RF91 Skrevet April 10 Share Skrevet April 10 Du kan jo lesa litt i E30-tråden til @jan magnus/ @Jan Magnus Ødegaard. Han hadde DBilas på sin M20, om eg ikkje hugsa feil 🙂 janerik171187 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet April 10 Forfatter Share Skrevet April 10 3 timer siden, RF91 skrev: Du kan jo lesa litt i E30-tråden til @jan magnus/ @Jan Magnus Ødegaard. Han hadde DBilas på sin M20, om eg ikkje hugsa feil 🙂 I know, skulle egentlig kjøpe den motoren en gang. Men salget av bilen jeg skulle selge først tok en dag for mye så motoren ble solgt 😆. Skal sjekke litt der. Fått inn stolene nå ihvertfall Turbo-HF reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 10 Forfatter Share Skrevet Mai 10 Har da skjedd noe. Var på bmwccn sin vårmønstring på bjerke i 4-5grader og overskyet/småregn. Og var på avd østfold sitt treff på sulland 1mai i strøkent vær. Fikk montert komplett rustfri scorpion eksos med grenrør imellom de treffa. Skal ikke si det gjorde så mye med lyden fra simons catback'n. Men noe bedre ble den jo 😁. Bjerke Kul m2 Strøkent motorrom nok folk selv ved dårlig vær Eksosmontering. Ikke peneste sveisen imellom grenrør og eksos. Men funker. litt skjev ende nå da sto feil på koed måtte ha 2 mens det sto bare ett på nettsiden. Så bestilte opp ett til. Måtte skjøte kabel til lambda fikk hengt den opp bra i kassa med strips til solcelleanlegg Grenrør etter litt bruk På sulland Sarpsborg Begynte se på hvorfor vinduene bare fungerer med døra åpen. Sikringen på 30a gløder når dør er igjen. Så strømmen går et eller annet sted 😅 20240506_164403.mp4 sveigis og Ampera reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Mai 10 Share Skrevet Mai 10 Gøy å se du oppdaterer litt her igjen 😊 Når jeg ser tråden din , får jeg automatisk lyst på e30 og 😊 Det var noe eget med å tusle med disse janerik171187 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 11 Forfatter Share Skrevet Mai 11 På 10.5.2024 den 17.46, sveigis skrev: Gøy å se du oppdaterer litt her igjen 😊 Når jeg ser tråden din , får jeg automatisk lyst på e30 og 😊 Det var noe eget med å tusle med disse Greit for sin egen del å oppdatere litt og så man husker når man gjorde ting men alltid hyggelig at noen følger tråden og 😆. Litt lei/umotivert til å skru men samtidig så er e30 noe annet å kjøre enn moderne bil så ekke så ille alikevel 😆. Relativt enkelt og samtidig moderne nok til å være tut og kjør. Gjort litt helgen her og. Hentet pakker på posten med stereo. Basskasse og en retro blaupunkt spiller med dab/bluetooth etc. Ville ha litt bass igjen i en bil så ble en 2x 12"kasse. Halvveis montert spiller over. Basskassa passet dog ikke så bra inn. Måla var ikke helt som jeg trodde men funker 😆 Hadde en hurtigkopling som tåler 80a fra en gulvvaskemaskin så monterte de på forsterker og kabler til bil. Så da kan jeg enkelt plugge ut strøm og signal så kassa kan tas ut uten verktøy. Fjernstyring til bass ble modifisert inn i ett blindlokk til bryter over spiller så ble ganske cleant egentlig 😁 Org høyttalerne spiller ganske bra egentlig så de bli beholdt enn så lenge deksel over høyttaler førerside sprakk så fant fram ett nytt et. Ikke helt enig med meg selv om jeg skal ta ut plata for skipose for å få trykket inn i kupe. Får se hvordan det blir først. Jækla mye pollen ute nå. Bare de få timene setet lå ute er det dekt av gult støv Feilsøkte hvorfor el vinduer bare fungerte med dør åpen. Var ett rele under dash som kuttet strømmen når dør var åpen. Endte opp med å fjerne hele elnett greia med det og plugge vindukabelen der uttaket til den er. Da mistet jeg lukke vinduer uten att tenning var på funksjonen men bare potensiell strømtyv det så ekke så nøye. Elnett etter delenr het noe ala komfortnett elns. Hadde ut førerstol i forbindelse med feilsøking. var på finn og hentet ett gratis verktøyskap 😆 Var ikke helt god sikringen dog så byttet den. Fant ut hvorfor tankmåler har vært litt rar. Manglet mutter bak, så fikk montert det. Fant og fram ett tårnstag og cruisecontrol sett jeg hadde så skal montere det 😆 fikk montert adapter så kabelen til cruise passer i instrumenter Montert og trekt kabel til aktutoren i motorrommet Men litt sent og mørkt så tar resten imorra. Har og montert trådløs kontroll på sentrallåsen. 20240510_191646.mp4 Holde på litt mer imorgen og justere inn anlegget tenker jeg 😁 norbakken, sveigis, Ampera og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 12 Forfatter Share Skrevet Mai 12 Fikk montert ferdig cruisecontrol'n. Og tok en prøvetur før siste deksler går på. Fant og en cc ecu ekstra så tenkte teste den samtidig. Fant og fram ett alpina ratt jeg satte på når jeg først holdte på. ekstra ecu og andre midlertidig plassert i dør så jeg kan lett bytte 😆 begge ecu'r fungerer bra. såvidt jeg kan se da så har jeg ett ekstra sett cc til e30 bare mangler spaken på rattet. Og usikker om jeg har rett aktuator til gass. Mulig det er m50/e34 typer jeg har. Men skal se over litt. Tenkte andre e30'n kan få seg cc den og etterhvert 😁. Anlegget fungerer bra. Bakhøyttalere fungerer noe bedre enn de foran så fada litt bak så kan jeg spille det spilleren klarer uten dårlig lyd😁. Bassen kommer dog ikke sånn veldig mye inn i kupe'n. Men helt ok. Men tenker jeg banker ut skiposehullet så det blir fri flyt inn og tester da 😁. Nå vil ikke starter slå inn så startet den med en tang for prøveturen. Så må se på hva problemet der er. Noe skal det alltid være 🤣 sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 12 Forfatter Share Skrevet Mai 12 Neste økt for dagen 😆. Titta på hvorfor starter ikke slo inn. Testet i motorrom via diagnoseuttaket og der slo den inn fint når jeg satte strøm på den. Titta da under dash. Fant ikke sort/gul kabel ut av tenning. Men fant en sort en som forsvant inn under sparkeplaten/gulvteppe og kom tilbake og plugget inn i en sort/gul kabel. Så bare plugget sort/gul kabel over i tenning. Da fungerte det. Så aner ikke hva det ekstra elnettet gjør. Men frakoplet ble det 😅 kakket ut platen til skipose for å få lyd inn i bil. Stereo og alpina ratt ferdig montert da. Fungerer bra 😁 Greit å ha en del snacks til e30 liggende når man fikler på gammel bil 😆. Måtte grave fram ett par skiltlys da de som sto der gikk i oppløsning når jeg demonterte de for litt feilsøking. fikk vasket de og satt inn nye pærer så de ble akseptable Montert og testet Nå er det igrunn bare få gitt den en vask så er den klar. Men vurderer se om jeg klarer få liv i ac'n. Hadde vært deilig nå 🤣 Ampera, KMT og norbakken reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 12 Forfatter Share Skrevet Mai 12 Fikk vasket av all pollenet og tatt en kjøretur til verkstedet en kompis bruker da han trengte litt hjelp til å bytte no brems 😆 Fin å kjøre nå. Kan spille høyt volum med lite bass eller mye bass alt etter hvor jeg skrur knotten over spilleren så fungerer bra 😁. Cruisecontrol er digg og motor og alt annet fungerer bra. Bortsett fra fortsatt en vibrering i mellomaksel men liten nok til at jeg sender aksel til balansering i vinter sammen med den andre jeg har som vibrerer 😆 Ellers er det ikke mye å utsette på bilen nå. Nye baklykter kommer nok etterhvert da er noe sprekte men ok Ampera reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 17 Forfatter Share Skrevet Mai 17 God 17mai 😁 Ampera, sveigis og skoglund reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 21 Forfatter Share Skrevet Mai 21 Ikke skjedd stort siden 17mai, Men fant fram ett 14.5mm stabstag bak da denne ikke har stabstqg bak og har aldri hatt det av en eller annen grunn 😅 trodde det var org på alle med 6'r. Har også fått siste opphenget til bakpotta så skal få hengt den rett nå. Fått spylt bilen og parkert den på bukken Vasket syklene i bakgrunnen og da, skal gi de en god service så de kan brukes igjen 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Juni 14 Forfatter Share Skrevet Juni 14 (endret) Har da skjedd noe. Begynte med å få montert siste festet til bakpotta Oppe Så stabstag bak. Noen bilder ble tatt med en potet menne 😅 Måtte ta av alle deler fra det så klarte jeg lure det over diffen. Viskerarm avtrekkeren var fin til å få av kyllingbena. Har ellers gravd litt med graveren ute da alltid noe å gjøre med hus 😆 Bilder før fikk skrapt litt av vollen så jeg får bedre plass Ble da mye fyllmasse av det. Så endte opp med å forlenge vollen Men måtte da fjerne ene vedstabelen og ta ett tre. Fikk opp rota tilslutt Fikk forlenget vollen litt. Har fått all massen dit nå.men ikke ferdig på dette bildet Timetelleren daua på graveren på 28t. Så fikk endelig handlet ny. Så ble montering av det og en tempmåler. Modifiserte en trippel holder jeg handla for 10kr på jula en gang til å bli dobbel da det ikke var plass til 3. litt sink må til i hullet Ble bra det 😁. Men måtte bytte temp måleren da den sto på nesten 70grader uten noe tilkoplet. Ny måler som fungerte bra ellers gravd ny tilførsel til garasjen og nettverkskabel og en del ekstra rør. Gravde og rør til vollen da tenker en mur der etterhvert så ble til at jeg flyttet elbillader og satte opp en søyle med en lampe der samtidig. Ser helt jævlig ut. Men ble bedre tilslutt flyttet litt ekstra masse til siden av garasjen og fikk planert det ut ok så strødde litt gressfrø på det så får vi se hva det blir 😆 Har så holdt på litt med bilen igjen. Da fikk en skikkelig skrapelodd. Den ga seg ikke når jeg bremset. Men dro jeg brekket så forsvant den og ble borte. Så mistenker en sten elns. Men ble til at jeg sjekket tilstand inni tromlene i skivene bak. så bra ut. Men blåste de rene for støv Ble så til at jeg tenkte tilpasse pent rundt bakpotta og få rettet den da den ble litt skjev. Ble helt ok. Må flekke litt lakk men ble sink enn så lenge. Bilen var ekstremt skitten så ble kjørt ut og vasket. Men har ikke bilde etter vask tok så og tittet på en ting som har irritert meg sålenge jeg har hatt løftebukken. En ekstremt høy lyd når den går. Visste det var ene motoren da jeg sjekket det tidligere. Så tipte lagrene. Så ble til at jeg demonterte motor for å se. Lagrene var lite slark men meget støyende. Så biltema hadde inne og jeg rakk de før de stengte klokken 21. Så fikk satt sammen med 2 nye lagre for 110kr så nå er det ingen ulyd i bukke Ellers er det ikke stort på g. Men skjer da stadig noe. Tenkte bmw dagene på rudskogen om 2 uker. Maskiner må man ha 😆 Forlenget omsider skinnene til porten og så nå passer graveren inn med taket på om jeg gidder montere det. Endret Juni 14 av janerik171187 KMT, Olaandref, Turbo-HF og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Juni 18 Forfatter Share Skrevet Juni 18 Holder da stadig på med et eller annet 😆 Fikk fellt inn en liten safe jeg hadde så jeg hadde et ok sted å samle nøkler og slikt i. Så det ikke er så lett stjele ting. Hengt inn litt kroker og nøkler så ble det helt ok Har nå tittet på hvorfor hjullasteren bare gikk dårligere og dårligere til den plutselig ikke ville gå i det hele tatt. Fått av motoren Reservemotor inne 😆 (legg merke til m50 reimhjulet for snorstart om starter ikke funker 😆) Demonterte da topplokk på gml motor da var lekkasje. Og så fort feilen da. Kav gåen toppakning så må handle inn en ny en så jeg får reservemotor igjen var og lei av at styringen var fin ene veien og dårlig andre veien pga luft i systemet. Så fikk bygd om til lukket system som bare tar styringen med eksp tank, dvs ett bmw servooljereservoar 😆. Nå er styring halvdårlig begge veier men ok. Som funker for meg 😆 Fikk og tak i en brukbar usb strømforsyning med 12 utgqnger så har hengt opp litt pyntelys jeg har handlet på temu 😆 Ikke fullt så sterk i mørket som på bildet da Og en regnbue mellom tordenværet og bygene idag 😆 Otis, E.C., Ampera og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Juni 24 Forfatter Share Skrevet Juni 24 (endret) Har da fiklet med noe igjen Bilen har igrunn vært grei. Men en liten vibrering i mellomaksel har vært irriterende. Så tenkte ta en titt på det. Prøve hvordan det ble om kryssene var på linje. Har noen div aksler liggende og noen er på linje mens noen er ikke på linje. På bukken Ble ikke så mye bilder men prøvde litt på de 2 325 akslene mine. Men samma hva så var det litt vibrering 😆 Endte så opp med en 320 aksel. Da den funker på 325 kasse om man trikser litt 😆 Tok av den strammegreia. Men det var den ikke helt enig i. Men fjernet den for å få akselen kort nok så ikke så farlig. Var preface oppheng på 320 akselen så modifiserte det så jeg kunne prøve om akselen vibrerte. Etter en testtur med noe sparsommelig gasspådrag pga ikke helt korrekt oppheng så kunne jeg konkludere at den ikke vibrerte ihvertfall. Så imorgen skal jeg sette på facelift oppheng så den passer som den skal. Lite bilde ute for med ny vs gammel bil 😆 Nå er spørsmålet, skal jeg bytte til 320 kasse og samtidig bytte simringen bak svinghjul siden den lekker litt. Eller drøye det til vinter. Bmwccn på rudskogen til helgen så blir nok bare beholde 325 kassa nå. Tenkte og bytte senkefjører da føler de som står på er veldig myke. Slår sånn i hull synes jeg. Så skal se om jeg klarer grave fram ett 4040 senkesett. Endret Juni 24 av janerik171187 danskiii, norbakken og sveigis reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 25 Share Skrevet Juni 25 Fin tråd. Både utomhus og bil samt annet dill dall! janerik171187 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Juni 25 Forfatter Share Skrevet Juni 25 (endret) 7 timer siden, Otis skrev: Fin tråd. Både utomhus og bil samt annet dill dall! Takker for den. Surrer med mye rart jeg. Alltid noe å gjøre 😆. Holdt på litt idag. Begynte med å få på rett oppheng Aksel av og nytt oppheng hadde jeg handlet inn tidligere Aksel delt og merket hvordan den sto Nytt oppheng på. Ble ikke bilder av prosessen 😆 Måtte droppe den strammegreia pga aksel er for lang ellers Syntes sentreringen var litt stygg fant fram en ny en Prøvde den gamle måten å presse ting inn i hullet og banke det ut sånn. Men gummien er for myk tror jeg så bare fjører. Endte da opp med å skrape ut det jeg fikk ut. En 17mm akselpipe fikk jeg banket inn, da klarte muttertrekkeren løsne den så den kom seg litt lengre ut Fikk da vridd den ut med en sveisetang Banka Inn nytt lager Montert aksel. Men syntes jeg måtte dra oppheng så veldig langt framover så for å slippe montere 320 kasse nå så ble det borrskruer enn så lenge fikk prøvekjørt. Ingen vibrering da. men skeptisk til holdbarhet. Så tenkte ta mutternagler heller. fant noen m8 mutternagler i en skuff. Så borret til 11mm hull og akulle bruke de. Men tanga stopper på m6. Så måtte lage verktøy av en lang bolt og mutter. Fungerte bra på ene siden. Men andre siden spinner naglen. Så vil ikke stramme seg. Så skal modifisere så m8 funker på tanga mi. Men det blir imorgen. Så update følger Endret Juni 26 av janerik171187 Otis, Ampera og E.C. reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå