Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, papertiger skrev:

Enig. Det er en utrolig fin lyd i de analoge anleggene. NAD C316'en er det jo ingenting digitalt ved, men jeg kjører også en DAC for å få optisk lyd fra TV og inn i forsterker, det funker veldig fint. Platespilleren har innebygd RIAA og er koblet inn i SONOS Connect'en, så jeg kan dele vinyl-lyd ut i flere rom om jeg vil. Mulig noe av varmen og ektheten i lyden går tapt gjennom Connecten, som i sin tur er er koblet til NAD'en med vanlige RCA-kabler. Men ikke noe jeg klarer å høre. Det er noe nostalgisk over å ha et slikt anlegg nå, men det er merkverdig hvor stor forskjell det er i lydkvalitet på dette anlegget ved bruk som TV-lyd kontra å svitsje over til vanlige TV-høyttalere. Er jo som om 80% av lydbildet forsvinner.

Jeg skulle ønske at jeg hadde et litt større budsjett til oldschool stereo. Jeg blir altfor fristet når jeg bl.a ser på Techmoan der han viser og demonstrerer hvor bra analoge anlegg var på 70 og 80-tallet. Jeg har hatt noe av dette før, men som med mange andre ble det meste solgt eller kastet på 90 og 2000 tallet. Jeg beholdt heldigvis Sonus Faber og Mission høyttalerne, men ellers gikk forsterkere, platespillere og CD-spillere dessverre ut av huset etter som tiden gikk. De gamle NAD'ene er et kompromiss som imidlertid fungerer veldig bra sammen med de nevnte høyttalerne. Lyden er ikke på nivå med de gamle rørforsterkerne, men gir allikevel et troverdig inntrykk av hvor bra lyden var på den tiden.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredrik skrev:

Jeg skulle ønske at jeg hadde et litt større budsjett til oldschool stereo. Jeg blir alt for fristet når jeg bl.a ser på Techmoan der han viser og demonstrerer hvor bra analoge anlegg var på 70 og 80-tallet. Jeg har hatt noe av dette før, men som med mange andre ble det meste solgt eller kastet på 90 og 2000 tallet. Jeg beholdt heldigvis Sonus Faber og Mission høyttalerne, men ellers gikk forsterkere, platespillere og CD-spillere dessverre ut av huset etter som tiden gikk. De gamle NAD'ene er et kompromiss som imidlertid fungerer veldig bra sammen med de nevnte høyttalerne. Lyden er ikke på nivå med de gamle rørforsterkerne, men gir allikevel et troverdig inntrykk av hvor bra lyden var på den tiden.   

Det som er synd er at dagens ungdom ikke skjønner hvor bra det kan låte. De setter jo som regel bare en blåtann høyttaler på bordet og er fornøyd med det. Jeg har koblet en Chromecast audio til anlegget mitt og det blir noe helt annet men den selges selvfølgelig ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rune-K skrev:

Det som er synd er at dagens ungdom ikke skjønner hvor bra det kan låte. De setter jo som regel bare en blåtann høyttaler på bordet og er fornøyd med det. Jeg har koblet en Chromecast audio til anlegget mitt og det blir noe helt annet men den selges selvfølgelig ikke lenger.

Jeg bruker også en Chromecast Audio og er veldig tilfreds med den. Junior bruker et tilsvarende alternativ fra Logitech, men han synes ikke at den er like bra.

Junior (18) er også ganske oppgitt over hvor lite de fleste av hans jevnaldrende vet om hva som er virkelig god lyd. Han spiller selv på bass så dette er mye av forklaringen på hvorfor han interesserer seg for analog stereo, men at hans far er litt gammeldags den veien hjelper helt sikkert også ganske mye. Selv et ganske billig oldschool stereoanlegg med de rette komponentene spiller mye, mye bedre enn det meste annet som selges over disk idag. Betaler man nok spiller moderne anlegg også veldig bra, men lyden er allikevel ikke helt den samme gode i mine ører.

Det siste er forøvrig en annen ting som er litt trist. Vil man ha det beste i dag må man betale mye. I dag må man minst ha en 340i for å få en BMW med bensinrekkesekser, mens før i tiden holdt det med en 320i.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, GreenE36Cab skrev:

En 320i er da helt grei den også :)

Hvis du tenker på G20 320i så helt klart ja, men forholdsmessig så var f.eks E30 320i en vesentlig mer sofistikert bil. Det store poenget med E30 320i var selvfølgelig at den hadde en rekkesekser på linje med de store BMW'ene. Det var på den måten ikke så stor forskjell på E30 320i og E28 535i. Alt var selvfølgelig kraftigere, større og mer påkostet på 535i, men den fine følelsen av å ha en silkebløt rekkesekser foran var den samme. BMW var på denne tiden ganske alene om å ha en rekkesekser i den minste modellserien (hvis vi ser bort fra Mercedes-Benz W201 190E 2,6 som var mye dyrere) og ville man ha en rekkesekser til en forholdsvis rimelig pris i en tysk premium bil hadde man med andre ord ikke så mange valg.

