Gå til innhold

F10/F11 tråden


Aunli
 Share

Anbefalte innlegg

9 timer siden, thomsy skrev:

Hei folkens!

Kjøpte meg en F10 nå i høst, meget fornøyd så langt. Dog er tiden kommet for å skaffe meg nye felger og dekk for sommer.

I den forbindelse er jeg noe usikker på hvilket innpress/felgbredde jeg burde gå for?

Vil ikke ha felgene stående for langt inn, heller ikke for langt ut/fare for subbing.

Noen som har noe å anbefale i 20"?

 

Synes dette passer bra: 20x9 ET25-30 foran og 20x10,5 ET35-40 bak.

Endret av E.H.D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.
Kjører også F10 525d, men med 18" sommerhjul i 245.
De beste Continental dekkene står på.
Dekkstøyen, sporing og mindre komfort er betydelig verre, kontra piggdekka .

Pikkdekkene har 17" felg og er i 225.

Spørsmålet er:
- hvorfor må dere ha så store og brede hjul?

Ps. bildet viser min F10. Synes du den trenger større felger, i så fall begrunn det ds.

 

11895204_1130620663618293_4503444730313664317_o.jpg

IMG_0547.JPG

Endret av Mr. Erling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Hei folkens.
Kjører også F10 525d, men med 18" sommerhjul i 245.
De beste Continental dekkene står på.
Dekkstøyen, sporing og mindre komfort er betydelig verre, kontra piggdekka .

Pikkdekkene har 17" felg og er i 225.

Spørsmålet er:
- hvorfor må dere ha så store og brede hjul?

Ps. bildet viser min F10. Synes du den trenger større felger, i så fall begrunn det ds.

 

11895204_1130620663618293_4503444730313664317_o.jpg

IMG_0547.JPG

Det er vel smak og behag. Personlig mener jeg felgene gjør mye av bilens utseende. 5 serien er såpass stor, noe som gjør at f.eks 17" blir smått for min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Men foruten utseende som ser tøft ut på 19- 20", hva med komfort, støy og veisporing, som er ille på slik størrelse kontra 17-18"?

Det betyr intet?
Kun utseende?

Blir som at jenter går i flott gallakjole men har på seg joggesko. Sikkert behagelig, men det ser mye bedre ut om det står i stil med stiletthæler, selv om det ikke er så jævlig komfortabelt.

Du velger komfort, andre velger utseende. Er vel ikke mer å diskutere? Synes 20" er mye bedre å kjøre på enn 17" også, med hensyn til blant annet sportslighet og veigrep.

Edit: Siden du spør, så synes jeg bilen din ser ut som en trasig gammelmannsbil for en 70-åring. Tåpelig å "kreve" en forklaring fra andre på hvorfor ikke akkurat ditt oppsett er det beste i hele verden. Det er smak og behag, end of story.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Men foruten utseende, som ser tøft ut på 19- 20", hva med komfort, støy og veisporing, som er ille på slik størrelse, kontra 17-18"?

Det betyr intet?
Kun utseende?

Kommer helt an på dekkene. Jeg har mer komfort med 19" på min e90 enn fatterns 18" med runflat på hans f10. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr. Erling skrev:

Spørsmålet er:
- hvorfor må dere ha så store og brede hjul?

Ps. bildet viser min F10. Synes du den trenger større felger, i så fall begrunn det ds.

 

11895204_1130620663618293_4503444730313664317_o.jpg

IMG_0547.JPG

Du spør hvorfor andre må ha "så store og brede hjul" (negativt ladet spørsmål), viser til ditt oppsett, og ber oss, som åpenbart allerede har tilkjennegjort at vi foretrekker et annet oppsett, om å begrunne akkurat hvorfor vi skulle velge noe annet oppsett enn akkurat ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det revnende likegyldig hva slags dekk- og felgoppsett du eller andre foretrekker og om oppsettet er av hensyn til komfort, utseende eller religiøs overbevisning for den saks skyld. Jeg kjører mitt oppsett fordi det er noe jeg ønsker og bryr meg ikke om hvorfor andre kjører på oppsett som ikke er likt mitt. En trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at folk har ulike preferanser og hva som er hovedbegrunnelser og kvaliteter ved ulike oppsett, jf. svaret du fikk over her om smak og behag.

Synes rett og slett det blir for dumt at du legger opp til at alle som ikke er enig med deg skulle måtte argumentere for at ikke akkurat ditt oppsett er optimalt eller tilstrekkelig. Hadde jaggu følt meg relativt selvsentrert om jeg måtte legge ut bilde av bilen min i F10/11-tråden og be de som ikke mente akkurat mitt oppsett ikke var bra nok, om å begrunne hvorfor. Peace out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, thomsy skrev:

Hei folkens!

Kjøpte meg en F10 nå i høst, meget fornøyd så langt. Dog er tiden kommet for å skaffe meg nye felger og dekk for sommer.

I den forbindelse er jeg noe usikker på hvilket innpress/felgbredde jeg burde gå for?

Vil ikke ha felgene stående for langt inn, heller ikke for langt ut/fare for subbing.

Noen som har noe å anbefale i 20"?

 

Jeg har Avantgarde M355 i 20" på vinteroppsettet mitt, og synes dette er pene felger. Det er noen bilder av disse i tråden min om du vil se. Synes felgene bak er veldig passelige med hensyn til innpress, dimensjon her er 10.5x20" ET38. De bygger ganske godt ut, men er innenfor hjulbuen og ingen fare for subbing. Foran er det 9x20" ET35. De bygger ikke så mye ut som bak, så jeg har valgt å bruke 10mm spacere foran - da er det omtrent helt flush med hjulbuen. Det subber for øvrig ingenting foran heller, selv med senk fra AC Schnitzer. Dekkdimensjonene er 255/35-20 og 285/30-20. Lykke til med felgvalget :) 

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgstørrelse er nok smak og behag, men her er min observasjon på min. I tillegg til store hjul er bilen min senket med KW coilovers. :-)

Har de orginale 19" 351M felgene med 245/40/19 Nokian Hakka R2 på vinteren. Da jeg byttet til 20" sommerhjulene denne våren la jeg merke til at bilen hadde bedre fjæringskomfort (bakdelen er mer støy og litt mer sporing). Merker det godt over noen fartshumper jeg kjører daglig, føles som bilen går lettere over. Med vinterhjulene føles det litt som om framhjulene krasjer inn i humpen og så går over.

Så åpenbart har ikke komforten direkte sammenheng med felgstørrelsen. For min del tror jeg noe av årsaken er vekten på hjulene. De orginale felgene med dekk veier 27-28kg, noe som er ganske tungt, mens sommerhjulene foran, med 255/35/20 dekk, veier under 22 kg. Jeg tror dette har mye å si for fjæringskomforten, at understellet jobber med mindre vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...