Dingy Skrevet November 6, 2014 Share Skrevet November 6, 2014 Jeg skrev egentlig denne teksten som ett svar i denne tråden: http://bimmers.no/topic/791661-%C3%B8nsker-%C3%A5-kj%C3%B8pe-e39e46-med-dieselmotor/ men fant fort ut at det ble utrolig Off Topic og ville ikke ødelegge tråden hans. Men jeg vil fortsatt ha litt input fra andre interesserte, for å finne ut om jeg er sprøyte gal eller om flere deler mitt syn på tingenes tilstand... ------------------------------------------------------ Jeg har ingen E39 diesel til deg (kjører selv en E39 Alpina 3.2 bensin)Men jeg har lyst til å kommentere det ene kravet ditt, nemlig "Servicehefte" Jeg er så utrolig lei av uvitende mennesker som tror at "komplett service hefte" er ett must.En komplett logg av hva som er utført, med kilometerstand og dato er i mine øyne vel så bra. Grunnen til at jeg er så irritert på dette, er bla. at så fort man tenker på å kjøpe en bil nyere enn 10 år, så er man pent nødt til å betale blod prisene til verksteder for å få utført enkle, trivielle ting, som f.eks. oljeskift, bremsevæske skift, luftfilter. Mens større reperasjoner uansett ikke inngår i service hefte...!På 1 serien til samboeren så skal den nå på service, oljeskift og bremsevæske står på agendaen denne gangen. 8600 kroner hos merkeverksted....(!)Selvkost ville være på ca. 800 kr med olje, filter og bremsevæske. Jobben ville bare vært en koselig kveld i garasjen, og arbeidet mest sannsynlig mer nøysomt utført enn en stressa mekaniker har muligheten til.Men neida, pga. at markedet krever "komplett servicehefte" , så må jeg betale 7800 kr for å få ett stempel i boka. Men skifte av coiler som var defekt, utslitte bremseskiver+klosser, punktert demper, osv. kan man fint utføre selv, for dette dekkes uansett ikke av servicehefte.Er så latterlig. Det er de tingene som er viktig at er bra utført. Oljeskift er viktig det og, men bare at det er utført på korrekt intervall (eller oftere), ikke at det er ett autorisert verksted som utfører jobben... Er det bare jeg som begynner å bli skikkelig lei av at uvitende mennesker setter kravene jeg "må" følge (for å få noe igjen for bilen den dagen den skal selges)? D.Toft, internetdude og SweetBMW reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet November 6, 2014 Share Skrevet November 6, 2014 Ja. Komplett servicehefte er et must på nyere biler. At du vet hva du holder på med hjemme i garasjen, og gjør en bedre jobb enn merkeverkstedene har jeg ingen garanti for. Jeg kjenner jo ikke deg, mens stempel fra merkeverksted forplikter. Det hjelper også null og niks i forhold til reklamasjoner innenfor garantitid. Så har man selvsagt spørsmålet om når bilen er gammel nok til at "garasjemekk er akseptabelt i salgsøyemed. Det er litt kinkig. Man må minst ha passert garantitid (som regel 5 år i hvertfall). Hvis jeg f.eks. skal se på en E39 fra 2000, så vil jeg forvente at serviceheftet er fulgt et godt stykke. Ikke bare for å dokumentere vedlikehold, men også for å se at km/historikk på bilen er noenlunde sporbar. At stemplene faller fra med årene er akseptabelt, sålenge jeg ser på bilen at den fremstår som velholdt og regelmessig servet. Men det er meg. Jeg har litt peiling på bil. En grønnskolling vil nok forlange servicehefte til bilen går i graven, rett og slett fordi det er hans eneste forutsetning for å si om bilen er i god stand. Så.... Du er ikke sprøyte gal, og jeg ser forsåvidt poenget ditt, men argumentene dine holder ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 6, 2014 Share Skrevet November 6, 2014 For min del er det helt uaktuelt å kjøpe en 10 år eller nyere bil som ikke har komplett servicehefte. Jeg syens det er viktig å ha dokumentert at bilen har fått det vedlikeholdet den skal ha, behøver ikke å være merkeverksted men det er ett pluss slik at man kan være sikker på at eventuelle aksjoner ifra fabrikken er utført. På biler eldre enn 10 år er det også ett stort pluss med fullt servicehefte men en bunke med kvitteringer på at alt av nødvendig vedlikehold holder vel så lenge. En bil uten noen som helst dokumentasjon på vedlikehold, den hadde jeg styrt fint unna Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MariusW Skrevet November 6, 2014 Share Skrevet November 6, 2014 Jeg synes også som folk er inne på her at serviceheftet er en garanti på at ting faktisk ER gjort. Du kan godt skrive et notat om at du har byttet olje på X kilometer, men hvordan vet jeg at det er gjort? Med serviceheftet og/eller kvittering har man bevis for det. Samme gjelder forsåvidt også andre deler som skal være skiftet. Om du skiftet bremser selv på en bil og skriver det i annonsen / viser kvittering på kjøp av bremsene veier ikke det like tungt som at du viser en kvittering på arbeidet som er utført, gjerne med regnr på og alt. Men det er kanskje bare meg. Grunnen til at det er viktig for meg er at jeg ikke kan se på bremser om de er slitte eller nye så jeg er avhengig av god dokumentasjon:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 6, 2014 Share Skrevet November 6, 2014 Jeg tar ingen service på verksted å skrur så langt som mulig selv. Jeg tar vare på alle kvitteringer og skriver selv på dato for skifte samt kilometer. Hva tror folket om det? Må nevnes at jeg ikke har bil innenfor garantitiden eller reklamasjon. Ellers er jeg enig med de andre som sier at servicehefte er et must på biler innen garantitiden / reklamasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 6, 2014 Share Skrevet November 6, 2014 Jeg har egentlig ingen problemer med at en litt eldre bil mangler servicehefte eller har et servicehefte som mangler stempler. Det avgjørende er bilens tilstand og at den rent faktisk har fått fornuftig vedlikehold. Tilstanden på bilen avslører det meste, men kvitteringer på kjøpte deler og f.eks olje er minst like viktig. På den måten kan man dokumentere bilens vedlikeholdshistorie og det er en god ting. Når dette er nevnt er det selvfølgelig mye lettere å vurdere en bil som har et komplett servicehefte, men heller ikke dette forteller alt om bilen. Som alltid må man bruke sund fornuft... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet November 6, 2014 Share Skrevet November 6, 2014 Koster bilen mer enn 200 000,- evnt er ny men billig bil. Så mener jeg servicer bør taes på verksted pga servicehefte. Men på e90 jeg har hatt(verdi 130k ish) lot jeg vær, samme med e46 og e39'ene mine. e46 328i'n var fullstendig uten noe dokumentasjon men var veldig pen bil og km virket troverdig. Var derfor ikke red for å kjøpe den. De andre har det vært service hefte opp til bilene ble lave i verdi som jeg syns er normalt vertfall og ikke vært redd for å kjøpe. Ser mer på bilen i seg selv enn hva papirene sier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dingy Skrevet November 7, 2014 Forfatter Share Skrevet November 7, 2014 Jeg ser alle argumenter her og forsåvidt full forståelse for dette. Det jeg igrunn er mest fortvilet over er vel å bli "tvunget" til å betale blodpriser for å få utført ett oljeskift på verksted når det er noe jeg personlig anser som en triviell jobb som er mer forbundet med sofakos enn jobb... (når man har RWD konvertert en FWD bil og kjører den hardt i drifting, så er ett oljeskift relativt grei skuring ) Jeg skulle bare ønske det hadde vært flere teknisk kompetente mennesker/kjøpere, som hadde forstått at en bra logg (og velholdt bil) er