Og selvfølgelig ville man ha en rekkesekser. Konfigurasjonen er på alle måter bedre enn en rekkefirer (til alminnelig bruk), men drivstofføkonomi og economy of scale (les: tverrstilte motorer) gjorde rekkefirerne mer hensiktsmessige for bilprodusentene å produsere. Så på den måten skal vi være glade for at BMW stadig bygger biler som G20 340i.  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredrik skrev:

Hvis du tenker på G20 320i så helt klart ja, men forholdsmessig så var f.eks E30 320i en vesentlig mer sofistikert bil.

Nei. Tenker på BMW E36 320i, skulle kanskje presisert det. Ikke verdens sprekeste biler men driftssikre (?) og bruker ikke så ekstremt mye drivstoff :)

Men ja tidlig på 90-tallet var det jo noen spreke japanske rekkefirere også på markedet, i biler til en da grei pris tror jeg. Som Toyota MR20 SW20 med 3S-GE motoren med 156hk og senere 175hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GreenE36Cab skrev:

Nei. Tenker på BMW E36 320i, skulle kanskje presisert det. Ikke verdens sprekeste biler men driftssikre (?) og bruker ikke så ekstremt mye drivstoff :)

Men ja tidlig på 90-tallet var det jo noen spreke japanske rekkefirere også på markedet, i biler til en da grei pris tror jeg. Som Toyota MR20 SW20 med 3S-GE motoren med 156hk og senere 175hk

E36 320i føyer seg sammen med E30 320i og E46 320i, men så var det også slutt med rekkeseksere i den lave enden av 3-serien. E36 320i er også en veldig fin bil, men jeg holder en knapp på 323i hvis jeg skal være pedantisk. Det beste kompromisset er imidlertid E46 320i med den fine M54B22 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik - Når det gjelder bensinrekkefireren 3S-GE så snakket jeg om 2. gen med 156hk og 3. gen med 175hk. Ikke helt vilt mye krefter det heller men den MR2en med 156hk jeg hadde virket da sprek likevel.. Så det er motorer jeg liker også, samme med 7A-FE på 116hk :)

Men E36 320i med M52B20-motoren, selvom den er på den "lave enden" av skalaen og ikke like poppis som feks en E36 M3 med S50B32-motoren så er den helt grei til sitt bruk som vanligvis er cruising og å se bra ut i garasjen :)

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GreenE36Cab Toyota MR2 har jeg aldri hatt og vet lite om. Mazda MX-5 (NA) kjøpte jeg derimot ny i 1990 og vet litt mer om. Japanske biler generelt er ikke helt min greie, men de har definitivt hatt mange fine modeller opp igjennom årene.

Poenget med motorer som f.eks M20B20, M52B20 og M54B22 er ikke effekt og høye ytelser, men derimot raffinement og gangkultur. Disse motorene blir dessverre ofte misforstått og det er litt trist. Motorene har kort slaglengde og derfor også et relativt lavt dreiemoment. De skal ha en del turtall for å yte sitt beste og når man kombinerer dette med f.eks et relativt tungt 5-serie chassis + evt. automatgear forstår man at kombinasjonen ikke er perfekt og ihvertfall ikke i dagens trafikkbilde. På den positive siden er det få alminnelige motorer som spinner opp i turtall like frivillig/lett.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Men ja tidlig på 90-tallet var det jo noen spreke japanske rekkefirere også på markedet, i biler til en da grei pris tror jeg. Som Toyota MR20 SW20 med 3S-GE motoren med 156hk og senere 175hk

Problemet med japser fra 90 og 2000 tall er jo at de er så innmari kjipe og kjedelige. Gå og nitriste interiører og kjedelig design. Har en kollega som er japse entusiast, og det for alle penga. Så vi har jo noen diskusjoner da, han løfter frem biler som Nissan Skyline R34, Toyota Supra og Honda NSX som de beste sportsbilene der ute. Selv mener jeg at Europa tilbyr de beste sportsbilene i form av f eks Porsche 911 Turbo, BMW M3 eller en eller annen italiener. Japsebiler er opphypet av populærkulturen slik jeg ser det😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredrik 90 skrev:

Honda NSX.. BMW M3

Jeg bryr meg ikke så mye om denne "populærkulturen" og hva andre mener om disse bilene, Honda NSX er en bil jeg har likt siden jeg så min første '91 i 2010.. Det var da jeg fant ut at en dag, en dag skal jeg ha en Honda NSX ('91-'01) :)

