Gå til innhold

Nyere bil, E91 lci vs F31 vs X1


Jørgen Lie
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer på å anskaffe en nyere bruksbil, men trenger litt input. 

Budsjett: I overkant av 300.000kr 
SKAL HA: M-Sport
Bør ha: Hengerfeste


Det står i dag mellom E91 lci, F31 eller X1. 

 

 

E91 lci får man masse av opp til den summen
F31 med M-Sport, der er gjengangeren 316d med ymse utstyr
X1 får man også en god del varianter 

 

Noen som har prøvd F31 316d?? 116hk......høres jo ikke akkurat veldig moro ut. Disse har 2-liters motor, og man får omprogramering opp til ca 180hk. Da er man jo på 320d-effekt. 

Æraringer?? 

F31 frister i grunnen mest, da man får en forholdsvis ny bil, med garanti, samt at mange har serviceavtaler. Men det er den lille motoren som er litt betenkelig. 

Noen som kjører X1?? Har litt sansen for en sånn type "mini-suv", men synes de som oftes er kjedelig innvendig, og veldig få har navi-pakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørgen.

Jeg er i samme bås som deg og ser på akkurat samme biler! Fikk prøvd en F31 316d i Molde som selges av en god venn av meg. Det var en kjempegod bil og masse utstyr med mtech, adaptive drive(?) osv osv.. Bilen var helt grei til daglig bruk og det var nok futt i den til det. Men det manglet litt i styringen synes jeg, ikke like konstant eller hva jeg skal si som BMW er på tidligere modeller! Ser forresten Hartge har chip til denne.

Se på den i Molde til 339000, fra Mork, den prøvde jeg.

X1 liker jeg og svært godt og har forhørt meg litt på forumet samt fått prøvekjørt. Jeg synes det må være xdrive på slike, men som du sier er interiøret ofte kjipt. Disse er gode å kjøre, men ikke like "moro" som 3-serien. :)

Jeg tror jeg ender opp med en e91 lci 320xd..

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på å anskaffe en nyere bruksbil, men trenger litt input. 

Budsjett: I overkant av 300.000kr 

SKAL HA: M-Sport

Bør ha: Hengerfeste

Det står i dag mellom E91 lci, F31 eller X1. 

 

 

E91 lci får man masse av opp til den summen

F31 med M-Sport, der er gjengangeren 316d med ymse utstyr

X1 får man også en god del varianter 

 

Noen som har prøvd F31 316d?? 116hk......høres jo ikke akkurat veldig moro ut. Disse har 2-liters motor, og man får omprogramering opp til ca 180hk. Da er man jo på 320d-effekt. 

Æraringer?? 

F31 frister i grunnen mest, da man får en forholdsvis ny bil, med garanti, samt at mange har serviceavtaler. Men det er den lille motoren som er litt betenkelig. 

Noen som kjører X1?? Har litt sansen for en sånn type "mini-suv", men synes de som oftes er kjedelig innvendig, og veldig få har navi-pakke. 

 

ved omprogramering så ryker garantien. 

 

Jeg vil nok sett etter E91 med motor og utstyr istedenfor F31 med så og si ikke noe. E91 er solide biler vi har hatt en i familie siden den var ny i 2009, ikke noe galt med den og den har snart gått 150k. Den har bare hatt vanlige servicene. :)

Og hvis du finner en 2011-2012 E91 som er norsksolgt så er det fortsatt garanti igjen på dem også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved omprogramering så ryker garantien.

Jeg vil nok sett etter E91 med motor og utstyr istedenfor F31 med så og si ikke noe. E91 er solide biler vi har hatt en i familie siden den var ny i 2009, ikke noe galt med den og den har snart gått 150k. Den har bare hatt vanlige servicene. :)

Og hvis du finner en 2011-2012 E91 som er norsksolgt så er det fortsatt garanti igjen på dem også :)

Man får F31 316d mtech til den prisen med mye utstyr ;)

Men med en gang motoren er større spretter prisen!

http://www.finn.no/60632963

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørgen.

Jeg er i samme bås som deg og ser på akkurat samme biler! Fikk prøvd en F31 316d i Molde som selges av en god venn av meg. Det var en kjempegod bil og masse utstyr med mtech, adaptive drive(?) osv osv.. Bilen var helt grei til daglig bruk og det var nok futt i den til det. Men det manglet litt i styringen synes jeg, ikke like konstant eller hva jeg skal si som BMW er på tidligere modeller! Ser forresten Hartge har chip til denne.

Se på den i Molde til 339000, fra Mork, den prøvde jeg.

X1 liker jeg og svært godt og har forhørt meg litt på forumet samt fått prøvekjørt. Jeg synes det må være xdrive på slike, men som du sier er interiøret ofte kjipt. Disse er gode å kjøre, men ikke like "moro" som 3-serien. :)

Jeg tror jeg ender opp med en e91 lci 320xd..