en vel så bra sikkerhet som ett stempel i ett hefte. Jeg har selv bevitnet at ett verksted stemplet utført service, uten at de har så mye som åpnet panseret (okei, kanskje åpnet og dratt opp peilepinnen og vurdert fargen på olja som "innafor") - dette ifb. en bekjent som merket oljefilteret sitt med en tusj, og at vi sjekket oljen like før han leverte bilen (visuelt) og når han fikk den tilbake. Identisk farge på olje når vi sammenlignet bildene side-om-side og samme filteret satt der fortsatt. Det skal det ikke være på en olje som har gått 8-10 000 km vs. ny olje. Dette var ikke ett merkeverksted. MERK: Dette gjelder biler utenfor garantitid/5 år/100 000km Personlig har jeg hatt en positiv erfaring med en oppegående kjøper: Samboeren kjøpte i 2009 en 2000 modell A3. Denne utførte jeg servicer o.l. på selv, og førte logg på dette. Når denne skulle selges så spurte kjøper (naturlig nok) etter servicehefte. Han ble først skremt over at det ikke var noen innlegg i den siste 60 000km, men når jeg viste han loggboken min så smilte han fra øre-til-øre og kjøpte bilen. Der hadde jeg notert alt som skjedde med bilen, med km stand og dato, ink. å tvinge fruen til å loggføre forbruket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 7, 2014 Share Skrevet November 7, 2014 Samme opplevelse som deg, Dingy. Jeg solgte min forrige bil til en kar som ikke ville prøve den engang. Han sa bare at bilen ser jo veldig bra ut og du har nok tatt vare på den godt, så kjøpte han den. Han fikk med veldig mye kvitteringer, for å si det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet November 7, 2014 Share Skrevet November 7, 2014 Som sagt: at dere vet hva dere holder på med har vi ingen forutsetninger for å vite. Uansett hvor flink dere er, eller hvor mange kvitteringer dere har, så er dere bare et navn for meg som kjøper. Er bilen dere selger spesiell, og ryddig avertert, så ville jeg likevel vurdert den selv om det ikke hadde servicehefte. Men så har jeg "litt" peiling på bil selv, og kan vurdere tilstanden brukbart ved besiktigelse.Slett ikke alle kan det, og derfor tror jeg en helt vanlig 318d stv uten servicehefte blir veldig tungsolgt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 7, 2014 Share Skrevet November 7, 2014 Servicehefte sier egentlig ganske lite, det samme gjør kvitteringer. Disse kvitteringene kan jo være til hva som helst om det er en kar som driver litt med bil. Dersom man har god greie på bil så bryr man seg sjelden om servicehefte eller ikke på eldre/rimeligere biler (utenfor garanti). Det er den faktiske tilstanden på bilen samt inntrykk av selger som betyr noe. Og her sliter jeg litt med å forstå dere som krever servicehefte som "bevis", hvis man betviler selger så til de grader bør man kanskje revurdere hele kjøpet? Det er en skikkelig uting at man alltid skal heve seg så til de grader over selger at man antar det lyves om alt. Usikkerhet og manglende kompetanse viser seg å ofte være grunnlaget. Det er ingenting galt ved å være så ærlig som at "jeg kan ikke nok om bil til å vurdere slikt selv", da er det klart servicehefte er en fin ting, men det er altså deg/meg som kjøper som er den avgjørende faktor for dette. Og er man i den kategorien, så er det klart at servicehefte er en av få ting man har å forholde seg til. Når det er sagt, som en som har drevet litt med bil, så er det skremmende å se hvor dårlige veldig mange biler med fult servicehefte faktisk er. "Servicehefte" som et salgsargument har av erfaring omtrent null verdi som et grunnlag for bilens faktiske tilstand. Det som faktisk er verdt en del ifm kjøp (for de som ikke har kompetansen selv), er å ringe "han kompisen" som kan biltypen/merke