Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Vårpussen for familiebåten ble første året tatt med autosol, så gikk det i Hempel voks og SeaJet hardvoks. Autosolen er utrolig om man skal rubbe båten fra å være forferdelig til å bli et svært bra utgangspunkt. Et lag med voks så holder det ganske så bra. Har forrige eier slurvet med poleringen, så henter man seg fort inn med Autosolen.

De påfølgende årene(12 år) var suksessoppskriften, syrevask først om nødvendig, så moppes(med gulvmopp) konsentrert Swang-såpe(den beste vil jeg nå si, fåes på båtbutikken "Swang" i Oslo) på skutesidene, deretter Meguiars 2-steg avsluttet(minst to runder med steg 1) med Hempel Hardvoks på toppen. Blankeste båten i opplagshavna. Gelcoat-kvaliteten på 90-talls Princessene var særs god, så det gjorde det ganske greit.

Har prøvd både Hempel, Seajet, Biltema, 3M etc. Og Meguiars utpekte seg som noe av det bedre når man håndpolerer.

En periode polerte jeg en del seilbåter, da med 3M utstyr og maskin. Det var tunge greier, Meguiars og polering for hånd var raskere og enklere og ikke minst enkelt å få pent.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips :) skal ta med meg til neste puss ! Men mulig jeg selger neste år og kjøper noe større å litt mer "tur" båt for familien. Skal til Kragerø om 3-4 uker så blir spennende og se hva forbruket ned ditt blir. Å med bensinprisene på sjøen om sommeren.. uff.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående innleggene vedrørende polering av båt...Hvorfor polering for hånd? De båtene jeg har polert (rimelig mange) har somregel store flater. Skroget er jo en lett sak å ta med maskin. Resultatet med maskin kan jo ikke sammenlignes med resutat fra håndpolering,  hvertfall hvis det er gelcoat som skal poleres. Overbygg o.l bruker jeg også maskin mest mulig på. Kun håndpolering hvor jeg ikke kommer til med maskin.

Ellers er jeg enig i produktene. Har prøvd all mulige produkter. Det være seg alt fra Biltema til noe Nano tech greier. Men Meguiars er uten tvil det beste og ikke minst lett å jobbe med. Jeg har de siste årene brukt Meguiars One Step Compound og Meguiars Pure Wax, påført med maskin. Resultatet er blankt og veldig holdbart. Kun litt vasking gjennom sesongen. Båten (Rodman 38) lå ute hele vinteren uten å være pakket inn med presenning. Under vårpussen var skroget fremdeles blankt og krevde lite arbeid for å bli bra. Samme gjaldt forsåvidt overbygg og flybridge, men naturligvis litt mer slitt der (pga. mer utsatt for vær og vind).

20170615_174101.thumb.jpg.760bae57242aa97936a8b4f118176baf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker maskin der jeg kommer til :) brukte mariner vox å det blei greit resultat. Men nå er somsakt min fra 86 så det holder for meg :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å setter opp en liten handleliste i form av servicedeler. Står litt fast på hvordan olje jeg skal ha. Er det 0w30 eller 5w30? Bilen har gått 240000 km. Tenker også å bestille fra koed da de har har mye bedre priser en GS, men hvordan er det ÅNDE-ENHED (4-CYL)/ veivusfilter (hvis jeg ikke tar helt feil) virket til å være et komplett sett eller er det noe annet jeg må bestille i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis batteriet i bilen viser 10,1v når bilen er av, kan det da lades opp igjen eller må det byttes? Batteriet var nytt i vinter. Har hørt en gang at hvis det er lavere enn ditt og datt så må det byttes. Er det sant eller er det bare å lade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tennbrikket skrev:

Driver å setter opp en liten handleliste i form av servicedeler. Står litt fast på hvordan olje jeg skal ha. Er det 0w30 eller 5w30? Bilen har gått 240000 km. 

Bruk bare samme som sist, det står gjerne i serviceheftet. Det står også i instruksjonsboken hvilken som er anbefalt. Jeg ser på Castrol sine hjemmesider så er det 0w-30 som kommer opp når jeg plotter inn din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius2002 skrev:

Bruk bare samme som sist, det står gjerne i serviceheftet. Det står også i instruksjonsboken hvilken som er anbefalt. Jeg ser på Castrol sine hjemmesider så er det 0w-30 som kommer opp når jeg plotter inn din bil.

Vet, men har en kamerat som har lik bil, men han syns oljen var litt i det tynneste laget. Angående serviceheftet så har jeg mitt eget siden jeg overtok bilen, har dog blitt brukt litt av hvert. 1 oljeskift ble tatt hos mekonomen, 2. oljeskift ble tatt i forbindelse med eu siden det var gratis. 3. oljeskift tok jeg selv hjemme med både 5w30 og 5w40 mener jeg det var. Hadde noe som oppfylte ll04 kravene stående, så. Heller litt over mot 5w30, men tenkte å høre hva andre anbefalte på en 15 år gammel bil med 240000km på telleren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, tennbrikket skrev:

Vet, men har en kamerat som har lik bil, men han syns oljen var litt i det tynneste laget. Angående serviceheftet så har jeg mitt eget siden jeg overtok bilen, har dog blitt brukt litt av hvert. 1 oljeskift ble tatt hos mekonomen, 2. oljeskift ble tatt i forbindelse med eu siden det var gratis. 3. oljeskift tok jeg selv hjemme med både 5w30 og 5w40 mener jeg det var. Hadde noe som oppfylte ll04 kravene stående, så. Heller litt over mot 5w30, men tenkte å høre hva andre anbefalte på en 15 år gammel bil med 240000km på telleren. 

Da bruker du 5w30 :)

Edit: Kan vel legge til at det egentlig er opp til forholdene som bestemmer hva som er best egnet. Kaldt klima så er 0w30 anbefalt, ved varmere kan du gå opp til 5w30 om det er de to det står mellom. At 0w30 er tynnere trenger ikke å stemme. Det kommer an på temperatur ute og type olje, en varm sommerdag kan 0w30 være tykkere ved "kald" oppstart. Ved driftstemperatur er de ca. like tykk. Så i bunn og grunn er det ikke de store forskjellene ute å går her. Jeg ville bare bare kjørt på med 5w30 som du har fra før :)

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gabz skrev:

Hvis batteriet i bilen viser 10,1v når bilen er av, kan det da lades opp igjen eller må det byttes? Batteriet var nytt i vinter. Har hørt en gang at hvis det er lavere enn ditt og datt så må det byttes. Er det sant eller er det bare å lade?

Du kan jo prøve å lade det opp, hvis du får hvilespenning på ca 12,6V og det holder seg der er det ok. Men mistenker at en celle er død når du måler 10,1V.

Hvis batteriet er tappet så langt ned pga strømforbruk flere ganger så er batteriet svekket for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Dra på Biltema, gode batterier til en ålreit pris!

Det beste batteriet i en test fra naf, hvor de målte blant annet utladingsegenskaper, er banner. Jeg kjøpte 90ah til x5en for rundt 1500 hos entrac. Temmelig billig samnenlignet med varta osv er det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...