Mr. Erling Skrevet Mai 16, 2015 Skrevet Mai 16, 2015 Det gjelder 3 liters motorene N52 & N53Hva er det jeg overser?I linken under her, blir BMW sin 'JOY' N53 sterkt kritisert :Â http://www.miseryisbmw.com/Noen som har:-erfaring?-synspunkter?Â
Mr. Erling Skrevet Mai 16, 2015 Forfatter Skrevet Mai 16, 2015 (endret) Det jeg har funnet ut, er at bensintilfÞrsel er forskjellig og denne forandring i N53 har medfÞrt feiltenninger og derigjen komplikasjoner pÄ andre ting i drivverket. N53 lÄter nesten som en diesel traktor:  Endret Mai 16, 2015 av Erling T
SweetBMW Skrevet Mai 16, 2015 Skrevet Mai 16, 2015 Min fars 523i F10 sliter med dÄrlig gange og feiltenning. Holdt pÄ i to Är med feilsÞking nÄ og de finner ikke ut av det. Det er MYE problemer med hÞytrykkssiden av bensin systemet pÄ disse motorene. Er ikke bare bare Ä skru pÄ. Mr. Erling reagerte pÄ dette 1
quandt1960 Skrevet Mai 16, 2015 Skrevet Mai 16, 2015 N53 er mer komplisert og avansert ved at injeksjonssystemet ligner pÄ en dieselbil. Det er piezo injektorer som spruter bensin rett i kammeret (dette gir bra blanding og svÊrt smÄ bensindrÄper da de nÊrmest knuses grunnet det hÞye trykket). N53 har ogsÄ bare vanlig dobbel vanos og ingen valvetronic som N52. N52 har vanlig tradisjonell portinjeksjon og valvetronic, den er kjent for Ä tikke nÄr den er kald men dette gÄr over nÄr motoroljen nÄr driftstemp. Personlig ser jeg fordeler med injeksjonssystemet til N53 da du kan kontrollere forbrenningen og dermed utslipp bedre. Men jeg foretrekker likevel N52 da den heller mer mot det tradisjonelle (M52/54 serien) Tikking pÄ N53 vil jeg si i stor grad stammer fra piezoinjektorene Mr. Erling reagerte pÄ dette 1
StigJ Skrevet Mai 16, 2015 Skrevet Mai 16, 2015 (endret) Eneste negative jeg har lest om N52 (har en selv) er som FJPopp skriver tikking. Det kommer helst av masse smÄkjÞring. LÞses som regel med en lengre tur og litt hardkjÞring. Rett og slett fÄ opp tempen. Ingen har meldt om havari av noe slag som jeg har fÄtt med meg grunnet dette. Har hatt et par ganger tikking pÄ min, men har kjÞrt det av seg Endret Mai 16, 2015 av StigJ Mr. Erling og BjÞrnar_ reagerte pÄ dette 2
-Roger- Skrevet Mai 16, 2015 Skrevet Mai 16, 2015 Jeg har ogsÄ en n52b25 som tikker helt tilfeldig av og til. Men fÞler det faktisk har kommet seg etter siste oljeskift og da brukte jeg liqui moly. Har aldri vÊrt annet enn castrol pÄ den fÞr. Om det er tilfeldig eller ikke har jeg ingen aning om.
