Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Bimmers besøk &div annet


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

E28'en er bare nydelig og det er fint å se at du passer godt på den. De blir ikke flere og kommer aldri tilbake, men du verden så sjef M535i var da den var ny. Den var jo som dagens M550i i relasjon til M5 for 35-40 år siden. Det ble imidlertid kun bygget 2241 stk. E28 M5 så for alle praktiske formål så var E28 M535i toppmodellen folk flest kjente. 218 HK og 310 Nm var massivt i forhold til alminnelige familiebiler som på den tiden typisk hadde 100-110 HK og 170-180 Nm. E28 520i er et godt eksempel i denne sammenhengen selv om den modellen også var spesiell siden den hadde en rekkesekser. Den modellen hadde 129 HK og 174 Nm og gikk bedre enn de fleste sammenlignbare bilmodellene (f.eks Mercedes-Benz W124 200E som hadde 122 HK og 178 Nm). E28 M535i var i en helt annen liga akkurat som dagens G30 M550i.      

Apropos CD'er så er jeg en stor fan selv om jeg også bruker Spotify (også i bilen). Jeg har stadig ca. 5 hyllemetere med CD'er fra 80-tallet og litt fra 90-tallet. Saken er at eldre CD'er fra 80-tallet og første halvdel av 90-tallet normalt har 3-4 ganger høyere kvalitet/oppløsning på lyden enn f.eks Spotify og dette kan man uten problemer høre hvis man lytter til CD'ene via en PC. Den gangen opererte man med ulike opptak. Det kunne f.eks være at selve innspillingen hadde vært analog og ditto miksingen, men at overføringen til CD fra mastertapen var digital. Dette ble vist med et "AAD" symbol på CD'en (altså analog + analog + digital). I tillegg handlet mye om hvilken CD produsent som sto bak dette (f.eks britiske Nimbus). 

Jeg har i denne sammenhengen bl.a en japansk CD fra midten av 80-tallet med Pink Floyd's album "Dark side of the moon" som er en "AAD" innspilling (den såkalte "black triangle" CD'en) og den er har en helt fantastisk lydkvalitet og langt bedre enn hva jeg noen gang har hørt på Spotify og f.eks Apple Music.     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Fredrik skrev:

E28'en er bare nydelig og det er fint å se at du passer godt på den. De blir ikke flere og kommer aldri tilbake, men du verden så sjef M535i var da den var ny. Den var jo som dagens M550i i relasjon til M5 for 35-40 år siden. Det ble imidlertid kun bygget 2241 stk. E28 M5 så for alle praktiske formål så var E28 M535i toppmodellen folk flest kjente. 218 HK og 310 Nm var massivt i forhold til alminnelige familiebiler som på den tiden typisk hadde 100-110 HK og 170-180 Nm. E28 520i er et godt eksempel i denne sammenhengen selv om den modellen også var spesiell siden den hadde en rekkesekser. Den modellen hadde 129 HK og 174 Nm og gikk bedre enn de fleste sammenlignbare bilmodellene (f.eks Mercedes-Benz W124 200E som hadde 122 HK og 178 Nm). E28 M535i var i en helt annen liga akkurat som dagens G30 M550i.      

Apropos CD'er så er jeg en stor fan selv om jeg også bruker Spotify (også i bilen). Jeg har stadig ca. 5 hyllemetere med CD'er fra 80-tallet og litt fra 90-tallet. Saken er at eldre CD'er fra 80-tallet og første halvdel av 90-tallet normalt har 3-4 ganger høyere kvalitet/oppløsning på lyden enn f.eks Spotify og dette kan man uten problemer høre hvis man lytter til CD'ene via en PC. Den gangen opererte man med ulike opptak. Det kunne f.eks være at selve innspillingen hadde vært analog og ditto miksingen, men at overføringen til CD fra mastertapen var digital. Dette ble vist med et "AAD" symbol på CD'en (altså analog + analog + digital). I tillegg handlet mye om hvilken CD produsent som sto bak dette (f.eks britiske Nimbus). 

