Gå til innhold

Er vi som bilinteresserte en utdøende rase?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Såvidt jeg vet finnes det en motorklubb i Groruddalen et sted! Hør med Hermanoo90, tror han har hatt noen turer dit!

 

Selv er jeg meget glad for at jeg har fått garasje. Jeg kunne ikke holdt på slik jeg har gjort med Mercedesen de siste årene uten å bli ruinert! Før skrudde jeg på parkeringsplasser med litt størrelse, og i en fellesgarasje. Stadig haglet det klager om bruk av vinkelslipere og eksplosjonsfare, og ikke måte på.

Manglet i tillegg en benk å jobbe på, en stor skrustikke som er boltet til benken etc. Mor var ikke videre fornøyd når man tar med bildeler inn i spisestua :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilinteresse som en subkultur vil nok alltid eksistere, men for det brede lag av befolkningen tror jeg at de tider er over. For 25 år siden var det nesten bare unntaksvis at unge menn ikke var interessert i biler. Idag er det praktisk talt stikk motsatt. Jeg synes ellers at dette ikke er uten enkelte fordeler. Det er bra at bilinteressen kommer inn i mer organiserte former som f.eks aktiviteter ved ulike motorsentre, banekjøring etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg savner noen ganger er å ha arbeidskollegaer eller kunder med et snev av interesse, slik at man har noe interessant å snakke om på julebord eller som smalltalk. Jeg er fullt klar over at jeg framstår som litt sær når jeg begynner å snike inn bil i urovekkende mange samtaler, men det er jo så utrolig kjedelig å snakke om andre trivielle ting som fotball, skisport, oppussing av hus og trening. En av "sjefene" på kontoret har eid en US-import 2003 Porsche Cayenne Turbo i mange år, mest fordi den har hatt et sinnssykt verditap og at han ikke vil realisere tapet enda.

For et par år siden kom jeg i prat med en selger som kjørte en BMW 645Ci som arbeidsbil, og på sommeren kjørte han en Porsche 996 Turbo Techart med 550hk, veltebur og full pakke (gamlebilen til Robbie Williams). HAN var en ekte bilentusiast. Skulle ønske det var flere som denne herlige mannen :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilinteresse som en subkultur vil nok alltid eksistere, men for det brede lag av befolkningen tror jeg at de tider er over. For 25 år siden var det nesten bare unntaksvis at unge menn ikke var interessert i biler. Idag er det praktisk talt stikk motsatt. Jeg synes ellers at dette ikke er uten enkelte fordeler. Det er bra at bilinteressen kommer inn i mer organiserte former som f.eks aktiviteter ved ulike motorsentre, banekjøring etc.

Organisering betyr frihetsberøvelse, ergo sterkt uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organisering betyr frihetsberøvelse, ergo sterkt uenig.

 

Godt poeng. Noe av det jeg misliker med banekjøring i Norge er at det blir mer og mer byråkratisering. Det er så mange regler, endeløse lisenser og vattnisser i refleksvester som bestemmer hva, hvem og hvordan. Premissene for banekjøring har blitt strengere og faktisk mer fiendtlig for hvert år. Minner meg om kommunen og byggetillatelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Rånekulturen lever ifølge Aftenposten i beste velgående. Hmmm... det begynner å bli noen år siden jeg har sett skikkelige rånere og den gangen gikk det mest i amcars og revehaler... :)

 

http://bil.aftenposten.no/bil/--Nar-ranerne-star-utenfor_-er-vi-sikre-pa-ikke-a-bli-ranet-69412.html#.U6vpvLE0-So

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykket av at råning fortsatt er populært blandt unge, men rånebilene står i større grad stille nå for tiden. Dette pga høyere drivstoffpriser og sosiale internettmedier :) Men noen ganger i året arrangeres det streetmeet her og da samles de fleste rånerene på en plass, sikkert rundt 200 biler iallfall. Bilparken har jeg inntrykket av at er veldig variert, alt ifra gode gamle raggere i Amcars, Volvo 240 med revehale, nyere modifiserte 3 serier, rullemalte W124, trimma japsebiler i ville farger og enkelte i pappas XC90 :P

Har ikke deltatt på slikt selv på mange år nå men jeg har stått fascinert og sett på noen ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det "meet" hver helg omtrent, de siste åra har Mercedes 124 og 201 fått gjennomgå, før det, var E30 og E34 bilen man skulle rase rundt med, jeg raste rundt med gamle E24n min.

Den gang var det burning og bilprat som var aktiviteten på en større parkeringsplass på et industriområde. Idag er det en måte å ha fyllefest på en parkeringsplass på. Særdeles få setter pris på det rundt her.

Bråket begynte da årskullet 3 år etter meg fikk lappen, rølp, fyll og full bass hvor de enn ville. Dette i kombinasjon med forsøpling overalt hvor de ferdes gjør det svært negativt å utøve en bilinteresse, eller slå av en prat med en kamerat på en bensinstasjon.

 

Omtrent alle bilene har mangler(kappsenk, manglende lys, manglende eksos etc.), 14 årige jentunger drita på lettøl og en og annen som går med heimerten i sin hånd og plager bensinstasjonkunder med svada.

 

Skulle fylle diesel på vogna mi en gang og peile automatolja mens de holdt på , så kommer det en ypling som var drita og skulle vise meg hvordan dieselpumpa skulle justeres for mest mulig svartrøyk(?).

