Gå til innhold

4 år og 80.000 km med X3 F25


Anbefalte innlegg

Ja, da "måtte" jeg oppgradere litt igjen, ut med min 10' BMW X1 og inn med storebror F25. dette er en 13' med 2.0 diesel, Alpinhvit med M pakke. Har vært veldig mye frem og tilbake mellom denne og en F11, men føler det har vært litt grums med kvaliteten med disse, dessuten holder X'ene seg bedre i pris og i særdeleshet F25. Når det er sagt, F11 er mer sofistikert, elegant og har bedre komfort, men når man ønsker seg X-drive blir det straks mer komplisert/dyrt. Har kun hatt den noen timer så litt tidlig å uttale seg ennå, men utvilsomt enn real oppgradering fra E84. Utstyrslisten er som følger:

Vehicle information
blind.gif    
blind.gif VIN long  WBAWY310200A64690 
blind.gif blind.gif
blind.gif Type code  WY31 
blind.gif blind.gif
blind.gif Type  X3 20D (EUR) 
blind.gif blind.gif
blind.gif Dev. series  F25 () 
blind.gif blind.gif
blind.gif Line 
blind.gif blind.gif
blind.gif Body type  GEFZG 
blind.gif blind.gif
blind.gif Steering  LL 
blind.gif blind.gif
blind.gif Door count 
blind.gif blind.gif
blind.gif Engine  N47T 
blind.gif blind.gif
blind.gif Cubical capacity  2.00 
blind.gif blind.gif
blind.gif Power  135 
blind.gif blind.gif
blind.gif Transmision  ALLR 
blind.gif blind.gif
blind.gif Gearbox  AUT 
blind.gif blind.gif
blind.gif Colour  ALPINWEISS 3 (300) 
blind.gif blind.gif
blind.gif Upholstery  POLSTER PEARLPOINT MIT ST/LED ANTHR (FHAT) 
 
No.  Description 
blind.gif 1CA  SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 
blind.gif blind.gif
blind.gif 1CC  AUTOMATIC START/STOP FUNCTION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 1CD  BRAKE ENERGY REGENERATION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 2MS  M ALLOY WHEELS STARSPOKE 368 M, 18" 
blind.gif blind.gif
blind.gif 2PA  LOCKING WHEEL BOLTS 
blind.gif blind.gif
blind.gif 2VG  PERFORMANCE CONTROL 
blind.gif blind.gif
blind.gif 205  AUTOMATIC TRANSMISSION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 216  SERVOTRONIC 
blind.gif blind.gif
blind.gif 225  STANDARD SUSPENSION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 230  EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT 
blind.gif blind.gif
blind.gif 249  MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 
blind.gif blind.gif
blind.gif 258  RUNFLAT TYRES 
blind.gif blind.gif
blind.gif 3AG  BACKUP CAMERA 
blind.gif blind.gif
blind.gif 3AT  ROOF RAILS ALUMINIUM SATINATED 
blind.gif blind.gif
blind.gif 316  AUTOMATIC TAILGATE OPERATION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 337  M SPORT PACKAGE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 4AD  INTERIOR ALUM. LENGTHWISE FINE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 4NG  COVER INSTRUMENT PANEL HIGH GLOSS 
blind.gif blind.gif
blind.gif 413  LUGGAGE COMPARTMENT NET 
blind.gif blind.gif
blind.gif 423  FLOOR MATS, VELOUR 
blind.gif blind.gif
blind.gif 428  WARNING TRIANGLE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 430  INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 431  INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 
blind.gif blind.gif
blind.gif 465  THROUGH-LOAD SYSTEM 
blind.gif blind.gif
blind.gif 481  SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 
blind.gif blind.gif
blind.gif 493  STORAGE COMPARTMENT PACKAGE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 494  SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 
blind.gif blind.gif
blind.gif 5AC  AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL 
blind.gif blind.gif
blind.gif 502  HEADLIGHT WASHER SYSTEM 
blind.gif blind.gif
blind.gif 508  PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 
blind.gif blind.gif
blind.gif 521  RAIN SENSOR 
blind.gif blind.gif
blind.gif 522  XENON LIGHT 
blind.gif blind.gif
blind.gif 524  ADAPTIVE HEADLIGHTS 
blind.gif blind.gif
blind.gif 534  AUTOMATIC AIR CONDITIONING 
blind.gif blind.gif
blind.gif 544  CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 563  LIGHTS PACKAGE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 6AA  BMW TELESERVICES 
blind.gif blind.gif
blind.gif 6AB  CONTROL TELESERVICES 
blind.gif blind.gif
blind.gif 6NF  EXT.CON.OF THE MUSIC PLAY.I.MOBILPH 
blind.gif blind.gif
blind.gif 6NK  CONNECTIVITY BLUETOOTH AND USB DEVI 
blind.gif blind.gif
blind.gif 6NR  APPS 
blind.gif blind.gif
blind.gif 6VA  CIC CONTROL 
blind.gif blind.gif
blind.gif 6VC  CONTROL COMBOX 
blind.gif blind.gif
blind.gif 609  NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 
blind.gif blind.gif
blind.gif 614  INTERNET PREPARATION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 615  EXTENDED BMW ONLINE INFORMATION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 698  AREA-CODE 2 
blind.gif blind.gif
blind.gif 710  M LEATHER STEERING WHEEL 
blind.gif blind.gif
blind.gif 715  M AERODYNAMICS PACKAGE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 760  INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME 
blind.gif blind.gif
blind.gif 775  INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 8KA  OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS 
blind.gif blind.gif
blind.gif 8SC  COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 8TH  SPEED LIMIT INFO 
blind.gif blind.gif
blind.gif 8TN  DAYTIME DRIVING LIGHTS SELECTABLE B 
blind.gif blind.gif
blind.gif 8V1  NCAP LABEL 
blind.gif blind.gif
blind.gif 855  LANGUAGE VERSION ITALIAN 
blind.gif blind.gif
blind.gif 884  ITALIAN / ON-BOARD DOCUMENTATION 
blind.gif blind.gif
blind.gif 925  SHIPPING PROTECTION PACKAGE 
blind.gif blind.gif
blind.gif 962  NUMBER PLATE HOLDER FRONT, DELETION 
blind.gif blind.gif
 
 
blind.gif Series options
blind.gif No.  Description 
blind.gif 4U2  DRIVING EXPERIENCE CONTROL INCL. EC 
blind.gif blind.gif
blind.gif 520  FOGLIGHTS 
blind.gif blind.gif
blind.gif 548  SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING 

image.jpeg

 

Bilen har rullet ca 80tk og er omtrent som jeg ønsket, minus HUD, men man kan ikke få alt heller når det gjelder bruktbilkjøp. Må sette meg litt mer inn i Apps og connected drive kjenner jeg. Er forøvrig ettermontert avtagbart hengerfeste og original webasto i tillegg til det originale utstyret nevnt ovenfor. Planene for denne bilen er ikke lang, har nettopp fått på solfilm, tilsvarende originalt, ellers vurderer jeg nye nyrer, og en ny bakstus, syns de ovale rørene er triste greier, lyst på doble. Selvsagt ikke for lyden, men for det visuelle. Utover det tar jeg gjerne imot funfacts, eller tips. På forhånd takk. :-)

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med pen bil! Kan jeg spørre hva det var med kvaliteten på F11 som gjorde du gikk for F25?

Har den gått i Italia? Ser det står Italian on-board doc og language version.

ps: enig i at den originale stussen på 4-erne er kjip. Få det byttet :)

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil, mer eller mindre samme som våres denne.
Vi er veldig fornøyde med bilen, noen små ting ble tatt på garanti som et baklys som ikke virket og svinghjul som hadde vibrasjoner (manuell)

Samme tanker som meg ca du da. Planer om M Performance nyrer og M performance endestusser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, papertiger skrev:

Gratulerer med pen bil! Kan jeg spørre hva det var med kvaliteten på F11 som gjorde du gikk for F25?

Har den gått i Italia? Ser det står Italian on-board doc og language version.

ps: enig i at den originale stussen på 4-erne er kjip. Få det byttet :)

 

 føler generelt det stort sett er issues med 5'ere, E6* hadde problemer med bakluke ledning og panorama.

F1* sliter litt med rust har jeg inntrykk av, når det er sagt, ingen biler er perfekte.

ei heller F25, men til vårt bruk fungerer den bedre enn en F11 med X-drive og M pakke.

vet bare at den er hentet inn av Autostrada i 13' og har hatt 2 norske eiere før meg.

det er planen, får gjøre meg litt kjent med bilen først.

:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt ca 60 mil i Påsken og bilen vokser på meg. Meget imponert over støynivå, komfort og bilen som en helhet. Plassen er svært nær en F11 innvendig og var akkurat det familien på 4 trengte. Drivlinjen passer perfekt til bilen, 8 trinns Automatkassen fra ZF er en fantastisk oppgradering fra den aldrende 6 trinns automat kassene og N47 i denne versjonen fremstår betydelig mer harmonisk enn versjonen vi hadde i vår E84 fra 10'. Ellers har jeg begynt å sette pris på Bluetooth streaming via mobilen, DAB mangelen bekymret meg, men nå virker det lite meningsfylt å investere noe i denne ganske så mangelfulle teknologien. Alt i alt, en stor overgang fra E84, F25 er virkelig en glimrende "pakke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil! Gratulerer!

Vi blir også mer og mer glad i konas F25.

Vi mangler også DAB. Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke mange tusen for å å til en integrert løsning, men jeg lurer på om denne (FIAMM SM20) kan være et brukbart alternativ: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=18025&katid=1205&id= Hvis det bare er å klistre den på sideruta bak og plugge den i 12V er det jo ganske enkelt.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ogee1 skrev:

Fin bil! Gratulerer!

Vi blir også mer og mer glad i konas F25.

Vi mangler også DAB. Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke mange tusen for å å til en integrert løsning, men jeg lurer på om denne (FIAMM SM20) kan være et brukbart alternativ: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=18025&katid=1205&id= Hvis det bare er å klistre den på sideruta bak og plugge den i 12V er det jo ganske enkelt.

 

Takk! :-)

Ikke vanskelig å bli glad i 3 literen tenker jeg, det er absolutt rett motor i denne bilen.

Pr idag fungerer det utmerket med streaming av Bluetooth radio over BMW connection drive. Her er det flere "DAB" kanaler i tillegg til en rekke andre. Så er det veldig greit å bruke Apple music, samt diverse podcaster. Så DAB løsning er ikke noe jeg savner her og nå. Men det er etter 10 dagers eie... La meg se hvordan det blir etterhvert. Prøve å få på sommerdekk og felger til uka, har en 20 mil tur Fredag, vært deilig å fått på tøflene til det. Ellers er det planer å bytte frontvindu etterhvert, ser det har vært slitne viskere på for lenge og laget merke i ruta. Filmen på rutene ble bra, likt som originale tiende ruter. Men med hvit bil, trenger jeg litt mer produkter... Så har en liste klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Bumper tråden din litt jeg. :)

Fortsatt fornøyd med bilen?

Hvordan synes du bakseteplassen er i denne (da muligens i kombinasjon med barneseter og slikt)? Du har jo hatt litt forskjellige "familiebiler" å sammenligne med også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott X3 :) Regner med at dette føles som ett stort steg opp ifra X1? Ellers så synes jeg X3 ser meget bra og fresh ut i hvit, meget pen fargekombinasjon på bilen. M-sport og Shadowline hjelper også på utseende, kan virke litt tam om den er helt standard. Men jeg håper du legger ut litt flere bilder, også av interiøret :)  

Ellers så kan jeg avkrefte ryktet om at F11 sliter med dårlig kvalitet. Faktisk, F10/11 går til tops i mange kvalitetsundersøkelser (bla J.D Power, ADAC) og går for å være en meget velbygget bil. Rust er heller ikke noe tema på disse bilene, i følge Vibilagere er den best beskyttet mot rust enn samtlige av sine konkurrenter. Sinkslipp (som mange tror er rust, alu ruster ikke) har det derimot vært noen få særnorske tilfeller av, som har blir tatt hånd om av BMW :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

Bumper tråden din litt jeg. :)

Fortsatt fornøyd med bilen?

Hvordan synes du bakseteplassen er i denne (da muligens i kombinasjon med barneseter og slikt)? Du har jo hatt litt forskjellige "familiebiler" å sammenligne med også.

Er lite aktiv om dagen dessverre Awt, derav blir tråden også litt "treg". Som du helt riktig nevner - har jeg hatt en del BMW nå og de siste 5-6 bilene har båret preg av å være i kategorien familie biler. Jeg er dessverre på evig jakt etter "neste bilprosjekt" og det gikk toppen en uke fra en ny bil hadde kommet på tunet, før jeg igjen var på jakt på finn osv.., til nå.

jeg kom ifra en glimrende E61 med komfortseter til (en for meg) en forferdelig opplevelse med E84. Med førstnevnte savnet jeg X-drive og det å sitte litt høyere, sistnevnte var rett og slett en billig og dårlig BMW opplevelse, som for meg var lite synonymt med BMW, dessverre er oppfølgeren ennå mindre BMW. Nok om det, jeg søkte derfor etter enten en F11 eller en F25. Etter en lang stund i tenkeboksen falt valget på F25. Det har etter 8000 km og 3 mnd bekjentskapet var svært hyggelig. Presumptivt og historisk er det mindre feil med F25 enn med F11, prisfallet er også mindre. Hittil kan jeg rapportere om en sliten vindusheis på bakre vindu (visstnok en svakhet?) rust på A stolpen, under skjermen...? Ellers er det bare morro, handlet hos Autobudget, de ordner opp! :-)

F25 er stor nok for en familie på 4 (gutt på snart 9 og jente på 4.5 år) omtrent som en F11, nesten like komfortabel som en og hakket røffere. 

 

@F90. Hehe, enhver hint av kritikk mot din elskede diesel F10 og du kaster ut link og henvisninger med det motsatte. Tro du meg, grunnlaget jeg la med F1* vs F25 er grundig og detaljert. Jeg vet jeg gjorde det rette valget for meg - og i en direkte sammenligning er dette også objektivt riktig. Ikke misforstå, Jeg elsker F1* og mener det er den beste 5 serien, kanskje ever og det sier ikke så rent lite.

F25 er en mer nøktern og ujålete bil, mindre sofistikert rett og slett, men den er så tett opptil 5 serie kvalitet og plass, at den står utmerket godt på egen hånd. Kom nettopp fra en ukes ferie med familien i Sverige med Harry handling og det som hører til... jeg trenger en skiboks, men det ville jeg også trengt med en F11.

flere bilder kommer, endelig har jeg en BMW jeg vil ha lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

Jeg skal ærlig innrømme at X3 aldri helt har falt i smak hos meg, uten at jeg har noen veldig god forklaring på hvorfor. X4 derimot (som er 98% lik) har jeg litt sansen for av en eller annen grunn, så jeg driver og titter litt på de Siden disse deler såpass mye, vil også innvendig plass være ganske lik (med unntak av takhøyde bak), så da funker det med X3-erfaringer. :)

Hvorvidt det blir bilbytte vet jeg derimot ikke, men foreløpig ligger nok X4 et lite hakk for høyt i pris for min smak. En annen ting er plassen i baksete, som (i teorien) er noen få cm smalere enn i e61, så om det skulle bli en unge til er jeg redd for den blir for liten. X5 (e70) er nok der et bedre valg sånn sett, men jeg synes den blir litt stor til "vanlig" bruk (det er flere enn meg som bruker bilen). En annen ting er at denne begynner å dra på årene, og er av samme generasjon som bilen vi har nå. Kunne gjerne tenkt meg noe nyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært svak for E70, syns det er en glimrende model, kanskje den beste av X5 modellene til nå. Men man merker det er forrige generasjon når man kjører den, måtte isåfall vært en E70 LCI og da er du vel "nesten" i X4 pris område?

kjøremessig oppleves den betydelig større og tyngre ut enn F25/26.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle bli e70 er det kun LCI som er aktuelt ja. Ønsker også originalmontert DAB+-radio, noe som gjør at modeller før 2011 er utelukket. Da begynner prisen å krype oppover dessverre, i tillegg til at utvalget krymper tilsvarende.

Jeg vil tro en e70 vil "krympe" litt når man blir vandt med den, men det vil alltid være en stor bil.

Active Tourer er vel også en bil som muligens burde vurderes om bakseteplass var et kriterie, men jeg har ikke helt falt pladask for de. I tillegg ønsker jeg minimum 2000kg hengervekt (helst enda litt mer, derfor X4 vurderes fremfor f.eks. F11).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E70 føles ikke spessielt stor når man har fått kjørt den litt, men det kommer vel an på hva man er vandt med. Når jeg bestemte meg for en slik prøvde jeg X3, range rover sport, range rover og mercedes ML og valget var egentlig ganske enkelt når jeg vektet kjøreegenskaper høyest selv om jeg gjerne skulle hatt RR for plassen sin del. Om du er avhengig av bakseteplass og barneseter så kan det være verdt å prøve det først for E70 er ganske liten der. Passasjerene fremme har skikkelig dårlig benplass hos meg når jeg har bakovervendt barnesete i den.. Jeg har en -08 så jeg har lav hengervekt, men jeg tror du får 3500kg med LCI.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...