BRIO Skrevet Januar 24, 2014 Share Skrevet Januar 24, 2014 I bs sensor er et ikke helt ukjent problem på disse bilene. (De første årene var ibs sensor dårlig konstruert og fikk lett fuktighetsskader. Nå får man kjøpt oppgradert ibs hvor fuktproblemet er eliminert. Dette erfarte jeg selv i høst. Bilen var så godt som død. Blinket litt i display når jeg prøvde å starte. Cd veksler byttett rundt og rundt på cd plater og ikke tegn til liv når jeg prøvde å starte. Prøvde både startkabler, jumpstarter og nyladet batteri. Koblet vekk ibs og alt var i skjønneste orden. Koblet senere inn ibs for å sjekke litt. For høy ladespenning 14,8-15,2v) + noen elektronikkfeilmeldinger på diagnose. Koblet ut igjen og ladestrøm ble riktig (13,8-14,2) og slutt på feilmeldinger. Bytter ibs en gang det passer seg sånn. Trodde dette skulle bli en svindyr affære, og selv om ny ibs tot koster 2500 er det lite i forhold til hva jeg fryktet. For øvrig enig med trådstarter angående e60 tråden Den leser jeg ikke lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Januar 24, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2014 Ja, IBS-sensoren er dessverre et kjent problem. Ettersom min bil er en 2008-modell skal den ha den nyere typen som er "fukttett", men det er nok ikke ensbetydende med skuddsikker. Det burde vært mulig å kjøpt denne sensoren løst, men det er vel for enkelt. Den nyeste (og eneste) kabelen man får nå har delenummer 12427603567 og koster ca. 1500,- hos Koed. Denne har naturligvis en annen kontakt til IBS-funksjonaliteten enn de tidligere, og på grunn av dette trenger man en adapter til den gamle typen, denne koster 340,-. Alt annet enn billig, men ihvertfall billigere enn 2500,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinarn Skrevet Januar 26, 2014 Share Skrevet Januar 26, 2014 Hadde også denne mld på min E60 i sommer.Viste seg at dimmer for instrumentbelysning hadde blitt vridd helt opp.Diverse,men ikke alt innvendig stod og lyste hele natta.Er en feil på denne dimmeren da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cityhopper Skrevet Januar 27, 2014 Share Skrevet Januar 27, 2014 Da må det vel ha vært en kortslutning som har medført at batteriet har tappet seg? Hos meg er spenningen stabil (fortsatt rundt 12,4V), så jeg tror egentlig ikke det er det som er årsaken, men det kan likevel være greit å ha det i bakhodet. Ja, var nok en periodisk kortslutning til jord som tæret på batteriet i min bil. Det er vel også slik at batteriets kapasitet kan reduseres mye uten at spenningen over polene går merkbart ned? Men håper du finner ut av det, kjipt med slike feilmeldinger! BRIO reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Februar 1, 2014 Share Skrevet Februar 1, 2014 Fikk denne meldingen i dag. Bilen har vært mye brukt på små kjøring i det siste, har dette noe å si? IBS sensoren, kan den plutselig ta kveld? Så hvis jeg bare kjører på noen dager så vil batteriet være tomt for strøm? Har ikke fått målt spenning på batteri da jeg måtte kjøre på jobb når jeg fikk denne meldingen. Får ta det i morgen. Hvis det er IBS sensoren, var dette noe jeg kan få på garanti hos BMW? 5 år eller 200000km inkl. import las jeg i en tråd her inne. Sent from my LG-D802 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 1, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2014 Småkjøring kan medføre at du får ladet mindre enn det bilen trenger for å starte, noe som igjen kan skape denne beskjeden. Jeg tror ikke IBS-sensoren bryr seg om småkjøring, men den kan plutselig ryke ja. Om du har garanti ville jeg ikke gjort så mye annet enn å latt forhandleren tatt seg av dette, men om du tenker på BMW sin garanti på 5år/200K km, så kom nok denne etter at siste e6x forlot samlebåndet. Om du ønsker å etterforske selv kan du gjøre følgende: Mål batteriet f.eks. hver morgen og kveld (etter at bilen har "sovnet", så gjerne minst en time og to etter at den er parkert) for å se om spenningen er stabil eller fallende. Vil også tipse deg om å åpne panseret når du parkerer, ettersom bilen "våkner" når du låser den opp. Om det viser seg at spenningen er fallende vil jeg råde deg til å koble ut IBS-sensoren og se om spenningen fortsatt er fallende eller om den nå er stabil. Om den blir stabil er det IBS-sensoren. Spenningen er stabil hos meg med denne frakoblet, så jeg tenkte jeg skulle koble den til igjen og deretter måle for å se om noe endrer seg. Jeg hadde forøvrig bilen på EU-kontroll i går på et uavhengig verksted som har litt kjennskap til BMW, og gåen IBS-sensor var absolutt ikke ukjent for de. Slik IBS-sensoren skal fungere er at den starter å måle batteriets spenning når bilen har gått i dvale. Om den oppfatter at noe er uregelmessig "vekker" den opp DME, som igjen forsøker å slå av utstyr som