Gå til innhold

Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt


ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

En liten oppdatering.

Først og fremst blir jeg mer og mer lei meg for at BMW ikke lager noen modeller som er aktuelle for oss. Jeg skulle så gjerne fortsatt å kjøre BMW. Men hva holder de på med for tida? Søren klype!

I går fikk jeg låne den nye bilen vår. Det vil si en demobil som var omtrent lik den vi må vente fire, fem, seks måneder til før vi får. Fy søren for en bil! Den overgår alle forventninger med tanke på kjøreopplevelse. Tyngden på bilen gjør at den oppleves som en større bil, på en positiv måte. Den sluker ujevnheter og har god kjørekomfort samtidig som den er dynamisk og lettkjørt. Styrefølelsen er ikke like god som på X3'en, men likevel ganske bra. Eneste skuffelsen er at 0 til 100 på 4.9 sekunder ikke oppleves som veldig raskt. Uten lyd og uten noen giring merkes det ikke hvor fort det går unna før du har noen andre biler i nærheten. Han med 540i som ikke ville slippe meg inn foran seg i aksellerasjonsfeltet måtte gi mer gass enn han hadde regnet med. :-)

Firehjulstrekken er utrolig god. Grepet var mye bedre enn forventet og når det først slapp under full aksellerasjon var det bare lite grann logring som fortalte at det ikke var nok grep. Grepet ved pådrag og i svinger på glatt føre opplevdes som klart bedre enn X3'en.

Jeg må si at jeg ikke savner motorlyd under kjøring heller. Selv med litt sportslig kjøring la ikke mangelen på lyd noen særlig demper på kjøreopplevelsen. Konklusjonen etter prøveturen er at vi har valgt riktig, både med tanke på å prøve elbil og modellen vi har valgt.

Så nå blir bare ventetida enda lenger. :-)

 

Fikk prøvd ladeboksen for første gang.
IMG_6104.thumb.JPG.bf71b5ae7a096985870253e117356f64.JPG

 

Her er demobilen i hvit metallic på en mørk parkeringsplass. Demobilen har 19-tommers hjul
IMG_6099.thumb.JPG.abe73c56c458f5f8e5e410e50dcfadfd.JPG

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

Umiddelbart ser XC40 ut som en X1 i størrelse. Så fristende å spørre hvordan plassen innvendig er på din nye bil kontra F25?

Syns kanskje XC40 også er litt dyr ifht Mustangen og resten av de nye kommende elbilene, men den er vel kanskje mer premium enn disse?

Det viktigste er at bilen stod eller overgikk forventningene deres, alltid gøy med ny bil! Håper du skriver litt om den når du får den! 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Spennende!

Umiddelbart ser XC40 ut som en X1 i størrelse. Så fristende å spørre hvordan plassen innvendig er på din nye bil kontra F25?

Syns kanskje XC40 også er litt dyr ifht Mustangen og resten av de nye kommende elbilene, men den er vel kanskje mer premium enn disse?

Det viktigste er at bilen stod eller overgikk forventningene deres, alltid gøy med ny bil! Håper du skriver litt om den når du får den! 👍🏻

XC40 er omtrent like bred som vår F25 X3, men 20 centimeter kortere. Foran oppleves den omtrent like stor som X3'en, bak er det merkbart kortere beinplass. Jeg er 193cm og kan sitte greit bak meg selv, men da må knærne litt ut på sidene av seteryggen foran. I X3 har jeg minst fem centimeter plass foran knærne uansett hvordan jeg sitter i baksetet.

Den oppleves som en fin bil, men hva som legges i premiumbegrepet synes jeg ikke er helt klart. Oppleves vel på nivå med X3'en kvalitetsmessig, men designet er veldig annerledes. Det er veldig trivelig å oppholde seg i forsetene i alle fall, og det er ikke noen antydning til knirkelyder noe sted.

Prisen på XC40 kan ikke forsvares hvis man sammenligner rekkevidde, ytelser og plass med konkurrentene. Vi betaler et vesentlig påslag for at det er en Volvo og et sjarmerende design, for de som liker designet, da. Jeg setter pris på et forholdsvis klassisk instrumentpanel og et klassisk design, tilhengerfeste og grei motorisering. Det er noen små eller store ting som irriterer meg på alle konkurrentene, så Volvoen endte vel egentlig opp med å være den eneste elbilen vi virkelig likte av de som oppfylte våre krav.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ogee1 skrev:

XC40 er omtrent like bred som vår F25 X3, men 20 centimeter kortere. Foran oppleves den omtrent like stor som X3'en, bak er det merkbart kortere beinplass. Jeg er 193cm og kan sitte greit bak meg selv, men da må knærne litt ut på sidene av seteryggen foran. I X3 har jeg minst fem centimeter plass foran knærne uansett hvordan jeg sitter i baksetet.

