Gå til innhold

Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..


Anbefalte innlegg

Skjønner nå at BMW Norge ikke vill hjelpe deg da, da det er ikke noe som tilsier de skulle det :P

 

Nå har ikke jeg sett så mye på F10 på finn, men har sett at import f-30 ligger billigere enn norske biler nettopp pga dette. Man ikke har garantien.

 

Kosta virkelig bilen 1.1 mill ny?  :huh: Ser bare startprisen på dagens bil vertfall er på 690k ferdig levert i Norge. Trodde ikke det var så mye som 400k i ekstrautstyr :)

 

Men kjekt å høre at forhandleren ordnet opp så fint da :) Kan ikke si det samme om der jeg handla min e92(den butikken i Arendal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I følge Forbrukerkjøpsloven så er enhver forhandler reklamasjonsansvarlige i 5 år, men jeg er likevel glad for den gode servicen jeg fikk med låne bil og alt :)

 

Til en viss grad, km og alder spiller inn på mulighetene for reklamasjon. Men husk at forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp i Norge, ikke i utlandet.

Så når du velger å hente en bil fra Tyskland utenfor BMW systemet som du har gjort har ikke BMW Norge noe med denne å gjøre og da kan du faktisk ikke bruke forbrukerkjøpsloven mot BMW. Det du derimot kan er å henvende deg til importøren av bilen og få dem til å rette feilen, noe de også gjorde.

 

Men BMW Norge har ingen verdens ting å gjøre med din F10, skal du rette eventuelle klager på dårlige deler må du faktisk henvende deg til BMW Tyskland!

 

Hadde du derimot kjøpt bilen via en BMW forhandler med Premium Selection garanti så hadde du fått norsk garanti i 5 år/200.000 KM.

Selv om den er importert fra utlandet. Og da kan du klage til BMW Norge når noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kosta virkelig bilen 1.1 mill ny?  :huh: Ser bare startprisen på dagens bil vertfall er på 690k ferdig levert i Norge. Trodde ikke det var så mye som 400k i ekstrautstyr :)

 

Men kjekt å høre at forhandleren ordnet opp så fint da :) Kan ikke si det samme om der jeg handla min e92(den butikken i Arendal)

  

Nybilprisen for 530d med Sportsautomat var 746 000 kr i 2010, så har jeg prislistene fra dette året liggende her hjemme så jeg har ved hjelp av utstyrslista regnet meg frem til hva denne bilen ville ha kostet ny i Norge for 4 år siden. Å spekke en BMW med utstyr for 400 000 kr er det minste problem...

Ja jeg glad det gikk greit, den butikken du handlet av har jeg hørt litt av hvert om i det siste men har ikke noe personlig kjennskap til dem ;)

Til en viss grad, km og alder spiller inn på mulighetene for reklamasjon. Men husk at forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp i Norge, ikke i utlandet.

Så når du velger å hente en bil fra Tyskland utenfor BMW systemet som du har gjort har ikke BMW Norge noe med denne å gjøre og da kan du faktisk ikke bruke forbrukerkjøpsloven mot BMW. Det du derimot kan er å henvende deg til importøren av bilen og få dem til å rette feilen, noe de også gjorde.

 

Men BMW Norge har ingen verdens ting å gjøre med din F10, skal du rette eventuelle klager på dårlige deler må du faktisk henvende deg til BMW Tyskland!

 

Hadde du derimot kjøpt bilen via en BMW forhandler med Premium Selection garanti så hadde du fått norsk garanti i 5 år/200.000 KM.

Selv om den er importert fra utlandet. Og da kan du klage til BMW Norge når noe går galt.

Det er ikke det at jeg ikke skjønner hvorfor BMW Norge ikke vil ha noe med importbiler å gjøre, det kan jeg godt forstå da de ikke vil yte service på noe de ikke har tjent penger på. Men jeg må få lov å mene at det egentelig er litt dårlig av dem å ikke ta slike saker, det spiller vel ingen rolle hvor i verden en BMW med mangler står. Det er jo ikke slik at BMW solgt nye i Tyskland er annerledes enn dem som er solgt i Norge, de har alle kommet ifra samme samlebånd. For å snu litt på flisa så må man jo ikke glemme at alle de BMWene som kommer inn til Norge via uavhengige importører gangner BMW Norge når det kommer til service og slitedeler, så det er noe de tjener på uansett egentelig.

Kravet kunne selvsagt ha blitt rettet mot forhandler i Tyskland (som var en BMW forhandler), men da kan de kreve å få fikse bilen i Tyskland og det er jo mer eller mindre uavhengig. Bilen hadde også Premium Selection ifra den tyske forhandleren, alle sjekkpunkter ble kontrollert før bilen fikk service og ble sendt til Norge men igjen så er dette verdiløst så lenge bilen ble sendt ut av Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra at det ordnet seg når det gjaldt stolen Fredrik.

Snakket med fler og fler som har handlet bil der i det siste som er superfornøyd og det er bra.:)

Ja en Mercedes er jo en flott bil som gir de fleste kjøreglede men det er helt til de har testet ny 5 serie..;)

400000 i ekstrautstyr er meget lett å fleske på seg uten problem.

Jeg har prislista fra 96 og 97 til datidens Bmw er og tror de fleste ville få sjokk hva utstyr kostet da som er standard idag.:).

 

Kona ble meegeet imponert over bilen din Fredrik.:).

Hun satt bedre iden enn i sofaen hjemme sa hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nå lest igjennom tråden din og bilen din er en drømmebil for meg. Jeg vurderer å kjøpe en slik en i 520/525d og lurer på om hvordan disse fungerer på vinterføre i forhold til min nåværende bil, en Audi A6 4F 2.0 TDI. Kan disse bilene sammenlignes komfortmessig? Er det stor forskjell på 520d kontra 530d som du har?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå lest igjennom tråden din og bilen din er en drømmebil for meg. Jeg vurderer å kjøpe en slik en i 520/525d og lurer på om hvordan disse fungerer på vinterføre i forhold til min nåværende bil, en Audi A6 4F 2.0 TDI. Kan disse bilene sammenlignes komfortmessig? Er det stor forskjell på 520d kontra 530d som du har?

 

Mvh

Hyggelig å høre, mange takk for det :) Skal jeg være helt ærlig så har jeg ikke prøvd bilen noe særlig på vinterføre ennå, det har vært en så fæl salt lake her på Sørlandet de siste ukene så jeg har satt bilen bort i en tørr og trygg garasje. Orker ikke at bilen skal eksponeres for denne rustfremkallende gørra, den er så ren og pen under etter 4 år på tyske veier. Men de jeg har snakket med forteller at F10 er en meget kapabel bil på vinterføre, nøkkelen ligger i gode dekk og ikke alt for breie bakdekk. Nå vet jeg ikke hva slags generasjon A6 du har men jeg hadde selv en 2006 A6 2,4 (C6 generasjonen 2004-2011) og komfortmessig er det natt og dag. Jeg tok også en god kjøretur i en 2011 A6 3,0 TDI (C7 generasjonen 2011-) før jeg kjøpte F10, liksom bare for å teste hva de andre hadde å by på. Komfortmessig så ligger den nærmere men det geniale med F10 er at man får en bil som både er mer komfortabel og mer sportslig, jeg er rett og slett imponert over hvordan BMW har klart å kombinere dette. Ofte vil man ende opp med å få en bil som hverken er spesielt sportslig eller komfortabel (Slik som W212 E-Klasse 2009-) men her har BMW klart å lage klassen mest sportslige og mest komfortable bil på en gang :)

530d og 520d er som natt og dag, men de er laget for litt forskjellige kundegrunnlag. Jeg anbefaler jo selvsagt 525d (2010 eller 2011 med 3,0 litern) eller 530d da dette er motorer som passer utmerket i en såpass tung og stor bil som F10. 525d med 3,0 litern på 204 hester er ett greit kompromis, du får en skikkelig god rekkesekser som bruker lite, går godt (0-100 på 7,3 sek) og er stort sett skuddsikker. Du får en mer kultivert og roligere gange samt at en dieselsekser høres uendelig mye bedre ut enn en firer diesel, men er ikke dette med motor og lyd så viktig så er 520d en allright maskin som holder i massevis til å følge norske fartsgrenser.

Jeg kan anbefale F10 på det sterkeste, jeg liker å tro at dette er en av verdens beste biler akkurat nå og det er ikke så vanskelig tro når man har hatt enn en stund. Også bekrefter jo bilmagasiner som Auto, Motor und Sport, Autocar, Top Gear og Car and Driver at vi iallfall har med en klasse mester å gjøre, selv 4 år inn i modellens levetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for et langt og utfyllende svar :) Jeg har C6 generasjonen av A6 og syns den faktisk er meget komfortabel. Valget mitt står mellom nye Audi A6 eller Bmw F10 av noe slag. Det heller mer og mer mot F10 nå, da jeg synes at interiøret og eksteriøret til F10 er helt himmelsk :D. Får se hva som skjer på nyåret :D

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for et langt og utfyllende svar :) Jeg har C6 generasjonen av A6 og syns den faktisk er meget komfortabel. Valget mitt står mellom nye Audi A6 eller Bmw F10 av noe slag. Det heller mer og mer mot F10 nå, da jeg synes at interiøret og eksteriøret til F10 er helt himmelsk :D. Får se hva som skjer på nyåret :D

 

Mvh

Anbefaler også F10, jeg vil ikke ha noen annen modell enn denne lengre, eventuelt X5, da?!  ;) Men drømmemotoren for meg: 535i ;)

Endret av Turbo-HF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, F10 er virkelig en drømmebil. Kjørte en Bmw 740D F01, for ikke så lenge siden og håper ikke det er store forskjellen mellom den og F10, da F01 hadde en komfort som jeg ikke hadde sett maken til. :D

Ja, det er sant. Har ikke kjørt F01, men de ligger nok minst like bra på veien ;) Var til info en som trodde at min 5'er var en 7'er for et år siden, hehe! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, F10 er virkelig en drømmebil. Kjørte en Bmw 740D F01, for ikke så lenge siden og håper ikke det er store forskjellen mellom den og F10, da F01 hadde en komfort som jeg ikke hadde sett maken til. :D

Jeg har dessverre hverken F01 eller F11 men har kjørt begge som leiebiler i senere år. Har hatt F01 (730D, 730LD og 740xD) i 5-6 uker og 535xD i en ukes tid. Jeg har da kjørt i Tyskland og sørover.

Begge er fantastiske biler men jeg opplever at F01 komfortmessig klart er en klasse over. Sannsynligvis er F10/F11 totalt sett en bedre bil i Norge med kombinasjonen av både komfort og sportslighet. Likevel ville jeg personlig nok ha valgt F01 også fordi jeg syns at bruktprisene virker veldig hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt F01 og kan bare tilføye at den ligger ett godt hakk over F10 på kjørekomfort, man flyter virkelig bortover asfalten i en 7-serie. En ligger godt og tungt på veien slik en bil i denne klassen skal, for mange føles den kanskje litt for stor og tung. Personlig så liker jeg ikke fronten på F01, det er også noen andre små detaljer jeg ikke liker som jeg synes bedre i F10 men det går på smak og behag :)

Takker så meget for et langt og utfyllende svar :) Jeg har C6 generasjonen av A6 og syns den faktisk er meget komfortabel. Valget mitt står mellom nye Audi A6 eller Bmw F10 av noe slag. Det heller mer og mer mot F10 nå, da jeg synes at interiøret og eksteriøret til F10 er helt himmelsk :D. Får se hva som skjer på nyåret :D

 

Mvh

Ja da har du samme som jeg hadde, nydelig bil med ett selv i dag griselekkert interiør :) Savner nesten litt den bilen da det på mange måter var min første nyere premiumbil, flott design, god plass og fin motor med nydelig lyd (2,4 V6). Var ganske stolt av den bilen da jeg hadde den, hadde spesielt sansen for midtkonsollen og hekken med de dobble enderøra på hver side :) Men jeg savner ikke alle verksted regningene og oljeforbruket på V6ern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er A6 C6 er virkelig flotte biler de også, men begynner å dra på årene nå :). Er enig med deg angående verkstedregningene, føler på en måte at det alltid er noe med bilen. Oljeforbruket på min er over gjennomsnittet, dog har jeg 2.0 TDI motoren. Hvis det den gang stod i mellom E60 og A6 C6, så hadde jeg lett valgt A6'en. For all del E60 er en meget flott bil det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg var så uheldig å få en steinsprut i den nye ruta mi som jeg fikk i høst, selvsagt kan man vel si. Lå på motorveien på vei hjem ifra jobb og plutselig smalt det, hadde mer en god avstand til bilen foran også men i 100 km/t pluss så kommer vel steina fort.

post-47692-0-98613100-1424102384_thumb.j

Men Hurtigruta Carglass på Stoa i Arendal tok inn bilen med en gang og fikset steinspruten så den ikke skulle sprekke. I mellomtiden mens jeg venta så vaska han alle rutene i bilen og støvsugde, service må jeg si :) Men som han sa så var det ikke så mye å få gjort for sjelden så han så ryddige og rene biler, hyggelig å høre ;)

post-47692-0-28752700-1424102397_thumb.j

post-47692-0-20532000-1424102409_thumb.j

Er ganske vanskelig å se skaden nå, lettere å se regndråpene som ligger rundt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...