sveigis Skrevet August 14 Forfatter Skrevet August 14 (endret) Skal vi fortsette der vi slapp ? Tenker vi gjør det 😊 Det er varmt ute noe som betyr at lakk tørker fort .Parkerte sånn at sol stod midt på der jeg lakkerte og da kan man jo sette igang desto tidligere med slip og polering . Gidder ikke å skrive oppskriften da dette er gjort mange ganger 😊 Det er alltid like spennende dette og få overgang bra . Husk jeg er en glad amatør med KUN spraybokser ,så her må man ta det for det det er . Vi avsluttet jo her : Og kan ta en close up på hva jeg skulle jobbe med : Her ser dere overgang og lakkstøv, likevel bedre p jobbe med kontra maskteip overgang . Vel det ble våtslipt fra 1000 til 2500: Så frem med grov pute og grov polish og man ser allerede her at man kan få til noe : Og før jeg begynte med fin polish studerte jeg nærme: Jo her kunne jeg forsette 😊 Overgang og fargeforskjell var minimal . Klar for steg to . Det ble kjørt to omganger . En med grov pute og fin polish så fin fin og nå dere så ble det noe : Tilslutt etter og lagt på voks så ser man nå at dette kan man leve med og forskjell er minimal : Og pussestriper er borte og det viktigste ,fikk det blankt : Totalen her nå er at jeg er fornøyd og det ble helt igjen 😊 Er liksom litt gøyere å ha det helt og ikke minst at det ble suksess uten voldsom forskjell . Men igjen dette er ikke lakkverksted finish men går fint å kjøre med og mere til for min del 😊 Endret August 14 av sveigis Sørlendingen, viggo E34, Ampera og 5 andre reagerte på dette 8
sveigis Skrevet August 14 Forfatter Skrevet August 14 Ikke regn med det siste bildet ,skulle ikke med 😊
Gabz Skrevet August 18 Skrevet August 18 Bra jobba, ble slettes ikke verst! 😁 sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet August 18 Forfatter Skrevet August 18 5 timer siden, Gabz skrev: Bra jobba, ble slettes ikke verst! 😁 Takk for det Gabz😊 Jada det ble greit dette og ser nå etter noen dager her ,så finner jeg lite skille og det liker jeg .
sveigis Skrevet August 28 Forfatter Skrevet August 28 Da kan jeg oppdatere litt her igjen med litt mer klassisk skruing og vedlikehold . Det nærmer seg PKK på e28 og egentlig så tenkte jeg foruten eksos så kan det ikke være noe særlig . Jeg mener bilen er vel kjørt et par tre tusen toppen ifjor og tjaaa noen få mil i år 😢😢.Er bare tragisk alt sammen !! Uansett siden jeg har hatt oppe bremser endel ganger ,så tenkte jeg at jeg måtte ta et røsk her . Jeg minnes jeg måtte fikse håndbrekksko i 2023 da de gikk i stykker på høyre side . Venstre side var de som nye . Hvertfall en service skulle det bli og bil ble jekket opp igår : Så var det og få sendt barn og kone avgårde idag rundt 06.30 ! Vi er igang : Deler demontert og rimelig tørre : Men her var det greit vil jeg si : Jeg gadd ikke og demontere noe her da ting var bevegelig og godt smurt opp ,likevel fant jeg disse : Og fylte opp her og der : Dro så litt i brekket og alt var som det skulle .😊 Deretter rubbe opp brekksko litt: Det samme ble gjort på skivene innvendig ,så legge ut band litt og justere riktig . Klar for rengjøring : Etter rask puss : Ferrodo klosser må være bra vel ettersom jeg har hørt : Disse støver ikke hvertfall og om det stemmer så skal det på e61 og . Alt ble skrudd sammen og smurt opp og nå går ting lett og ledig : Bakre innerskjermer /fjørtårn på e28 er kjent for å ruste noe grassat . Mine er sønn strøkne og jeg har alltid vært nøye med å rengjøre og konservere disse . Her ser man hvordan Fluidfilm kryper og dette er vel fra 2022: Og dette skal