Gå til innhold

E36 M3 3.2 - Min bil og informasjon rundt modellen - E36 nybilpriser i Norge


 Share

Anbefalte innlegg

Flotte bilder/dokumentasjon og mye gjennomført bra jobbing med å få M3'en bedre. Nå begynner jeg nesten å savne min gamle 1997 E36 323i også. E36 er fine biler som alt for lenge har vært undervurdert og levd i skyggen av E46. M3 er selvfølgelig toppen av kransekaken, men alle variantene med spesielt M52 motoren er også verdt litt ekstra oppmerksomet. Dette begynner definitivt å bli en fin og interessant tråd... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott arbeid, er nok deilig å vite bilen er ren og pen under også :) Jeg tror faktisk at en slik vask av understellet av og til er vel så bra mot rust som å grise det inn med tectyl. Gjør dette selv på mine biler en gang i året iallfall, er ikke grenser for hvor mye dritt som ligger igjen på bakken når man er ferdig.

Mulig jeg ikke har fulgt med men hva brukte du på å friske opp eksosanlegg, varmeskjold og liknende? Ble veldig blankt å fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens.
Jeg vil ikke kalle det strøkent, men ting har ihvertfall fått seg et løft.

 

Mulig jeg ikke har fulgt med men hva brukte du på å friske opp eksosanlegg, varmeskjold og liknende? Ble veldig blankt å fint :)

Eksos ble hovedsaklig pusset med vinkelsliper. Brukte muligens litt drill (med stålbørste) og deretter litt dremel (med stålbørste). 

IMG_7557_zpswhj3fcyr.jpg

Slenger med noen rotebilder. Tenkte egentlig å lakke eksosen, men under driten skjulte det seg fin og rustfri eksos. Det er mye med en M3 som er påkostet/oppgradert over en "standardbil". Jeg endte bare opp med å lakkere en del av grenrøret og litt mer. Har ikke brukt autosol, lakk eller noe på eksosen som du ser på bildet nedenfor. Bare pussearbeid.

IMG_7595_zpsreaihm2t.jpg

 

Felgavfetting og diverse ble brukt på varmesjold. Mye arbeid med børste. Brukte litt forsiktig høytrykk også.

IMG_7573_zpstd2z25ee.jpg

 

Bakerste varmeskjold var litt dårlig/oppflasset der det skrues fast, så det var blant tingene jeg erstattet med nytt.

IMG_7590_zpsx1w0qnec.jpg

 

Mange mindre detaljer under bilen ble shinet opp med dremel. Ikke akkurat nødvendig arbeid alt jeg gjorde, men ting som ikke ruster trenger kjærlighet også. :)  Gått over nederste bit på dette bildet f.eks. En av flere deler jeg hadde av for å komme bedre til bensinrøret som hadde litt overflate rust noen steder.

IMG_7528_zpsdhjidwza.jpg

 

Vasket litt under bilen i garasjen også. Svampen var gul. 

IMG_7581_zps1gflt743.jpg

 

Det gikk mye tid til pussing, pussing og mer pussing med dremel og drill før jeg gikk over med rustbeskyttelse/forvandler og forskjellige typer lakk. Låg på brett og rullet rundt under bilen.

IMG_7593_zpszb3dxtbb.jpg

 

På hver side av bensintanken er det et plastdeksel. Det bakerste på bildet var knekt og satt ikke skikkelig på plass så det ble erstattet med et nytt som ligger i forgrunnen. Det andre i forgrunnen hadde jeg vasket.

IMG_7659_zpshq4n6gvm.jpg

Har ikke bilder av alt og alle småting jeg dillet på med. Men som dere har sett, totalinntrykket ble ihvertfall mye bedre enn før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Absolutt digg å få ting på stell. :)

 

Det har selvsagt blitt en god del deleshopping også. Utover det så er jo vanlig service viktig. For de som har interesse av hva som inngår i servicer så har jeg lagt ut en oversikt nedenfor som tar for seg alle punkter til E36 M3 3.2.

 

 

Service oversikt

Punkter som ikke hører til vanlig service/inspeksjon 1 har jeg merket med "inspeksjon II" i rød skrift.

 

gallery_40647_434_66445.jpg

gallery_40647_434_74396.jpg

gallery_40647_434_6737.jpggallery_40647_434_32001.jpg

gallery_40647_434_2178.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-serie generasjons videoer 2015

 

Som mange sikkert har fått med seg så har 3-serien 40-års jubileum i 2015.  :happybday: 

Historien startet dermed i 1975 med E21. 

BMW_BMW3Series40thAnniversaryCampaign15.

 

Det er blitt en del etterfølgere over årene som man kan se på rekke og rad i denne lille videosnutten.

 

I januar tok BMW en gjennomgang av E36 i denne videoen.

 

Det var aldri noen M-utgave av E21, så når det kommer til M-biler så er E36 blitt andre mann i rekken. Første M3, E30, kom ut i 1986. Så til neste år er det 30-års jubileum for starten på 3-seriens M-biler.  :happybday: .

BMW holder i disse dager på å legge ut videoer for M-biler. E36 videoen kom ut i går.

