Gå til innhold

Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2


fxslin
 Share

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, stalfa skrev:

Hva er i veien med vMaxx? :devil:

Ingenting faktisk veldig fornøyd med det på 2.8’ern :-)

Coupen er et annet type prosjekt, litt mer langtsiktig prosjekt (håper jeg :-) )

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, fxslin skrev:

Ingenting faktisk veldig fornøyd med det på 2.8’ern :-)

Coupen er et annet type prosjekt, litt mer langtsiktig prosjekt (håper jeg :-) )

Dette blir bra!

Dersom du fortsatt skal være fornøyd med vMaxx så bør du vel ikke montere de KW-coilsa. ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, sveigis skrev:

Disse kan du vel i blinde ?😀

Har lært litt underveis ja. Husker godt jeg var litt nervøs for ødelegge noe når jeg begynte på den første Z3’en. Men jeg  innrømmer glatt at Internett og bøker brukes flittig iforkant av ulike oppgaver:-)

24 minutter siden, stalfa skrev:

Dersom du fortsatt skal være fornøyd med vMaxx så bør du vel ikke montere de KW-coilsa. ;)

Sier noe der! Nå kjøpte jeg V2, som ikke er de råeste. Men håper det duger til mitt bruk/prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, fxslin skrev:

Sier noe der! Nå kjøpte jeg V2, som ikke er de råeste. Men håper det duger til mitt bruk/prosjekt.

Det blir nok veldig bra. 

👍

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den store dagen jeg har ventet på kommet! 

Etter å ha lagret, pimpet, fikset mindre ting, rygget ut og inn i garasjen.... Så var endelig "den store dagen" kommet for Hellrot Z3 Coupe'n.

Jeg hadde time kl. 8 på Drøbak trafikkstasjon, noe tidlig på en ferie dag. Men hva gjør man ikke for å få skilter....

Klar til visning, var litt tidlig ute. Så endte opp med å stå litt utafor å vente sammen flere andre som tydeligvis ønsket å være først i køen.  Selv sto jeg litt små nervøs, selv om jeg visste at alt var på stell med papirer og bilen i seg selv.

IMG_2421.thumb.JPG.1c20b1f0093681383990653e77e6dd8d.JPG

Helt til det kom en kar og ropte til meg, "Er det du som har visning nå? Kjør inn her..."

Kom meg inn med bilen, flashet mappa mi med papirene (selv om bare tollskjema og svensk vognkort del1+2 trenges) så følte jeg litt behov for å vise at her er det orden i sysakene :-D  Kontrolløren virket fornøyd over dette og at ting var på stell.  Tok seg noen runder og fotograferte litt VIN nummer og km.stand på bilen.  Så ble vi stående en liten stund og skravle litt om import av bil og avgiftsfritaket. Han forklarte meg også litt rundt dette med typegodkjenning av biler, som var litt annerledes en jeg hadde forstått. 

Så ymtet han frampå at han kanskje burde ta bilen på bukk, siden det er på sjekklisten hans. Så etter en kjapp runde under bilen, så var konklusjonen "denna blir det skilter på i dag, hvis datasystemene fungerer som de skal". 

Jeg ringte imellom tiden til forsikringsselskapet mitt og aktiviserte den forhåndsbestilte forsikringen på bilen.

Etter en liten stund kom han med følgende papir til meg.

IMG_2430.thumb.JPG.442ab42f4edd041ddd12a441cae56398.JPG
 

Avgiften ble betalt enkelt via mobil tlf min, dog Skatteetaten krasjet på tlf under betaling, men gikk heldigvis igjennom. 

Så skulle jeg til å hente skiltene fra de hyggelige damene i skranken (de var faktisk veldig hyggelige og morsomme),  så kom beskjeden "du har ikke forsikring?!?".  Hva tenkte jeg, snakket jo med dem for 10 min siden og de bekreftet at jeg hadde forsikring på VIN nummeret. Ringte dem igjen "joda, den er sendt avgårde og burde være aktiv nå".  Ventet 5 min til.... damene sjekket igjen på sine skjermer "ingen forsikring dessverre". Så ringte forsikringen selskapet meg og fortalte at de hadde "data problemer" på sin side. Men de jobbet med saken og skulle gi meg info innen 30 min... Satte meg ned ventet tålmodig og var litt små oppgitt over alle disse "data problemene". Men så skjedde det ting forsikringsselskapet ringte meg og proklamerte stolt at nå var jeg forsikret. Sekundet etter jublet hun ene skrankedamen og ropte "Der kom den!".  Så kl. 10:12 fikk Hellrot'en endelig sine velfortjente Norske skilter på.

Jobber selv som utvikler så jeg skjønner at store systemer kan ha bugs og andre drifts relaterte issues, men blir like fullt oppgitt. Også over min egen kode av og til....

IMG_2428.thumb.JPG.d4ce9de26b7558ce50690dfb9e11b896.JPG

IMG_2431.thumb.JPG.ebd854eb00c7e1d0ba7643643e40c24f.JPG

Så bar turen av sted til en kompis som hadde levert sin E46 på EU kontroll og trengte sjåfør. Kom fram til verkstedet og der sto det en E46 som ikke var godkjent.  Tittet litt på feil listen og kom fram til at mange av småtingene kunne vi ha fikse ganske greit. 

Så vi tok en liten ettermiddag i garasjen min og fikset en del av feilene på lista. Eneste som gjenstår på den å bytte noen bremserør foran som visstnok var rust angrepet. Tittet litt på dem og kunne ikke helt skjønne at de ikke skal holde 2 år til. Men like greit å bytte dem og være på den sikre siden.

IMG_2435.JPG

Så nå blir det nok en liten pause fra Z-bua og ferie tid framover. Så kan bil være bil en liten stund......

 

 

Endret av fxslin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med skilt! Og vegvesnets Autosys er ustabilt og ikke så lett å kommunisere med, noe som gjør at det ofte tar 30+ minutter før forsikringsgarantiene blir registrert. Bare å huske det til neste Z-registrering :grin:

PS! har jeg sagt at Hellrot er nydelig? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Cbrooen skrev:

Da har du den perfekte z samlingen nå!

Takker. Litt usikker på hva jeg gjør med 2.8'ern nå, har blitt en veldig bra bil og går som en kule mtp motor størrelsen. Men kona bruker den heldigvis litt i disse dager med fint vær.  Klarer jeg ikke å bestemme meg, så har jeg ihvertfall lager plass til den i vinter.

Kommer en liten update til her, klarte ikke helt å ta ferie ennå. Kona var så kul at hun på vei hjem fra jobb stakk innom GS for meg å hentet nye GS Performance topplagrer med forsterkning til Coupen. 

IMG_2449.thumb.JPG.91a04a4ec7b2d9b0417ff6c31be340c5.JPG

Så når jeg fikk litt egen tid, så tenkte jeg at jeg kunne begynne på det byttet til KW'ene. Klarte selvsagt først å bruke en solid time på å bygge om rampene til løfte bukken og fjerne falllemmene fra den. Da rampene og falllemmene skapte litt trøbbel med biler som ikke er senka. (hjula går nedi rampene og låser dem slik at fallemmene ikke for dyttet dem unna riktig). Lemmene trengs egentlig bare på større biler og dette er en bue for små biler ;-D

Litt Reodor løsningen, men problem solved :-D

IMG_2451.thumb.JPG.9b94f87862dacce65da4b70e766d8f04.JPG

Så var det bare å begynne å demontere bak i Coupe'n.  Ved dette synet så begynte det å murre litt i det vesle hodet mitt. Hadde lest igjennom prosessen for å komme til tårnlagerne bak, men omfanget slo meg ikke før jeg startet. Kort sagt, så har BMW driti på draget her. Hvor komplisert skal man lage ting?

Her må gulvet ut, C stolpe lister, vindus lister, bagasje sikringspunkter, skillevegg imellom kupe og bagasjerom ut før man i det hele tatt får tilgang til klippsa til sidetrekkene.

Utgangspunktet mitt:

IMG_2454.thumb.JPG.3acc0c0d56ab113fc7728ef5a3fa8082.JPG

Litt uti prosessen:

IMG_2457.thumb.JPG.9bdb2739d3b51076fe82d3bce3add1cb.JPG

Fant forsåvidt denne, alt som var inni var forsatt pakket i original plasten sin. Så blir å legge den på lager og kjøpe en billig grei på apoteket å legge det i bilen.

IMG_2455.thumb.JPG.0327a87ea29ec1308ca7f1b84570987a.JPG

Ca. 40 minutter senere så det slik ut på benken min:

IMG_2458.thumb.JPG.c1272199b729356c0c41a67a6b25bfb3.JPG

Og på den ene hylla mi:

IMG_2459.thumb.JPG.be5c13a1915f805df452bf9d4c3b9691.JPG

20 minutter senere, så hadde jeg endelig fått ut sideveggs trekket og kunne vippe lydisolasjonen til side. Ble et par gloser underveis i denne prosessen og noen "I hate BMW" tanker :-)  På Z3 Roadster, så bytter jeg bakdempere på begge sider på ca. 30 minutter.

IMG_2466.thumb.JPG.da1b0d1dca9dfcff3917356b04f7578e.JPG

Men konkluderte at jeg er glad for at  jeg gjør byttet og oppgraderingen, spesielt når jeg så tilstanden på de som satt på nå. De har nok aldri vært byttet.

IMG_2470.thumb.JPG.99a6f803054cbd9dc9fcd664255491b5.JPG

Selve demperne og fjærene kom fort ut og skulle til å begynne å montere igjen. Men så kom jeg på at nå har jeg en ypperlig anledning til utføre den berømte moden "spare wheel delete and gain 10Hp".

Så da var det bare å droppe reservehjul krybben og begynne å demontere.

IMG_2472.thumb.JPG.fd9954abc37331bae7a07e052b52fcc2.JPG

Har gjort det et par ganger nå, så noen minutter senere var både hjulet og selve krybben fjernet fra bilen. Reserve hjulet tror jeg faktisk kunne ha blitt kjørt på til nød. 

IMG_2474.thumb.JPG.0f19d8046fdc61245001e4287609cad9.JPG

Ok, da var vel jeg endelig klar til å begynne å montere KW'ene...

Men så fikk jeg dette rett i fleisen og @Havers sin stemme kom i hodet mitt "Du skal vel vaske det der først?".  Han har helt klart sittet for mye på stolen i garasjen min....

IMG_2477.thumb.JPG.8ce1cf4465bff0f9c1ab4b2ab1fc5242.JPG

Hm, skulle jeg gjøre noe med dette mon tro? OCD'en slo til igjen :stupid: og ble til CDO. Så da var det bare å finne fram surfex, varmt vann og børste...

Så etter mye skrubbing og mer skrubbing så det slik ut: (bilde fra passasjer siden)

IMG_2481.thumb.JPG.50a1e119a84f2ac29eae2adef822b451.JPG

Må ta en runde til i morgen med litt prick bort og skrubbe litt bedre noen steder i dagslys.

Så ble jeg drittlei og bare ga faen. Skrudde av lyset, før jeg bare gikk fra rotete garasje og demontert bil.

IMG_2476.thumb.JPG.c3c83ce0905ca2f40e6658fd66f184d6.JPG

Så ikke helt ferie tid her allikevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fxslin changed the title to Z3M Coupe - Første løp gjennomført med Hellrat V2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...