Jørgen-Fastbmw Skrevet April 4, 2016 Share Skrevet April 4, 2016 (endret) Har gått til innkjøpt av en stilig 745ia som eg tippa er en av få i norge som er so spekka med utstyr. Planene er store men suget etter å cruise rundt i den er so stort att eg kjem til å ta alt litt etter litt. Prioriteringslista er; få start, bytte alt av væsker, bytte automatkassa fordi gamle eigar sa den kun gjekk i revers. TRENGER, SKRIK UT OM DU HAR !! MYKJE senk, luft kjem seinare. tjuvlåne BBS RX 9 og 10x17 felgane til M3'n, Farge opp igjenn seter og pusse opp treverket. Lakkrens og polering av all lakk krom og listverk grill osv. Noken som vil sjå bilder ? I og med bilen hadde stått so lenge uten bensin hadde bensinpumpa sett seg so måtte inn med ei ny bmw pumpe, den var litt lengre enn orginal men triksa det til med å kappe litt av røret ned i tanken. Den får gnist, den får bensin fram men tørre plugger. Er en alarm med navn Marderschock s2000 montert og den står å blinker å prøva å lage lyd, eg tipper den egentlig står "på" og startsperra er inne fordi dysene ikkje vil opne. Noken som har kjennskap til slike gammle alarmer ? Endret April 4, 2016 av Jørgen-Fastbmw Werther, Fredrik og Shattered reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjornarHS Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 Moro med slike funn, og at folk tar seg arbeid med å få de på veiene igjen! Tydlig dette har vært en dyr bil i sin tid med tanke på utstyret Men hvordan er den for rust under og slik etter å ha stått slik? :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen-Fastbmw Skrevet April 5, 2016 Forfatter Share Skrevet April 5, 2016 Den har tre hol i golvet, eit større hol i kanal/dørkarm høgre side bak, der må døra og byttast. Har funne koblingsskjema på den gamle alarmen no, og håpa eg skal få kobla den slik att den starter i kveld BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvobrage Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 Kul bil Jørgen!:)Følger med her. Er det Sundbotten du har henta den hos?:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 Lykke til med denne. klarer du og få skikk på den igjen så fortjener du honnør. Har du historikken til bilen, tviler på at den er solgt ny i Norge. Er det elektrisk justering av setene bak eller er det bryteren for el varme bak jeg skimter på midtkonsollen? Begge deler er uvanlig. Prøv alarmen først og hjelper ikke det så sjekk spenningen til dysene, Har vært borti at dysene rett og slett setter seg fast på en motor som har stått i mange år. Da er det bare nye som gjelder. De er dyre til turboen. Når det gjelder automatkassen så har du et stort problem. Denne er unik for 745 og er nok ikke den letteste og få tak i. Den har en innebygd svakhet og det er at clutchen til 1. gearet blir ødelagt hvis du ruser motoren etter at du har tatt den ut av P. Dette gjelder alle 4-hp22 gearkasser. Søk på nettet så finner du mye om dette. Hadde det vært en annen motor du har hadde det vært mye lettere og få tak i en brukt gearkasse. Jeg har en kasse fra 635 i min da jeg og kunne bare rygge. Hvis du har planer om og pusse den helt opp ville jeg hørt med f.eks RATS om og reparere den gearkasssen du har. Da fikser de også den innebygde feilen. Når det gjelder treverket i bilen din så ville jeg latt det være hvis det ikke har fuktighetsskader. Jeg måtte fikse noen smådeler på min og fikk søsteren min som er maler til og se på det. Det var den hardeste klarlakken hun hadde vært borti og nesten umulig og få bra igjen etterpå. Bare og spørre om råd, jeg har skrudd mye E23 bortsett fra turbomotoren. Og for og banne litt i kirken. Hvis du finner for mye rust og gir opp så gi beskjed. Kan være interessert i og overta. Hvis du vil ha inn en moderne radio så kjøper jeg den du har av deg. Jeg hadde satt stor pris på om du kunne ta noen bilder i motorrommet ettervært. Trenger sårt bilder av AC kompressoren med slanger både fra over og undersiden. Werther og Skulebollen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet April 5, 2016 Share Skrevet April 5, 2016 Må følge med her! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet April 6, 2016 Share Skrevet April 6, 2016 Rått prosjekt og flott bil! Som sagt veldig deilig å se at slike biler får oppmerksomheten de trenger Følger med! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G-RACING Skrevet April 6, 2016 Share Skrevet April 6, 2016 Veldig tøft Jørgen! Finst vel ngen av denne i Norge med dette utstyrsnivået! Gratulerer, fortsett oppdateringar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen-Fastbmw Skrevet April 7, 2016 Forfatter Share Skrevet April 7, 2016 (endret) Det er rett Brage, var der eg henta den Runke-K Bilen blir satt i den stand slik att det er mulig å bruke den i første omgang hvertfall, total restaurering blir det nok med tida men ikkje i nermaste framtid. Den er ikkje kjøpt ny i norge sovidt eg veit hvertfall, og er fullspekka i utstyr. Noke eg kjem på i farta er spylerdyser og viskere på frontlykter, exclusive interiør med skinntrekt midtkonsoll hanskerom b-stolpedeksel og deksel under rattstamme. har og el soltak med glassluke, 4x el ruter 4x el seter samt varme i alle seter. Er og minne på førerstol. Olje nivåregulering på bakdemperene. Har ei automatkasse frå 535 på hand so kan sikkert bruke den. Orginalspileren blir sittandes, sia interiøret er so komplett blir det å få det 100% hvertfall slik det skal vere. Takka for det shattered gabz og g-racing Prøvde med litt prosedyrer eg har funne på nett og med hjelp frå Pedi her på forumet. En prosedyre er å koble av batteri i 5 min, deretter koble batteri og vri nøkkel i 1. steg på tenningslås. då skal alarmen gå og det skal dukke opp eit nedtellingsprogram som teller ned frå 15 minutt. imens kan en legge inn ny kode i BC og vente til 15 minutter er gått og starte. det går altså ikkje, får ikkje fram noken nedtelling og alarmen går ikkje før på siste trinnet (av og til) so den prosedyra blei eg ikkje noke klokere på. Har og prøvd å koble dei to grønne ledningane som går til styreboksen til BC, då skulle en gå forbi den sperra, men det hjalp heller ikkje Har tråla nettet men føler ikkje eg blir klokare av det heller, men gjer ikkje opp. Tips mottas med stor takk Endret April 7, 2016 av Jørgen-Fastbmw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet April 7, 2016 Share Skrevet April 7, 2016 Regnet nesten med at du ville beholde den ja, det er hærlige biler. Kjøpte min 735ia executive i 1999 og har ikke angret på det. Det er flotte biler og kjøre. Den automatkassen til 535 passer antagelig hvis det er en EH kasse men jeg ville vært litt forsiktig med og utnytte turboen fullt ut. Kassen til 745 er forsterket og har bl.a. en annen converter. BMW brukte dessuten to forskjellige måter og feste mellomakselen på. Pass på at det er riktig type. Noen brukte en Hardykobling og andre et vanlig kardangkryss. Det ser ut som du har en original alarm. Har du et rart nøkkelhull ved siden av skiltet bak? Jeg har funnet koblingsskjema til den for noen år siden men finner det ikke nå. Det er det samme systemet som er brukt på både E30, E23, E24 og E28 så søk litt på nettet etter ETM til disse bilene. Uansett hvis du har koblet sammen de to grønne ledningene så har du forbikoblet startsperren. Da må du begynne og lete i motorrommet. Du skal ha to releer der som kan feile, plasseringen er litt forskjellig men se utvendig på sikringsboksen og på torpedoveggen på høyre side. Men siden du har sjekket for gnist og bensinpumpene starter så ville jeg tatt av kontakten på en dyse og koblet på et voltmeter og sett om jeg får utslag der. Har du det er jeg stygt redd for at du trenger nye dyser. Er det forresten noen som kan forklare meg hvorfor noen bruker 2 bensinpumper og noen klarer seg med 1. Har sett 745 med 1 pumpe og 520 med 2 så er liksom ikke noen sammenheng der. PS. alle 745 hadde nivåregulering bak. Når det feiler så tar man som oftest og bygger om til vanlige dempere men det originale systemet er mye bedre. Det som er synd er at de originale nivådemperne koster noen kroner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen-Fastbmw Skrevet April 7, 2016 Forfatter Share Skrevet April 7, 2016 Du tenker nok på det skjemaet her; http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2081977-E23-Factory-Alarm-Repair-Information Har den alarm-saken i bakplata ja og den ser ikkje ut som har noken funksjon lenger. Har prøvd å koble forbi startsperra men skjer akkuratt det samme - motor går strøkent i 1.5 sekund heilt til dysene slutter å pulse. Har ikkje målt dysene endå det er neste på to-do lista. Snodig det der med bensinpumpe ja, den var fysisk mindre enn den som eg monterte igjenn og. Har en kompis som er flink på automatkasser han får sjå litt på den, men første pri på lista er å få start på skiten, såg du etterlyste litt bilder frå motorrom so skal sjå om eg får posta noken i morgen Ka relee er det du tenker på då ? Har du foresten en prosjekttråd på din E23 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet April 7, 2016 Share Skrevet April 7, 2016 Har ikke noen prosjekttråd, Jeg har drevet med rullende restaurering fra jeg kjøpte den i 1999 men Internett var ikke så vanlig da. Har stort sett samme utstyr som du har bortsett fra elektriske bakseter. Her er i vært fall et par bilder da den var nylakkert.j Werther og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet April 7, 2016 Share Skrevet April 7, 2016 Skjønner ikke helt forumet her så får svare deg i en ny tråd. Den pumpen du finner i tanken er kun en hjelpepumpe for og pumpe bensinen fram til hovedpumpen som du finner under bilen, du trenger egentlig ikke den. Noen biler har den og andre ikke. Det sitter som regel 2 releer i motorrommet, et som gir strøm til hjernen og et som styrer bensinpumpen, noen ganger er disse slått sammen i en boks. Men hvis du har gnist så fungerer i vært fall det releet som gir strøm til hjernen. Bensinpumpereleet finner du på utsiden av sikringsboksen. Det høres nesten ut som den starter på det den får fra kaldstartdysen også stopper den så fort den prøver og kun bruke de ordinære dysene. Eller så stopper bensinpumpen igjen da den ikke får noe signal om at motoren har startet. Dette signalet får den fra de to sensorene som sitter i framkant på gearkassen. Sikkert ikke dumt og ta opp kontaktene til disse og rengjøre de. Hvis du bytter om disse to kontaktene så vil den aldri starte. Du har sjekket at det kommer bensin fram til motoren? Et bensinfilter som har stått endel år er vel ikke det friskeste. Ellers har jeg en rephåndbok på automatkassen hvis du trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet April 11, 2016 Share Skrevet April 11, 2016 Så bra at noen tar til seg denne og får den tilbake på veien igjen. E23 er kjempeflotte biler som jeg synes har blitt litt undervurdert. Her har du vært heldig å få tak i en som har alt utstyret også, tror jeg ville beholdt selv den originale spilleren. Ser ut som ett bra utgangspunkt dette Men en ting må du tenke på, dette begynner nå å bli veldig ettertraktede (745I) biler. Nede i Europa er det ikke uvanlig at en strøken og original 745I kan gå for 15 000 EUR (ca 140 000 NOK). Ville ikke begynt å mekke inn luftfjæring og andre ting her, med mindre det er lett å sette tilbake til originalt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 11, 2016 Share Skrevet April 11, 2016 (endret) Et spennende prosjekt og som Fredrik 90 påpeker er folk helt ville etter bra eksemplarer av 70 og 80-talls modellene på kontinentet. E23 745i spesielt og E23 generelt er definitivt en av de fineste forutsatt at de er hele og nogenlunde originale... Endret April 11, 2016 av Fredrik Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå