Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på 163hk og 184hk på F11?

Er det gjort noe med innsuget, eller er de bare programert annerledes?

Hvis man skal chippe, får man samme effekt ut av 163hk, som 184 da?

 

Kun ulik ECU (hjerne)/programering, altså software som de andre nevner.

Tuning av bilen vil endre data i "hjernen"/ECU, så utfallet blir det samme om den har 163hk eller 184hk.

Av erfaring, merker man ikke noe under normal kjøring mellom 163hk og 184hk. Kun ved pådrag over 3000 rpm, da er det en merkbar forskjell i favør av 183hk  ;)

 

Når du alt er på tanken, VELG bmw sitt eget preformance KIT. Ja det koster en del (jeg punget ut 15900) MEN du beholder alt av garranti på bilen. 

Du for en større intercooler og helt ny hjerne  ;) + litt annet snacks som klistremerker du ikke har behov for men er "ybertøft" :P

BMW mener kit'e gir 200 HK og 420 NM, men det gir i realiteten en del mer. Bilen min ble HELT ny med preformance kit installert.

Dette er ikke min bil, men gir deg en pekepinne iallefall, og dette er 184hk standar før og etter oppdatering.

Er ikke snakk om at  kun 16 hk opp 40nm gjør så enorm forskjell. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også bare gjenta at det er ikke noen som helst ulyder i min F10, jeg synes den virker solid og godt skrudd sammen som vanlig ifra BMW. Jeg må også legge til at F10 nylig gikk til tops i den amerikanske kvalitetsundersøkelsen J.D Power, nettopp pga enestående byggekvalitet og meget høy driftsikkerhet.

Jeg vil tro at biler som er plaget av ulyder på ett eller annet tidspunkt kan ha fått demontert deler av interiøret i en eller annen forbindelse, og at man da ikke har fått det like bra sammen igjen. Forørig kan man ta seg en prøvetur i tilsvarende Audi eller Mercedes, så får ordet "shady" byggekvalitet en litt annen betydning :)

 

Fant  2stk undersøkelser fra J.D Power du har denne: som gjelder kun 2015 modellen altså speller ny bil:

http://www.jdpower.com/cars/study/2015-Initial-Quality-Study-%28IQS%29-by-Category/567ENG/Midsize-Premium-Car/1042 

Også har du denne: der kommer ikke akkurat bmw 5 serie fra 2012  spesielt bra ut. 2 av 5 mulig på kvalitet.  Og det er med 90 dagers eierskap..

http://www.jdpower.com/cars/search/2012-BMW-5%20Series/11671/11701/all/all/2012/undefined/all/all/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant  2stk undersøkelser fra J.D Power du har denne: som gjelder kun 2015 modellen altså speller ny bil:

http://www.jdpower.com/cars/study/2015-Initial-Quality-Study-(IQS)-by-Category/567ENG/Midsize-Premium-Car/1042 

Også har du denne: der kommer ikke akkurat bmw 5 serie fra 2012  spesielt bra ut. 2 av 5 mulig på kvalitet.  Og det er med 90 dagers eierskap..

http://www.jdpower.com/cars/search/2012-BMW-5%20Series/11671/11701/all/all/2012/undefined/all/all/

Ta heller en titt på disse:

http://www.jdpower.com/cars/study/2015-Initial-Quality-Study-%28IQS%29-by-Category/567ENG/Midsize-Premium-Car/1042

https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/pannenstatistik_detailergebnisse_2015/pannenstatistik_obere_mittelklasse.aspx?ComponentId=235106&SourcePageId=47921

Jeg skal være ærlig å si at J.D Powers er ikke den undersøkelsen jeg holder for mest troverdig, all den tid de rangerer drittbiler som Chrysler og Kia høyt i andre kategorier. Amerikanere er ett snålt folkeslag og det påvirker også forbruker undersøkelser, dessverre. Men se på ADAC sin statestikk, 2012 modellene av F10 har en feilprosent på kun 1,5 prosent per 1000 bil, 2,6 prosent for 2011 og 6,7 prosent for 2010. Greia er den at jeg brukte noe enormt med tid og energi på å lese meg opp og sette meg inn i F10 sine svakheter, kjente feil, generelle kvalitet og driftsikkerhet før jeg selv kjøpte modellen. Jeg pratet med BMW mekanikere, BMW Norge, leste eiererfaringer på masse forum og svært få nevner ulyder i interiør og "shady" byggekvalitet. Jeg lærte dog at jeg skulle holde meg borte ifra ting som Softclose, N47, Panorama takluke, Surround View og diverse andre småting.

Det at din bil har ulyder i interiøret gjør ikke at alle BMW F10 har "shady" byggekvalitet, svært få har opplevd nettopp det du gjør med din F10. Ingen biler er perfekte og F10 er også en ny modell så hvordan modellen eldes får vi vente å se. Jeg skal være enig i at interiøret bærer ikke preg av å være like solid som f eks E34, men tiden hvor biler ble laget for å vare i 30 år er definetivt over. Les litt biltester og du vil se at vår modell alltid får høy score for nettopp solid byggekvalitet på interiøret :)

Og den dagen jeg hører en ulyd i mitt interiør så skal jeg selvsagt ikke være sen om å rapportere det inn her i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2012 F10 som skal inn til Bavaria ifbm noe småtteri, lurte på om jeg i samme sleng skulle oppdatere software. Dette sier de koster 2500 + evt. rep /forbrukt tid på rep av uforutsette hindringer under programmering. Noen son har gjort dette og kan si noe om evt "uforutsette hindringer" og hva fordeler/forbedringer kan jeg evt frovente av en SW oppdatering? Blir for eksempel NAVI (tenker ikke da på kart) og Bluetooth oppdatert? Endring på motor/gearstyrying?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2012 F10 som skal inn til Bavaria ifbm noe småtteri, lurte på om jeg i samme sleng skulle oppdatere software. Dette sier de koster 2500 + evt. rep /forbrukt tid på rep av uforutsette hindringer under programmering. Noen son har gjort dette og kan si noe om evt "uforutsette hindringer" og hva fordeler/forbedringer kan jeg evt frovente av en SW oppdatering? Blir for eksempel NAVI (tenker ikke da på kart) og Bluetooth oppdatert? Endring på motor/gearstyrying?

På min 2013 f10 med NBT navi pro ble det ingen endring på Navi, men Bluetooth ble oppdatert, men det kan du også gjøre selv.

 

Jeg fikk litt endringer i noen iDrive menyer, under Radio hadde jeg før FM og DAB, mens jeg nå fikk Lagrede stasjoner i tillegg. Kan da lagre både FM og DAB stasjoner i den listen.

 

Fikk ny grafikk på Trip computer når den vises til høyre i delt skjerm.

Hvis sangtittelen er for lang til å vises på en linje, vises den nå på to istedenfor å bli kuttet av ved endt linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det? Mener at grunnen til at BMW oppgraderer intercooleren ved MPPK er for at bilen skal få ytterligere hester enn 184 hk. Kan ikke se for meg at det skulle vært effektiv økonomisk å montere mindre intercoolere i 163 hk-utgavene enn i 184 hk-versjonen.

 

Edit: Ja, jeg har samme oppfatning som deg Otis, er ganske sikker på at intercoolerne er like.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Otis. Ikke noe bevis for det, BMW legger bare inn annen motor programvare når bilen skal være 163hk. Ikke noen annen forskjell. 

Iflg forhandler er det ingen annen forskjell en i ECU på bilen.

Intercooler må byttes enten det er 163 eller 184. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...