feilaktig trekker strøm. Sånn sett en relativt grei funksjon. Det som dessverre ofte skjer er at IBS-sensoren selv begynner å tulle, noe som medfører at DME blir vekket opp hele tiden, og dermed trekker strøm fra batteriet. Det ironiske her er jo at den dingsen som skal sørge for at bilen ikke mister strømmen er ofte selv årsaken til at bilen mister strømmen. Ved å koble fra en IBS-sensor som feiler vil den ikke kunne vekke opp DME-en, og dermed er det ikke noe som trekker strøm. Problemet her igjen er at om en komponent skulle begynne å feile, så vil ikke bilen selv oppdage dette, og bilen blir tom for strøm. I cityhopper sitt eksempel over her med kabelbrudd fungerte den slik den skulle. Kakebit og frode1976 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Februar 2, 2014 Share Skrevet Februar 2, 2014 Takk for utfyllende svar! Skal måle batteriet i morgen når bilen har stått noen timer. Så får jeg ta det der etter! Sent from my LG-D802 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Februar 2, 2014 Share Skrevet Februar 2, 2014 Kan nå nett komme med en liten oppdatering.. I går kveld når jeg fikk denne meldingen tok jeg å kjørte 30-40 min før jeg stakk på jobb. Nå etter jobb (12 t) så dukket ikke den meldingen opp, så rekner da med at det er småkjøringen som er årsaken. I denne omgang Skal likevel måle spenningen når jeg våkner igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Februar 4, 2014 Share Skrevet Februar 4, 2014 Jeg melder meg på her selv om jeg ikke har veldig mye nytt å komme med. Jeg har fått denne feilmeldingen på min 1-serie (E81) siden før jul. Jeg begynte å vedlikeholdslade batteriet, men målte kjapt og fant ut at jeg hadde over 12V uten motoren i gang uansett. Jeg har dessverre mye småkjøring, men har så langt ikke klart å finne et mønster på når jeg får feilmelding og ikke. Jeg kan kjøre en times tur en kveld, og allikevel få feilmelding morgenen etter. Men jeg kan også kjøre til jobb, ca 2min, stoppe, og starte igjen etter en halvtime, og IKKE få opp meldingen. Virker som den kommer og går etter eget ønske... EDIT: Jeg får forresten ikke opp "batterisymbolet", men "verkstedsymbolet" når feilmeldingen kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Februar 4, 2014 Share Skrevet Februar 4, 2014 Får det symbolet jeg og, bil på bukk.. Det jeg synst går igjen med denne meldingen et kulde.. Sent from my LG-D802 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Februar 4, 2014 Share Skrevet Februar 4, 2014 Har ikke hatt mer enn 5 minus her, det må den da tåle... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Februar 4, 2014 Share Skrevet Februar 4, 2014 Har ikke hatt mer enn 5 minus her, det må den da tåle... Har ikke vært mer her heller, men etter at det ble plussgrader har jeg ikke fått problemet igjen. Leser litt generelt om problemet så virker det som kulde går igjen, altså minusgrader... Men er bare noe jeg innbiller meg, så jeg er like spent hver gang jeg skal starte bilen nå. Sent from my LG-D802 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smbob Skrevet Februar 6, 2014 Share Skrevet Februar 6, 2014 Henger meg på denne. Kjøpte en brukt e60, 08 mod hos forhandler. Fikk den levert for ca fire uker siden og har hatt "Increased battery discharged" fire ganger. Tre av gangene om morgenen når jeg starter opp bilen. Da har det vært tilkoblet defa med lader. Skulle tro at dette ville gi godt ladet batteri. En gang fikk jeg denne meldingen på ettermiddagen. Samt at iDrive koblet ut under en kjøretur. Radio mutet, skjerm ble sort, ingen ting virket. Alt kom tilbake etter noen minutter. Hentet bilen fra verksted i dag og fikk høre at de ikke fant noe unormalt. Jeg er litt usikker, da iDrive´n kobet ut er det vel mest sansynlig noe som er galt? Jeg får bruke bilen, regsitrere feilene (om de kommer) og ta kontakt med verkstedet igjen. Men håper at alt er ok. Blir sikkert noen kjølige vinterdager fremmover, slik at det blir litt krevende forhold med tanke på strøm/batteri. Har 11 månder igjen av garantien . Men det ser ut som dette er meldinger som flere har og som kan være vanskelig å få bukt med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Februar 25, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 25, 2014 For de som er interessert fant jeg et lite skriv som forklarer funksjonen og meningen med IBS-sensoren. Denne ligger her. Ellers så har jeg enda ikke koblet tilbake IBS-sensoren, og har heller ikke hatt noen problemer med batteri, feilmeldinger o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
axept Skrevet Februar 25, 2014 Share Skrevet Februar 25, 2014 Greit å vite hva den egentlig gjør ja Har ikke hatt noe problem etter den ene gangen.. Er fortsatt tilkoblet hos meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå