big-p Skrevet Januar 27, 2015 Share Skrevet Januar 27, 2015 Hei, jeg vurderer en F11 selv og lurer på hvordan det er på vinterføre. Jeg tenker å ha piggfrie Hakka 225 dekk. Hvordan er F11-en til å komme seg løs fra høye brøytekanter/dyp snø ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Januar 27, 2015 Share Skrevet Januar 27, 2015 Overraskende bra, antispinnen gjør en god jobb med å overføre krefter til hjulet som ikke spinner. M-sport utgaven er ganske lav, så den blir fort måkebil og det kan skape problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 27, 2015 Share Skrevet Januar 27, 2015 Hei, jeg vurderer en F11 selv og lurer på hvordan det er på vinterføre. Jeg tenker å ha piggfrie Hakka 225 dekk. Hvordan er F11-en til å komme seg løs fra høye brøytekanter/dyp snø ? Med 225 dekk og Hakka så kan jeg garantere deg at du ikke blir skuffet Som vanlige biler flest så bør man passe seg for høye brøytekanter og dyp snø, men setter man seg fast så har man muligheten til å skru av all elektronikk for å komme løs. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dweezil Skrevet Januar 28, 2015 Share Skrevet Januar 28, 2015 Har en F11 520d med xDrive på piggfrie Nokian-dekk. Beste vinterbilen jeg har hatt! I følge flere jeg har snakket med, så er F11 også uten xDrive en dugelig vinterbil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS-Heggem Skrevet Januar 28, 2015 Share Skrevet Januar 28, 2015 Litt teit å diskutere fremkommelighet på en bil på vinteren. Det er jo mange inne her som ikke kjører på snø engang om vinteren, å da er det dårlig teit å hevde at 245+ brede dekk er konge på vinteren.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet Januar 28, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2015 Det er vel på tide å oppdatere litt her siden det er jeg som startet tråden. Jeg kjøpte meg nye continental piggdekk i 18" med 245 bredde i høst. Er meget fornøyd med hvordan bilen oppfører seg nå. Den er mere forutsigbar og slipper ikke så plutselig som før. Fremkomelighet har jo egentlig aldri vært noe tema da bilen tar seg godt frem, men den ble nå i allefall ikke værre med piggdekk;) Her hvor jeg bor så vil jeg aldri kjøre på piggfri mere iallefall. Mye nedbør og væromslag gjør at det blir mye holkeføre og der er jo pigfritt helt håpløst. Jeg synes f11 er helt middels vinterbil og vil ha valgt xdrive om jeg skulle kjøpe nybil;) Synes jeg leste en dag at 9 av 10 nye 5serier i Norge nå ble solgt med xdrive og det er sikkert en grunn til det. Det skal jo sies at jeg har kjørt diverse nyere e klasser og her er f11 en del bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 28, 2015 Share Skrevet Januar 28, 2015 Det skal jo sies at jeg har kjørt diverse nyere e klasser og her er f11 en del bedre. Det skal sies at BMW alltid har hatt ord på seg til å være den eneste bakhjulstrekkeren som funker ganske bra på vinterføre, godt hjulpet av fordelaktig vektfordeling blandt annet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Januar 29, 2015 Share Skrevet Januar 29, 2015 ...Synes jeg leste en dag at 9 av 10 nye 5serier i Norge nå ble solgt med xdrive og det er sikkert en grunn til det.... Det er litt skremmende synes jeg. Da vil det jo bli lite å velge mellom for oss som hverken trenger eller vil ha 4WD når ny bruktbil skal handles inn. Jeg har kjørt på vestlandske "vinterveier" (slaps for det meste og noen dager med holke) siden 95 og har aldri hatt problemer. Kjørt mesteparten av tiden piggfritt. Jeg ser på 4WD som unødvendig og fordyrende både i innkjøp og driftsutgift. En annen ting som jeg tenker på etter å ha lest gjennom denne tråden. Ingen nevner noe om Runflat. Jeg har hatt en liten opplevelse med MINIen min. Den ble levert på 225/40-19 sommerdekk (Pirelli RFT). Sporer noe helt hinsides. Da vinteren nærmet seg gledet jeg meg faktisk til å få på 205/55-16 Nokian Hakka R2 dekkene som fulgte med og som kun var brukt minimalt forrige vinter. Tror du det hjalp på sporing? Minimalt. Sjekket dekkene og der stor det jammen RTF!!! Runflat er djevelens produkt og er jo på grensen til trafikkfarlig på norske veier. Ellers så funker de godt på fremkommeligheten på snø/slaps. Nå gleder jeg meg til våren og til Michelin PSS 235/35-19. Så får jeg ta vinterdekkvurderingen igjen til neste vinter. Piggdekk blir det uansett ikke. *MrB*, Werther og awt reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Januar 29, 2015 Share Skrevet Januar 29, 2015 Det er litt skremmende synes jeg. Da vil det jo bli lite å velge mellom for oss som hverken trenger eller vil ha 4WD når ny bruktbil skal handles inn. Jeg har kjørt på vestlandske "vinterveier" (slaps for det meste og noen dager med holke) siden 95 og har aldri hatt problemer. Kjørt mesteparten av tiden piggfritt. Jeg ser på 4WD som unødvendig og fordyrende både i innkjøp og driftsutgift. En