quandt1960 Skrevet Mai 17, 2015 Skrevet Mai 17, 2015 Lest en del om dette pÄ tyske forumer, den tikkingen har ingen store konsekvenser for motoren og er bare de hydrauliske lÞfterne som ikke fÄr skikkelig med olje nÄr motoren er kald og av og til tilfeldigt. StÄr en del om det pÄ forumer. Har kjÞrt en som var slik men med en gang den blir god og varm sÄ gÄr den seg til. -Roger- reagerte pÄ dette 1
Mr. Erling Skrevet Mai 17, 2015 Forfatter Skrevet Mai 17, 2015 (endret) Min fars 523i F10 sliter med dÄrlig gange og feiltenning. Holdt pÄ i to Är med feilsÞking nÄ og de finner ikke ut av det. Det er MYE problemer med hÞytrykkssiden av bensin systemet pÄ disse motorene. Er ikke bare bare Ä skru pÄ. Ja den er vel utstyrt med N52 motoren, men mindre hk? Akkurat det med bensininnsprÞytning problemer, leser jeg kan vÊre ett problem. For Ä vÊre Êrlig, sÄ blir jeg mer og mer redd - bekymret for Ä kjÞpe BMW Jo mer jeg sjekker- leser meg opp, verre blir det. I morgen, mandag skal jeg kontakte BMW forhandler og fÄ ut service historikken pÄ denne e63 (linken). Den har N52 motoren HÄper jeg ikke finner noe 'historikk' med feil....... hÄpe, hÄpe  http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=5755176&finnkode=56650150  Endret Mai 17, 2015 av Erling T
Mr. Erling Skrevet Mai 17, 2015 Forfatter Skrevet Mai 17, 2015 (endret) Siden jeg er i 'siget, kan fortelle om en annen brukt import e63 jeg ser pÄ. (2008)Den har N53 motoren.Selger sendte kopi av service historikken BMW har pÄ denne bilen. (har prÞvd Ä linke det hit, men det er i pdf. format, sÄ jeg lykkes ikke.GÄr det an moderator? à legge ved pdf- fil?) Myyye inne pÄ verksted fra da den nesten var ny i Tyskland, og noen Är fremover til den hadde kjÞrt ca. 60 tusen km. Da ble den importert ( km stand 93 tusen km.)Da jeg spurte selger om hvorfor sÄ hyppig pÄverksted ( opptil 4 ganger pÄ 1/2 Är), trodde han at det skyldtes at forrige eier fikk bilen vasket! Er det mulig, spÞr jeg forumet? Endret Mai 17, 2015 av Erling T
SweetBMW Skrevet Mai 17, 2015 Skrevet Mai 17, 2015 SpÞrs hva de mener med vasket. Motovask og pÄfÞlgende fusk og dÄrlig gange? Jeg tror det er noe annet bak. Som nevnt over. Min fars 523 har vÊrt pÄ verksted 11 ganger for Ä finne ut av fusking. Bytta alle mulige deler uten hell.
quandt1960 Skrevet Mai 17, 2015 Skrevet Mai 17, 2015 Generelt viktig Ä ikke la seg pÄvirke av enkelttilfeller en har hÞrt om. Alt i alt, ikke glem, dette er en BMW. Ja her og der er det utfordringer men pÄ slik teknologi sÄ er det det minst like mye hos Mercedes og de andre store. N52 og N53 er en bra motor! Ikke uten grunn de har vunnet en del priser. Fredrik 90 og -Roger- reagerte pÄ dette 2
Fredrik 90 Skrevet Mai 18, 2015 Skrevet Mai 18, 2015 Ja den er vel utstyrt med N52 motoren, men mindre hk? Akkurat det med bensininnsprÞytning problemer, leser jeg kan vÊre ett problem. For Ä vÊre Êrlig, sÄ blir jeg mer og mer redd - bekymret for Ä kjÞpe BMW Jo mer jeg sjekker- leser meg opp, verre blir det. Du kan grave og sette deg inn i hvilken som helst modell ifra Mercedes eller Audi ogsÄ, da vil du se at de er ikke noe bedre. Det er ingen grunn til Ä vÊre bekymret for Ä velge BMW, de er kjent for Ä vÊre verdens beste motorbyggere Som jeg har sagt sÄ ville jeg ikke vÊrt redd for Ä kjÞpe en bil med N53, fÞler ikke problemene er omfattende nok totalt sett til Ä skremme meg. BMW sine bensin seksere har i alle tiÄr vÊr viden kjent for Ä vÊre veldig solide og godt sammenskrudde motorer, nÄr N53 da kommer og har sine gjenganger feil sÄ blir kontrasten stor. N53 er en fantastisk motor, dessverre ikke en av BMW sine beste motorer men likevel en motor jeg mer en gjerne kunne hatt under panseret og likevel sovet godt om natten. Det er viktig Ä huske pÄ at ingenting er feilfritt, man mÄ bare ikke henge seg sÄ veldig opp i det som er feil. Graver man lenge nok finner man feil med det aller meste quandt1960 reagerte pÄ dette 1
*MrB* Skrevet Mai 18, 2015 Skrevet Mai 18, 2015 Kan vel ikke si at jeg kjenner meg helt igjen i beskrivelsen av N53. Har 2 stk, og begge fungerer fint. (ikke at jeg og mine biler er statistikkgrunnlag, men kan vanskelig skjĂžnne at dette problemet er SĂ omfattende).
CrZyWiz Skrevet Mai 18, 2015 Skrevet Mai 18, 2015 Stemmer! Ettersom jeg har Audi nÄ, sÄ ser jeg gjengangere i den leiren ogsÄ.  Selv "feilfrie" Toyota sliter en del med enkelte ting, sÄ skal man holde pÄ som trÄdstarter gjÞr. SÄ ender man opp med trÞsykkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