Gå til innhold

2014 BMW i3

Leadfoot
 Share

Anbefalte innlegg

Tror ikke det i framtiden er mye rom for 15-20 år gamle bruksbiler i byområder av flere årsaker.

Hvorfor skulle ikke en i3 , som er laget av aluminium ( ja alle skruer er også alu) Carbon og utbyttbar plast vare i mer en 10 år?

Batteripakken har en teoretisk estimert levetid på 21 år.

Men kostnad på bytte batteripakke behøver ikke koste om 10 år ,mer en hva turbo, partikkelfilter kost idag ?

Dessuten er bilen konstruert med en motorsykkelmotor mellom bakhjulene, hvis forbrennings teknologien er svaret for bykjøring i fremtiden , så ser jeg muligheter her også.

Pr. Nå vil det nok være behov for forskjellige energi/drivliner avhengig av brukers oppgave - i3 ser jeg på som skreddersydd for sin oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i3 imponerte faktisk enormt! Veldig god bil å kjøre, på tross av sin moderate størrelse. Ser bøllete ut, og går godt! Alltid klar for fraspark, uansett fart... 

Problemet med i3 er vell at den alltid vil være en nummer 2 bil.. Både på grunn av rekkevidde, men også om du tenker på plass, selv om plassen i baksetet imponerte meg litt i forhold til forventningene :)

Spent på hvordan det vil bli med i3 og bremseskiver, svært sjeldent det er behov for å bruke bremsen, dersom man ser litt fremover i kjøringen sin, og ikke kjører hakkete slik som enkelte (dårlige?) sjåfører gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det i framtiden er mye rom for 15-20 år gamle bruksbiler i byområder av flere årsaker.

Hvorfor skulle ikke en i3 , som er laget av aluminium ( ja alle skruer er også alu) Carbon og utbyttbar plast vare i mer en 10 år?

Batteripakken har en teoretisk estimert levetid på 21 år.

Men kostnad på bytte batteripakke behøver ikke koste om 10 år ,mer en hva turbo, partikkelfilter kost idag ?

Dessuten er bilen konstruert med en motorsykkelmotor mellom bakhjulene, hvis forbrennings teknologien er svaret for bykjøring i fremtiden , så ser jeg muligheter her også.

Pr. Nå vil det nok være behov for forskjellige energi/drivliner avhengig av brukers oppgave - i3 ser jeg på som skreddersydd for sin oppgave.

Du må gjerne gå litt innpå de årsakene til hvorfor ikke bruksbiler har mye plass i byområder i fremtiden?

Spiller ingen rolle hvilke materialer elbilen er laget av, det er batteriene som er den største miljøbelastingen. Skal disse byttes ut hver 5 å for å følge utviklingen på disse så snakker vi enda større miljøbelasting, og enn om de varer i 21 år så er de bra uttaderte innen da så svært få vil nok beholde bilen til endt levetid. Å montere en motorsykkel motor på en 8 år gammel I3 er sikkert ikke billig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tyskland kan man idag ikke kjøre selv 10 år gamle dieselbiler i de fleste større byene. Årsaken er at disse ikke klarer ulike miljømessige avgasskrav. Disse reglene blir helt sikkert ikke mindre restriktive i årene som kommer. Jeg tror at det i nær fremtid vil komme en slags holdbarhetsdato på biler. Dette vil si at produsentene garanterer at bilene miljømessig er holdbare frem til en bestemt dato. Det sier seg selv at måten vi kommer til å ha/kjøre bil i fremtiden blir helt annerledes enn idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat så mye og skryte av den der nei, plassen er jo helt håpløs i den bilen, samtidig som at den ikke ser ut, det med de dørene er jo helt på tryne..!! en skam å lage en sånn el bil mener nå jeg, hadde glatt kjøpt leaf foran den der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på nippet å bestille denne før jeg bestemte meg for i3.

Dessverre for eGolfen, ikke typegodkjent med R/sportstolene , kun vanlige flate comfort + en del annet som falt ut av ekstrautstyrlista.

Det morsomme med i3 er at dette konseptet ligner mere på slik folkevogn bobla sin konstruksjon med en 356 motor i moderne innpakning.

I3 har en form som en bille( Bug) , høye smale hjul, med motor bak og RWD, slik som bobla i sin tid.

Disse to bilene oppleves som helt to forskjellige kjøretøy, jeg ble litt usikker på vinterkjøreegenskapene etter å ha prøvd leafen opp en bakken med løs snø. En FWD med ekstra 300 kg bakover i bilen, blir neppe bedre til å ta seg frem, spesielt ikke med senket chassis.

Er ikke tvil om at golfen blir Norges mest solgte i år, da denne dekker mange kriterier for den gjevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danmark har i likhet med Norge avgiftsfritak på elektriske biler (ref: engangsavgiften). Dette betyr at den 100% elektriske i3 modellen kan kjøpes for ca. 280000 danske kroner (ca. 313000 NOK). Modellen med range extender har imidlertid frem til idag vært avgiftsbelagt (les: fordi den pr. definisjon ikke er en ren elektrisk bil) og dette medførte at prisen for bilen kom opp i over 800000 danske kroner. I praksis uselgelig med andre ord.

Nå har imidlertid det danske finansdepartementet bestemt at i3 med range extender får reduserte avgifter fordi den iht. den standardiserte EU syklusen kan kjøre 166,7 Km pr. liter bensin. Ergo kan bilen fom. idag selges for 335600 danske kroner (ca. 372500 NOK).

Dette tror jeg helt sikkert kommer til å skape kø foran BMW forhandlerne i Danmark... :)

http://epn.dk/privat/biler/ECE6524542/kaemperabat-goer-bmw-elbil-opnaelig/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette får vi håpe Norge følger etter på. Er det en sannsynlighet mon tro om Danmark har endret pga standardisert EU-syklus? Vurderer å supplere med en i3 om et års tid når kona sin jobb flytter og ikke lengre er i gåavstand. Med range extender blir det brått en mer anvendelig bil for oss som har noen mil til besteforeldre, hytte etc og gjerne skulle kjørt t/r hele året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...