Gå til innhold

Den store finn.no tråden.


Kjexx
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg slår ett poeng for Porsche med approved ordning , alle som eier en bil skjønner at den kommer til koste på tidspunkt. Det som slår meg er noe blar om flere hundre tusen for kliss ny bil for spare kostnader i garanti tiden, vist du hadde brukt mellomværende på reparasjoner på en bil uten garanti så skal den bilen ha ganske grove feil. Og som nevnt over her i kombinasjon med motor/drivverk forsikring skal det litt til for at det går fullstendig galt. 
jeg har brukt dette på mine svensk importerte biler.
Bilene var jo bare 2 ,år så svensk garanti hadde gått ut. Men ble nå billig bilhold for meg uansett.

Gjort før og kommer ikke til å nøle med importere meg en bil vist behovet melder seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Saltkjelen skrev:

En kan jo gjerne bagatellisere det, men BMW Repair Inclusive vil jo f.eks ikke dekke; auto-dim glass som slutter å fungere, speilglass med varmetråder som slutter å virke, bakrute med defekte varmetråder og/eller antenner, panoramaglasstak med LED-belysning, frontlykter som har dugget og som avgir flekker/vannmerker, iDrive-skjerm og instrumentpanel med merker/flekker, alle mulige merker i bilens interiør (se f.eks @Snagg30 som fikk byttet setetrekkene på sin X3 M fordi de var stygge), defekter i skinnet, skinn som løsner, stoff som løsner fra f.eks taktrekk, "hårete" setebelter, bergingskostnader om bilen havarerer osv. Her er det jo egentlig bare kreativiteten som setter grenser for hva man kan putte innunder nevnte kategorier. Dette er i alle fall eksempler som ville vært relativt enkelt å få utbedret på nybilgarantien, men som nå ikke blir å få utbedret. Legger vi i tillegg til grunn at BMW Repair Inclusive også koster et sted mellom 40-80 000kr, så snakker vi jo også om en betydelig kostnad for noe som muligens ville kunne blitt utbedret med motor-, gir- og elektronikkforsikring?

Bare for å ha det sagt; det er ganske åpenbart at BMW, som profesjonell aktør, ikke påtar seg et garantiansvar for et produkt de aldri har tjent penger på til en nogen lunde gunstig pris og som det etter all sannsynlighet kommer til å bli utbedret en eller annen feil og mangel på. Reparasjonsavtalen må under ingen omstendigheter sammenlignes med en norsk nybilgaranti, der de to første årene er world-wide fra BMW AG og de tre siste årene er er stilt av BMW Norge.

Legger vi så til at man som kjøper av en profesjonell part i tillegg har fem års reklamasjonsfrist (forutsatt at man er privatperson selv), så skal besparelsen på en importbil være svært stor før man snakker om lønnsomhet. Kjøp en ett eller to år gammel bil fra Bavaria med tre-fire års gjenværende nybilgaranti, og sannelig har en ikke mulighet til å kunne reklamere etter norsk lov i hele fem år etterpå. Å kjøpe norsk bil fra norsk forhandler er i forbrukers ståsted en skikkelig gullgruve. For ikke snakke om mulighetene for å få utvist goodwill på en norsksolgt bil kontra en bruktimportert også. :) 

Ikke uenig i det du skriver , men i snagg sitt tilfelle er bilen "splitte ny"er spent på vist bilen hadde vært 3år hvordan de hadde stilt seg til skifte av seter osv…eldre bilen blir jo mere blir lempet over på kunden av kostnader , brukerfeil, bruker påvirket osv…

tenker at på dyr bil som er i fra 0-1år burde de være ganske kjapp å ordne opp i feil,mangler,defekter…

Egentlig burde gjøre det i fra 0-5år , men jeg er ikke like sikker på når den nærmer seg 5år og fått litt km på teller at alt er like lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, skoglund skrev:

Ikke uenig i det du skriver , men i snagg sitt tilfelle er bilen "splitte ny"er spent på vist bilen hadde vært 3år hvordan de hadde stilt seg til skifte av seter osv…eldre bilen blir jo mere blir lempet over på kunden av kostnader , brukerfeil, bruker påvirket osv…

tenker at på dyr bil som er i fra 0-1år burde de være ganske kjapp å ordne opp i feil,mangler,defekter…

Egentlig burde gjøre det i fra 0-5år , men jeg er ikke like sikker på når den nærmer seg 5år og fått litt km på teller at alt er like lett..

