Gå til innhold

Fredrik 90 sin F10 530d Solgt!! Takk for alt..


Anbefalte innlegg

I dag tok vi som sagt turen bort til Skien og BMW treff i regi av BMWCCN avd Telemark. Må si det var meget bra oppmøte til tross for ett så dårlig vær, var vel snakk om rundt 60 biler på det meste og som alltid var det mye pent å se på :) HF kom også i sin alltid så flotte E39 M5, alltid hyggelig å være med likesinnede venner på treff. Etter treffet bestemte vi oss for å stikke ned til Skien for å få noe mat, HF ble med i sin M5. Siden det regna ifra åpen himmel kjørte vi inn på ett kjøpesenter som heter Herkules. Jeg sier bare...det parkeringshuset i kjelleren der.....ALDRI MER!! Kaos, trangt og vi brukte 10 min bare på å få kjørt ut..

Men ellers så fungerte langturkomforten nok en gang, bedre bil sliter jeg med å finne :) Ser frem mot neste treff :D

post-47692-0-11487400-1431798951_thumb.j

post-47692-0-09128600-1431798968_thumb.j

post-47692-0-01002600-1431798988_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette mulig??

Her er jeg i Langesund og jeg fikk ikke med meg dette.

Fader.

Ja ,det regnet godt her borte men ser at folk har dukket opp ihvertfall .

Så ut til å være mye fint.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg på dagen i dag eiet bilen i ett år og rukket å kjøre straks 15000 km med bilen, så nå sitter jeg jo på noen erfaringer jeg tenkte å dele her. Det har vært posetive og negative opplevelser med bilen, mest posetive da. Fornøyd med bilen må jeg iallfall si at jeg har vært, forventningene ble innfridd.

 

For å ta det som peker seg ut som posetivt først :)

 

Kjøreegenskaper:

 

Her synes jeg bilen virkelig er glimrende, dette er en tung bil som veier tett opp til 1,8 tonn. Når bilen presses på svingete vei så er det helt utrolig hvor lite man kjenner til disse kiloene. Mye av skylden for dette har nok det adaptive understellet, helt imponerede og jeg ville overhode ikke vært uten. På langtur setter man bilen i Comfort og man cruiser av gårde, sluker vikrelig mil på langturer. Setene har utallige innstilligsmulighet og det går ikke å bli sliten i disse, sittekomforten er helt ypperlig.

 

Motor og drivlinje:

 

Motoren er stillegående og vibrasjonsfri, i hastigheter over 40 km/t hører man ikke motoren jobbe om man ikke belaster den. Momentet er enormt og bilen går aldri tom for krefter, passerer man 200 km/t så bare mater en på videre. Motoren er også overraskende elastisk til dieselmotor å være, man kan fin dra på turtal og jage litt oppover i registeret uten at man går tom for krefter. Forbruket er litt høyt på småkjøring, legger seg på rundt 0,9 l per mil, men på motorvei og landevei kryper det ned mot 0,5 l per mil. Girkassa er god, i Sport+ er den helt rå da den er rask og alltid har ett gir klart for bruk. Self learning systemet gjør at den kan ha noen rare girskift av og til, særlig om jeg har kjørt lenge på motorvei og begynenr å kjøre i by. Da går det litt i rykk og napp, men er lett å resette. Er bare meg som ikke har gjort det ennå, hver gang jeg setter meg i bilen så er det jo for å dra ett sted :P

 

 

Utseende:

 

Bilen er lekker å se på, jeg stirrer på bilen ut av vinduet på jobb, jeg ser på speilbildet av bilen i butikkvinduer jeg kjører forbi, jeg parkerer og setter meg på en benk og spiser en pølse i brød mens jeg sitter og bare beundrer bilen. Lakken er jeg utrlog fornøyd med, den er krevende å holde pen men den gir så definetivt tilbake når den er ren og pen. Får utrolig mye oppmerksomhet for fargen, folk kommer bort til meg på bensinstasjonen bare for å beundre fargen.

 

Lys:

 

Bilen har bi xenon lys, lyser utrolig bra og Fjernlys assisenten er både presis og meget nøyaktig. Adaptive lys fungerer utmerket og gir meget god og oversiktelig sikt i mørket. Daytime runnings lights kan bli noe forvirret av og til, men skal ha for å aktivere seg veldig raskt når man kjører inn i en tunel.

 

 

Logic 7 anlegg:

 

Meget bra lyd, god sourround og lett å betjene innstilliger i Idrive. Nå er jeg ikke musikkentusiast men jeg setter pris på god lyd da jeg liker å "trøkke til" litt av og til.

 

Idrive:

 

Idriven er utrolig mye lettere å betjene enn den generasjonen jeg hadde i min E90 325d. Man kan lett betjene den uten å ta blikket ifra veien i særlig grad ved hjelp av hurtigtastene og talestyring. Navigasjon kommer også opp i Head up og det er virkelig gull verd.

 

Så får vi gå videre til det negative, bilen har dessverre ikke vært helt perfekt.

 

Setevarmer:

 

Setevarmeren i førerstet virket ikke, ble kun varm i ryggen. Så dette ble byttet på garanti av forhandleren men jeg synes likevel dette er for dårlig i en bil som dette. Ellers så fungerer varmen fint, det er tre trinn og setene ble veldig fort varme.

 

Aktiv Cruisecontroll:

 

Dette er i utgangspunktet helt genialt, men blir veldig irriterende når det er mye trafikk. Greia er at nå jeg kommer i venstefila og en bil legger seg ut så bremser den opp, det er greit nok. Men når bilen foran legger seg inn igjen så drøyer Cruisen så lenge med å akselerere igjen at det blir pinlig når jeg har biler bak meg. Noe annet er at når jeg har cruisen på la oss si 90 km/t og følger bilen foran som ligger i 80 km/t, når bilen foran så kjører av på ett avkjøringsfelt og begynner å bremse så gjør min bil det samme. Det er noe dritt når jeg skal rett frem og har biler bak, har blitt noen runder med heftig banning og påfølgende kickdown i raseri...

 

Takluke:

 

Ved hastigheter over 70 km/t så kommer den en liten rasle lyd ifra lukkemekanismen på luka, litt irriternde å høre på. Kommer dog kun når luka er i helt åpen sposisjon.

 

Instegslister:

 

Disse ser ut som noe ifra en Ford, dessuten så har både B, M og Wen falt av på passasjersiden. Dette er for dårlig i en BMW, heldigvis har jeg uansett planer om å bytte disse til M-sport innstegslister.

 

Bakluke:

 

Denne er vanskelig å lukke uten å berøre lakken, det er håndtak på innsiden men man får ikke fart nok på den til at den lukkes så den spretter bare opp igjen. Innlastingen er også noe trang og høy, selv gamle E34en har bedre innlastning åpning enn F10

 

De siste nagative tingene er egentelig som filleting å regne, små irritasjonsmomenter. Jeg synes bilen holder veldig høy kvalitet og finish til å være første års produksjon. Under her følger en rask gjennomgang av året som har gått, har blitt noen kilometer allrede og masse gode opplevelser :)

 

post-47692-0-39833600-1432399688_thumb.j

 

Slik så den altså ut da jeg nettopp hadde fått den, første fotoshoot :)

 

post-47692-0-73365200-1432399758_thumb.j

 

Poserer med hekken til ved ett ikke så ukjent landemerke i Oslo sammen med HF Turbo sin 520d M-sport

 

post-47692-0-03224800-1432399785_thumb.j

 

På tur til Nurbrugring! Her viste bilen at selv en tung 5-serie kan gi moro på bane, ikke noen M3 men du og gøy vi hadde det selv om. Beste tiden var 8,55 minutter, da hadde jeg Ringtaxi M5en foran meg til på rydde vei og jeg kjørte som om jeg hadde faen i hælene for å holde følge (han kjørte åpenbart ikke det han kunne).