Toyota Supra har jeg aldri følt noe behov for å kjøre/ eie, men jeg liker 6. gen Toyota Celica, som noen kaller fattigmanns Supra med forhjulstrekk.. Selv så kunne jeg god hatt 6. gen Celica igjen men har overhodet ikke lyst på Supra

Ser ikke helt hva du mener med at japsebiler fra 90-tallet har kjedelig design heller, jeg mener MR2 SW20 med vippelykter.. Eller pre 2002 Honda NSX med vippelykter.. Det er to vidt forskjellige biler både i pris og kvalitet men jeg ser på MR2 som en "billig NSX" :P

Ang M3 så er jo E36 M3 bra biler. Vader-setene skal visst være litt leie å sitte i over lengre tid har jeg hørt men likevel.. Så en dag håper jeg å ha minst én E36 M3 i garasjen også.. Gjerne i en spesiell farge, og kanskje cabriolet, men sjansen er vel stor for at det blir en coupe

Ang Skyline, jeg husker på ungdomsskolen før så var det en av de store snakkisene, og det var vel i enderøret til en av dem Autofil-Larssen kunne grille loffen sin, tralalalala.. Men jeg ser ikke hva som er så attraktivt med dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig på dette med import av bil vs kjøp i Norge.. Altså når det gjelder nyere biler. Eldre biler er det jo "unulig" å finne i Norge og man må nesten ut i verden for å finne et bra eksemplar..

Om man importerer en i3 fra USA pga det "lønner seg", men ikke har mulighet til å lade bilen på ladestasjon og kun kan lade hjemmme.. Hva gjør man om man kun har den bilen og skal på langtur?

Men å hente en Toyota Aygo i Danmark? Ser den at det kan lønne seg å hente japanske biler over grensen der, men når det gjelder en såpass lite "interessant" bil som Aygo.. Kanskje om det hadde vært en GT86?

---

Og når det gjelder det med reflekser på støtfangerne til amerikanske biler, så er jo det noe som har eksistert i mange år, feks på '78 Pontiac Trans AM.. Og selvom det virker litt "kunstig", så ser det jo på en måte riktig ut også?

Samme med at både bremselys og blinklys er røde, feks på Corvette C4 (noe som tydeligvis er tillatt i Norge også om man importerer inder en bestemt regel eller paragraf?), det er jo slik disse ble levert originalt så jeg vil heller ha en C4 med røde blinklys bak enn orange

---

Jeg postet noe om det i Finn.no-tråden men kanskje bedre å ta det over her slik at ikke jeg bidrar til noe OT der borte.. Men akkurat de to temaene ivposten her er jo litt festlige.. Import av "kjedelig" bil og hvorfor har de reflekser på sidene i dtøtfangerne og røde blinklys i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er jo den generasjonen som vokste opp med å se Fast & Furios filmene. Men jeg var jo veldig bilinteressert som barn, og jeg gjennomskuet litt disse glorifiserte bilene med psykolakk og neonlys. Dem fra min generasjon som ikke hadde særlig bilinteresse, men som likevel så filmene kan i dag synes det er kult med en Skyline eller Supra. Jeg husker når jeg traff hun jeg i dag har gifta meg med, hun var ikke bilinteressert men heller ikke uinteressert i bil. En M3 ville ho ikke lagt merke til i trafikken, men en Supra eller NSX var liksom "wow" hvis man så en. Heldigvis har jeg drevet god "oppdragelse" i årene etter dette, selv om hun fra tid til annen fortsatt kan si at Supra eller Skyline er kule biler…mest for å erte på meg 😂

Jeg vokste opp med at Tyske/europeiske biler var overlegene, mens Amerikanske biler var tøffe. Er nok også litt preget av at mine foreldre gikk fra Mazda til BMW midt på 90 tallet, det var liksom som å gå fra transportmiddel til bil…bil med stor B 😅 Man blir litt "skadet" når man som lettpåvirkelig og bilgal 9 åring får oppleve E39 med nydelige velurseter, polerte nøttetrelister og lyden av silkemyk sekser. Husker om sommeren at de varme velursetene føltes så deilige mot huden når man gikk i shorts og t-skjorte…det brant ikke og var ikke for kaldt…bare lunt og godt.  

Jeg så som sagt F&F filmene, men alltid med ett forbehold…tok ikke bilene de brukte så alt for seriøst. Jeg så folk argumentere for Lancer Evo og Impreza WRX bilene, men herregud å mye mer spennende en første gen Audi RS4 var i mine øyne. Dro med meg kompiser og sykla etter skolen bort til Audi forhandleren når den første RS4en kom i showrommet i 2001….lekker knallblå Avant. Noen år senere var Jan Erik Larsen og laga leven på bilmessa i Arendal med en blå Impreza WRX med rallydekor og gullfelger, gikk rett forbi hele bilen og fyren…hadde stø kurs mot en E46 M3 CSL som sto lenger borte 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...