Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det går fint, det viktigste er at de ikke sporer, Bridgestone Potenza dekkene er jo nesten farlige å kjøre med.

Endret av OMyren
Skrevet

De er helt midt på treet mtp slitasje. Michelin er best på holdbarhet, de er også bra på dette med rullekvalitet og sporing. Men de koster jo også 1000kr mer per dekk enn FK510. 

 

Skrevet

Ser at Dekk1 har en tilleggsforsikring man kan kjøpe som i tillegg til garanti mot punktering i 1 år gir bytterett på dekk i 4 uker om man ikke er fornøyd. Kan jo være en trygg måte å sikre at man får kjøpt dekk man blir fornøyd med. Innbiller meg at Dekkmann hadde noe tilsvarende før, men fant ikke noe om det på sidene deres.

Skrevet

Dekk 1 og garanti, godt tips.

Michelin ja, da snakker vi om pilot sport 4?

Når vi først er inne på dekk. Hvordan er Nokian Hakka Blue 2 og Black 2 å kjøre med , mht sporing?

Skrevet

Black2 har jeg testet på en Superb 2019 modell, med drøyt 22kkm på telleren, og den sporet mer, men de bilene er jo ikke direkte sammenlignbare da. Men de støyet endel i Superb, igjen ikke direkte sammenlignbare.

Skrevet

FK510 virker å være veldig bra mot sporing. Hadde FK453 i samme dim på samme bil tidligere, og der sporet det litt på dårlig vei. 510 er praktisk talt sporingsfri uansett underlag. 245/35-19 på E60.

 

Cinturato P7 har jeg kjørt på E36 for noen år siden. Det var gode dekk, men jeg husker de sporte litt, og det var med moderate 205/55-16.

 

RFT forverrer sporing uansett merke, dessverre. 

Skrevet

Opplever lite sporing med Goodyear Excellence RFT 245/40-19 på min F11 530d. Kjørte først i 4 år med første sett, er nå på sett nr 2, byttet sommeren 2018.

Skrevet
14 timer siden, OMyren skrev:

Hvordan er foresten  Falken FK510 dekkene mht slitasje? Noen ca km erfaringsmessig de vil holde?

Fattern hadde de dekkene på sin F10. De holdt akkurat tre sesonger. Noe som er en sesong lenger enn Conti sine. Han kjører over gjennomsnittet. Og han hadde Run Flat. 

Skrevet

225 på 8" felg går helt fint, og endring i omkrets er godt innenfor for 225/50-18. Men kanskje ikke allverdens utvalg?

Skrevet
26 minutter siden, *MrB* skrev:

225 på 8" felg går helt fint, og endring i omkrets er godt innenfor for 225/50-18. Men kanskje ikke allverdens utvalg?

Meget bra. Takk for gode svar. Mange av dekkene tilgjengelige er såkalte XL dekk, men det er vel ikke ett «problem»,  så lenge det ikke er ett «run flat» dekk

Skrevet
7 timer siden, OMyren skrev:

Dekk 1 og garanti, godt tips.

Michelin ja, da snakker vi om pilot sport 4?

Når vi først er inne på dekk. Hvordan er Nokian Hakka Blue 2 og Black 2 å kjøre med , mht sporing?

Pilot sport 4 og primacy 4 fra michelin. Er det kun sporing du går etter og eller ikke trenger kjøredynamiske egenskaper, så er michelin sitt crossclimate også å anbefale. Jeg prlvde det på en subaru som rev og slet i rattet på noe kinadekk, og Crossclimaten forvandlet hele bilen :) Om du bor på sørvestlandet så er dette dekket perfekt, da det er bra på vann og småkaldt ruskeføre som vi har her hele året. Det fungerer på varme østlands/sørkands somre også men det er ikke å anbefale.

Har prøvd Hakka Black på en e39 og det var hardt og sporete. Hakka blue kjenner jeg ikke til men mine foreldre hadde forløperen til dette, Nokian Nrv, på en X trail og selv om dekket var bra, så var holdbarheten dårlig .

En regel er at til mer sportslige dekkene er, til mer sporer dem/har dårligere komfort. Ikke alle, men som regel. F.eks vil primacy være bedre på slike ting enn pilot sport. Hakka blue vil være bedre enn Hakka Black osv. Men de fleste 5 serie eiere har msport, store felger og ønsker sportslige dekk med de ulempene det medfører.

Som de andre sier så er nok FK510 et bra valg. Det er et dekk i Premium Sport klassen (samme som Pilot sport 4s og Goodyear AS5), altså hakket over andre komfort dekk, men ikke fullt så sportslig som enkelte andre dekk.

Michelin har Pilot Sport 4, OG pilot sport 4s. Dekket med s er et mer sportslig dekk med hybrid gummiblanding, mens Pilot sport 4 er et touring dekk, som konkurrerer med Coninental Premium Contact 6 og Pirelli og Vredestein.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...