Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det jeg har funnet ut, er at bensintilførsel er forskjellig og denne forandring i N53 har medført feiltenninger og derigjen komplikasjoner på andre ting i drivverket.

N53 låter nesten som en diesel traktor:

Endret av Erling T
Skrevet

Min fars 523i F10 sliter med dårlig gange og feiltenning. Holdt på i to år med feilsøking nå og de finner ikke ut av det. Det er MYE problemer med høytrykkssiden av bensin systemet på disse motorene. Er ikke bare bare å skru på.

Skrevet

N53 er mer komplisert og avansert ved at injeksjonssystemet ligner på en dieselbil. Det er piezo injektorer som spruter bensin rett i kammeret (dette gir bra blanding og svært små bensindråper da de nærmest knuses grunnet det høye trykket). N53 har også bare vanlig dobbel vanos og ingen valvetronic som N52.

N52 har vanlig tradisjonell portinjeksjon og valvetronic, den er kjent for å tikke når den er kald men dette går over når motoroljen når driftstemp.

Personlig ser jeg fordeler med injeksjonssystemet til N53 da du kan kontrollere forbrenningen og dermed utslipp bedre. Men jeg foretrekker likevel N52 da den heller mer mot det tradisjonelle (M52/54 serien)

Tikking på N53 vil jeg si i stor grad stammer fra piezoinjektorene

Skrevet (endret)

Eneste negative jeg har lest om N52 (har en selv) er som FJPopp skriver tikking. Det kommer helst av masse småkjøring. Løses som regel med en lengre tur og litt hardkjøring. Rett og slett få opp tempen. Ingen har meldt om havari av noe slag som jeg har fått med meg grunnet dette.

Har hatt et par ganger tikking på min, men har kjørt det av seg :P

Endret av StigJ
Skrevet

Jeg har også en n52b25 som tikker helt tilfeldig av og til. Men føler det faktisk har kommet seg etter siste oljeskift og da brukte jeg liqui moly. Har aldri vært annet enn castrol på den før.

Om det er tilfeldig eller ikke har jeg ingen aning om.

Skrevet

Lest en del om dette på tyske forumer, den tikkingen har ingen store konsekvenser for motoren og er bare de hydrauliske løfterne som ikke får skikkelig med olje når motoren er kald og av og til tilfeldigt. Står en del om det på forumer. Har kjørt en som var slik men med en gang den blir god og varm så går den seg til. 

Skrevet (endret)

Min fars 523i F10 sliter med dårlig gange og feiltenning. Holdt på i to år med feilsøking nå og de finner ikke ut av det. Det er MYE problemer med høytrykkssiden av bensin systemet på disse motorene. Er ikke bare bare å skru på.

Ja den er vel utstyrt med N52 motoren, men mindre hk?

Akkurat det med bensininnsprøytning problemer, leser jeg kan være ett problem. 

For å være ærlig, så blir jeg mer og mer redd - bekymret for å kjøpe BMW

Jo mer jeg sjekker- leser meg opp, verre blir det.

I morgen, mandag skal jeg kontakte BMW forhandler og få ut service historikken på denne e63 (linken). 

Den har N52 motoren 

Håper jeg ikke finner noe 'historikk' med feil....... håpe, håpe  :-k 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=5755176&finnkode=56650150

Endret av Erling T
Skrevet (endret)

Siden jeg er i 'siget, kan fortelle om en annen brukt import e63 jeg ser på. (2008)
Den har N53 motoren.

Selger sendte kopi av service historikken BMW har på denne bilen. (har prøvd å linke det hit, men det er i pdf. format, så jeg lykkes ikke.
Går det an moderator? Å legge ved pdf- fil?) 

Myyye inne på verksted fra da den nesten var ny i Tyskland, og noen år fremover til den hadde kjørt ca. 60 tusen km. Da ble den importert ( km stand 93 tusen km.)
Da jeg spurte selger om hvorfor så hyppig påverksted ( opptil 4 ganger på 1/2 år), trodde han at det skyldtes at forrige eier fikk bilen vasket! 

Er det mulig, spør jeg forumet?

Endret av Erling T
Skrevet

Spørs hva de mener med vasket. Motovask og påfølgende fusk og dårlig gange? Jeg tror det er noe annet bak.

Som nevnt over. Min fars 523 har vært på verksted 11 ganger for å finne ut av fusking. Bytta alle mulige deler uten hell.

Skrevet

Generelt viktig å ikke la seg påvirke av enkelttilfeller en har hørt om. Alt i alt, ikke glem, dette er en BMW. Ja her og der er det utfordringer men på slik teknologi så er det det minst like mye hos Mercedes og de andre store. N52 og N53 er en bra motor! Ikke uten grunn de har vunnet en del priser.

Skrevet

Ja den er vel utstyrt med N52 motoren, men mindre hk?

Akkurat det med bensininnsprøytning problemer, leser jeg kan være ett problem. 

For å være ærlig, så blir jeg mer og mer redd - bekymret for å kjøpe BMW

Jo mer jeg sjekker- leser meg opp, verre blir det.

Du kan grave og sette deg inn i hvilken som helst modell ifra Mercedes eller Audi også, da vil du se at de er ikke noe bedre. Det er ingen grunn til å være bekymret for å velge BMW, de er kjent for å være verdens beste motorbyggere :) Som jeg har sagt så ville jeg ikke vært redd for å kjøpe en bil med N53, føler ikke problemene er omfattende nok totalt sett til å skremme meg. BMW sine bensin seksere har i alle tiår vær viden kjent for å være veldig solide og godt sammenskrudde motorer, når N53 da kommer og har sine gjenganger feil så blir kontrasten stor. N53 er en fantastisk motor, dessverre ikke en av BMW sine beste motorer men likevel en motor jeg mer en gjerne kunne hatt under panseret og likevel sovet godt om natten. Det er viktig å huske på at ingenting er feilfritt, man må bare ikke henge seg så veldig opp i det som er feil. Graver man lenge nok finner man feil med det aller meste :)

Skrevet

Kan vel ikke si at jeg kjenner meg helt igjen i beskrivelsen av N53. Har 2 stk, og begge fungerer fint. (ikke at jeg og mine biler er statistikkgrunnlag, men kan vanskelig skjønne at dette problemet er SÅ omfattende).

Skrevet

Stemmer! Ettersom jeg har Audi nå, så ser jeg gjengangere i den leiren også.

Selv "feilfrie" Toyota sliter en del med enkelte ting, så skal man holde på som trådstarter gjør. Så ender man opp med trøsykkel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...