Jeg har prøvd en 2014 320dat x-drive, og synes den var veldig god å kjøre. Vil tro det er ganske likt på 316d også? Tror nesten jeg må se om jeg finner en i nærheten som jeg kunne tatt en titt på, med det minste motoralternativet. Har jo i bunn og grunn ikke behov for veldig mye motor, men samtidig synes jeg det er greit at man har litt futt også. 

Har sett den som Andre selger ja.:) 

E91 har jeg jo nå, og har hatt før, dog ikke lci.. Derfor det frister litt (mye) mere med F31, de ser jo vanvittig bra ut i mine øyne, og er såpass nye at man har garanti. X1 har jeg prøvd hos en kompis, og også det er en veldig grei bil:) 

 

ved omprogramering så ryker garantien. 

 

Jeg vil nok sett etter E91 med motor og utstyr istedenfor F31 med så og si ikke noe. E91 er solide biler vi har hatt en i familie siden den var ny i 2009, ikke noe galt med den og den har snart gått 150k. Den har bare hatt vanlige servicene. :)

Og hvis du finner en 2011-2012 E91 som er norsksolgt så er det fortsatt garanti igjen på dem også :)

 

Får jo en bra 316d M-Sport med relativt lang utstyrsliste til i overkant av 300k :) Det jeg er redd for med E91 av de siste modellene er at de fort blir "gamle" og stuper i pris. Jeg bytter bil ganske ofte, så er ikke gira på å tape 100k på en bil i året. Ser bare hvor lavt priser første årene av E91 er nå.  Og som sagt over, så har jeg hatt 2stk E91 før, dog pre-lci. Men på den andre siden så er jeg veldig godt fornøyd med E91, så om det dukker opp en kurrant 320d 184hk med M-sport og bra utstyr, så er det også en god kanditat, til riktig pris. 

Man får F31 316d mtech til den prisen med mye utstyr ;)

Men med en gang motoren er større spretter prisen!

http://www.finn.no/60632963

....ja det er nettopp det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg byttet bil ble det en eldre modell og lav kilometer større motor i stedenfor en litt nyere bil med minste motor og høy kilometer.

Og jeg ville nok gått for det samme på nytt, i dette tilfellet.

En e9x i lci og gjerne med m sport er veldig flott bil, synes jeg!

Og når man evt kan få motor og mye utstyr da er jeg solgt.

Vet man kan få mye utstyr på en ny f3x, men når man har litt begrenset med midler synes jeg at det er bedre med motor enn nyeste versjon.

Er det ikke mulig med en 325d til denne prisen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var mulig med en 325d til den prisen

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=63205290&engine_effect_from=180&price_to=330000&year_from=2009&year_to=2011&sort=0&model=1.749.2132&make=0.749&ref=fas

Ser jo grei ut. Denne har i tillegg den fine n57 motoren!

Men litt usikker på om den rett utstyrt, jeg er på telefon så orker ikke styre så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dum den der.. Jeg tror problemet mitt ligger litt i å bruke 300k på et karosseri som har vært på markedet en del år. 
Så var den sort, det vil jeg helst unngå ;) Blå, rød og muligens grå er mest attraktivt hos meg:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg titter også litt på E91 LCI med X-Drive evt X1 med X-Drive, men har en god del lavere budsjett.

E91 LCI er jo kjempefine biler, gode å kjøre, solide, 320d med X-Drive går godt nok synes jeg :) LCI'ene er ofte godt utstyrt.

X1 har jeg ikke prøvekjørt i denne prisklassen, men de bør ha 20d motoren med minst 163hk, X-Drive, navipro, sportsseter/skinn/alcantara, sportsratt, automat ++.

Fordelene med F31 er jo mulighetene med garanti (bør finne en norsk bil med 5år/200 000km), serviceavtale, nyere teknologi enn X1 og E91, muligens mindre verditap enn E91 da det er lenge til det kommer ny 3'er. Likevel tror jeg E91 LCI godt utstyrt, gjerne med X-Drive, holder seg godt i pris lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt mye riktig i det du sier der tobiasw. Har egentlig ikke behov for x-drive, så det tror jeg utegår om jeg ikke kommer over en bra deal. Har prøvd X1 med 136hk, og det var jo en kurrant motor egentlig.

Verditap på f.eks 2013 F31 vil jeg kanskje tro begynner å slakke litt opp etterhvert. Er vel 2-3 første årene som er værst. 
E91 har jo gått mye ned siste 1-2årene, som sikkert er mye pga F31. I tillegg er det jo vanvittig mye bil til salgs om dagen. 