Bilen var ca 2.5 år når de byttet dette, dette ble gjort uten at de på noen måte prøvde å «lure» seg unna. Jeg kan og legge til at garanti ansvarlig spesifiserte at vi «venter litt med å klage på den delen av interiøret til det er mer slitt, det er i grense land nå så ved litt mer slitasje blir det enklere å få igjennom». Han kommenterte også at grunnen til denne slitasjen er jo nettopp pga inn og ut av personer i bilen, men skinnet skal tåle det og derfor blir det garanti sak. Jeg skiftet også bakluke spoileren på garanti, dette var under tvil pga sol lyset sin feil. Noe neppe denne garantien hadde tatt
 

Jeg sier ikke at import aldri lønner seg, men å kjøpe en så dyr garanti som ikke dekker noe som helst er ikke noe som gir meg lysten på handle verken import bil eller denne «garantien». Men jeg kan gjerne importere en bil som allerede er utenfor garanti tiden i Norge, da er det samma for meg. 
 

Men her og er det veldig viktig å være obs, If nektet meg motor å drivverk på alle M biler som var import. Dette fant jeg ut nå i fjor når jeg kiket på import av M6 og M2 comp manuell, så dette er enda en ting å tenke på ved import. 
 

Edit: informasjonen @Saltkjelen nevner under stemmer ganske godt. Så bilen var langt i fra ny og hadde kjørt ganske langt

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@skoglund Av hva jeg kan se var vel bilen til @Snagg30 2,5-3 år (siden produksjonsdato) gammel når den fikk utbedret skinnsetene våren 2022. Muligens også gått 40-50 000km (han kjøpte den når den var gått 28 000km). Selv fikk tidligere eier byttet alle tre turboene og DPF (og eksosmanifold til delepris) på M550en på grunn av en liten oljelekkasje på den ene lavtrykksturboen da bilen var ca fire år gammel og gått 90 000km. En kan jo forestille seg om dette hadde blitt håndtert på samme måte på en importbil med BMW Repair Inclusive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snagg30 skrev:

Bilen var ca 2.5 år når de byttet dette, dette ble gjort uten at de på noen måte prøvde seg på å «lure» seg unna. Jeg kan og legge til at garanti ansvarlig spesifiserte at vi «venter litt med å klage på den delen av interiøret til det er mer slitt, det er i grense land nå så ved litt mer slitasje blir det enkelte å få igjennom». Han kommenterte også at grunnen til denne slitasjen er jo nettopp pga inn og ut av bilen, men setene skal tåle det og derfor blir det garanti sak. Jeg skiftet og bakluke spoileren på garanti, dette var under tvil pga sol lyset sin feil. 
 

Jeg sier ikke at import aldri lønner seg, men å kjøpe en så dyr garanti som ikke dekker noe som helst er ikke noe som gir meg lysten på handle verken import bil eller denne «garantien». Men jeg kan gjerne importere en bil som allerede er utenfor garanti tiden i Norge, da er det samma for meg. 
 

Men her og er det veldig viktig å være obs, If nektet meg motor å drivverk på alle M biler som var import. Dette fant jeg ut nå i fjor når jeg kiket på import av M6 og M2 comp manuell, så dette er enda en ting å tenke på ved import. 

Det er ingen ting som er så bra at du har reklamasjon ansvarlig som hjelper deg så mye som mulig, men de blir det førre og færre av..hehe og en forhandler som ønsker at du skal ha best mulig opplevelse av ditt bil kjøp/bil merke..

Hmm, If eller gjensidig har aldri spurt om bilene min er import eller ikke, har ikke fin leste om det er ett krav eller ikke, men de krever at bilen har komplett servicehefte, og kommer du med shady service hefte kan det gått hende at man møter motstand om det skulle oppstå noe. Personlig aldri hadd noen problemer vet bruk av forsikring på motor og driverk. Men har også da kun hvert på merkeverksted med service og feil og mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Saltkjelen skrev:

En kan jo gjerne bagatellisere det, men BMW Repair Inclusive vil jo f.eks ikke dekke; auto-dim glass som slutter å fungere, speilglass med varmetråder som slutter å virke, bakrute med defekte varmetråder og/eller antenner, panoramaglasstak med LED-belysning, frontlykter som har dugget og som avgir flekker/vannmerker, iDrive-skjerm og instrumentpanel med merker/flekker, alle mulige merker i bilens interiør (se f.eks @Snagg30 som fikk byttet setetrekkene på sin X3 M fordi de var stygge), defekter i skinnet, skinn som løsner, stoff som løsner fra f.eks taktrekk, "hårete" setebelter, bergingskostnader om bilen havarerer osv. Her er det jo egentlig bare kreativiteten som setter grenser for hva man kan putte innunder nevnte kategorier. Dette er i alle fall eksempler som ville vært relativt enkelt å få utbedret på nybilgarantien, men som nå ikke blir å få utbedret. Legger vi i tillegg til grunn at BMW Repair Inclusive også koster et sted mellom 40-80 000kr, så snakker vi jo også om en betydelig kostnad for noe som muligens ville kunne blitt utbedret med motor-, gir- og elektronikkforsikring?

Bare for å ha det sagt; det er ganske åpenbart at BMW, som profesjonell aktør, ikke påtar seg et garantiansvar for et produkt de aldri har tjent penger på til en nogen lunde gunstig pris og som det etter all sannsynlighet kommer til å bli utbedret en eller annen feil og mangel på. Reparasjonsavtalen må under ingen omstendigheter sammenlignes med en norsk nybilgaranti, der de to første årene er world-wide fra BMW AG og de tre siste årene er er stilt av BMW Norge.

Legger vi så til at man som kjøper av en profesjonell part i tillegg har fem års reklamasjonsfrist (forutsatt at man er privatperson selv), så skal besparelsen på en importbil være svært stor før man snakker om lønnsomhet. Kjøp en ett eller to år gammel bil fra Bavaria med tre-fire års gjenværende nybilgaranti, og sannelig har en ikke mulighet til å kunne reklamere etter norsk lov i hele fem år etterpå. Å kjøpe norsk bil fra norsk forhandler er i forbrukers ståsted en skikkelig gullgruve. For ikke snakke om mulighetene for å få utvist goodwill på en norsksolgt bil kontra en bruktimportert også. :) 

Da kan man kjøpe en programbil fra BMW Premium selection i utlandet. Og igjen er det jo flere garantier om man leser om forskjellige. I alle fall i Tyskland. Det er fabrikkgaranti (inntil 5 år/200k) som må tegnes noen mnd etter bilen er ny, det er Euro Plus som kan tegnes, og det er Repair Inclusive. Så er kanskje sweetspot å finne en bil med ekstra nybilgaranti, EuroPlus eller Premium Selection som er 24mnd/24000km-garanti fra BMW sentralt. Det er ikke lett å holde tunga rett i munn uten å grundig gå inn i hver av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@skoglund Av hva jeg kan se var vel bilen til @Snagg30 2,5-3 år (siden produksjonsdato) gammel når den fikk utbedret skinnsetene våren 2022. Muligens også gått 40-50 000km (han kjøpte den når den var gått 28 000km). Selv fikk tidligere eier byttet alle tre turboene og DPF (og eksosmanifold til delepris) på M550en på grunn av en liten oljelekkasje på den ene lavtrykksturboen da bilen var ca fire år gammel og gått 90 000km. En kan jo forestille seg om dette hadde blitt håndtert på samme måte på en importbil med BMW Repair Inclusive. 

Som sagt, det er ingen ting som er bedre enn folk som føler at garanti funger som den skal, men jeg synes det er mange historier der det ikke har vert så lett for folk.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, fupsaker skrev:

Da kan man kjøpe en programbil fra BMW Premium selection i utlandet. Og igjen er det jo flere garantier om man leser om forskjellige. I alle fall i Tyskland. Det er fabrikkgaranti (inntil 5 år/200k) som må tegnes noen mnd etter bilen er ny, det er Euro Plus som kan tegnes, og det er Repair Inclusive. Så er kanskje sweetspot å finne en bil med ekstra nybilgaranti, EuroPlus eller Premium Selection som er 24mnd/24000km-garanti fra BMW sentralt. Det er ikke lett å holde tunga rett i munn uten å grundig gå inn i hver av de. 

Spør fordi jeg ikke vet; er en Premium Selection garanti stilt av BMW AG og som følgelig kan brukes world-wide eller forhandleren den er kjøpt fra? 

2 minutter siden, skoglund skrev:

Som sagt, det er ingen ting som er bedre enn folk som føler at garanti funger som den skal, men jeg synes det er mange historier der det ikke har vert så lett for folk.. 

Det finnes nok flere dårlige opplevelser, men ofte hjelper det jo å komme raslende med forbrukerkjøpsloven om garantiansvarlig er ute på viddene. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Saltkjelen skrev:

Spør fordi jeg ikke vet; er en Premium Selection garanti stilt av BMW AG og som følgelig kan brukes world-wide eller forhandleren den er kjøpt fra? 

Det finnes nok flere dårlige opplevelser, men ofte hjelper det jo å komme raslende med forbrukerkjøpsloven om garantiansvarlig er ute på viddene. :) 

Premium Selection må jeg lese meg opp på, men ser flere forhandlere bruker det på biler der nede som det gjøres over en lav sko her hjemme. Så sikkert litt som Porsche Approved Warranty ved at bilen blir gjennomgått av sertifisert personell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, fupsaker skrev:

Premium Selection må jeg lese meg opp på, men ser flere forhandlere bruker det på biler der nede som det gjøres over en lav sko her hjemme. Så sikkert litt som Porsche Approved Warranty ved at bilen blir gjennomgått av sertifisert personell. 

Har et tilfelle som er selvopplevd.

Drev å hentet inn endel biler til kollegaer og kjente, når import var på alles lepper.

Hentet også litt fra USA, men mest Tyskland, siden han som hentet bilene, hadde tysk bank/konto, snakket tysk og hadde familie der nede. Min rolle var mot kunde og finne objekter.

Vi kjøpte aldri fra bakgårdfirmaer, men kun fra seriøse aktører. 
Ved det ene tilfellet kjøpte vi inn en 08’ E83 X3 med den smått legendarisk ræva N47 motoren. I 08’ kom denne endelig med automat, så de var populære.

Bilen var ca 3 år ved import, det fulgte med et års garanti fra forhandler, ikke premium selection!

Dette var ikke en BMW AG forhandler, men en stor seriøs Tysk aktør.

Innen året etter import, var bilen rundet 62’k og turbo røk, ringte derpå ned for å sjekke hva som kunne gjøres. 

Vi hadde ingen store forhåpninger…
Jammen ble ikke bilen fikset i Norge, uten rabalder eller fjas - imponerende.

Om dette er unntaket, ja kanskje. Utvilsomt lever vi en tid hvor garanti stadig blir et utholet begrep. Se bare på hva som har skjedd med eierskifte forsikring på bolig.

Tviler ikke på at «vanlig» Norsk 5 års garanti er det beste man kan få.

Det oppleves som en trygghet og er en av hovedgrunnene til at man kjøper nybil og fra forhandler.

De typiske 3 parts forsikringene som følger med en type 9 år gammel bruktbil,  er ikke verdt stort, om trøbbel oppstår.

Samtidig er det alltid et element av personlig oppfølging og tillit også, har man begge deler er man godt igang.

Men hadde ikke hatt store kvaler med å importere en 2-3 år gammel BMW.

Derimot skal man kjøpe en 4-5 år gammel Norsk bil, ville jeg ved utløp av garanti - hvertfall med hybrid, kjøpt en drivverksforsikring.

Gir heller mer ved kjøp, eller pr mnd for en tilleggsforsikring, enn å risikere et registerras (igjen) på 3-4 titusener, men det er kanskje bare meg?

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snagg30 skrev:

8 000$ for en garanti som ikke dekker svært mye? Skjønner ikke at kan du kan mene denne her er så veldig bra. For meg virker den til å vær ganske vag/dårlig og svært så unødvendig dyr.
 

Kan jo legge til at jeg og har fått nye seter på garanti, noe denne her til muligens 80 000,- ikke hadde dekket. Så da er vi allerede oppe i snart 100 000,- i garanti arbeid på min bil det ene året. Kjipt om jeg i tillegg hadde kjøpt «garanti» for tilsvarende sum som ikke dekket noe av det, vips var import summen borte 

Nå skal det sies at flere av disse bilene jeg har kikket på, det vil si svenske biler har hatt dette inkludert. Jeg føler det er veldig viktig å påpeke dette, da jeg aldri hadde tatt kostnaden selv ved å kjøpe denne garantien. 

Også vil jeg si, med flere av eksemplene på reklamasjoner dere har fått dekket av garanti at mye avhenger av forholdet man har til sin lokale forhandler. Vi har øke hørt om de som har fått avslag på en garanti jobb for så å reise til en annen forhandler å få gjennomslag. Min far opplevde dette på sin F10 blant annet. Du fikk byttet dine setetrekk på garanti, det er bra…men de kunne like lett ha kommet unna med det ved å si at dette er bruksslitasje…noe det egentlig er.

1 time siden, Saltkjelen skrev:

En kan jo gjerne bagatellisere det, men BMW Repair Inclusive vil jo f.eks ikke dekke; auto-dim glass som slutter å fungere, speilglass med varmetråder som slutter å virke, bakrute med defekte varmetråder og/eller antenner, panoramaglasstak med LED-belysning, frontlykter som har dugget og som avgir flekker/vannmerker, iDrive-skjerm og instrumentpanel med merker/flekker, alle mulige merker i bilens interiør (se f.eks @Snagg30 som fikk byttet setetrekkene på sin X3 M fordi de var stygge), defekter i skinnet, skinn som løsner, stoff som løsner fra f.eks taktrekk, "hårete" setebelter, bergingskostnader om bilen havarerer osv. Her er det jo egentlig bare kreativiteten som setter grenser for hva man kan putte innunder nevnte kategorier. Dette er i alle fall eksempler som ville vært relativt enkelt å få utbedret på nybilgarantien, men som nå ikke blir å få utbedret. Legger vi i tillegg til grunn at BMW Repair Inclusive også koster et sted mellom 40-80 000kr, så snakker vi jo også om en betydelig kostnad for noe som muligens ville kunne blitt utbedret med motor-, gir- og elektronikkforsikring?

Bare for å ha det sagt; det er ganske åpenbart at BMW, som profesjonell aktør, ikke påtar seg et garantiansvar for et produkt de aldri har tjent penger på til en nogen lunde gunstig pris og som det etter all sannsynlighet kommer til å bli utbedret en eller annen feil og mangel på. Reparasjonsavtalen må under ingen omstendigheter sammenlignes med en norsk nybilgaranti, der de to første årene er world-wide fra BMW AG og de tre siste årene er er stilt av BMW Norge.

Legger vi så til at man som kjøper av en profesjonell part i tillegg har fem års reklamasjonsfrist (forutsatt at man er privatperson selv), så skal besparelsen på en importbil være svært stor før man snakker om lønnsomhet. Kjøp en ett eller to år gammel bil fra Bavaria med tre-fire års gjenværende nybilgaranti, og sannelig har en ikke mulighet til å kunne reklamere etter norsk lov i hele fem år etterpå. Å kjøpe norsk bil fra norsk forhandler er i forbrukers ståsted en skikkelig gullgruve. For ikke snakke om mulighetene for å få utvist goodwill på en norsksolgt bil kontra en bruktimportert også. :) 

Og like lang og lenger er listen over ting som dekkes av denne utvidede garantien. Jeg kan bare snakke for meg selv, og det er at det er aldri snakk om å kjøpe garantien men det er en stor fordel å finne en bil som har denne. Når man atpåtil kan spare relativt store beløp på import så er dette noe man absolutt bør vurdere. Også kan man spørre seg, hvor stort problem er egentlig dette? Jeg skjønner at som eiere av norske biler så tar dere sterkt til orde for å forsvare at Norsksolgt er det beste. Men de aller aller fleste litt mer påkostede BMWer kommer inn til Norge som bruktimport, ville ikke dette vært ett større problem om dette er så "farlig" som dere skal ha det til? Svært få reiser å importerer en BMW som koster fra 800 000,- og opp på egenhånd, man kjøper gjerne hos en forhandler som har tatt inn bilen eller man engasjerer ett firma til å gjøre det. Jeg importerer mye biler, men dette er i hovedsak billige og eldre biler langt utenfor garanti og utenlandsk momsfradrag. De siste 13 årene har jeg kjørt tre nyere BMWer som som hovedbil som er import, en E90 325d, en F10 530d og nå G30 540d. Samtlige funnet på Mobile/Bytbil og importert av en lokal bilforhandler med 5 års reklamasjonsrett. Alle har jeg spart mye penger på, enda forhandleren skal ha sin provisjon. En annen vesentlig fordel er at man kan lete i ett marked hvor man finner det man vil ha stort sett. Og i alle disse årene så har det gått latterlig bra, de få reklamasjoner jeg har hatt har effektivt blitt tatt hånd om av enten fabrikkgaranti eller på reklamasjon fra forhandler. 

Det høres veldig greit ut å spasere inn til Bavaria å finne bilen man vil ha. Men det er nå enn sånn at har man litt spesifikke ønsker, særlig når det kommer til motor så kan det ta veldig lang tid før rett objekt dukker opp. Og enda verre blir det i årene som kommer med økt elektrifisering. Jeg ønsker primært en G31 LCI med sekser diesel, hvor i allverden skal jeg finne noe som helst å velge i her til lands? Skulle jeg bare kjøpt meg en 530e eller 520d siden dette er det eneste som er å oppdrive av norske G31 LCI på Finn.no? Nei takk! Det ligger riktignok noen 540i/d ute også, som koster gode 150 000 kr mer enn tilsvarende bil inn fra Sverige…med 5 års reklamasjonsrett fra forhandler. Jeg er ikke uenig i at å finne en norsk bil ville være det aller beste i alle tilfeller, men når det ikke finnes noe utvalg så blir det litt vanskelig.

Også er vil jeg påpeke at en god tone med din forhandler er viktig. Det var ikke lenger siden i fjor at jeg fikk justert takluka på min importere G30 på goodwill. Jeg har ikke kjøpt en bil der, men jeg har i alle år vært en lojal kunde på delelager og på verkstedet. Og når man drifter tre BMWer som skal ha sitt vedlikehold så blir man kjent og får en fin relasjon. Det gjør at man blir tatt godt i mot og møter goodwill så godt det går, selv med en importert bil. Kan selvsagt ikke måle seg med en garanti, men helt uvesentlig er det likevel ikke 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Også kan man spørre seg, hvor stort problem er egentlig dette? Jeg skjønner at som eiere av norske biler så tar dere sterkt til orde for å forsvare at Norsksolgt er det beste. Men de aller aller fleste litt mer påkostede BMWer kommer inn til Norge som bruktimport, ville ikke dette vært ett større problem om dette er så "farlig" som dere skal ha det til?

Det er egentlig ikke noen problem. Det eneste det blir påpekt her, er at en importbil med "utvidet garanti" på langt nær kan sammenlignes med en norsksolgt bil med fem års garanti. Ellers har jeg hatt flere importbiler enn norsksolgte biler, og har selv opplevd hvor mye enklere det er å få ting gjennom på garanti og goodwill med en norsksolgt bil kontra en importbil de aldri har tjent penger på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ron Jeremy skrev:

Nydelig, mye BMW for pengene her syns jeg.

Veldig. Og ser man hva 430i ligger for, så er det bare 30k som skiller. Dog er nok begge like tungsolgte i dagens marked. Og selger av disse har nok endel å gå på. 😛 Så her kan man sikkert få 440 til 430-pris. Mørk blå med lyst skinn og alt utstyr var bare porno. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...