste som kom ned automatisk ved å trykke på en knapp, takluke i glass, 4 el-vinduer med elektronikk som visste hvor vinduet sto til enhver tid, LCD speedometer, adaptiv servostyring, recarostoler, varmeseter bak, et enormt bagasjerom som er størst i klassen og sist men aller best, elektronisk automatkasse med lock-up på både 3dje og 4de gir, kun levert med rekkeseksere for de dødelige på 2.6 liter, 3liter 12v og 3liter 24v. Elektronisk tenning fra starten av 70-tallet, elektronisk innsprøytning fra første stund, hydrauliske ventilløftere før 80-tallet(Bmw gav seg med dette på sekserne sine da M50 kom..) Den kom også i 4 liters utgave(Irmscher). Biltypen ble også levert som coupe ved navn Monza.

 

For de som liker designet, synes jeg designmessig de er penere enn E32/E34 og Mercedes 124

Mercedes når ikke Opel til knærne når det gjaldt nymotens ting og tang man kunne spekke bilen med, Mercedes virker bare traust..

BMW var også mye bedre her, innovative kjørekomputere og Check control bla. Deres ZF automatkasser var innovative de også, ikke like avansert som de Opel satte i sine premiumbiler den gangen, men de holdt ikke mål(det raser jo en slik 4HP22 kasse i verden hvert 3dje minutt :P).

 

Så hvorfor eier ikke jeg en Opel Senator idag, det gjør jeg ikke av den enkle grunn at de ruster noe helt forjævlig, skulle jeg vært Opel eier hadde det blitt en Senator A1 med innsprøytning, men jeg har aldri funnet en som ikke forlanger blodpris for for en slik(Senator A1 er karosserimessig en mye bedre bil, de ruster mye mindre enn etterkommeren..). Jeg fikk låne bestefars Senator B 3.0CD en del på vinterstid da E24n min sto til vinterlagring, rustet en del, men kongebil var det. Tror alle jeg kjenner innenfor bilmiljøet ble ganske så overrasket over komfort, teknikk, lyd, drag, egentlig hele pakka til tross for at den var brun nederst på dørene og bakskjermene. Så og si alle(om ikke alle) ble levert med differensialbrems.

 

Hmm det ble skikkelig off-topic her, men det er ganske mange som er eldre enn oss som har et annet forhold til Opel enn det vi har. Opel var en folkelig bil, men de hadde også sine "lux-vogner", Opel Admiral, Kaptein, Diplomat med V8, Commodore, Manta osv. 

 

Når det gjelder Calibra, så kan den se aldri så rar ut, men den kjører faktisk helt utrolig! Ordentlig sportslig og den bør ikke undervurderes. Calibra 4x4 Turbo som var toppmodellen er raskt en smule galskap om man vil :P I den sitter den velkjente motoren C20LET som med en suksessrik oppskrift kan bli temmelig vass :P

 

Når det gjelder BMW E31, så har jeg ingen store meninger om den saken annet enn at det er en rå bil.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Når det gjelder Calibra, så kan den se aldri så rar ut, men den kjører faktisk helt utrolig! Ordentlig sportslig og den bør ikke undervurderes. Calibra 4x4 Turbo som var toppmodellen er raskt en smule galskap om man vil :P I den sitter den velkjente motoren C20LET som med en suksessrik oppskrift kan bli temmelig vass :P

 

Skal det jo sies at fordelingskassa på de ryker bare man ser litt stygt på dem da, desverre.

 

Har ikke noe i mot opel i seg selv, vokst opp med det, og hadde en omegaB 2,5 v6 som første bil,

Enklere sladdebil på vinterføre skal du lete lenge etter! skader ikke at sperrediff er vanlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senator hadde i hver dempertårn en aktuator som kunne stå i 3 valg, Comfort, Medium og Sport. Førstnevnte gav bilen et svært amerikansk preg og vi barna i baksetet ble bilsyke etter kort tid, Medium ble vel brukt mest til vanlig, Sport tja.. Denne stillingen gjør til at bilen minner om en opptighta E34 igrunn.

Det var ett fint og informativt svar, greit å få riktig informasjon på bordet så lærer iallfall jeg noe nytt her :)

Men bare for å gjøre en ting helt klart og det er at jeg har ikke "disset" Opel eller noe i den retningen, jeg må minne om at jeg stilte stort spørsmålstegn ved om Senator kom med "EDC". Dette er kun grunnet min egen uvitenhet og ikke noe annet, har ikke noe i mot Opel og de har en fantaskt arv av biler de kan se tilbake på. Jeg synes det sånnsett er litt trist at de ikke lengere kan få henge med i premiumtoppen, har selv hatt en Insignia og den imponerte stort med å gi premium følelsen man vanligvis får i dyrere biler :)

Skal vi inn på topic igjen kanskje, er som oftes off topic de mest interessante diskusjonene oppstår :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det jo sies at fordelingskassa på de ryker bare man ser litt stygt på dem da, desverre.

 

Har ikke noe i mot opel i seg selv, vokst opp med det, og hadde en omegaB 2,5 v6 som første bil,

Enklere sladdebil på vinterføre skal du lete lenge etter! skader ikke at sperrediff er vanlig heller.

Har selv hatt en original Calibra Turbo med Schancke forsterka kasse.De holder,men originale fordelingskasser er dritt.

Men fytte faen og de gikk,535 en jeg har nå er som en 240 Volvo i aks i forhold;)

Men nå tror jeg faktisk at vi må holde oss til overskriften folkens eller hva :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...