Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Nei... ikke hvis de aller fleste kjører rundt 110 Km/t, men hvis mange kjører 120-130 Km/t vil det alltid være noen som skal kjøre enda hurtigere og det er et problem. Poenget her er at det alltid er noen som ikke ønsker å følge køen selv om den allerede går hurtigere enn lovlig hastighet på stedet. Det vil alltid være noen som tøyer grensene for å komme foran andre og da skapes det farlige situasjoner.

Vi ser dette ofte her i Danmark selv om fartsgrensene for noen år siden på motorveiene ble satt opp til 130 Km/t. Køen går i 130-140 Km/t (som burde være fort nok), men allikevel er det mange som skal forbi bare for å komme foran andre og slikt blir det alvorlige ulykker ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ikke, men som eksempelet fra motorveiene i Danmark viser øker disse gutta bare hastigheten når den generelle hastigheten går opp. Dette betyr at de ikke går av veien for å kjøre enda mer ekstremt hvis alle andre bare kjører litt fortere. Det som skremmer meg er at disse folkene, som ikke har respekt for hastighetsgrensene, ser ut til å øke i antall i takt med at folk flest blir mer liberalistisk anlagt. Dette er en slags misforstått og farlig frihetsfølelse som jeg ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne artikkelen i Danmarks Radio (DR), som er danskenes pendant til NRK, forteller litt om problemet. Trafikkminsteren er fra partiet Liberal Alliance som vi ikke har en motsats til i Norge, men som befinner seg godt til høyre for både Høyre og FrP. Ole Birk Olesen er generelt kjent for å være mer ideologisk enn visjonær for å si det forsiktig og dette ser man på hva slags ulogiske svar han gir i dette intervjuet.

http://www.dr.dk/nyheder/politik/eksperter-advarer-regeringen-mod-haeve-fartgraensen 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i Norge, og sier jo ingenting om det jeg spør om en kilde på.

44 minutter siden, Fredrik skrev:

.... disse folkene, som ikke har respekt for hastighetsgrensene, ser ut til å øke i antall i takt med at folk flest blir mer liberalistisk anlagt....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har du naturligvis lov til å ha. Jeg har (når det gjelder fart) en helt annen oppfatning. Derfor spør jeg etter kilder som støtter din påstand. Disse ser jo da ikke ut til å finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... i den aktuelle artikkelen fremkommer nøyaktig det samme som jeg påstår vedr. hvordan den ulovlige hastigheten også øker hvis hastighetsbegrensningene blir satt opp fra danske trafikkforskere og Rådet for sikker trafik (som bl.a FDM, danskenes pendant til NAF, er en del av). Jeg tror at en viktig del av dette bildet er at flere idag enn tidligere har tilgang til biler med kraftige motorer. Over 50% av bilene fom. mellomklassen er idag leaset i Danmark og jeg tror ikke at folk flest har den samme ansvarsfølelsen overfor disse bilene som hvis de var privateide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du kan lese. Jeg er ute etter kilder som støtter at det stadig blir flere mennesker som mangler respekt for fartsgrenser enn det man hadde for la oss si 30 år siden. Sannheten er vel heller stikk motsatt. Et langt tyngre trafikkert vegnett med langt flere kontroller gjør slik kjøring "vanskelig". Dette sammen med drastisk fallende bilinteresse blant unge menn, og effektivt holdningsskapende arbeid gjør at denne typen adferd ("som ikke har respekt for fartsgrensene" "høy hastighet") blir mindre og mindre. At den finnes, ja. At det "stadig blir flere av dem" har jeg vanskelig for å tro.

Men jeg skjønner at diskusjonen er fastlåst da du ikke ønsker å underbygge din påstand (som jeg også i forrige innlegg tydeliggjorde hva jeg var ute etter, i tilfelle det skulle være noen tvil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har én mening og du har en annen. Jeg behøver ikke å underbygge/dokumentere mine meninger og det behøver du heller ikke. Hvis jeg derimot skriver at noe er slik eller slik er det på sin plass å kunne dokumentere påstanden. Jeg skrev at det ser ut til at antall bilister som ikke respekterer hastighetsgrensene øker i antall i takt med at folk flest blir mer liberalistisk anlagt. Dette er min mening og ikke en påstand (eller ihvertfall ikke ment som en påstand). Jeg har imidlertid lagt frem forskjellige uttalelser (danske om danske forhold) fra kvalifisert hold som viser at jeg ikke er alene om å mene at lovovertredelsene og alvorlige ulykker øker i takt med at hastighetene øker på veiene. Hvorvidt dette f.eks skyldes at folk flest blir mer liberalistiske er min mening. Stort mer er det vel egentlig ikke å si om den saken bortsett fra at du selvfølgelig er i din rett til å være uenig med meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjører ikke jeg like mye på danske motorveier som deg Fredrik, du bor jo tross alt i landet. Men det blir noen ganger i løpet av året og mitt inntrykk som "turist" er litt annerledes. Jeg opplever det som svært vanskelig å kunne holde gjevnt høy fart. Det er tildvis mye trafikk, lastebiler som skal kjøre forbi hverandre osv. Det er vel som regel sent på kvelden/natt man kan ligge i høye hastigheter, typisk 140-150 km/t. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det er til tider mye trafikk på de danske motorveiene, men det varierer med tiden på døgnet og hvor man er i Danmark. E45 igjennom Jylland er ofte overbelastet (spesielt rundt Ålborg, Århus, Vejle og Kolding). Det er derfor planer om å bygge en ny langsgående motorvei litt lenger inn i landet (langs aksen Vejle, Silkeborg, Viborg og Ålborg).

Den beste tiden å kjøre på tilsvarer Autobahn (altså om kvelden, natten og tidlig morgen). Allikvel er de danske motorveiene i likhet med Autobahn ganske effektive. Det er bl.a på enkelte strekninger innført forbud mot forbikjøring for vogntog rundt de store byene og ved bakker som f.eks ved Ejer Bavnehøj. Andre steder er det fire-fem veibaner i hver retning som f.eks syd for Vejle.

Rundt de store byene er hastighetsbegrensningen 110 Km/t, men ellers er den stort sett 130 Km/t. Gjennomsnitshastigheten er nok nærmere 110 Km/t enn 130 Km/t. Den gjennomsnitlige hastigheten på Autobahn er ca. 120 Km/t.

At noen kjører alt for fort på motorvejene her i Danmark er et reelt problem som det er ganske mye fokus på. Med såpass mye trafikk som det i perioder er oppstår det fort veldig farlige situasjoner. Jeg har selv opplevd å bli forbikjørt i både ytre og indre nødspor flere ganger og jeg har også sett andre bli forbikjørt på denne måten tiltross for at køen har gått i 130-140 Km/t. Det er heller ikke uvanlig å få biler helt opp i rumpa selv om hastigheten er 130-140 Km/t og store kjedekollisjoner (spesielt når det er underkjølt regn og/eller tåke) er ikke uvanlige. Dessverre så har de danske motorveiene mer og mer blitt som Autobahn ved at når det først skjer ulykker så er de store og alvorlige. De fleste trafikkforskerne mener at årsaken er en kombinasjon av alt for høy fart og hensynsløs kjøring.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har litt kunnskap om årsavgifter og biler til salgs som kan si meg hva dette betyr? Kan det være at bilen er avskiltet? Dette er da en bil som står hos forhandler.

58e3ccb4880c8_Skjermbilde2017-04-04kl_18_37_19.thumb.png.d5ed90f78e696dd7dc150a1422948b9b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at forhandler kan avregistrere/registrere biler selv, og at denne bilen ble avregistrert i 2016. Derfor har den ikke fått årsavgift enda. Jeg vil anta at forhandler (som etter min forståelse var eier ved årsskiftet) vil få regningen og at denne må betales før skiltene kan settes på, slik som det er normalt for privatpersoner. Men for all del, dette er kun synsing fra min side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...