GIkk en VELDIG billig F31 i går. 2013 316d med M-sport og masse utstyr, under 30.000km til 285k.. Hadde jeg ikke hatt E91`n enda så hadde jeg vært kjapp på den, selv om den ikke hadde farge (den var sølv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

316d (F31) med original motor (116 HK, 270 Nm) er en ren spareøvelse når det gjelder drivstoff og ikke så mye mer. Jeg hadde en 318d (E46) med original motor (115 HK, 265 Nm) i nesten 10 år og ytelsene på denne bilen var praktisk talt de samme som dagens 316d. Jeg var veldig fornøyd med vår 318d Touring, men det er viktig å være klar over hva slags bil 316d er mhp. effekten. Man skal være villig til å bruke gearkassen aktivt hvis bilen skal gå nogenlunde fornuftig. Når dette er nevnt går den mer enn bra nok uten last på norske veier. Med last føler man av og til at man mangler litt effekt.

 

Mellomakselerasjonene i f.eks 5. gear mellom 80-120 Km/t klarer 316d på 11,8 sekunder (mer eller mindre det samme som vår 318d). 318i (F31) med 136 HK og 220 Nm klarer den samme disiplinen på 11,5 sekunder... sånn bare for å fortelle at dieselmotorer ikke alltid er de hurtigste når det gjelder mellomakselerasjoner. Forklaringen er naturligvis at dagens små BMW bensinmotorer også har en turbolader. Den store forskjellen på disse to modellene er gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring som er 0,43 liter/mil og 0,54 liter/mil for hhv. 316d og 318i.

 

Hvorvidt man bør chippe/tune en såpass ny bil som 316d (F31) er et valg man bør ta i relasjon til garantien på bilen. Jeg ville ikke ha gjort dette (og gjorde det heller ikke på vår bil), men folk er forskjellige... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte vår '10 E91 LCI 320xdat for halvannen måned siden ca, og er meget fornøyd. Vi har også en F20 116i M sport som vi bestilte ny. Merker at E91'en er vesentlig bedre støydempet inni enn F20'en - om dette kan ha med at det er RFT på F20 vet jeg ikke, men etter hva jeg husker ble jeg litt skuffet når jeg prøvde F31 også med tanke på støynivået. E91 LCI er virkelig bra på dette området.

Hadde vi ikke prioritert xDrive, hadde det blitt en så ny som mulig E91 320d eller aller helst 325d/325i.. Vi ga ca 230k for vår, gått 130k km, noe som jeg synes var en bra deal (ikke M sport og litt høy km stand). Jeg har fulgt med på markedet siden i fjor sommer, og prisene for E91 xdrive var faktisk på det laveste i vår, så steg de merkelig nok noe utover sommeren. Godt utstyrte M sport utgaver med riktige kombinasjoner låg til 240-260k i vår, tilsvarende biler ligger til 260-280k idag - helt merkelig! 

 

Jeg tror og håper at E91 LCI med xdrive og automat (aka. "norgesbilen") er en vinnerkombinasjon med tanke på tap framover, da de har tapt seg forholdsvis mye de siste årene. Tapskurven pleier vel generelt å flate ut etter 5-6 år etter å ha vært ganske bratte de første 2-4 årene.

 

Personlig hadde jeg styrt unna F31 316d - draget er tilstrekkelig men ikke mer. Positivt er mer plass enn E91, og nyere teknologi.

 

Lykke til med valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

316d (F31) med original motor (116 HK, 270 Nm) er en ren spareøvelse når det gjelder drivstoff og ikke så mye mer. Jeg hadde en 318d (E46) med original motor (115 HK, 265 Nm) i nesten 10 år og ytelsene på denne bilen var praktisk talt de samme som dagens 316d. Jeg var veldig fornøyd med vår 318d Touring, men det er viktig å være klar over hva slags bil 316d er mhp. effekten. Man skal være villig til å bruke gearkassen aktivt hvis bilen skal gå nogenlunde fornuftig. Når dette er nevnt går den mer enn bra nok uten last på norske veier. Med last føler man av og til at man mangler litt effekt.

 

Mellomakselerasjonene i f.eks 5. gear mellom 80-120 Km/t klarer 316d på 11,8 sekunder (mer eller mindre det samme som vår 318d). 318i (F31) med 136 HK og 220 Nm klarer den samme disiplinen på 11,5 sekunder... sånn bare for å fortelle at dieselmotorer ikke alltid er de hurtigste når det gjelder mellomakselerasjoner. Forklaringen er naturligvis at dagens små BMW bensinmotorer også har en turbolader. Den store forskjellen på disse to modellene er gjennomsnitlig drivstofforbruk ved blandet kjøring som er 0,43 liter/mil og 0,54 liter/mil for hhv. 316d og 318i.

 

Hvorvidt man bør chippe/tune en såpass ny bil som 316d (F31) er et valg man bør ta i relasjon til garantien på bilen. Jeg ville ikke ha gjort dette (og gjorde det heller ikke på vår bil), men folk er forskjellige... :)

En nyere 316d vil oppleves vesentlig sprekere en den gamle motoren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...