 

post-47692-0-96229000-1432399820_thumb.j

 

post-47692-0-74564800-1432399837_thumb.j

 

post-47692-0-30608600-1432399850_thumb.j

 

post-47692-0-83045300-1432399873_thumb.j

 

Sammen med "storebror", min alltid så trofaste E34 520I :)

 

post-47692-0-09306200-1432399898_thumb.j

 

Full utvendig M-sport montert, det løfta bilen mange hakk utseende messig :)

 

post-47692-0-92881300-1432399922_thumb.j

 

Dette har det blitt mye av i året som har gått :P

 

post-47692-0-36453400-1432399954_thumb.j

 

Har fått tid til å delta på litt BMW treff også, det er alltid gøy synes jeg :)

 

post-47692-0-37189000-1432399985_thumb.j

 

Side om side med Fahad sin F10 på Vårmønstringen :)

 

post-47692-0-95354800-1432400012_thumb.j

 

Så ser vi frem i mot flere år og enda flere opplevelser i denne bilen, jeg er superfornøyd og for første gang så er det ingen bil jeg går å vil ha. Det er digg å ta seg en tur på Bavaria for å kikke uten å få en nedtur når man kommer ut i bilen sin igjen ;)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra skrevet! Kjenner meg igjen i de fleste punktene. Spesielt det med bakluka og girkassa :)

 

Ja det er noen gjengangere som ser ut til å gå igjen på de fleste biler, og det er jo forsåvidt bra for da får man oversikt på hvilke svakheter modellen har. Det med Self Learning programmet på girkassa er lett å få bukt med, er bare snakk om latskap. Ellers så girer den nydelig, slik alle girkasser ifra BMW gjør :)

Tøft at jeg er med, grattis med 1-årsdagen, har jo nettopp feiret mine 3,år med 520'en, nylig, selv! ;)

Takk for det! Ja jeg måtte jo ha med noen bilder av min F10 kamerat ;) Forhåpentlig vis så blir det noen år med denne bilen, sent neste år kommer G30 5-serie og så må jeg nok la det gå noen år slik at en utgave av den med stor motor blir billig. Så fremt jeg liker neste 5-serie da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har funnet ut så er den enkel å resette. På med tenning uten at motor starter, kickdown i 5 sek, av med tenning og slipp pedalen. Så skal bilen startes etterpå og kjøres en tur, var iallfall det som BMW Car Magazine skrev i sin bruktbilguide på F10 530d :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rått. Nettopp vært i tyskland? Gleder meg til ringen nå

Var der i høst, vi skal nedover i år også :) Kan ikke få nok av Ringen, trodde virkelig at det ikke skulle bli så gøy med en tung 5-serie men der tok jeg feil. Eneste begrensningene mine var at dekkene foran var av billig merke så de kunne slippe litt når bilen virkelig ble pressa. Men momentet er gøy på en bane som dette, GTIer, TTer og Rent a Ring 1-seriene tok meg i svingene men så fort veien retta seg opp så tok jeg dem raskt igjen. "Jævla kraftverk" som ene kameraten min sa, fikk hekken godt ut i en sving der og med full blås ut av svingen så sto blårøyken ut av hjulbuene bak....vi snakker om en 5-serie med diesel motor. Jeg er ganske sikker på at ingen lager så artige dieselbiler som BMW, når selv en stor femmer med ikke noe mer en 530d kan være morsom på bane. Hvordan er da 535d og M550d? 8) Det er iallfall eneste gangen i året jeg faktisk gir bilen juling, men jeg tar service før vi drar, drar aldri på ved kald motor og tar pauser innimellom mens bilen står på tomgang og får kjølt ned turboen. Men bilen skal ha for at den oppfører seg veldig udramatisk, iallfall helt til man får provosert ut hekken. Men den henter seg meget raskt og ryddig inn igjen, man føler seg veldig trygg på en måte da den har forutsigbare kjøreegenskaper :) Men etterhver som jeg får mer erfaring med Ringen (har kun reist dit i 3 år) så kommer nok ønsket om en mindre og lettere bil, men da får man leie noe i såfall :)

Du får unnskylde meg men jeg blir mer enn litt entusiastisk når jeg snakker om Nurburgring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...