inn og ut, betale verkstedet han jobber på 1-2 timer for å "rive den i fillebiter" vedr teknisk tilstand. Da får det er realistisk bilde på bilens tilstand i dag, som tross alt er det som betyr noe for deg som skal ha bilen. internetdude reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 7, 2014 Share Skrevet November 7, 2014 Tilfeldige og løse kvitteringer forteller lite, men kvitteringer som er organisert systematisk slik at de over et lengere perspektiv forteller noe om bilens vedlikeholdshistorie har jeg sansen for. Man ser ofte eldre samlerbiler som har dette og slikt blir virkelig verdsatt den dagen bilen skal selges, men også av nye eiere. Poenget er selfølgelig at mange klassikere idag ikke alltid har vært klassikere. De har bare hatt eiere som har vært litt mer enn normalt interesserte i biler og selvfølgelig har de skrudd på bilene selv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 7, 2014 Share Skrevet November 7, 2014 Jeg tror du misforstår hva jeg sier. At en "penere og bedre organisert" bunke kvitteringer for deg er verdt mye, betyr ikke det at det sier noe om den faktiske tilstanden på bilen. Det er det samme når folk vurdere hvor bra en bil er utfra hvor "bra" annonsebildene og teksten er. Dersom man prøver å selge en dårlig bil som noe bedre enn det den er (altså svindel eller i grenseland, som de fleste servicehefte jegerne vil unngå), er det vel nettopp bra bilder, ryddig bunke med kvitteringer og ryddige servicehefte man vil finne. Jeg vil også verdsette dokumentasjon, men dokumentasjonen i seg selv sier ikke så mye om standen på bilen, eller om hvilke utgifter man kan regne med å få. Det er rett og slett et halvdårlig verktøy, som blir brukt flittig av dem som ikke har flere verktøy å veksle mellom. Og det er det jo ikke noe galt i, på samme måte som det ikke er noe galt i at dem som har muligheten, ikke bryr seg videre om det. Og igjen, dersom man faktisk bryr seg om tilstanden på bruktbilen, og ikke bare å være "besserwisser" i et fagfelt man ikke er trygg på, så invester i en ordentlig sjekk hos en mekaniker/verksted som er svært godt kjent med modellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 7, 2014 Share Skrevet November 7, 2014 Jeg tror at du og jeg dessverre kommunisere svært dårlig med hverandre (ihvertfall skrftlig)... og det er med hånden på hjertet ikke noe jeg ønsker. Hvis du leser mitt mitt første innlegg i tråden poengterer jeg akkurat det samme som du påpeker i dine innlegg. Bilens generelle tilstand er det viktigste uansett hva eieren/selgeren ellers påpeker eller viser frem i form av f.eks kvitteringer. Jeg er helt enig i at kvitteringer generelt er lite verdt, men satt i en systematisk kontekst mener jeg at kvitteringer på en god måte dokumenterer hva som er gjort med bilen. Hvorvidt selve arbeidet er av en god kvalitet er selvfølgelig noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet November 10, 2014 Share Skrevet November 10, 2014 Har selv slutta og ta service på bmw verksted for mange år siden på min E39. Tror jeg hadde service 2 ganger. Ellers samler jeg på alt av kvitteringer, på alle slitedeler som er byttet, samtidig har jeg en bok som jeg skriver opp hva som ble gjort når, og km stand osv. Jeg skjønner at folk spør om servicehefte, og jeg skjønner hva du mener med innlegget ditt.Et servicehefte betyr ikke at bilen garantert er i god stand.Det viktigeste av alt, er hvordan bilen ser ut, ser den ut som et dass med strøkent servicehefte hadde jeg glatt valgt en strøken bil med litt frynsete (les, manglende service) servicehefte.. Jeg har servicehefte på min, men det stopper vel på rundt 170k eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå