Gå til innhold

E36 M3 3.2 - Min bil og informasjon rundt modellen - E36 nybilpriser i Norge


 Share

Anbefalte innlegg

Skjønner godt at folk setter godbilene sine i vinterdvale.

Bilen min brukes vinterhalvåret, men det blir ikke så forferdelig mange mil.

Å sette bilen bort rundt et halvår ser jeg personlig helt ikke poenget i når man bor på kysten i Hordaland. Frem mot jul så var det jo ikke en dråpe snø, noe som nesten begynner å bli vanlig de siste årene. Selv rett før juletider var det vel opp i mot 12 grader, ved midnatt!  Føltes som sur sommer.

Store deler av vinteren her er ganske harmløs når man bare lufter bilen i ny og ne, noe jeg tror bilen bare har godt av. Ellers står den fint i garasjen hvor både avfukter og eventuelt litt varme brukes dersom behov.

Man må ikke nødvendigvis enten sette bilen i dvale i 6 måneder, eller kjøre mye rundt i salt og alt mulig drittvær.

 

Jeg har utstyrt vinterfelgene mine (7x17" Contour) med nye Hakkapeliitta R2, årets testvinner, ikke noe Run Flat på meg. E36 har jo plass til skikkelig reservedekk også. :)

Dekkene funker fint på vått, årets test gav de like god karakter som de beste når det kom til kjøring i og over dekket sitt grep på vått. Maksimalt grep og kortest mulig bremselengde på vått ligger det noe bak de andre. Men på snø og is så er det best. Jeg er dermed klar for skikkelig vinter dersom den kommer.

Vurderte sterkt Continental og Goodyear sine også, men endte opp med å prøve Nokian denne gangen. Jeg har ikke kjempe høy bakkeklaring på bilen så greit å få best mulig fremdrift dersom jeg skulle trenge det.

Ellers så har ikke dekkene (i min dimensjon) noe stor felgbeskyttelses kant nede ved ved felgen, så klaringen til coiloverene er god, noe som også er ett pluss. Vært inne på det tidligere i tråden.

Siden Nokian dekkene er over gjennomsnittlig myke (noe som ikke er helt ideelt på tørr asfalt) så håper jeg de kanskje holder bedre på vinteregenskapene sine når de eldes.

 

Bilen brukes ikke som noe milsluker av hverken meg eller tidligere eiere. Kan nevne at sommerdekkene som bilen kom med når jeg kjøpte den var 10 år gamle.

De 5 år gamle Federal RS-R banedekkene som stod på vinterfelgene ble solgt til bimmerole94 siden det var en god del mønster igjen å bruke av både fremme og bak. Funnet ut at jeg gidder ikke å ha 3 sett dekk til bilen, så holder meg til sommer og vinter sett.

Tviler ikke på at bimmerole94 gir banedekkene en fin død den dagen han føler for å ta knekken på de. Because kill all tires. :D

 

For min del handler ikke fokuset på LSD om burning, herjing og høyt dekkforbruk. Selv på mine tidligere E36 med små motorer, eller fremhjulsdrevne Mini Cooper S har LSD vært et savn. Enhjulstrekk er det ingen som liker.  :)

 

Ellers har det vært jul og bursdag. Samlet bil og garasjerelaterte gaver nedenfor.

Momentnøkkel, kombinasjonsnøkkelsett med sperre, Swisswax Shield og litt vask og rens kan være fint å ha til å vedlikeholde M3n.

Hjelper å skrive ønskeliste....  .. og å kjøpe litt til seg selv..  :whistle:

IMG_5388_zpssgmvhjs9.jpg

 

Washie Washie... Winter washie.. :bounce:

IMG_5374_zpseit5gvqq.jpg

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne luftet M3'n litt i vinter jeg også. Men med den saltsørpa vi har utenfor døra her store deler av vinteren, tror jeg rusten hadde kommet fort. Har ramlet ned 40-50 cm med snø her de siste dagene, så nå er det mye rart å se ute i trafikken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du vil holde den innendørs når saltsørpa er som den er. Krever jo ganske mye vedlikehold dersom man også vil holde bilen ren og saltfri. Noe som ikke alltid er mulig mange steder når vinteren først har slått skikkelig inn med minusgrader over lange perioder.

 

Etter å ha vært i snøen har det blitt skikkelig vask og underspyling av bilen. Clayet, deretter vokset med Swissvax Shield. Første gang jeg bruker den voksen. Regner med lakken har skikkelig vann og snø skrekk nå.  :)

 

Slapper av i sofa etter økten. Sitter i 10 grader og har 2 avfuktere på. 

Bilder tatt med kraftig vidvinkel.

gallery_40647_434_105135.jpg

 

gallery_40647_434_370158.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin E36 M3!

Hadde en helt lik for en del år siden, en -96 estorilblå uten luke, Harman Kardon og alcantara interiør, og savner den veldig. Helt perfekt kombinasjon for E36 M3 3.2!

E36 M3 er mye moro for pengen, og er selv inne på min 4. E36 M3 nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for det R Andersen. Høres ut som vi har veldig lik smak når det kommer til E36 M3. Synes det er viktig å finne en bil som man liker. Farge og utstyrskombo var akkurat slik jeg helst ville ha en E36 M3, så det var blant grunnene til at jeg gikk for akkurat denne bilen. :) 

Når det er sagt, så synes jeg E36 kler mange forskjellige farger.

RF91, nei, den lider ikke akkurat noen nød. Stått nyvasket i garasjen siste uken nå. Men det er også viktig å ha det litt gøy med bilen og la den "strekke på beina". Er det en M3 er laget for. :)

E36 M3 + snø er nok sjeldent syn for folk flest, så her er to bilder fra sist det var snø.

Drog litt i noen spaker på dette bildet.large.IMG_5434_small.jpg.4d460573105f583

Naturlige farger litt senere samme dag.large.IMG_5498.jpg.bff43227fbf31e9579b0b

Da jeg satte på vinterdekk så justerte jeg høyden på bilen/coilovers litt opp, så slik ser den ut i vintermodus.

Synes den ser bra ut i snøen jeg. Veldig gøy å kjøre ihvertfall. :)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vår update 2016

På tide med en liten update og flere bilder! :)

Har ikke sett snø på evigheter her (Ikke at det har vært noe særlig snø her i vinter.) Så var nok på tide å konvertere til sommermodus.

For meg så inkluderer det som vanlig skikkelig vask i hjulhus og etter beste evne under bilen.

large.IMG_5521.JPG.ebf596dfe89e8b82b3c0b

Hadde begynt å sette på sommerfelger når jeg kom på at jeg ikke hadde tatt noen bilder fra andre siden. Høydejustering på alle fire hjørner ble også gjort.

large.IMG_5526.JPG.78707a2185ce991326372

Dagen etter fikk hele bilen seg en vask. (Som om den var sååå skitten på bildene ovenfor. :roll:)

large.IMG_5540.JPG.060211843dd06aaea5930

To av merkene på senterkoppene såg ikke ut (aldri hatt de på bilen), så byttet ut de verste.. BMW BMW BMW BMW.. .... :)

large.IMG_5541.JPG.d7cacc1a83ecd57c68769

Noen bilder fra våt og tørr bil.

large.IMG_5528.JPG.b8dc8ff70085fdffea7d4

large.IMG_5535_.jpg.63489d6c35d29661e795

Mitt nye og nåværende profilbilde stammer fra bilde nedenfor. Tenkte det var greit å ha bilde fra min bil med naturlig farge istedenfor noe jeg fant på nettet.

large.IMG_5545.jpg.7ed3dd3118593349192bf

Relativt god plass inne i bilen til tross for fysiske mål som omtrent er på linje med en Porsche Cayman (M3n er ca 10cm smalere og 7cm lengre). 4stk vinterdekk i baksetet på bilde nedenfor. 

large.IMG_5602.JPG.75746a11c4a3aac8f01e9

På det meste har jeg hatt 8 dekk inne i coupèen (6 i baksetet og 2 i forsetet). I bagasjerommet var 12" sub, forsterkere, flere handlenett, reservehjul, jekk og mer. Var fortsatt litt mer plass. Rene familiebilen... nesten.... :)

Ellers har jeg bestilt meg en splitter ny M-bil. Den er blå, nylansert i år og ikke så alt for stor....O:)

Endret av bimmerR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven!... Det er ikke tiden for aprilspøker nå... så mange ganger gratulerer med en M2 (noe annet kan det vel ikke være). Kjempeartig og jeg håper at du skriver om dine opplevelser med bilen/e her inne. Morsomt bilde med senterkoppene... BMW, BMW, BMW.... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favoritt tråder dette.

Godt skrevent,detaljert og innholdsrik tråd.

Dessuten er e36 en av mine absolutte favoritter blandt Bmw.

Folk skriker etter e30 ,nei bruk de som isbiler og ta heller vare på disse perlene her som nettopp du har.:) 

Nydelig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...