Jeg har i denne sammenhengen bl.a en japansk CD fra midten av 80-tallet med Pink Floyd's album "Dark side of the moon" som er en "AAD" innspilling (den såkalte "black triangle" CD'en) og den er har en helt fantastisk lydkvalitet og langt bedre enn hva jeg noen gang har hørt på Spotify og f.eks Apple Music.     

Mange takk Fredrik ,ja denne må jeg passe på så godt jeg kan ,er som du sier at det blir ikke flere av de .

Alt det du nevner her angående modeller osv er jo helt sant.

Husker jo bare det hvor flott det var med e28 520 i .

Disse var det jo endel av og var liksom innstegsmodellen for meg som gjorde at e28 var den bilen jeg ville ha.

Går jo absolutt mest i Spotify her og både hjemme og i bil ,men i denne så passer det så godt med cd .

Var som han kameraten min sa idag når vi var en tur ,at når han satt på i denne så var det akkurat som da vi kjørte rundt i min første e28 på 90 tallet .Samme lukt ,de samme CD-ene 😊.

Ja da har du mange CD-er og har samme lidenskap som meg angående dette .

Angående lydkvalitet på cd så hører man forskjell på mange ja og bla en Bowie cd jeg har ,den er det rå lyd på altså .

Klar som dagen liksom .

En annen cd som jeg har fra 1997 er en cd med Scooter den og ,kjære menneske for en fin lyd .

Avslutningsvis her angående e28 535 i / e34 535 i,synes det er utrolig hvor mye bedre en e28 går enn e34en .

E34 er jo tyngre og alt det men likevel .

Der e34 går 120 der går e28 nesten 140 og kan se for meg at de som kjøpte disse nye ,virkelig turte å stille opp mot nesten «superbiler» på den tiden .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag så hadde jeg litt planer om å gå løs på bilen .

Har jo litt deler som skal på og var igrunn klar for det viktigste , nemlig calliper overhaling foran ,samt bytte av servoolje.

For jeg hadde jo litt problemer ved henting forrige uke med bremsene .

Likevel er jeg ikke helt fornøyd ..

Synes det virker som at de henger litt foran og nå og pedal kan virke hard .

Etter mye lesing så er jo denne bremsesktuatoren /kulen en kandidat som kan ryke over tid .

Men etter og ha lest litt hvordan man tester denne , så mener jeg min er iorden .

Likevel så vil jeg kjøpe ny kun for å vite at den er byttet .

Og apropos servoolje ,så måtte jeg finne ut hvilken jeg skulle ha og da er instruksjonsboken kjekk :

ACFFAB5A-FD94-4A52-B2E7-780BE9113B8C.thumb.jpeg.67ccd998af2e2ce1a8f0b02a5bfd55de.jpeg

Og her står det Dex 2:

371C286B-6D6E-4E6A-B50A-58B13240D7A4.thumb.jpeg.ac49e5a115f564a6eb53e00b7ea2f33f.jpeg

Men etter å ha lest enda mer ,så kan jeg bruke Dex 3:

04BE1613-518F-4585-814E-85E02D6AD944.jpeg.1914881afc677a53c14db5e876f526f7.jpeg

Men er jo litt mer omfattende prosess å bytte dette på e28 med m30 kontra e34 .

Men for å helgardere meg nå først så starter jeg med å gå gjennom callipere foran og overhale de .

Og satser på at det er der problemene mine ligger med at disse går tregt .

Luftet jo ikke foran , så greit å få byttet væske der og .

Ellers idag kun litt sjekk her og der :

E12A334A-50DF-4D1D-83CA-DFA9C8308918.thumb.jpeg.1dfbf0e3c448dc23d0b805c97f802db9.jpeg

Får se hva langhelgen bringer og veldig lyst til Bjerke på søndag , men vet ikke om jeg reiser med en bil som jeg ikke stoler på bremsene så langt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Du får komme til Bjerke med Combo'n om det må til Jan! Lenge siden sist nå 😬

Haha ja kunne jo det sånnsett 😅

Huff ja altfor lenge siden ,men våren er såvidt begynt og vi skal treffes Armin snart ,det er helt sikkert .