 

Skulle vel egentlig ønske en mer bygdevariant av råning i området, folk med lite å finne på som kjører på tomgang rundt i sentrum istedefor å åpne alle dører på bilene og vrenge om kapp på en bensinstasjon.

 

Alle med gamle biler som ikke driver med slikt blir uglesett av andre i området hvor jeg bor :P Dessverre er også 124 meget belastet blant disse rakkerungene om dagen, så jeg stiller dårlig til tross for en helt original 124.

 

Så ser jeg en del meget nye kostbare biler også, noe sier meg at fler og fler låner penger i banken for å kjøpe bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel egentlig stå stille på en parkeringsplass og stikke bort på gatekjøkkenet for å spise og tilbake på parkeringa og snakke mer. Ble mye roligere etter en avtale mellom politi, bygda og naf eller vegvesenet. Så ingen orker kjøre idiot, for da får de ikke kjøre på glattkjøringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det "meet" hver helg omtrent, de siste åra har Mercedes 124 og 201 fått gjennomgå, før det, var E30 og E34 bilen man skulle rase rundt med, jeg raste rundt med gamle E24n min.

Den gang var det burning og bilprat som var aktiviteten på en større parkeringsplass på et industriområde. Idag er det en måte å ha fyllefest på en parkeringsplass på. Særdeles få setter pris på det rundt her.

Bråket begynte da årskullet 3 år etter meg fikk lappen, rølp, fyll og full bass hvor de enn ville. Dette i kombinasjon med forsøpling overalt hvor de ferdes gjør det svært negativt å utøve en bilinteresse, eller slå av en prat med en kamerat på en bensinstasjon.

 

Omtrent alle bilene har mangler(kappsenk, manglende lys, manglende eksos etc.), 14 årige jentunger drita på lettøl og en og annen som går med heimerten i sin hånd og plager bensinstasjonkunder med svada.

 

Skulle fylle diesel på vogna mi en gang og peile automatolja mens de holdt på , så kommer det en ypling som var drita og skulle vise meg hvordan dieselpumpa skulle justeres for mest mulig svartrøyk(?).

 

Skulle vel egentlig ønske en mer bygdevariant av råning i området, folk med lite å finne på som kjører på tomgang rundt i sentrum istedefor å åpne alle dører på bilene og vrenge om kapp på en bensinstasjon.

 

Alle med gamle biler som ikke driver med slikt blir uglesett av andre i området hvor jeg bor :P Dessverre er også 124 meget belastet blant disse rakkerungene om dagen, så jeg stiller dårlig til tross for en helt original 124.

 

Så ser jeg en del meget nye kostbare biler også, noe sier meg at fler og fler låner penger i banken for å kjøpe bil.

 

 

Hvor er det du bor a? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Har just lest igjennom tråden og må si at det var mange fornuftige meninger og teorier om hvorfor dette har blitt slik.

Angående bilinteresse, så har jeg personlig også merket dette tydelig. Da jeg gikk på barneskolen (begynnelsen av 2000 og utover ) så var det mange flere som var bilintereserte, når det gjalt ungdom. Jeg kunne alltid se biler som var tydelig preget av bilinteresse. Sosialiseringen på bygda fåregikk i bil :)!Mens nå noen år senere så merker jeg hvor lite bil blir brukt på fritiden, pratet om osv. Litt samme tendenser angående mopeder. Før kjørte man rundt hele tiden på moped (16 års alderen vell og merke :) ). Man måtte skru og bruke tide på mopeden, brukte den til og fra kompiser. Mens nå i disse dager gidder ikke ungdommene nesten ikke ha moped lenger. Hvis de må ha det for å komme seg fram, så blir den ny scooter som det bare er å gasse på og hvilket merke eller motor det sitter i den har ingen betydning. De slepper å tenke på clutching og alt der, så kan de heller ta en god selfie :):clap:

Så jeg ser tydelig akkuratt samme tendens med moped som bil.

 

Foresten litt gammel tråd, men er innteressant hvis noen har noe mer å komme med. :) Får håpe at denne trenden snur og at gode gamledager blir å se igjenn. :)   [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at man er nok en utdøende rase samtidig så er det forbausende mange på jobben som er bilinteresserte og vi kan sitte ofte på pauserommet og diskutere bil. Jobber som lokomotivfører og kjører elektrisk hele dagen. Vi har også noen Tesla fantaster hos oss så det kan bli noen interessante diskusjoner noen ganger.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig i det meste her. Nå er ikke jeg no særlig eldre enn at OL i 94 er ett vagt minne, jeg bor i Oslo og må si som det har blitt sagt før at i byen så får man kun aksept om man har den nyeste golfen, nyeste 1 serien eller a3. Hva er det for noe da, dem veit ikke hvordan dem bytter ei lyspære en gang. Og de kaller seg for bilinterresert, phøø. Her oppe jeg bor er det ett par gamle e34, e30 og en ganske modifisert e46 325/330. Samt en ACS M550D, thats it. Så mye interese for bil er det her oppe i starten av Groruddalen. Rundt om i vennekretsen min er det 1 som har interesse for bil. Der er det Subaru for alle penga(er som å banne i kjærka her inne, det vel. Er glad i Subaru selv) han er den eneste det går ann å prate bil med, ingen andre i vennekretsen min har interessen. Kun, snus, fyll, festing hver helg og sosiale medier. Det er folk jeg rett og slett ikke orker å prioritere da jeg ikke har innteresen dem har. Heldigvis har jeg ett par stykker på jobben jeg og kan prate bil med. 

 

Men ja, bilinnteresen dabber sakte men sikkert av. Dessverre...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...