jeg fortsette med og fant en kjenning: Ferdig : Og igjen dere …For en følelse det er å ha en 39 år gammel bil som ser sånn ut under : Sånn ser den ut overalt 😊 Ikke en blemme under tektylen og husk ,denne levde et hardt liv som helårsbil fra den spede fødsel til 2001 da den ble satt bort . Det positive her ,er at jeg ser den har vært Mercasol behandlet noen ganger og det har reddet den . Nå som bilen ikke blir brukt om vinter og kun fine dager i sommersesongen så vil det ikke komme noe . Men jeg er en ærlig kar og førerdøren er dårlig under lister osv men vet det ikke forverres nettopp pga bruk og vedlikehold . Ja andre siden fikk samme pleie dvs nesten kun klosser ble tatt opp : Og når man har bil høyt hevet så sjekker man at siste jobben jeg hadde holder mål : Og alt var tett .😊😊 Så var det og få den ned på nivå igjen ,starte opp og sjekke at bremsene virket . Og jeg må bare få sagt det til dere nå ,at fy fader å tragisk det har vært i år altså . Det og ikke kunne kjøre bil og bruke denne og e91 langs vei er bare ille helt ærlig . For det som er nå er at retten til å kjøre bil har jeg hatt i tre uker nå ,men takket være mangel på de rette legene som avgjør det så er jeg langt på etterskudd 😡😡😡😡😡😡😡 Og i og med jeg var innlagt på et Rehab senter så er de jeg må gå gjennom. Hadde jeg valgt og ikke reise på et Rehab senter ,så var det legen min som hadde ordnet det . Men får man tilbud om opptreningsenter så gjør man det off course . Jeg mener jeg hadde jo aldri vært der jeg er nå hadde det ikke vært for de og lærekurven der . Heldigvis så er det ting som skjer nå og rette folkene er på plass pluss at jeg har fått de til å sende henvisning andre plasser og i landet sånn at om det er ledig feks på Rehab i Stavern så kommer jeg inn dit . Så ja jeg klager skjelden men er forsynt nå så et tips til dere som kjører gale Mathias…GJØR det på en lukket bane !🥳🥳😎😎 For 99% av dere som er her er like autofile som meg og dette livet her uten og kunne kjøre er mildt sagt kjedelig . Når jeg får det tilbake så vet jeg at jeg skal gjøre alt jeg kan for å kjøre normalt og sørge for at jeg har det så lenge jeg kan . Men det sagt ,jeg har aldri spart så mye penger og bilene har aldri noensinne vært i så god stand 😅 Altså når noe så kjedelig som en grå tre serie blir lagt merke til på bensinstasjon av andre da må jeg ha gjort noe riktig? Siterer personen : Hvor finner jeg et sånn eksemplar idag uten og betale skjorten ? Den finner du i et skogholt og lager den selv sa jeg 🫡🫡 Denne: Lever som en konge nå. Egen garasje og får det beste stellet den kan få av datteren min . Olaandref, eivi91, Kvasi og 9 andre reagerte på dette 12
sveigis Skrevet August 31 Forfatter Skrevet August 31 Da får man prøve og oppdatere rett tråd og ikke en annens 😅 Idag har det vært gebursdagsfeiring for eldstedatteren min . Vi var samlet alle som var koslig selvsagt . Noe som var og var stas var jo og treffe og se e34en igjen . Siste bildet av den jeg tok var dette 3 mai: Og det jo straks fire mnder siden det . Bilen har jo hatt det helt topp disse månedene med egen garasje osv ,så her står den altså : Ikke forandret seg stort : Det er jo og når jeg ikke har sett den på lenge eller tenkt på at jeg faktisk eier en sånn ,at jeg er heldig som har en e34 som er noe og ha . Det er Ingen selvfølge lengre det heller .Gode eksemplar er vanskelige å finne og dyre er de og blitt . Så ja morro og det beste er jo taket være denne ,så har jeg blitt her på Bimmers og blitt kjent med mange av dere😊. Bilen har jo gått fryktelig