Gå til innhold

Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen


 Share

Anbefalte innlegg

Ja er den 50ml krukka jeg også har.

Fra det ene til det andre: fikk tips av en kollega med E70 X5 om å resette det adaptive programmet på girkassen - han hadde gjort det på sin og det ble som en helt annen (med positivt fortegn) bil å kjøre. 

Det måtte jo prøves - skrudde på tenninga (ikke start), kickdown i 25sek ca, skrudde av tenninga og slapp pedalen. Så starta jeg bilen og har nå tatt meg en tur. Det virker absolutt som at kassen er strammere og girer langt kjappere. Absolutt å anbefale for de med automat! Noen som vet hvor lenge den lærer kjørestilen?

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, papertiger skrev:

Ja er den 50ml krukka jeg også har.

Fra det ene til det andre: fikk tips av en kollega med E70 X5 om å resette det adaptive programmet på girkassen - han hadde gjort det på sin og det ble som en helt annen (med positivt fortegn) bil å kjøre. 

Det måtte jo prøves - skrudde på tenninga (ikke start), kickdown i 25sek ca, skrudde av tenninga og slapp pedalen. Så starta jeg bilen og har nå tatt meg en tur. Det virker absolutt som at kassen er strammere og girer langt kjappere. Absolutt å anbefale for de med automat! Noen som vet hvor lenge den lærer kjørestilen?

Så vidt jeg husker skal kassa tilpasse seg hele tiden etter ens kjørestil. Om det stemmer er jeg ikke helt sikker på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, papertiger skrev:

Ja er den 50ml krukka jeg også har.

Fra det ene til det andre: fikk tips av en kollega med E70 X5 om å resette det adaptive programmet på girkassen - han hadde gjort det på sin og det ble som en helt annen (med positivt fortegn) bil å kjøre. 

Det måtte jo prøves - skrudde på tenninga (ikke start), kickdown i 25sek ca, skrudde av tenninga og slapp pedalen. Så starta jeg bilen og har nå tatt meg en tur. Det virker absolutt som at kassen er strammere og girer langt kjappere. Absolutt å anbefale for de med automat! Noen som vet hvor lenge den lærer kjørestilen?

Det skal testes!! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette for F30. Må prøves når jeg får bilen tilbake fra verksted.

- Foot off brake
- Press start to turn on car (but not start)
- Press accelerator for about 30-40 seconds
- Press start to turn off car
- Release accelerator
- Wait about 3 minutes, then start normally

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, StigJ skrev:

Fant dette for F30. Må prøves når jeg får bilen tilbake fra verksted.

- Foot off brake
- Press start to turn on car (but not start)
- Press accelerator for about 30-40 seconds
- Press start to turn off car
- Release accelerator
- Wait about 3 minutes, then start normally

Gjorde det samme på min, men ventet ikke før jeg startet igjen. Mulig det er små forskjeller ute og går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorg skrev:

Merket stor forskjell i gassresponsen på D. Vet ikke om girskiftene er blitt noe forskjell på

Var før tydelig forskjell om jeg satt automaten i manuell modus sammenlignet med D, var en annen kurve på gassresponsen.

Ventet du et par minutter før du startet bilen igjen? Mange på internasjonale forum som har skrevet at de merker noe elektronikk som jobber da. Men om det er andre ting vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gorg skrev:

Merket stor forskjell i gassresponsen på D. Vet ikke om girskiftene er blitt noe forskjell på

Var før tydelig forskjell om jeg satt automaten i manuell modus sammenlignet med D, var en annen kurve på gassresponsen.

Jeg måtte selvsagt også teste ut, og sitter igjen med samme inntrykk, altså at gassresponsen var mye bedre/raskere. Den giret derimot ikke opp like raskt i nedoverbakke/trilling som før, den tillot altså bremsing på girene istedetfor å gire opp, jeg har tidligere satt den i S for å få den til å holde igjen. :) Takk @papertiger for et godt tips! Jeg startet bilen med en gang!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjekt! Har ikke prøvd i skikkelige nedoverbakker selv enda, men når jeg kjører gjennom Rennfast og de andre undersjøiske tunnelene her så har jeg alltid brukt S for å få den til å gire ned og holde på giret. Altså samme som deg. Kan være våre biler har hatt samme tidligere eier 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig 😂 Her er det 3-4km til sentrum, alt er en stor bakke og jeg triller så og si hele veien ned, da er det kjipt å måtte file på bremsen i 60sonen og nederste del 40sone noe mange gjør ser jeg. 5-6 minutts kjøring. Testet bare en tur ned, så får se i morgen når jeg skal ut å kjøre igjen om det faktisk stemmer :) Opp igjen var responsen som sagt mye bedre!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en liten tur i går kveld (min bedre halvdel bruker den til jobb). Det jeg merker mest til er mindre "sluring" og spesielt forbedrede girskift. Tidligere hadde den en tendens til å gå litt opp på turtall i selve girskiftet ved skifte til et høyere gir før den gikk ned på turtall igjen. Nå ligner den mer på 8-trinnskassen - raskere girskift og ingen tendens til å gå opp på turtall i girskiftet. Både opp- og nedgiring foregår også mykere enn tidligere, da den tidligere kunne være noe rykkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg endelig bytta gassdemperne på bakluka - de var mildt sagt gåene. Måtte bevege luka i alle retninger. 

Tilstandsbilde:
IMG_2755.JPG

Nå trenger luka derimot bare en liten dytt når den er helt nede, så skyver den seg opp i helt åpen posisjon selv. De små gleder!

Takk til @Marius2002 for tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • papertiger changed the title to Papertigers carport | F36 420xd GC og F11 530xd LCI | Halvårsoppdatering av bloggen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...