Gå til innhold

Svarte N klistremerker skilt. ett must!


Chris11slett
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vil mene at man allikevel bør være litt forsiktig med å tolke dette som om det er tillat å gjøre andre konstruktive endringer på skiltene enn de myndighetene har bestemt at er lovlige. Det mest fornuftige man kan gjøre er å spørre først... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem ja, men det er også en utfordring at mange tror at det alltid er slik og dermed tar saken i egne hender uten å undersøke litt først. Hvis jeg er i tvil om et svar er korrekt pleier jeg å kryssjekke med andre personer som burde vite svaret på mitt spørsmål. Som regel er det de få som ødelegger for de mange... :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir bilen EU-godkjent uten skilt, det er jo et krav for registrering at den er EU-godkjent! :) Men har bilen skilt, så blir skiltene vurdert, sitat fra kontrollveieledningen: "Kjennemerke® kontrolleres mot vognkort og for skader, synlighet og plassering." Alt som forringer lesbarheten gir anmerkning, enten det er slitasje, møkk eller klistremerker.

 

da skal ikke ett slikt svart merke by på problemer da ifølge sitatet ditt. er ikke skadet, det er synlig og plassert rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På EU-kontrollen skal det ikke by på problemer, nei. Det viser også erfaring flere har delt i denne tråden. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er lovlig å sette på slike merker, som Fredrik sier øverst på siden her. Det er gode argumenter for begge synspunkt, men en nidkjær kontrollør hos Statens vegvesen vil være tilbøyelig til å falle ned på den strenge fortolkningen av regelverket. Så det er bare å være forberedt på det. Det er nødvendig med en presisering av retningslinjene fra sentralt hold, men det vil neppe komme før slike merker blir langt mer utbredt. Inntil videre er svarte N-merker en kuriositet vi kan nyte i god tro med beundrende blikk både fra den alminnelige kvinne og mann og de fleste kontrollører. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med diskusjonen, men har ikke ville kommentert her før jeg fikk svar fra SVV. De skrev følgende(samt en vedlagt pdf-fil som ikke er her):

Hei.

Kjøretøyforskriften kap. 39 regulerer kjennemerker.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_39#KAPITTEL_39

"Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)

Kap. 39. Kjennemerker, antall og plassering

§ 39-1.Generelt om kjennemerke

1. Vegdirektoratet fastsetter platekvalitet, utforming av plate, utforming av tegn og plassering av tegn på de enkelte kjennemerker."

Se for øvrig vedlagt notat fra VD ang. nye kjennemerker.

Slik vi tolker det er det ikke anledning til å endre på den utførelsen av kjennemerker som er fastsatt av VD, annet enn ved å montere en "godkjent" lapp fra skiltprodusenten over nasjonalitetsmerke.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikk tenkt å kommentere men har sittet oppgitt av denne tråden ei stund nå. Av alle ting som folk gjør med bilene sine...folk senker biler, soter ruter, soter lykter osvosv, også lager man "problem" av 2 små klistremerker. Di som vil, kjøp og klistr på! Blir du stoppet så river du det bare av og kjører videre. Blir du sendt til teknisk, riv av, lat som ingenting og kjør heim..Tråden gjekk ifra å diskutere kor fint det er til alt om lovverk osv. 1st world problem dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jææ, men det blir alltid diskusjoner rundt et tema, selv om "det rette svaret" kommer tidlig :) Jeg personlig tar ikke sjansen på å klistre på et slikt merke, altså er jeg enig/tilhenger av svarene til blant annet Saltkjelen, Fredrik, Sjøbuse og du Reef89. Likevel skjønner jeg dere som "tar sjansen" da disse merkene kler skiltet like godt som det blå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man kommenterer på side 3,4 og 5 i tråden er det jo ikke meningen å lage problemer eller kverulere i alminnelighet. Vi diskuterer bare og "snakken" går sin gang frem og tilbake. Tenk hvor kjedelig trådene i forumet ville ha vært hvis de alle kun hadde to eller tre svar fordi en eller flere smartinger alltid hadde det perfekte og korrekte svaret/innlegget... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikk tenkt å kommentere men har sittet oppgitt av denne tråden ei stund nå. Av alle ting som folk gjør med bilene sine...folk senker biler, soter ruter, soter lykter osvosv, også lager man "problem" av 2 små klistremerker. Di som vil, kjøp og klistr på! Blir du stoppet så river du det bare av og kjører videre. Blir du sendt til teknisk, riv av, lat som ingenting og kjør heim..Tråden gjekk ifra å diskutere kor fint det er til alt om lovverk osv. 1st world problem dette her.

Problemet er i utgangspunktet ikke stort, men en eventuell straff kan faktisk være stor i forhold til de andre sakene du nevner.

Senk, sotede ruter, sotede lykter osv gir i de fleste tilfeller straffen et muntlig FY! Og en visning på bilen. I værste fall blir bilen avskiltet.

Disse 2 små klistremergene kan i kan faktisk i verstefall gi fengselstraff for dokumentforfalskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse 2 små klistremergene kan i kan faktisk i verstefall gi fengselstraff for dokumentforfalskning.

Finnes det noe som underbygger en sånn påstand annet enn at dokumentforfalskning generelt kan gi fengselstraff?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke som jeg vet. Jeg fikk svar fra vegvesenet at jeg ikke kunne modifisere mine skilter på noen som helst måte. Da kunne jeg bli anmeldt for dokumentforfalskning.

Og dokumentforfalskning kan gi fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært snakk om og forandre på reg nr på skiltet hadde jeg forstått det med forfalskning.. Men og bytte ut blå farge med svart.. Næh.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...