Er bare det at jeg helst vil ha ting iorden på den når man skal kjøre langt og på veier som krever litt høyere marsjfart .

Så får se hva morgendagen og utover bringer .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd mye siden sist jeg var innom her, da var det vel vippearm bytte pågang. Noe som det ser ut som du klarte fint som alt annet her :applause:

Måtte bla meg et drøyt år tilbake, men 45 sider eller noe slikt fikk holde 🙈😅

Så du kommenterte både effektmessig og forbruk at den blå var bedre, noe jeg tenker er ganske naturlig. E28 har vel kvasskam og muligens noe mer med topp om jeg husker riktig? Ellers ser man på bilder der du er ute å cruiser at e28 har noe tyngre utveksling, som gir deg finere turtall i fin marsjfart 😉 så du har jo ca samme turtall på 110 som jeg hadde på min 535 med automat. E28 er vel noe lettere og 😉:bmw:

Ellers må jeg bare ta av meg hatten for at du holder det gående med bilparken, å hele veien gjør bilene bare bedre og bedre. Utrolig flotte eksemplarer av e28 og e34 :x 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, viggo E34 skrev:

Her har det skjedd mye siden sist jeg var innom her, da var det vel vippearm bytte pågang. Noe som det ser ut som du klarte fint som alt annet her :applause:

Måtte bla meg et drøyt år tilbake, men 45 sider eller noe slikt fikk holde 🙈😅

Så du kommenterte både effektmessig og forbruk at den blå var bedre, noe jeg tenker er ganske naturlig. E28 har vel kvasskam og muligens noe mer med topp om jeg husker riktig? Ellers ser man på bilder der du er ute å cruiser at e28 har noe tyngre utveksling, som gir deg finere turtall i fin marsjfart 😉 så du har jo ca samme turtall på 110 som jeg hadde på min 535 med automat. E28 er vel noe lettere og 😉:bmw:

Ellers må jeg bare ta av meg hatten for at du holder det gående med bilparken, å hele veien gjør bilene bare bedre og bedre. Utrolig flotte eksemplarer av e28 og e34 :x 

Ja det har skjedd endel ja nå de siste par årene her og ja stemmer det med vippearm .

Det gikk fint det ja foruten at jeg stilte tennmerkene feil første gang og da ble det dramatisk 😅😅,men ordnet seg tilslutt og bil har fungert fint siden .

Ble jo en helt annen gange ved å bytte den og samtidig ble jo nytt oljerør og banjobolter byttet .

Har ikke hatt av toppdekslet for sjekk på to år nå og med mindre noe skjer ,så lar jeg det være lukket i år og 😊

Ja blitt noen sider her etterhvert og jeg liker å oppdatere for å holde tråd vedlike .

Stemmer det du nevner her mtp e28 / 34.

Og er nok helt sant det du nevner her i forhold til vekt og trim og turtallet på denne er jo mye lavere enn den grønne i marsjfart .

Noe jeg og merker på den blå er oppstart sekvensen .

Den er mye mer brutal og sint kontra e34 pga kam osv osv og er ikke en lett bil å ta avgårde med når den er kald.

Men så fort den er lunk i er den som alle andre ,men jeg liker det sånn 😊.

At man hører at den er jult opp litt maskinelt .

Tusen mange takk for det Viggo 🙏🙏,veldig hyggelig å høre og gjør så godt jeg kan for å opprettholde at disse kan være på veien og litt til 😊.

Angående e34 så fikk jo den en solid påkost ifjor iform av rustfjerning og lakkering noe som gjorde at bil ble noe helt annet .

Det som er synd er at den aldri blir brukt ,kun kjørt toppen 2000 km siden mars ifjor .

Men nå er jeg spent på hva du har anskaffet deg og det er ikke hva som helst har jeg skjønt 😊😊.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, sveigis skrev:

Ja det har skjedd endel ja nå de siste par årene her og ja stemmer det med vippearm .

Det gikk fint det ja foruten at jeg stilte tennmerkene feil første gang og da ble det dramatisk 😅😅,men ordnet seg tilslutt og bil har fungert fint siden .

Ble jo en helt annen gange ved å bytte den og samtidig ble jo nytt oljerør og banjobolter byttet .

Har ikke hatt av toppdekslet for sjekk på to år nå og med mindre noe skjer ,så lar jeg det være lukket i år og 😊

Ja blitt noen sider her etterhvert og jeg liker å oppdatere for å holde tråd vedlike .

Stemmer det du nevner her mtp e28 / 34.

Og er nok helt sant det du nevner her i forhold til vekt og trim og turtallet på denne er jo mye lavere enn den grønne i marsjfart .

Noe jeg og merker på den blå er oppstart sekvensen .

Den er mye mer brutal og sint kontra e34 pga kam osv osv og er ikke en lett bil å ta avgårde med når den er kald.

Men så fort den er lunk i er den som alle andre ,men jeg liker det sånn 😊.

At man hører at den er jult opp litt maskinelt .

Tusen mange takk for det Viggo 🙏🙏,veldig hyggelig å høre og gjør så godt jeg kan for å opprettholde at disse kan være på veien og litt til 😊.

Angående e34 så fikk jo den en solid påkost ifjor iform av rustfjerning og lakkering noe som gjorde at bil ble noe helt annet .

Det som er synd er at den aldri blir brukt ,kun kjørt toppen 2000 km siden mars ifjor .

Men nå er jeg spent på hva du har anskaffet deg og det er ikke hva som helst har jeg skjønt 😊😊.

Mye mer stas med slik 80-90 talls trimming med hvasskam og lignende enn det er å bare sette på en turbo spør du meg, liker den formen for trim. Men for all del, jeg liker turbo og, men på enkelte bilmodeller liker jeg bedre å trimme innvendig i motoren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Olaandref skrev:

Mye mer stas med slik 80-90 talls trimming med hvasskam og lignende enn det er å bare sette på en turbo spør du meg, liker den formen for trim. Men for all del, jeg liker turbo og, men på enkelte bilmodeller liker jeg bedre å trimme innvendig i motoren. :)

Ja rart det der ,men for min del så passer det best med klassisk sugetrim på den og at det er forskjell ,det er ikke til å ta feil av 😅

Uten å virke toskete her ,men etter man har tatt noen røsk spesielt i tredje og oppover så sitter man og ler faktisk .

En gammel bil som dette og likevel har såpass med kraft er veldig morro.

Første og andre er bortkastet ,da spinner man bare stortsett og jeg er ikke 20 år lengre der jeg klarer å ta retur og kontraer på vanlig vei 😊

Enig ,turbo er så rått det og at fy søren .

Husker Fredrik90 kjørte den og han gruste en nyere Golf diesel med den mener jeg det var.

Ganske fascinerende å se den gamle røysa tok avgårde som den gjorde .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, sveigis skrev:

Ja det har skjedd endel ja nå de siste par årene her og ja stemmer det med vippearm .

Det gikk fint det ja foruten at jeg stilte tennmerkene feil første gang og da ble det dramatisk 😅😅,men ordnet seg tilslutt og bil har fungert fint siden .

Ble jo en helt annen gange ved å bytte den og samtidig ble jo nytt oljerør og banjobolter byttet .

Har ikke hatt av toppdekslet for sjekk på to år nå og med mindre noe skjer ,så lar jeg det være lukket i år og 😊

Ja blitt noen sider her etterhvert og jeg liker å oppdatere for å holde tråd vedlike .

Stemmer det du nevner her mtp e28 / 34.

Og er nok helt sant det du nevner her i forhold til vekt og trim og turtallet på denne er jo mye lavere enn den grønne i marsjfart .

Noe jeg og merker på den blå er oppstart sekvensen .

Den er mye mer brutal og sint kontra e34 pga kam osv osv og er ikke en lett bil å ta avgårde med når den er kald.

Men så fort den er lunk i er den som alle andre ,men jeg liker det sånn 😊.

At man hører at den er jult opp litt maskinelt .

Tusen mange takk for det Viggo 🙏🙏,veldig hyggelig å høre og gjør så godt jeg kan for å opprettholde at disse kan være på veien og litt til 😊.

Angående e34 så fikk jo den en solid påkost ifjor iform av rustfjerning og lakkering noe som gjorde at bil ble noe helt annet .

Det som er synd er at den aldri blir brukt ,kun kjørt toppen 2000 km siden mars ifjor .

Men nå er jeg spent på hva du har anskaffet deg og det er ikke hva som helst har jeg skjønt 😊😊.

😅 veldig fort å bomme på registeret, har sjøl bomma ei tann flere ganger på dette. Ene 535n jeg hadde retta jeg opp register på den sto ei tann feil når jeg kjøpte den, men blir det flere blir det ikke no særlig. Alltid greit å turne motor manuelt for å være sikker etter slike opperasjoner 😉

Ang røff gange på kaldstart var min lik :x  Du har ikke vurdert kvass kam på den grønne? med den eksosen :twisted:

Fantastisk å få tatt så å si alt av rust å lakke, det må ha vært ganske tilfredsstillende etter all jobb som er lagt ned å få den dit den er idag :wub: Håpe du får masse mil på begge disse flotte bilene i år 😊

Hehe, neida det har vært litt ymse innom hos meg og siste par åra😅 vært en mye div e39, men lysten på noe nyere har meldt seg over tid. 

Endte til slutt opp med en G31 540d, å må bare si at iløpet av di knapt 3 ukene jeg fikk brukt bilen før jeg reiste jobb så synes jeg den er helt fantastisk :wub: Nå har hu eldste selvfølgelig parkert e61 å kjører stort sett G31 når jeg er på jobb 😅 har ikke all verdens med bilder av den enda, men legger gjenn ett fra jeg henta den etter å hatt den på en skikkelig 3stegs med ceramic coating 

20230405_135637.thumb.jpg.b34b49b94a71919133bfd46c8f9fdfb9.jpgScreenshot_20230416_010911.thumb.jpg.fb3ad4d87a925a178df27b79932558b4.jpg

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, viggo E34 skrev:

Ang røff gange på kaldstart var min lik :x  Du har ikke vurdert kvass kam på den grønne? med den eksosen :twisted:

Den var det ja ?😊

Altså så lenge den sviver og går ,lar jeg ting være inntil videre.

Den går jo så fint at jeg tenker at den får være sånn .

Men vet at med sånn trim på den grønne kombinert med grenrør og eksosen jeg har ,så tenker jeg at det fort kunne blitt en opplevelse .😊

Den bilen din så nydelig ut og er nok en skikkelig milsluker.🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveigis skrev:

Den var det ja ?😊

Altså så lenge den sviver og går ,lar jeg ting være inntil videre.

Den går jo så fint at jeg tenker at den får være sånn .

Men vet at med sånn trim på den grønne kombinert med grenrør og eksosen jeg har ,så tenker jeg at det fort kunne blitt en opplevelse .😊

Den bilen din så nydelig ut og er nok en skikkelig milsluker.🙏

😅 skjønner deg godt at du bare vil la ting være å bare nyte bilene mest mulig nå som ting er tipp tpp :bmw: selv om litt lett sugetrim hadde gjort seg ekstremt bra med den eksosen, kan bare se for meg det lydbildet :twisted:

Ja vettu, her blir jeg ikke lei av kjøre med det første. Er regelrett forelska :love: har sett meg ut ett par turer hjemme før Europa i sommer ☺️ dette gleder jeg meg til ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom jeg meg igang med noe jeg har utsatt lenge , nemlig en teknisk service på e28.

Det er kun en måte å få tingene ferdig på og det er å gjøre det, selv om det av og til er tiltak 😩😩

Hvertfall så kom jeg meg nå igang:

05E74201-0541-46AE-B31D-B32F360BB7C9.thumb.jpeg.a557ae368d04b50e046dd159b8429b2e.jpeg

Og etterhvert var fjørbeinet borte fra bil :’70D7DC39-ABE7-4DB8-865C-74433EF5EFC6.thumb.jpeg.da280b095131765480a4ad4c4089d33b.jpeg

Klart for demontering :15C1A507-3EDA-4183-932A-E09568C7D09D.thumb.jpeg.937fb2bad2db23cbea3b6e36642b75b8.jpeg

Å få av fjør fra selve beinet er jo en lek etter at jeg fikk meg en muttertrekker .

Selve toppen var gått i stykker :’587C91AA-DD6E-4938-B31B-9F6732D7DC0E.thumb.jpeg.05e302ca2aee190df4b707c85597d7bc.jpeg

Heldigvis hadde jeg en ekstra på lur:

76744E38-23FA-4286-B9FA-225160B886E0.thumb.jpeg.91fc9eaef1bb5670ac51ded0988c3ad1.jpeg

Lageret ble vasket rent og fettet opp igjen og går nå som det skal:’FF0166CB-9A78-4ADB-BE0F-82F9C03FBDF1.thumb.jpeg.5d5eedabe893d9a8c2e925b60c87c475.jpeg

Så var det dette med å få av demperinnsats da og her måtte jeg kaste inn håndkleet nå ..

Den mutteren som holder demper på plass er rustet helt fast og jeg får den ikke løs .

Men jeg vet om et verksted som kan det , nemlig Bavaria så skal opp med delene imorgen så løsner de det tenker jeg .😊

Til info demperene er klin gåene.

Fortsettelse følger .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i .Igang med Bilstein ,casterstag osv osv ..
30 minutter siden, sveigis skrev:

Da kom jeg meg igang med noe jeg har utsatt lenge , nemlig en teknisk service på e28.

Det er kun en måte å få tingene ferdig på og det er å gjøre det, selv om det av og til er tiltak 😩😩

Hvertfall så kom jeg meg nå igang:

05E74201-0541-46AE-B31D-B32F360BB7C9.thumb.jpeg.a557ae368d04b50e046dd159b8429b2e.jpeg

Og etterhvert var fjørbeinet borte fra bil :’70D7DC39-ABE7-4DB8-865C-74433EF5EFC6.thumb.jpeg.da280b095131765480a4ad4c4089d33b.jpeg

Klart for demontering :15C1A507-3EDA-4183-932A-E09568C7D09D.thumb.jpeg.937fb2bad2db23cbea3b6e36642b75b8.jpeg

Å få av fjør fra selve beinet er jo en lek etter at jeg fikk meg en muttertrekker .

Selve toppen var gått i stykker :’587C91AA-DD6E-4938-B31B-9F6732D7DC0E.thumb.jpeg.05e302ca2aee190df4b707c85597d7bc.jpeg

Heldigvis hadde jeg en ekstra på lur:

76744E38-23FA-4286-B9FA-225160B886E0.thumb.jpeg.91fc9eaef1bb5670ac51ded0988c3ad1.jpeg

Lageret ble vasket rent og fettet opp igjen og går nå som det skal:’FF0166CB-9A78-4ADB-BE0F-82F9C03FBDF1.thumb.jpeg.5d5eedabe893d9a8c2e925b60c87c475.jpeg

Så var det dette med å få av demperinnsats da og her måtte jeg kaste inn håndkleet nå ..

Den mutteren som holder demper på plass er rustet helt fast og jeg får den ikke løs .

Men jeg vet om et verksted som kan det , nemlig Bavaria så skal opp med delene imorgen så løsner de det tenker jeg .😊

Til info demperene er klin gåene.

Fortsettelse følger .

Du skulle hatt en slik induksjonsvarmer, jeg har ikke prøvd det selv, men en kjenning av meg driver på med en skikkelig gammel Mercedes, og han skryter veldig av det, boltene løsner fint etter litt varming. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Bimmers besøk &div annet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...