Gå til innhold

Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Synes det virker rart om de skulle komme ut med en fersk nypris i disse dager som er basert på gammel kronekurs og vil trenge en større korrigering over nyttår.

Etter utregninger jeg gjorde så reduseres engangavgiften med røflig 90k på M2 over nyåret. Da kan man regne seg til røflig antatt pris for 2016 (935k-90k=845K).

Den antatte prisen vil forøvring være helt på linje med den offisielle prisen for 2016 som er nevnt her.

 

"Veiledende pris på BMW M2 blir kr 843.100. Du kan bestille bilen nå, de første er på plass i Norge i april 2016."

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho.ly.shiiiieeeeeet. BMW 3-serie hybrid med 252 hk til 406.000 kr. 184 hk, som standard 320i har, + en 70 hk til fra el. motor. 0-100 km/t på 6,1 sek...

 

http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/12/04/1033/bmws-avgiftsvinner

 

 

Spår en ny bestselger. Hvis man ikke trenger xDrive så er vel dette midt i blinken? 320 er absolutt ingen sinke (ikke la noen fortelle deg at den er treg!), denne må være ganske sprek på forbikjøringer!

 

Har sittet på en hybrid E-klasse endel sist helg, og det var behagelig for ørene å suse stille rundt i p-hus og parkeringsplasser. Jeg kunne definitivt tenkt meg en hybrid bruksbil.

Endret av noekult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de nye hybridmodellene vil ha en betydelig innvirkning på bruktprisene på de andre modellene fra BMW, og andre. Da er man og inne på det jeg har nevnt tidligere i forbindelse med svært usikre bruktbilpriser på elbiler. Selv om det er vanskelig å vite hva man får igjen for f. eks. en i3 om noen år, så kan det samtidig skje så mye som påvirker prisene på fossilbiler at jeg føler det er omtrent like usikkert nå om dagen å velge en slik. Akkurat nå sitter jeg egentlig litt på gjerdet, selv om jeg føler det er på tide å bytte bil igjen..

 

-Og er helt enig med noekult i at F30 320i på ingen måte er en treg bil med f. eks. 7,3 s til 100.. Den er både langt sprekere enn det meste på norske veier, og det er da ikke mange år siden dette var høyst akseptable tall for en sportsbil. Blant annet er det 0,1 s raskere enn en 850iA.

Endret av Hansh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om 330e kan leveres med tilhengerfeste. xDrive40e kan dette, men ikke 225xe Active Tourer og de tidligere ActiveHybrid-modellene.

 

Ellers er det jo absolutt en interessant bil. :)

 

Edit: Jeg fant svaret selv, den kan ikke trekke tilhenger. Litt tåpelig ettersom C350e kan dette.

 

Såvidt jeg kan se kommer også 330e kun som sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "enormt godt?". Ingen nyere M-biler har solgt "enormt godt" bortsett fra 1M E82... Markedet er nok der for biler som M2, men jeg tror ikke de vil bli bestselgere... Hvem vet. BMW tror halvparten av M2ene vil bli solgt med manuelt, andre halvparten med automat/pendler, blir interessant å se eventuell fordeling. For min del skjønner jeg ikke poenget med girpendler med turbomotor, har prøvd det og det var skikkelig kjedelig. Trenger liksom litt turtall og vill lyd med sinnyke downshift-lyder for at det skal bli interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1M solgt enormt godt? Det er jo produsert knapt 10% 1M i forhold til e9x M3.

Se i forhold til forventning og modeller som kommer etter det. De måtte skru opp produksjonstallet for 1M. Det er "enormt godt". De må selge M5 F10M til betydelig lavere enn listepris i veldig mange marked, det er "enormt dårlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere, kan en fornuftig utstyrt M2 fåes for 930-950k alt etter krav og ønsker.

:-)

1M hadde en svært begrenset produksjon, så betegnelsen "enormt godt" salg blir derfor ganske meningsløs.

Men med begrenset antall enheter, så gjør dette selvsagt sitt til at verdien på 1M vil holde seg brukbart.

Ved siden av M2 ser den imidlertid svært utdatert ut.

 

330e er en fin model, men som vanlig byr hybrid på endel kompromisser, at den kun fåes som Sedan er også litt synd.

Uansett mye effekt for pengene, det er det hybrid først og fremt er.

For de som tror at 70 el hk er morsomt å kjøre rundt i i et F30 chassi med batteripakke - og dermed kan kjøre "gratis" med, så tror jeg disse må tenke seg om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dét er et veldig viktig poeng. Elmotoren er der utelukkende for å gi ekstra dreiemoment sammen med stempelmotoren og derfor bedre drivstofføkonomi. Man kan selvfølgelig kjøre kun på elektrisitet, men dette er ment som en finesse i f.eks indre bysoner der det ellers er restriksjoner på biltrafikken (miljøsoner). Så lenge det er juice på batteriet har 330e et gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring på under 0,25 liter/mil og det gir faktisk god mening sammen med den fornuftige akselerasjonen 0-100 Km/t. Utfordringen i Norge er imidlertid at den kun kan kjøpes som sedan og det er det ikke mange som kjøper i disse dager. Jeg liker 330e... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht forbruket så føler jeg den er mer virkeligshetsfjern enn noensinne.

Med X5 40e hadde jeg et faktisk forbruk på 1.1 l/mil og dette var ikke noe aktiv kjøring, snarere tvert imot.

Velger man kun e-modus i denne (113 el hk) flytter det seg omtrent ikke, så for å bruke kun el drift, må man være ekstremt måteholden, særlig siden totalen lyder på 313 hk i fulleffektversjon.

Jeg klarer ikke med min beste vilje, å se en som bruker 1 million på bil (overnevnte X5) klarer å bruke utelukkende e-drive i det daglige, mao forventer jeg forbruket på en 330e ligger på 0.6-0.8 l/mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig at du har rett i det Lasse, men i så fall gir modellen knapt mening med mindre man er mijøfrik (tvilsomt om slike kjøper en 3-serie) eller har bruk for å kunne kjøre 100% elektrisk i miljøsoner. Jeg oppfatter 330e som et utslag av overgangsteknologi, men frem til vi har bedre løsninger synes jeg at modellen er et fornuftig tiltak fra BMW. Her er det et par paradokser som jeg gjerne vil diskutere, men jeg må først innhente litt mer dokumentasjon... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig at du har rett i det Lasse, men i så fall gir modellen knapt mening med mindre man er mijøfrik (tvilsomt om slike kjøper en 3-serie) eller har bruk for å kunne kjøre 100% elektrisk i miljøsoner. Jeg oppfatter 330e som et utslag av overgangsteknologi, men frem til vi har bedre løsninger synes jeg at modellen er et fornuftig tiltak fra BMW. Her er det et par paradokser som jeg gjerne vil diskutere, men jeg må først innhente litt mer dokumentasjon... :)

Meningen med ladbar hybrid slik jeg ser det er delt.

- ingen rekkeviddeangst

- mer effekt og bunndrag.

- kan brukes i null utslippssoner ved behov.

- Minimale avgifter til staten, mao lav innkjøpspris. (225xe innbringer pr stk vel 8.000.- til A/S Norge)

- en teoretisk fordel ved småkjøring ved bruk av ren e-drive, gitt at man orker å kjøre ren el.

Hybrid er utvilsomt en mellomløsning, personlig syns jeg det hadde vært gitt langt mer mening å hatt en "tilstrekkelig" e-drive effekt.

88 el hk i en F30 med en vekt på 1735 kg, 160 kg mer enn 330i, tallene sier sitt om hvordan dette oppleves.

Dessverre ser jeg også Volvo T8 er like meningsløs, her er tallene hhv 87 el hk parret med 318 hk fra en konvensjonell i4 turbodiesel, bilen veier smått absurde 2343 kg.

Neppe særlig stas å ratte dette beistet med 87 hk...

Endret av Lasseh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...