 

Når jeg er inne på ferske videoer som tar for seg M-bilene. Car Throttle postet nettopp en video som tar for seg alle M3 generasjonene.

Etter min mening er det bare vinnere her, men E46 M3 er nok utvilsomt den modellen Alex gir best omtale. I denne anmeldelsen så fremstilles ikke E36 så bra. Til tross for det endte Alex opp med å kjøpe en Estorilblå 97`E36 M3 3.2 Coupe etter å ha laget filmen ovenfor.

"People I’ve spoken to don’t seem to get my reasoning behind buying an E36 M3 over the better E46 generation.

While I’ll admit that the newer car - which I could have bought for around the same sub-£8000 budget - is faster, more responsive and better refined, it’s the E36 shape, smaller dimensions and more classic lines that win my heart."

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd med herlig informasjon...men lurer på en ting!

Vet du om 3.2'ene kom standard med aluminium dører, eller var dette et slags "ekstra utstyr"? Har selv skaffet meg en alu dør, men da kun passasjersiden..virker som desse er vanskelige å oppdrive, og synes derfor det er rart viss desse kom som standard på 3.2en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tråd med herlig informasjon...men lurer på en ting!

Vet du om 3.2'ene kom standard med aluminium dører, eller var dette et slags "ekstra utstyr"? Har selv skaffet meg en alu dør, men da kun passasjersiden..virker som desse er vanskelige å oppdrive, og synes derfor det er rart viss desse kom som standard på 3.2en :)[/

Mulig det var en del av "pakken" til M3 US versjonen, denne benyttet jo ikke en S motor, men en oppgradert 328i motor som gav ca 240 hk.

Mener denne, eller en tilsvarende model var forbeholdt alu dører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding BjørnarHS. :)

 

Det er julaften, så jeg gjør ikke noe research på emnet idag, men siden jeg har sjekket opp en del i dette når jeg kjøpte bilen min, samt litt ekstra i ettertid så får jeg ta en gjenomgang basert på det jeg har i hodet kombinert med noen simple notater jeg har. Får heller gå over innlegget når det er mindre juleaktivitet på agendaen dersom jeg trenger å forbedre infoen.

 

E36 og aluminiumsdører

Når BMW skulle lage mer bane orienterte modeller av E36 M3 3.0. Så kom de blant annet ut med M3 GT her i Europa.

GT10+_Large_.jpg

..og E36 M3 lightweight i USA.

1995-M3-Lightweight.jpg

Begge spesialmodellene var produsert i begrenset antall og var blant annet oppgradert med aluminiumsdører, noe som var unikt for en E36 M3 3.0.

 

Så kom BMW med M3 3.2 som er en videreutvikling av alle de tidligere modellene. Alle biler som ble solgt i europa som coupe eller cabriolet skal i teorien ha aluminiumsdører.

Alle sedan utgavene må nøye seg med 4stk ståldører. Noe som er ganske naturlig med tanke på at aluminiumsdørene ble "hentet" fra de mer banerorienterte coupe modellene av 3-literen.

Når det kommer til de amerikanske 3.2 bilene så var det ikke noen som var påkostet med aluminiumsdører. Dette er en av de mange punktene man sparte penger på disse bilene.

 

Jeg har lest at noen mener at det bare var de tidligere utgavene av Euro M3 3.2 (coupe og cabriolet) som hadde aluminiumsdører og at de senere årgangene ikke hadde det. Men jeg sitter på en del info som sier imot det. Det finnes noen som har skrevet på forumer at deres EVO (UK M3 3.2) har ståldører. Grunnen til dette er noe usikkert.

Om det skulle være tvil om en bil har slike dører så kan man sjekke med en magnet. Den tar tak på vanlige paneler, men ikke aluminiumsdørene.

Alternativt så kan man sjekke at døren ser ut som nedenfor (bilde hentet fra nett, ikke min bil). En aluminiumsdør er naglet/hullet, eller hva enn man vil kalle sammensetningen nedenfor.

alu_doors.jpg

 

Når det kommer til vekt så har jeg også prøvd å finne ut besparelsen.

Sjekker man en aluminiumdør på realoem så er vekten oppgitt til 9,4kg.

Sjekker man en ståldør så er vekten oppgitt til 16,98kg.

Differansen/vektbesparelsen er dermed på 7,58kg på en dør basert på den infoen.

En artikkel fra Car Magazine har derimot skrevet at vektbesparelsen er 12kg per dør på en M3 3.2.

Sjekker man på internett forum så kan man lese mange forskjellige tall, alt fra 7-12kg+++

Jeg har dermed ikke blitt helt klok på vektbesparelsen, men tar utgangspunkt i at man minst sparer 15kg totalt og får dører som ikke ruster. :)

 

Min bil ble levert med aluminiumsdører fra fabrikk. Dette har jeg også bekreftet både visuelt og med magnet i tiden når jeg kjøpte bilen.

 

Håper dette oppklarer en del rundt dørene selv om det finnes info som er litt varierende/upresis. 

 

Takk til alle som titter innom og legger igjen spor og hyggelige kommentarer. :)

God Jul folkens!  :santa:

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...