Den oppleves som en fin bil, men hva som legges i premiumbegrepet synes jeg ikke er helt klart. Oppleves vel på nivå med X3'en kvalitetsmessig, men designet er veldig annerledes. Det er veldig trivelig å oppholde seg i forsetene i alle fall, og det er ikke noen antydning til knirkelyder noe sted.

Prisen på XC40 kan ikke forsvares hvis man sammenligner rekkevidde, ytelser og plass med konkurrentene. Vi betaler et vesentlig påslag for at det er en Volvo og et sjarmerende design, for de som liker designet, da. Jeg setter pris på et forholdsvis klassisk instrumentpanel og et klassisk design, tilhengerfeste og grei motorisering. Det er noen små eller store ting som irriterer meg på alle konkurrentene, så Volvoen endte vel egentlig opp med å være den eneste elbilen vi virkelig likte av de som oppfylte våre krav.

Vi har sammenfallende tanker om BMW og hva man ser etter i en bil.

Takk for sammenlikningen, selv har jeg en 13’ åring  som skyter i været, så trenger nok minst en F25 str bil.

Den er mange som liker XC40 og Volvo sitt designspråk i disse dager, så har ikke noe problem at folk søker til dette merke om dagen. 

👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Vi har sammenfallende tanker om BMW og hva man ser etter i en bil.

Takk for sammenlikningen, selv har jeg en 13’ åring  som skyter i været, så trenger nok minst en F25 str bil.

Den er mange som liker XC40 og Volvo sitt designspråk i disse dager, så har ikke noe problem at folk søker til dette merke om dagen. 

👍🏻

Vi hadde også gått for større bil hvis ungene hadde bodd hjemme fortsatt. Da tror jeg rett og slett at det hadde blitt en av de siste F25'ene. Treliter diesel. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Testene på Volvo XC40 begynner å dukke opp på nettet. Det som går igjen er at bilen er veldig bra. God å kjøre, godt sammenskrudd og den er ganske kvikk. Det er tre store ulemper med bilen:

- Rekkevidden er kort
- Den lader seint
- Den er for dyr

De to første punktene er ikke viktige for oss, siden det stort sett blir småkjøring med bilen, og lading over natta i garasjen.

Punkt tre har jeg rett og slett sluttet å bekymre meg over. Bil er så dyrt i Norge at jeg foretrekker å legge all økonomisk fornuft til side og handle bil med hjertet. Og XC40 treffer meg midt i hjertet, så jeg tror dette blir veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde X3'en på service forrige uke. Sannsynligvis for siste gang før vi selger den. På planen var oljeskift og Vehicle Check. I tillegg dukket det opp en aksjon på EGR igjen. Tror det er tredje eller fjerde gangen bilen er inne på grunn av EGR. Da jeg hentet bilen hadde de byttet diesel- og mikrofilter i tillegg, så nå er den vel i godt strekk.

Som leiebil hadde jeg en 330e. Fin bil, med gode kjøreegenskaper, men akk, så lav! Jeg lengtet tilbake til den høye kjørestillingen i X3'en. Jeg har nok blitt for gammel til å kjøre lave biler. Med fare for å fornærme hybrideiere må jeg også si at jeg var skuffet over draget i motorene i 330e. Selv med fulladet batteri synes jeg det var merkbart at det var to motorer som skulle prøve å jobbe sammen, og selv om det var bra trøkk kunne det ikke måle seg med skyvet fra trelitersdieselen vår. Det var morsomt å prøve en nyere bil, men samtidig ble jeg overrasket over hvor greit det føltes å kjøre F25 etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ogee1 skrev:

Testene på Volvo XC40 begynner å dukke opp på nettet. Det som går igjen er at bilen er veldig bra. God å kjøre, godt sammenskrudd og den er ganske kvikk. Det er tre store ulemper med bilen:

- Rekkevidden er kort
- Den lader seint
- Den er for dyr

De to første punktene er ikke viktige for oss, siden det stort sett blir småkjøring med bilen, og lading over natta i garasjen.

Punkt tre har jeg rett og slett sluttet å bekymre meg over. Bil er så dyrt i Norge at jeg foretrekker å legge all økonomisk fornuft til side og handle bil med hjertet. Og XC40 treffer meg midt i hjertet, så jeg tror dette blir veldig bra!

Gratulerer med fin bil(når den kommer)

 

når det gjelder rekkevidde, det er ekstremt fokus på det blant journalister og elbil youtubere. Nesten ikke noe fokus på bruksegenskapene i det hele tatt.

Jeg fikk min Audi e-tron for snart to år siden, og den er jo total slaktet på kort rekkevidde og høyt forbruk. At den er noe av det mest komfortable bilen på markedet, er det ingen som bryr seg om.

Ved å lese tester og se på enkelte youtubere får man inntrykk av at alle har over 30 mil til hytta og kjører dit hver helg, pluss at man skal på europatur med bilen hver sommer. Det at man ikke har hytte eller aldri har vurdert å ha med bilen på europa ferie er ikke tydeligvis ikke så viktig, bilen må klare det.

Min erfaring er at rekkevidde angst er noe jeg sjelden har opplevd, og det er god tilgang til lading stort sett over alt. De korte stoppene som må til gjør man nesten uansett hvilken bil man kjører, og det er ladetid for å komme frem som er interessant. Det er sjeldent man lader fra null til 100 på tur i Norge i alle fall. (Ja noen har sikkert behovet)

Så, ingen av punktene over kommer til å bli noe problem, og vår konebil er en xc70, og man kan si mye om Volvo, men de er gjennomtenkt med mye smarte funksjoner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ogee1 skrev:

Vi hadde X3'en på service forrige uke. Sannsynligvis for siste gang før vi selger den. På planen var oljeskift og Vehicle Check. I tillegg dukket det opp en aksjon på EGR igjen. Tror det er tredje eller fjerde gangen bilen er inne på grunn av EGR. Da jeg hentet bilen hadde de byttet diesel- og mikrofilter i tillegg, så nå er den vel i godt strekk.

Som leiebil hadde jeg en 330e. Fin bil, med gode kjøreegenskaper, men akk, så lav! Jeg lengtet tilbake til den høye kjørestillingen i X3'en. Jeg har nok blitt for gammel til å kjøre lave biler. Med fare for å fornærme hybrideiere må jeg også si at jeg var skuffet over draget i motorene i 330e. Selv med fulladet batteri synes jeg det var merkbart at det var to motorer som skulle prøve å jobbe sammen, og selv om det var bra trøkk kunne det ikke måle seg med skyvet fra trelitersdieselen vår. Det var morsomt å prøve en nyere bil, men samtidig ble jeg overrasket over hvor greit det føltes å kjøre F25 etterpå.

Interresant observert. 
jeg kjenner meg imidlertid igjen, vår helt ok F31 ble solgt for nettopp samme grunn, for lav!

Rattet 40e her tidligere i uken, men den gav ikke noe mersmak. Syns kvaliteten var under forventet, lukke dører, chassi som føltes litt lite stivt. 
Dette var en 17’ til 600k, deilig å kjenne at det ikke fristet. Tror det blir diesel eller nytt, men venter det ut litt. Skal du bytte inn X3? Og når kommer Volvo’n? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Rattet 40e her tidligere i uken, men den gav ikke noe mersmak. Syns kvaliteten var under forventet, lukke dører, chassi som føltes litt lite stivt. 
Dette var en 17’ til 600k, deilig å kjenne at det ikke fristet. Tror det blir diesel eller nytt, men venter det ut litt. Skal du bytte inn X3? Og når kommer Volvo’n? 

Vi skal fortsatt ha bare én bil, så X3'en blir solgt når Volvoen kommer. Datoen er for tida 15. april, men det kan hende at Volvo klarer å forsere leveransene.

En bekjent av en bekjent snakker om å selge sin 2017 X3 35d med lav kilometer og omtrent alt utstyr. Hadde det ikke vært for at vi har signert kontrakt på Volvoen tror jeg det hadde vært veldig fristende å gå for diesel en runde til. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben 

Det er derfor man skal ta alt biljournalister sier med en stor klype salt. Spesielt norske biljournalister fokuserer veldig på det negative, putter det gjerne inn i tittelen på artikkelen for å få klikk. "Denne bilen har en stor feil" som egentelig bare betyr at en X6 M50i blir for dyr i Norge. "Vi fikk ladesjokk" skriver de, ja man får det når man legger ut på Norges turne i Peugeot e208 og lader på hurtigladere uten avtaler. 

Dog synes jeg XC40 er en innafor elbil, fordi den ser ut som en helt normal bil. De peneste elbilene er gjerne de som har noen fossile søsken, fortsett med det 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ogee1 changed the title to Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - EU-kontroll

Litt overraskende resultat på EU-kontroll i dag. Vi hadde bilen hos BMW på service rett før hjul. Da ble det tatt en vehicle check uten noen kommentarer, så jeg regnet egentlig med at alt var på stell. Det har vært lite kjøring siden da, men nå er det brudd i begge fjærene bak og en bremsekloss bak som er slitt til jernet. Kontrolløren hos NAF mente at fjærene måtte ha vært ødelagt en god stund på grunn av hvordan bruddflatene var rustet, så han ble overrasket da jeg sa at bilen var sjekket rett før jul.

Kan hende dette er helt uberettighet fra min side, men jeg føler meg ikke veldig fristet til å velge BMW til å fikse disse tingene. Var feilene der før jul, og burde de sett dem? Samtidig vil det være første gang jeg lar noen andre enn BMW skru på denne bilen, så det er en liten dørstokkmil til å velge noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Otis skrev:

I følge manualen til BMW så skal en "vehicle check" bla inneholde; 

  • Visually inspect shock absorbers for leaks

Ok, da har vel BMW sitt på det tørre hvis de ikke sjekker fjærer. Vehicle Check er visst mindre omfattende enn jeg trodde.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ogee1 changed the title to Konas F25 X3 xDrive30d MPPK - Solgt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...