Gå til innhold

Angrer på bruktbil kjøp. Muligheter? Olje forbruk og div.

Nob
 Share

Anbefalte innlegg

Han jeg kjøpte bilen av mente at veivhusventilasjonen har vært byttet. Men føler at jeg har mistet mye av tilliten. Er det noe måte å sjekke dette på?

Fikk svar fra han idag, hvor han tilbød kr 3000 overført til min konto.. Jeg foreslo 3600 imed at jeg byttet olje og filter en gang allerede (han var ikke sikker på hva han hadde fylt bortsett fra at det var tykkere, så jeg måtte bytte all olje og filter istedet for å bare etter fylle - dette før lekkasjen ble avdekket)

Blir spennende å se hva han svarer nå.

Synes selv at å splitte alle kostnadene ifbm det er det eneste fair, og det er bare for å slippe mer styr.. Lest flere artikler om saker hvor selgeren måtte betale for hele reparasjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo denne saken vitner om at du som kjøper ikke har gjort en grundig nok undersøkelse før kjøp. Når du så finner ut at den gamle bruktbilen ikke er en ny bil, så angrer du, og håper tidligere eier vil betale. Kanskje selger var en skurk, kanskje ikke. Jeg synes det er rart at du ikke spurte om hjelp fra mekaniker kompisen din _før_ du kjøpte bilen.

Du vil har 3600,-, selger har tilbydd 3000. Krangler du om 600,- kroner, og risikerer at han trekker tilbudet sitt, med påfølgende ventetid dersom du evt opretter en klagesak? Det koster deg jo mer i "tid" å få satt de hjulene i gang enn 600,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det så grundig som jeg kunne, men er begrenset for mye man får undersøkt når man er lite bilkundig.

Det du sier med at gamle bruktbilen ikke er ny lenger så trenger man ikke å være romforsker for å skjønne. Det at bilen lekker olje fra bunnpanna og man må etterfylle olje på hver full tank bensin går ikke nøyaktig under kategorien "gammel bil bruker olje". Dette er vesentlig informasjon som må oppgis ved kjøp tidspunkt, mener i hvert fall alle jeg har vært i kontakt med.

Til din nysgjerrighet ang hvorfor jeg ikke har fått hjelp er fordi at det var midt i sommer ferien og så å si alle var i utlandet ;)

Har ikke kranglet. Ba om 5 tusen først så tilbød han 3. Reparasjonen er taksert til kr 6290,. hvis man skal være nøyaktig. Så jeg spurte enkelt og greit om å dele utgiftene i 2. Kommer nok til å godta 3 tusen også, men er verdt å prøve. Virket som at han var villig til å komme til en enighet så 50-50 bør jo være rettferdig i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruktbil kjøp av denne typen er altid en viss ”risikosport. ”
Jeg forstår godt at man kan føle seg snytt, spesielt om 45 k føles som mye penger .
Fatter sa altid til meg: sjekk så godt en kan og legg av  10 000 til reparasjoner :) 
Holder bilen to år før du kjører den på dynga (evnt selger den ), har du hatt bil til 2291 pr mnd. 
Er ganske ok det  ;-)

Så er det nå også en gang slik at eldre BMW'r, er som regel litt dyrere og har litt mer feil en
f.eks en Toyota/ Honda. 

Anser det som ”fear” dersom selger dekker halvparten av kost, men jeg personelig hadde ikke tatt meg bryet med og jage etter 600 kr eller vente ut en saksgang.
Så ja, du har nok litt høye forventninger til en bil i den prisklassen, men det er lov og være irritert dersom det er rimelig å anta at vedkommende bevist prøvde å lure deg.

Endret av Torkild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke store planer om å jage og krangle med han om det, men tenkte det er lov å prøve. Imed at jeg ba om 5 først og han svarte med 3 så sendte jeg over pristilbud osv og sa la oss dele det på 2. Forhandlings prosess ville jeg ha kalt det for :smoking:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke store planer om å jage og krangle med han om det, men tenkte det er lov å prøve. Imed at jeg ba om 5 først og han svarte med 3 så sendte jeg over pristilbud osv og sa la oss dele det på 2. Forhandlings prosess ville jeg ha kalt det for :smoking:

Håper det ordner seg, er jo ikke snakk om mye penger for han heller sånn sett, så en for ha trua til det motsatte er bevist :) 

Oppdater status når du hører fra fyren med hva løsningen ble :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at det er opplyst om oljeforbruk, og du har åpenbart ikke har tatt deg bryet med å finne ut hvor mye det er snakk om, og hvor mye som er normalt. Du skjønner heller ikke poenget med mekanikeren din, du har valgt å kjøpe bil uten å sjekke først, men sjekke etterpå. Dette var ikke selgers valg, men ditt valg. ferie og alle andre grunner til det ble som det det ble for din del er legitimt nok fra din side, men ikke interessant fra selgers side. Vil du være sikret mot å måtte betale for reperasjoner så råder jeg deg til å kjøpe gjennom forhandler, kjøpe nytt, evt lease.

Misforstå meg riktig. Det er frustrerende å være i din situasjon, og mange har nok vært der. Men man må være voksen nok til å ha som utgangspunkt at man tar ansvar for egne valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er skrevet "noe oljeforbruk" i kontrakten kan jo det bety alt fra 1l pr 10km til 1l pr 10.000 km, tror ikke du har noen sak her dessverre.

Hvis selger tilbyr deg noe som helst av penger ville jeg takket ja istedenfor å diskutere om femøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TRF-Racing går litt for hardt ut mot kjøperen. Ifølge den informasjonen vi har fått her, så har selgeren gitt gale opplysninger om bilen når det gjelder oljelekkasjen. Utgangspunktet er at man skal kunne stole på det selgeren sier. Det kan jo ikke være slik at selgeren kan si i etterkant at "du undersøkte ikke på egen hånd om det jeg sa var riktig, så da får du bare ha det så godt". Hvis gale opplysninger er gitt bevisst, så er det svindel. I dette tilfellet tror jeg heller det er snakk om at selgeren i vanvare har omtalt lekkasjen på en slik måte at kjøperen fikk feil inntrykk av omfanget. Han har nå tilbudt seg å dekke 3000 kroner, som utgjør halvparten av kostnaden med å utbedre lekkasjen. Det er ikke noe selgeren gjør for å være snill, men fordi han innser at kjøperen har et rettmessig krav.

Når det er sagt, så er det selvfølgelig riktig at kjøperen burde ha undersøkt bilens tilstand bedre før kjøpet ble gjort. Ikke for å avsløre selgeren som en svindler, men for å avdekke feil og mangler som heller ikke selgeren er klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal selger være "mekaniker" i sin vurdering av bilen, men ikke kjøper?

Selger har opplyst om oljeforbruk, kjøper har ikke brydd seg med å sjekke dette før kjøp.

Les siste del av mitt forrige innlegg. Jeg ser at jeg nok fremstår noe ensidig, men det er bare kjøper vi har her i tråden. Kjøper kan like gjerne lære seg både loven og det å ta ansvar for egne valg med en gang.

Å bevisst fremstille et objekt som noe annet enn det er, regnes naturligvis som svindel. Og for alt jeg vet, så kan det være tilfelle her. Men det kan også være tilfellet at selger har beskrevet etter beste evne, og nettopp derfor opplyst om oljeforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å rydde opp i det med "noe olje forbruk", så sa han at alle BMWer bruker olje, spessielt de som har gått 200k. Det var greit. Så sa jeg den bruker vel ikke sånn kjempe mye? Lest om biler som bruker 1L på 1000km osv. Selger sier nei nei, det er ikke så mye. Ergo - noe olje forbruk. Jeg tolket det som at den bruker noe (litt) olje og trenger etterfylling i ny og ne. Ikke hver full tank.

For øvrig så nektet han å betale noe mer enn det han tilbød i første omgang og sa at han mener det er mer enn hva jeg kan forvente og har krav på. Så jeg gikk bare med på det for å bli ferdig med saken. Har fremdeles ikke fått noe svar fra han (han er utrolig treg til å svare av noe grunn).

Får se om pengene kommer på konto de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Høres ut som en noe slu selger. Til neste gang er det viktig å få et anslag i form av et tall. "noe" og "litt" er subjektivt. At alle bmw bruker olje stemmer jo ikke, men det er ikke umulig at han tror dette selv (eller så er han fortsatt bare slu og ljuger litt).

Om han har sagt at "den bruker ikke så mye som 1l per 1000km" så har du jo en konkret uttalelse å gå utifra, og sånn sett en god sak. Problemet er dette med ord som ikke er i kontrakten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...