annen ting som jeg tenker på etter å ha lest gjennom denne tråden. Ingen nevner noe om Runflat. Jeg har hatt en liten opplevelse med MINIen min. Den ble levert på 225/40-19 sommerdekk (Pirelli RFT). Sporer noe helt hinsides. Da vinteren nærmet seg gledet jeg meg faktisk til å få på 205/55-16 Nokian Hakka R2 dekkene som fulgte med og som kun var brukt minimalt forrige vinter. Tror du det hjalp på sporing? Minimalt. Sjekket dekkene og der stor det jammen RTF!!! Runflat er djevelens produkt og er jo på grensen til trafikkfarlig på norske veier. Ellers så funker de godt på fremkommeligheten på snø/slaps. Nå gleder jeg meg til våren og til Michelin PSS 235/35-19. Så får jeg ta vinterdekkvurderingen igjen til neste vinter. Piggdekk blir det uansett ikke. Min mor hadde samme vinter dim i Hakka r med RFT som ble byttet til Hakka R2 nå uten rft. Det er en massiv forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
big-p Skrevet Januar 31, 2015 Share Skrevet Januar 31, 2015 Med 225 dekk og Hakka så kan jeg garantere deg at du ikke blir skuffet Som vanlige biler flest så bør man passe seg for høye brøytekanter og dyp snø, men setter man seg fast så har man muligheten til å skru av all elektronikk for å komme løs. Takk for svar. Så optimale vinterdekk for F11 er 17" 225 dekk helst uten runflat?Og uten M-sportpakke for litt mer bakkeklaring? Grunnen til at jeg spør er at jeg har akkurat byttet firmabil fra 316d touring til Volvo V60 FWD. Med volvoen har jeg blitt sittende fast i brøytekanter når jeg kjører ut. Går ofte greit hvis jeg får rygget ut (når det er er plass). Er det unødvendig å vurdere en X3 pga. slike tilfeller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Januar 31, 2015 Share Skrevet Januar 31, 2015 Takk for svar. Så optimale vinterdekk for F11 er 17" 225 dekk helst uten runflat? Og uten M-sportpakke for litt mer bakkeklaring? Grunnen til at jeg spør er at jeg har akkurat byttet firmabil fra 316d touring til Volvo V60 FWD. Med volvoen har jeg blitt sittende fast i brøytekanter når jeg kjører ut. Går ofte greit hvis jeg får rygget ut (når det er er plass). Er det unødvendig å vurdere en X3 pga. slike tilfeller? Ja jeg vil absolutt anbefale 225 eller maks 235 til disse bilene. Velg Hakkapelitta R2, er disse dekkene som f eks BMW Norge utstyrer bilene med i Norge Jeg ville ikke valgt bort M-sport på grunnlag av dette, men bor du på et sted eller kjører ofte på dårlig brøytede veier så ville jeg nok vurdert en høyere bil som X3 ja. Hvis man hver dag må skrape understellet over is og snø så vi ting gå i stykker etterhvert så da vil kanskje en bil med høyere bakkeklaring være bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StopAndGo Skrevet Januar 31, 2015 Share Skrevet Januar 31, 2015 (endret) Takk for svar. Så optimale vinterdekk for F11 er 17" 225 dekk helst uten runflat? Og uten M-sportpakke for litt mer bakkeklaring? Grunnen til at jeg spør er at jeg har akkurat byttet firmabil fra 316d touring til Volvo V60 FWD. Med volvoen har jeg blitt sittende fast i brøytekanter når jeg kjører ut. Går ofte greit hvis jeg får rygget ut (når det er er plass). Er det unødvendig å vurdere en X3 pga. slike tilfeller? Jeg var litt i samme situasjon som deg, hadde veldig lyst på en F11 da med xDrive og M-Sport. Det som holdt meg igjen var bakkeklaringen. Og det faktum at F11 er både brei og har forholdsvis lang akselavstand gjør ikke akkurat bakkeklaringen mindre problematisk, den vil ofte ta nedi lettere enn en kortere og smalere bil. Men når det er sagt, F11 er en drøm og kjøre og hadde det ikke vært for mitt behov for en bil som takler dårlig brøytede og sporede veier og kan takle dårlig hyttevei hadde jeg nok eid en F11 i dag. Valget mitt falt på en påkostet F25 lci og jeg er strålende fornøyd, og slipper å sitte med hjertet i halsen på dårlig vei. Jeg opplever F25 lci som en mye mer gjennomført bil en F25 pre-lci med tanke på opplevd kvalitet og støy men det er sikkert delte meninger om dette også. Men F25 vil selvfølgelig aldri oppleves som en F11, de er tross alt bygget for å dekke ulike behov. Anbefaler deg å prøve en F11 under de forholdene du frykter at den ikke vil strekke tli for dine behov og så ta en avgjørelse ut fra det Endret Januar 31, 2015 av Stop&Go Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
big-p Skrevet Januar 31, 2015 Share Skrevet Januar 31, 2015 Takk for god input! F25 lci = X3 fra 2011 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL Skrevet Januar 31, 2015 Share Skrevet Januar 31, 2015 Takk for god input! F25 lci = X3 fra 2011 ? 2014 Facelift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StopAndGo Skrevet Januar 31, 2015 Share Skrevet Januar 31, 2015 Takk for god input! F25 lci = X3 fra 2011 ? Som EasyL sier F25 lci er faceliften som kom i 2014. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå