Gå til innhold

Frodes E92/E90-garasjetråd

Share

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, bjorneoen skrev:

Så bra ut med de pærene, blei tøft! :)

Jeg kjøpte forresten slike: 5th Gen H8 H9 H11 Super-White CREE L2 LED Headlights 20W 2500LM

Disse også fungerte bra, lyser sterkt og kostet ikke all verden, 350kr for et par ca :) Bruker disse både i tåkelys og i angel eysa, skal være totalt 80w (5000lm). Men som med de fleste andre pærene så kunne det selvfølgelig vært bedre i direkte sollys, men tenker å ettermontere FRM3 lysenhet slik at jeg kan stille volten på de, og da får man MYE bedre lys :) Gjorde dette på 1 serien, og det var dag/natt forskjell før og etter koding :) 

Trodde man måtte ha 4 dioder for å spre lyset jevnt, men det er kanskje bare to plasser lyset går inn til ringene? Er samme prisen som jeg betalte for mine. Satser på det blir sol idag sånn at jeg får sett hvordan det blir da.

Hmm, husker du delenr på FRM3? Min er jo 08-mod og jeg har bare gått utifra at jeg har FRM2. Men jeg har justert opp styrken på parklys likt som DRL, før var parklys svakere enn DRL. Nå er det MyCarly jeg bruker om det betyr noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Frode D skrev:

Trodde man måtte ha 4 dioder for å spre lyset jevnt, men det er kanskje bare to plasser lyset går inn til ringene? 

Det er best med en stk sentrert sterk diode fordi det er bare ett "punkt/øye" lyset skal inni. Så sprer det seg via glass barene til sidene.

EDIT: så får du de pærene du kjøpte også i 80w, mulig de er litt sterkere.? (ikke prøvd de)

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Frode D skrev:

Trodde man måtte ha 4 dioder for å spre lyset jevnt, men det er kanskje bare to plasser lyset går inn til ringene? Er samme prisen som jeg betalte for mine. Satser på det blir sol idag sånn at jeg får sett hvordan det blir da.

Hmm, husker du delenr på FRM3? Min er jo 08-mod og jeg har bare gått utifra at jeg har FRM2. Men jeg har justert opp styrken på parklys likt som DRL, før var parklys svakere enn DRL. Nå er det MyCarly jeg bruker om det betyr noe?

Litt usikker på det med diodene, på 1 serien hadde jeg kun 2 lysrør som gikk ut på hver sin side av pære, så der var det optimalt med 2 dioder. Fant et bilde av angeleys ringene på min, ser det er annerledes enn på 1-serien. På E91n så er det 2 lysrør som går ut på samme side, så ser ut som 1 kraftig lysdiode er det beste ja :)

På E87n var det slik:

e87.jpg.68f57f2df325b48f74cfccb3001fb16d

På E91n min nå er det slik:

20151109_130028541_iOS.thumb.jpg.93cad52

Angående FRM3, så finner det så mange typer. Du har FRM3 Basis og LED og XE og AHL og MAX mener jeg. MAX støtter alle versjoner. Og er forskjellig i forhold til hvilke karosseri man har også. På 1 serien hadde jeg 1 som passet til E81 og E87 ifølge merkelappen, så fantes det egen for E82, E88 og for E90,E91 osv. Så pleier bare å se på bilder av lysmodulen på ebay for å finne riktig :) Kan jo kjøpte ny fra BMW, men koster nok mer enn det smaker :P  Akkurat hvem som har hva, er litt vanskelig å forstå.. FRM3 er laget fra 03/2007, men FRM2 er også brukt samtidig. Min er jo juli 2009, og jeg har FRM2 på min, mens andre er 2008 og har FRM3 osv, så akkurat hva som er logikken her vet jeg ikke :P Hvis du koder, så heter lysmodulen NFRM hvis det er FRM2, og FRM om det er FRM3. Jaa slik koding er mulig på 2'ern, kan stille de likt som DRL, dette har jeg også gjort på min :) Det hjelper jo, men hvis jeg ikke husker feil så er det ikke mer enn rundt 7,8 volt som standard, og på 1 serien stilte jeg til dynamovolt, eller 13-14v og det hjalp mye!  MyCarly skal kunne øke volten om det hadde vært tilgjengelig mener jeg!

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Halvor89_ skrev:

Gjorde seg med hvite AE på denne. Er det mye jobb å splitte lyktene på disse om man tenker å gjøre det ? Må man ty til det gode gamle stekeovnstrikset ? :razz:

Må varmes opp ja, er limt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Reef89 skrev:

Det er best med en stk sentrert sterk diode fordi det er bare ett "punkt/øye" lyset skal inni. Så sprer det seg via glass barene til sidene.

EDIT: så får du de pærene du kjøpte også i 80w, mulig de er litt sterkere.? (ikke prøvd de)

1 time siden, bjorneoen skrev:

Litt usikker på det med diodene, på 1 serien hadde jeg kun 2 lysrør som gikk ut på hver sin side av pære, så der var det optimalt med 2 dioder. Fant et bilde av angeleys ringene på min, ser det er annerledes enn på 1-serien. På E91n så er det 2 lysrør som går ut på samme side, så ser ut som 1 kraftig lysdiode er det beste ja :)

På E87n var det slik:

e87.jpg.68f57f2df325b48f74cfccb3001fb16d

På E91n min nå er det slik:

20151109_130028541_iOS.thumb.jpg.93cad52

Angående FRM3, så finner det så mange typer. Du har FRM3 Basis og LED og XE og AHL og MAX mener jeg. MAX støtter alle versjoner. Og er forskjellig i forhold til hvilke karosseri man har også. På 1 serien hadde jeg 1 som passet til E81 og E87 ifølge merkelappen, så fantes det egen for E82, E88 og for E90,E91 osv. Så pleier bare å se på bilder av lysmodulen på ebay for å finne riktig :) Kan jo kjøpte ny fra BMW, men koster nok mer enn det smaker :P  Akkurat hvem som har hva, er litt vanskelig å forstå.. FRM3 er laget fra 03/2007, men FRM2 er også brukt samtidig. Min er jo juli 2009, og jeg har FRM2 på min, mens andre er 2008 og har FRM3 osv, så akkurat hva som er logikken her vet jeg ikke :P Hvis du koder, så heter lysmodulen NFRM hvis det er FRM2, og FRM om det er FRM3. Jaa slik koding er mulig på 2'ern, kan stille de likt som DRL, dette har jeg også gjort på min :) Det hjelper jo, men hvis jeg ikke husker feil så er det ikke mer enn rundt 7,8 volt som standard, og på 1 serien stilte jeg til dynamovolt, eller 13-14v og det hjalp mye!  MyCarly skal kunne øke volten om det hadde vært tilgjengelig mener jeg!

Er ganske sikker på at det er to lyspunkt på E92, for ytterste ringen er lik som på bildet du la ut over.

Aha, får bare sjekke delenr og google litt :)

På myCarly står det FRM både på E92 og E90 (05 mod) så jeg tror ikke den registrerer forskjellen. Kan legge inn lysstyrke fra "very low" til "very high".

1 time siden, Halvor89_ skrev:

Gjorde seg med hvite AE på denne. Er det mye jobb å splitte lyktene på disse om man tenker å gjøre det ? Må man ty til det gode gamle stekeovnstrikset ? :razz:

1 time siden, bjorneoen skrev:

Må varmes opp ja, er limt :) 

Jepp, er litt jobb men det er ikke noe problem. Tror uansett jeg klarer meg med sånn det er nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gorg skrev:

Ser veldig bra ut!

Bedre enn forventet :)

9 timer siden, StigJ skrev:

Fronten er bare så sykt mye penere uten tåpelysene.... 

Det er helt sant, ser mer ryddig ut. :)

-

Fikk LED-pærer til E90'en idag, så det ble montert. 80W LED ble montert i grøftelys for en stund siden også. Pærene var selvfølgelig feil (pre-LCI), noe som er litt irriterende når annonsebildet er med LCI. Uansett så er det bare innfestningen som er forskjellig så jeg fikk filt bort litt plast, borret nye hull og skrudd de fast i de originale festene. Lyset i disse er litt svakere enn på E92, men dette regnet jeg med siden de ringene lyser svakt originalt også.

Sammenligning:

25515892480_fe23cc95c8_h.jpg

Skrudd fast:

25721474231_683fb22046_h.jpg

Resultat:

25186078554_3983ba7980_h.jpg

I sollys:

25816573165_b476cb1d3b_h.jpg

Lakkerte også tønenne idag, etter at de ble vasket med olje og matteduk for å få bort dritten. Har aldri vært borti at dritt henger så fast før.... 

25515886600_77654cf4da_h.jpg

Endret av Frode D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, andreaskarm skrev:

Lakkerer du tønnene ja? Skal ikke de blankpoleres?

Tønnene hadde jo lakk fra før, men trengte et nytt strøk for å bli fine. Er det kantene du tenker på? De skal poleres, er ferdig med ene men er veldig mye jobb med den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...