lite de siste par årene men til gjengjeld ,så holder den seg fint og ingenting er gått i stykker . Hva som skjer med denne videre vet jeg ikke men den kommer ikke hjem hvertfall før e28 er borte pga plass og stress med og ha disse hjemme sammen . Inntil da så blir den der den står nå . Apropos e28 så er det jo nå gått et par uker siden jeg fikset og lakkerte nedre del av dør og nå er det jo gøy når man ser at her er det lite forskjell på gammel og ny lakk: Jeg setter stor pris på at det går an og ta sånne jobber og treffe såpass at det ser greit ut for igjen ,,,jeg er en glad amatør . Fra en annen vinkel : Sesong er på hell og for en sesong det har vært på meg og bilene 😂😂😂😩😩.Ikke et treff så 2025 har vært et tøft år for meg . Til gjengjeld fikk jeg jo fikset endel ting på e28 som er viktig ,men heldigvis så er jeg kommet dit at jeg gidder ikke lage arbeid om der ikke er noe . Mye mer som skulle vært gjort som bagsjerom restaurering med mye nytt,desverre så blir vel ikke det noe av tror jeg i år . E34 skulle fått overhalt AC anlegg ,desverre blir ikke det noe av heller og årsaken vet dere jo . Uansett så har jeg like stor glede av bilene enda og for hver dag jeg står opp og ser ut terasse så tenker jeg ,du er heldig Jan som har det du har og faktisk koser deg med disse . Jeg har skjelden lyst til å selge og vil helst ha flere biler . Desverre så er det sånn at skal man ha noe nytt ,må man ofre og nå har ikke jeg tenkt på noe av det . eivi91, Ampera, Olaandref og 6 andre reagerte på dette 9
Mortenej Skrevet September 1 Skrevet September 1 Herlig å se bilder av E34 igjen stas bil dette Jan. At sessongen ikke har blitt helt som du forventet føler du nok mye rundt. Men for en ståpå vilje du har vist her. Og en 3-serie har du klart å berge fra pressa! det er en seier. Så får vi sattse på at '26 blir et bedre år. Som du sier så må man ofre noe for å skaffe seg noe nytt, men er 2 stk jeg håper jeg aldri ser annonsert! Og ja du gjetter nok hvilke. sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet September 1 Forfatter Skrevet September 1 13 minutter siden, Mortenej skrev: Herlig å se bilder av E34 igjen stas bil dette Jan. At sessongen ikke har blitt helt som du forventet føler du nok mye rundt. Men for en ståpå vilje du har vist her. Og en 3-serie har du klart å berge fra pressa! det er en seier. Så får vi sattse på at '26 blir et bedre år. Som du sier så må man ofre noe for å skaffe seg noe nytt, men er 2 stk jeg håper jeg aldri ser annonsert! Og ja du gjetter nok hvilke. Ja morro å se den igjen helt klart Morten 😊 Nei 2025 har vært et kampens år må jeg si og ja helt ærlig ,et komplisert år 😩😩. Ja viljen har det vel ikke stått på selv om jeg har vært utmattet på alle måter i blant . E91 fikk et nytt liv utrolig nok her ja ,og kan man si at begge har kjempet seg tilbake ? Ja håper det ,dvs jeg er jo mer enn superfornøyd sånn sett ,jeg lever 🥰. Ja har en mistanke ,men pr dd så blir de her . Christer B reagerte på dette 1
sveigis Skrevet September 18 Forfatter Skrevet September 18 Det blir lengre og lengre mellom hver oppdatering her desverre ,men sånn er det blitt i år . 2025 har ikke levert for å si det sånn😩. Men idag måtte jeg til med en økt som jeg ikke trodde skulle skje meg ,kun disse 95 oktan haterne på Norske Veteran biler på FB. I april fylte jeg opp for tja type 200 i 95 blyfri . Dette gjorde jeg kun for at den dagen kostet det flesk og visste jo at denne skulle jo brukes i sommer og 98 har det blitt bestandig . Vel nå er det høst og bil har stått med en liten slump 95 og det fikk jeg betale for idag . Skulle flytte bil og en bil som er verdens letteste og starte ,reagerer med at jeg såvidt fikk liv ,ja da er noe gale .😩 Fikk liv men kun på noen få sylindre og jeg skjønte fort årsaken . Det ble lite bilder her men oppi her : Ble plugger demontert rengjort og justert åpning på (Var igrunn fine bortsett fra noe sot på noen ). Slanger ble sjekket osv . Så de demonterte jeg filter under bilen og der var det noe snerkaktig krystalliserte greier .🤪. Satte på nytt filter som jeg har i bøtter og spann av ,20 liter 98 og etterhvert malte den som en katt 😊🙌. Men det tok litt tid synes jeg men gikk fint etterhvert . Nå kunne jeg trå pedal i bunn og den gikk som den skulle . Måtte jo ta et bilde fra testturen : Alltid like gøy og sette seg her inni denne bilen . Men som sagt driver og klargjør den for å sette den bort og igjen ,alt har vært helt ille i år for meg mtp kjøring osv . Til gjengjeld så har jeg jo fått tatt småting på den og det er jo greit . Angående PKK så går den ut imorgen og jeg har ikke sjans til å få fikset eksos osv da det kun er det . Så tror den nå blir parkert uten eu så tar jeg det til våren . Fikk nå fikset dette lille problemet . Og dette hadde jo normalt aldri skjedd om bil hadde vært i bruk . Sørlendingen, mslello og Ampera reagerte på dette 3
sveigis Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 Da har det blitt skruing her og planlegging og det ikke helt frivillig . Etter en time hos fysioterapeut måtte jeg til her : Som dere vet så har jeg sjauet noe helt sykt med høyre brems foran på denne bilen stortsett hver sesong siden 2022. Og har trodd at jeg har fått fikset det hver gang ,men da har jeg altså da ikke . Det begynte på fredag mener jeg da en bekjent skulle låne den en 10 minutters tur . Og da han kom hjem igjen så jeg den klassiske varme bølgen som kommer opp ved felg 😡😡😡. Han bekreftet at den hadde begynte på vei hjem og det stemmer på en prikk . Man kjører ,bil begynner og bli varm og da begynner den og lime seg . Dette er rett og slett så drita fuckings kjedelig at jeg blir sprø . Og gudene skal vite jeg har forsket og har vel tenkt mer og mer på at det er ABS sentralen som kødder og det kommer jeg tilbake til 😊 Uansett denne kjenner vi til: Jeg skrudde av slangen for å se at det piplet ut samt blåste den ren . Demontert slange : Calliper så slipte jeg rent inni der gummi til glidebolter skal være ,sånn at jeg visste at gummien ikke krympet pga rust. Stempelet kunne jeg gnu inn med begge tomlene ,så da vet man at alt er iorden der . Calliper ferdig : Det interresante her er jo at jeg har jo sagt at ABS sentral må være synderen. Og igjen godt man har kompiser som kan sakene sine .😊 Fikk besøk av en kamerat nå idag når jeg holdt på og han her kan tingene . Han sier at denne feilen er klassisk på eldre ABS system da det ligger gammel bremsevæske og kondens der som igjen gjør at ventiler lager tull. Når han var der så blåste vi gjennom hvertfall en halv liter med ny væske og det kom mye dritt ut ,nesten sorte flak . Han sier at disse har jeg plukket i biter før Jan og klarer du og skru den av så skal jeg demontere den og gjøre den ren 😊😊. Han sa at der er mye ventiler og små filtre som tetter seg bla . En rengjøring og ny væske så blir den bra . Så denne : Skal ut av bil og få spa og det er jeg ikke redd for ,da han har gjort det før . Men tviler på det blir noe nå i høst pga tror ikke det rekkes . Er forsøket verdt hvertfall uten tvil . For de som er for salg er garantert noe av det samme . Og selvsagt når bil var satt sammen,fungerte det jo som smør 😊 Olaandref reagerte på dette 1
E36 318i Skrevet September 23 Skrevet September 23 En ting jeg ikke har fått med meg (tror den var en del av denne tråden før?).. Hva skjedde med den grønne E30en du hadde? sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet September 23 Forfatter Skrevet September 23 16 minutter siden, E36 318i skrev: En ting jeg ikke har fått med meg (tror den var en del av denne tråden før?).. Hva skjedde med den grønne E30en du hadde? Den ble solgt til en forumbruker her i 2020 . Fysj tiden går fort ,fem årsiden 😓😓😓😓. Og den bilen lever i beste velgående kan man trygt si . E36 318i reagerte på dette 1
E36 318i Skrevet September 23 Skrevet September 23 12 minutter siden, sveigis skrev: Den ble solgt til en forumbruker her i 2020 . Fysj tiden går fort ,fem årsiden 😓😓😓😓. Og den bilen lever i beste velgående kan man trygt si . Ok det var jo en stund siden.. Men bra den blir tatt vare på da. Og tida flyr Mener å huske den var Malachite Green? 🤔 sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet September 25 Forfatter Skrevet September 25 På 23.9.2025 den 16.55, E36 318i skrev: Ok det var jo en stund siden.. Men bra den blir tatt vare på da. Og tida flyr Mener å huske den var Malachite Green? 🤔 Det stemmer det med fargen ja 😊 Nydelig farge ❤️ E36 318i reagerte på dette 1
sveigis Skrevet September 25 Forfatter Skrevet September 25 Det er strålende vær om dagene og da passer detvsom perfekt og klargjøre bil for lagring samt sjekke for fukt . Og idag var det ut med det i koffertrom for å få ut evnt fukt : Sidene bak ved koffertrom er en typsik plass vann og fukt liker seg og hva skjuler seg bak her tro? Ingenting og helt tørt : Andre siden det samme : Dette er jo ganske enkelt helt utrolig da bil står ute halve sommerhalvåret . Ja jeg har lekkasje inn når bil står skrått pga pakning ,men i år har den stått på rett bakke så gått greit 😊. Ellers har jeg fått meg et nytt skruteppe som er mer tykt og ligge på så rene luksusen her : Hadde og oppe teppene inni bil her og her er det og tørt: Og når man først var i gang med tingene ,fikk jeg spylte gjennom radiator som jeg skal ha på e34en : Men den var jo gullende ren og igjen takk @Olaandref,du er best 😊🙏. Jeg var på let etter ei 16 mm lang pipe og tenkte det var noe jeg må skaffe ,helt til jeg måtte finne noe i verktøyet mitt og jo ,der var en jo : Tenker skjelden på at jeg har dette flotte verktøyet stående som jeg fikk av min datter ,men dette er kjekt : Setter mer og mer pris på mye forskjellig verktøy .😊 Nå vil jeg ha fått på momentnøkler etterhvert . Men tilbake til e28 til neste år er den 40 år : At det går an og bruke denne som en nyere bil er rett og slett gøy . Om jeg tar denne på tur eller den sorte ,er det samme da begge er like fine og kjøre altså på forskjellige måter . Og husker jo når jeg var liten og satt og beundret dette : Så synes jeg det like gøy idag som når jeg satt på med fetteren til min fars e28 når jeg var 11 år i 1985😊. Og nevner det igjen men fronten på e28 ,e23 og e24 er like fascinerende og se på : Nå blir det vel neppe noe mer her som skjer i helga på denne tråden ,da jeg er invitert på hyttetur med venner i helga og det gledes det til 😊😊 Første gang siden hjerneslag i februar at jeg reiser på noe alene . Ikke vært på guttetur siden november så nå gledes det til alt annet enn Bmw og biler . Man trenger avbrekk 😊 Paulus, Christer B, eivi91 og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå