Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Vi er åpenbart i rute her i Norge også: http://www.aftenbladet.no/tv/#!/video/101688/trafikksentralen-1-naa-blir-det-dyrere-aa-kjoere-for-fort

Viktig å påpeke at jeg er enig med det meste han tar opp, men det er noe med "dette er helt forferdelig" holdningen til hver minste ting jeg finner noe spesiell. Eks kollektivfeltkjøringa. Er virkelig det å henge seg opp i å legge seg inn 35meter før selve skiltet, i et TOMT kollektivfelt? Da synes jeg heller den generelle adferden, og kryssing av sperrelinjer er mer kritikkverdig.

Forbikjøring på høyre side er ikke lov, ei heller å ligge i venstre felt. Så hvorfor får ikke det samme oppmerksomhet? Det er nemlig det første bruddet som fremprovoserer det andre. Det er ikke noe mer fare for at noen "plutselig legger seg inn" som at noen "plutselig legger seg ut", du har like mye vikeplikt i begge tilfeller.

Fotgjengeren. Bilen er i praksis på feltet før mannen er synlig. Uheldig ja. Noe å ta på veg for? Nei. Bilen som kommer i mot gjør først og fremst den feilen at den kjører for fort og ikke bremser ned for et TOMT fotgjengerfelt. Han kan nemlig ikke se mannen som krysser før "det er for sent" da han er i blindsone bak varebilen. Helt ufattelig at ikke politiet som skal håndheve her ser hva som egentlig er problemet, som så resulterer i et brudd på vikeplikten.

"Fullstendig galskap" eksempelet er også interessant. Det er tydelig at bilen har kjørt feil inn på gang og sykkelsti, uten å skjønne dette(ikke er det skiltet og stedet kan sikkert være forvirrende for de som aldri har vært der og er over norm stresset i trafikken). Bilisten er på veg til å rygge ut igjen (ryggelys) når det kommer en syklist. Jeg tipper personen skjønner at det er dumt å rygge pga blindsonen rundt svingen der syklisten kommer fra, og velger å finne en plass å kjøre av fremover. Ubrukelig og inkompetent kjøring? Absolutt. Dårlig stressmestring fra sjåføren? Ja. "Helt fullstendig galskap"? Nuvel. Holdningene til syklisten på videoen er åpenbart omtrent like dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TRF-Racing skrev:

Vi er åpenbart i rute her i Norge også: http://www.aftenbladet.no/tv/#!/video/101688/trafikksentralen-1-naa-blir-det-dyrere-aa-kjoere-for-fort

Viktig å påpeke at jeg er enig med det meste han tar opp, men det er noe med "dette er helt forferdelig" holdningen til hver minste ting jeg finner noe spesiell. Eks kollektivfeltkjøringa. Er virkelig det å henge seg opp i å legge seg inn 35meter før selve skiltet, i et TOMT kollektivfelt? Da synes jeg heller den generelle adferden, og kryssing av sperrelinjer er mer kritikkverdig.

Forbikjøring på høyre side er ikke lov, ei heller å ligge i venstre felt. Så hvorfor får ikke det samme oppmerksomhet? Det er nemlig det første bruddet som fremprovoserer det andre. Det er ikke noe mer fare for at noen "plutselig legger seg inn" som at noen "plutselig legger seg ut", du har like mye vikeplikt i begge tilfeller.

Fotgjengeren. Bilen er i praksis på feltet før mannen er synlig. Uheldig ja. Noe å ta på veg for? Nei. Bilen som kommer i mot gjør først og fremst den feilen at den kjører for fort og ikke bremser ned for et TOMT fotgjengerfelt. Han kan nemlig ikke se mannen som krysser før "det er for sent" da han er i blindsone bak varebilen. Helt ufattelig at ikke politiet som skal håndheve her ser hva som egentlig er problemet, som så resulterer i et brudd på vikeplikten.

"Fullstendig galskap" eksempelet er også interessant. Det er tydelig at bilen har kjørt feil inn på gang og sykkelsti, uten å skjønne dette(ikke er det skiltet og stedet kan sikkert være forvirrende for de som aldri har vært der og er over norm stresset i trafikken). Bilisten er på veg til å rygge ut igjen (ryggelys) når det kommer en syklist. Jeg tipper personen skjønner at det er dumt å rygge pga blindsonen rundt svingen der syklisten kommer fra, og velger å finne en plass å kjøre av fremover. Ubrukelig og inkompetent kjøring? Absolutt. Dårlig stressmestring fra sjåføren? Ja. "Helt fullstendig galskap"? Nuvel. Holdningene til syklisten på videoen er åpenbart omtrent like dårlige.

Ja, det skal ikke mangle på regelryttere i politiet.

Tilsynelatende ofte en stor del av motivasjonen for jobben.

Selv har jeg opplevd å bli mobbet av politiet flere ganger. Som regel fordi de har observert kjøringen min, men hvor jeg har avslørt sivilbilen før de har klart å få måling på meg. Uten unntak stopper de meg, prøver å få en innrømmelse, og mobber når de forstår at de ikke kommer noen vei. Jeg skal ikke påstå at det øker respekten min for politiet.

 

Dessverre jobber ikke de politifolkene med god vurderingsevne i up. Jeg tror nok det er mange politifolk som selv rister litt på hodet av det klippet der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 316 skrev:

IMG_4780.thumb.JPG.b5a87d626433aec2eed608b6384bca29.JPG

 

IMG_4861.thumb.JPG.d925915c6516c02089955e9e7c6ec912.JPG

 

IMG_4864.thumb.JPG.18d41c3dfc9622f9bcada4dbf979bae8.JPG

 

Aldri blir det vår. Første bilde for en ukes tid siden og de to andre i dag ☹️

Sakte, men sikkert blir det vår. Her oppe i lappland har grus og asfalt kommet fram, som et sikkert vårtegn:) Selv om det kan se ut til at du må vente noe lenger, er jo mer snø på trærne hos deg enn i hagen min. Ser at 520`n din venter i spenning på vår hvertfall. For en bil! 

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark er det nå full vår og like før moreltreet i hagen springer ut. Epletrærne og hekken mot vest har allerede sprunget ut. På denne tiden av året og tilsvarende om høsten (som varer lengere her nede) liker jeg meg litt bedre i Danmark. De andre tidene på året trives jeg bedre i den norske naturen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TRF-Racing skrev:

Vi er åpenbart i rute her i Norge også: http://www.aftenbladet.no/tv/#!/video/101688/trafikksentralen-1-naa-blir-det-dyrere-aa-kjoere-for-fort

Viktig å påpeke at jeg er enig med det meste han tar opp, men det er noe med "dette er helt forferdelig" holdningen til hver minste ting jeg finner noe spesiell. Eks kollektivfeltkjøringa. Er virkelig det å henge seg opp i å legge seg inn 35meter før selve skiltet, i et TOMT kollektivfelt? Da synes jeg heller den generelle adferden, og kryssing av sperrelinjer er mer kritikkverdig.

Forbikjøring på høyre side er ikke lov, ei heller å ligge i venstre felt. Så hvorfor får ikke det samme oppmerksomhet? Det er nemlig det første bruddet som fremprovoserer det andre. Det er ikke noe mer fare for at noen "plutselig legger seg inn" som at noen "plutselig legger seg ut", du har like mye vikeplikt i begge tilfeller.

Fotgjengeren. Bilen er i praksis på feltet før mannen er synlig. Uheldig ja. Noe å ta på veg for? Nei. Bilen som kommer i mot gjør først og fremst den feilen at den kjører for fort og ikke bremser ned for et TOMT fotgjengerfelt. Han kan nemlig ikke se mannen som krysser før "det er for sent" da han er i blindsone bak varebilen. Helt ufattelig at ikke politiet som skal håndheve her ser hva som egentlig er problemet, som så resulterer i et brudd på vikeplikten.

"Fullstendig galskap" eksempelet er også interessant. Det er tydelig at bilen har kjørt feil inn på gang og sykkelsti, uten å skjønne dette(ikke er det skiltet og stedet kan sikkert være forvirrende for de som aldri har vært der og er over norm stresset i trafikken). Bilisten er på veg til å rygge ut igjen (ryggelys) når det kommer en syklist. Jeg tipper personen skjønner at det er dumt å rygge pga blindsonen rundt svingen der syklisten kommer fra, og velger å finne en plass å kjøre av fremover. Ubrukelig og inkompetent kjøring? Absolutt. Dårlig stressmestring fra sjåføren? Ja. "Helt fullstendig galskap"? Nuvel. Holdningene til syklisten på videoen er åpenbart omtrent like dårlige.

Jo takk jeg har merket de nye bøtesatsene, 6250 kr her for noen uker siden. 101 km/t i 80 sona, det kosta også tre prikker på ett ellers prikkfritt førerkort. Surt er det, men kan ikke klage for at politiet gjør jobben sin. Det er min egen dumskap å kjøre så fort i den 80 sonen, selv om det er firefeltsvei.

Jeg er også enig i det meste som tas opp, synes ikke det er direkte urimelig. Men jeg synes bota for å kjøre forbi på innsiden er idiotisk, noe tydeligvis politiet også synes siden de sier de bruker skjønn. Greit nok, kjører man slalom mellom bilene så er man idiot og fortjener bot. Men stort sett foregår dette på kontrolerte måter. Det burde heller være en saftig bot for å nettopp ligge konstant i venstre fil, utrolig mange skjønner ikke dette. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ofte kjører forbi på høyresiden, det sparer meg selv for mye aggresjon. Jeg vil si at det er like farlig å ligge bak en venstrekjører, man sitter og trekker seg opp og da er faren for å gjøre en trafikk farlig manøver mer til stede. Å tute eller blinke på venstrekjørere kan være direkte farlig, ved flere anledninger har vedkommende helt uten mening hugget inn bremsen. Er man ikke irritert fra før så blir man det iallfall da.... det fikk en Tysker i gammal Polo på Autobahn erfare for ett par år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet noe om N52-B25A motoren til BMW? Søkte litt og fant ut av HVA problemer (tikkelyd) som visstnok ikke var avgjørende for motorens levetid. Motoren står i en 05 e61 manuell med 154 000km, prisen er ca 60 høvdinger. Ferdig godkjennt og årsavgift bet.

Virrer mellom bensin eller diesel. Dyrere for deler til diesel og avgiftene (sverige), men samtidig lavere forbruk. 

Merker at det er artig å lete etter ny bil:) Prøver å gjøre meg så klok som mulig på ulike feil og problemer som følger de ulike modellene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎14‎.‎04‎.‎2017 at 12.05, TRF-Racing skrev:

Videre så viser det hvor effektiv "war on speed" har vært i UK, når de greier å mene at problemet på denne videoen ikke er bilen som bryter sin vikeplikt og meier ned sykkelen.

I dette tilfellet er det skivebom å skylde på bilisten. Vedkommende sjekket nok speilet, men forventet ikke en sykkel i såpass stor hastighet opp på siden rett etter en rundkjøring. Kjører man gris må man kalkulere med at andre bilister ikke ser deg og kjøre deretter, og det gjorde ikke den avdøde. Generelt har jeg lite sansen for motorsyklister fordi de kjører som idioter uten å ta ansvar for egen kjøring, gjør hærverk på biler (har sett de slå inn speil på biler i Oslo) og oppfører seg som uskyldige og ufeilbarlige jomfruer når ulykken inntreffer. Har full forståelse for at de kjører som de gjør, men mange av de oppfører seg som fjortiser når noe skjer....Er selv en notorisk grisekjører, men har i hvert fall nok selvinnsikt til å ta konsekvensene for egne handlinger, men det gjør ikke disse feige MC-gutta som tror de er fritatt for loven.

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Hamburg for tiden, flott by med masse å by på. Veldig mye feite biler som brommer rundt, mest AMG men også RS og M. Men det er akkurat det dem gjør, de brommer rundt og rundt hele kvelden inne i sentrum. Med sports knappen inne for at eksosen skal dundre mest mulig... Og 95 prosent av disse bilene kjøres av menn ifra midtøsten, runde på runde med vinduene nede og viser særdeles dårlig trafikk kultur. Nå høres jeg sikkert både misunnelig og gretten ut, men det kommer faktisk til ett punkt hvor du blir dritt lei av å høre en C63 AMG smelle bortover gata. Hvorfor kjører de ikke ut på Autobahn og gasser der? Er jo der de bilene gjør nytte for seg i stede for mellom lyskryss, brostein og kumlokk. De har verdens beste motorveinett som attpåtil ikke har fartsgrenser, likevel vil de heller ragge rundt i byen? Og hvor får disse nye landsmennene pengene ifra, vel er biler billig i Tyskaland men vi snakker også ett litt annet lønnsnivå der kontra Norge.

Hadde jeg solgt bilene mine, så kunne jeg fint ha prioritert en 2012-2013 F10 M5. Det hadde vært kult, men jeg hadde ALDRI vist meg i sentrum med den bilen. For det første fordi den ikke er egnet der og for det andre pga jeg liker ikke å stikke meg frem. Om jeg så måtte ned i sentrum så hadde det vært med comfort knappen godt på og lett gassfot ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nå høres jeg sikkert både misunnelig og gretten ut, men det kommer faktisk til ett punkt hvor du blir dritt lei av å høre en C63 AMG smelle bortover gata. Hvorfor kjører de ikke ut på Autobahn og gasser der? Er jo der de bilene gjør nytte for seg i stede for mellom lyskryss, brostein og kumlokk. De har verdens beste motorveinett som attpåtil ikke har fartsgrenser, likevel vil de heller ragge rundt i byen? Og hvor får disse nye landsmennene pengene ifra, vel er biler billig i Tyskaland men vi snakker også ett litt annet lønnsnivå der kontra Norge.

Hadde jeg solgt bilene mine, så kunne jeg fint ha prioritert en 2012-2013 F10 M5. Det hadde vært kult, men jeg hadde ALDRI vist meg i sentrum med den bilen. For det første fordi den ikke er egnet der og for det andre pga jeg liker ikke å stikke meg frem. Om jeg så måtte ned i sentrum så hadde det vært med comfort knappen godt på og lett gassfot ;) 

Deler dine synspunkter. Selv lille Oslo har et par faste rånere i Ferrari 458/Huracan og nettopp (W204) C63 som elsker å gi flatt jern i Bygdøy Alle og Frognerveien. Alt med måtehold. Jeg setter pris på litt godlyd, men moderne superbiler kjører med "frieksos" som støyer i overkant mye. Det er faktisk irriterende, uansett hvor glad man er i anti-A4.

Når det kommer til "flash" har dette mye med kultur å gjøre. Nordmenn for eksempel kjøper SUV og hytte, mens pakistanere heller bor i leilighet mens de kjører dyre biler og bruker mye penger på uteliv/klær/fasade og familie. Mange innvandrere, ihvertfall i Norge, bruker penger litt annerledes enn Ola Nordmann. Jeg synes det er helt ok, og det gir et større mangfold. Som bilinteressert synes jeg det er artig at ikke alle i Oslo kjører slitne 20 år gamle Corolla eller tar bussen fordi de tynges ned av enorme boliglån. .

Bare sånn apropos...kollegaen til en kamerat er notorisk bilgal og har stadig vekk fete biler og båter selv om han ikke er mangemillionær. Han solgte nettopp en ML63 AMG og kjøpte en 2014 F10 M5....Kult med slike folk som tar den helt ut tross alt selv om jeg personlig heller hadde kjøpt en Porsche 993 :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke så imponert over moderne eksoslyder slik de er f.eks i AMG og spesielt en del firesylindrede motorer. Det blir litt for mye trompet og boyracer for min smak. Jeg liker bedre eksoslyden slik den var på 80-tallet i biler som f.eks BMW E28 535i, Porsche 928S og sogar Porsche 944 (den har fire sylindre). Harmonisk hele veien, dyp og avdempet på lavt turtall samt potent, men aldri brølende eller uharmonisk på toppen. Eksoslyden fra den gamle M30 storsekseren uten katalysator og andre restriksjoner er fantastisk og noe helt annet enn "vrappa-vrappa" og sprake/knatre tullballet mange sportslige biler har idag.    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Mercedes AMG sine V8 fortsatt har fin lyd, men ang firere så er det litt for try-hard syns jeg.

BMW er jeg utrolig skuffet over når det kommer til lyd. 

Audi har grei lyd på biler med 6 eller mer sylindre.

Men ingenting slår eldre biler, slik som du sier Fredrik :)

 

Skal sies at med litt modifikasjoner så kan nyere BMW høres bra ut også. Hjelper og med manuell :P

 

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok visse kulturelle forskjeller ute å går, kunne aldri tenke meg å ofre hus og grei levestandard for kun å ragge rundt i grombil. Det finnes en fin mellomting synes jeg. Men hva er det dem vil oppnå med å flashe seg? det er svært få som blir imponert slik de holder på. 90 prosent av de som ferdes i sentrum eier ikke bilinteresse, de rister bare oppgitt på hodet eller banner over at de ikke hører han i andre enden i telefonen. Er det penisforlenger eller er det for å bygge opp en dårlig selvtillt. Kanskje ifra en vond fortid som flykting eller fartigdom. Men for all del, de skaper jo liv og fine biler i gatebildet. Alt som gir fingern til miljøhysteri ønskes velkommen av meg iallfall. Og apropo, det finnes jo ikke elbiler her nede...kun sett noen få Tesla (hvor noen var Norske) og I3.

Jeg skal ærlig innrømme at AMG har en imponerende lyd, det alene har solgt mangfoldig titalls tusen biler for dem. Men nå har årene gått og jeg blir ikke så imponert lengere, nå begynner det egentelig å bli litt harry. Det blir litt for mye boyracer som Fredrik sier, det er ikke kult. Det er svært få av disse "gutta" som kjører M3/M4 (tror ikke jeg har sett en eneste), enda vi vet at det er en bil som er overlegen C63 i dette preformance segmentet. Men den høres ut som en dass i forhold til AMGen, derfor finner du ikke de rasende rundt i sentrum. Men, dra til f eks Nurburgring og du ser 10 M3/M4 for hver C63 du ser. Det sier litt om hvor fokuset til både produsent og kunder ligger...

Jeg synes at E92 M3 kanskje har en av de bedre lydene BMW har laget, akkurat passe. Ellers må jeg også trekke frem E39 M5, muligens den beste M5 lyden så langt. Men lite står også en M30B35 som får litt turtall og får puste ut ab ett originalt eksos anlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...