Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jo, de tar jobben- fordi de tar til takke med hva som helst. I utgangspunktet en god innstilling, men sannsynligheten for at de ikke yter like godt i stillingen som deg, eller andre som ikke har vært tvunget til skiftet (altså de har jobben i mangel av bedre alternativ) er lik null..

Etter 5år i jobben vil en ungdom med rett innstilling og interesse være langt mer verdifull for arbeidsgiver, selvom "gamlingen" fra oljen kan ha høyere basiskunnskaper og funksjon i begynnelsen. En ting er at ungdommen har hele arbeidslivet forran seg, men han vil være mer sulten, lettere å forme for ledelsen,  og sannsynligvis mer entusiastisk i møte med kunder.. For ikke å snakke om sannsynligher for helseplager og sykemelding.

 

bare så det er sagt, unntak finnes- så jeg skal ikke skjære alle over en kam!

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at eldre har større helseplager og dermed flere sykemeldinger. Fler større undersøkelser her i Danmark viser faktisk helt motsatt konklusjon. Det er først når arbeidstakerne har passert 60+ at frekvensen øker signifikant, men selv da er det veldig individuelt hvor stort problemet er.

Eldre arbeidstakere er jevnt over veldig solide når det gjelder arbeidsevnen, men får ofte ikke den etterutdannelsen de trenger for å være like oppdaterte rent faglig som de yngre. De eldre (40+) blir også værende i den samme jobben i mye lenger tid enn de yngre så her har arbeidsgiverne helt klart en oppgave foran seg.

Noe helt annet er det at jeg synes at det er helt forferdelig at unge mennesker går arbeidsløse og det burde derfor være mulig å få til en form for arbeidsdeling ved at de eldre f.eks kan gå ned i tid fra rundt 55 års alderen. Da er ofte de store kostnadene vedr. f.eks familie og bolig overstått og behovet for store inntekter mindre.

Mange undersøkelser viser at bedrifter som har en fornuftig blanding av eldre og yngre arbeidstakere ofte har et bedre miljø og samarbeidsklima enn bedrifter som f.eks kun har yngre medarbeidere. Folk med litt livserfaring har bl.a ofte større tillit til andre medarbeideres evner og kunnskaper. De ser bedre et potensiale i andre mennesker og gir dem muligheten til å prøve seg. Dette er helt klart en mangelvare i dagens konkurransesamfunn der kravet til hurtige økonomiske mål ofte skygger for et mer langsiktig mål der arbeidstakerne trives og dermed yter bedre.

Arbeidstakere idag har mye kunnskap og lar seg ikke så lett lure av smarte HR folk og ledere som knapt er tørre bak ørene. Folk tvinges til å være med på mye tullball, men tenker sitt når de kommer hjem og blåser ut på FB.

Dette er forøvrig de samme folkene som ofte sier at en ingeniør kan brukes til alt og at IT er IT uansett hva, men ansette en arbeidsledig ingeniør som butikkmedarbeider vil de ikke. Allikevel klager de over at folk ikke er fleksible nok når de blir arbeidsledige og hyrer istedenfor en flokk med indere til å løse ingeniør og IT prosjekter fordi de er billigere (tror de). Kortsiktige økonomiske mål ødelegger alt for mye for oss alle.

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet Mythbusters har blitt nevnt her inne noen ganger.

Netflix har i dag lansert en serie, i samme stilen, som heter Project White Rabbit. Teorier, oppfinnelser og så eksperimentering med disse. Tory, Grant og Kari fra gamle Mythbusters er programlederne. :) Virker som de har høyt budsjett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt uenig med deg fredrik, men de som er 40+ kan være skikkelig stri og vanskelig å ha med å gjøre. Der jeg jobbet var det regelrett sabotasje, mobbing og utfrysing av ledere hvis det ble tatt upopulære beslutninger.

Feks er det enkelte som sliter med helsen, og en av ti har typisk såpass fravær at det ødelegger statistikken for de 9 andre som aldri er syk.

 

Selv har de beste kollegaene vært de over 50, både i forhold til medmenneskelighet og et faglig perspektiv, men du aner ikke hvor mye drit jeg har måttet tåle av menn i samme aldersgruppe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hawkon88Jeg tenker at noen eldre (50+) føler seg truet både faglig (som nevnt pga. manglende etterutdannelse) og fordi (nettopp derfor) de ofte står først i køen når bedriftene må nedbemanne. Folk som føler seg truet er som regel ikke hyggelige mennesker og det blir en ond sirkel. Man skal huske på at folk over 50 som regel selv har barn i 20-30 årene så det er normalt ikke ond vilje mot yngre mennesker generelt som er problemet.

Det mange glemmer er at vi alle (yngre og eldre) er avhengige av hverandre i samfunnet og det blir helt feil når dette ikke gjenspeiler seg på arbeidsplassene. Generasjonskløften er der selvfølgelig, men vi forholder oss alle til både yngre og eldre mennesker privat så det kan ikke være så vanskelig hvis alle har den nødvendige kompetansen.

Eldre har aldri vært i bedre form enn idag og dette er også grunnen til at pensjonsalderen i mange land blir satt opp (70 år er varslet her i Danmark om noen år). Hvordan politikerne har tenkt å håndtere dette vis a vis de private firmaene som foretrekker yngre medarbeidere er et stort spørsmål, men mye tyder på at politiske mål og kortsiktige økonomiske mål/vinning ikke er forenelige (i alle fall ikke slik det er idag).

Jeg mener at vi bør legge om måten vi organiserer dette på idag. Det er når folk er i etableringsfasen at de har størst behov for å være sikret en jobb, men det er også da at de pga. barna kunne trenge en større fleksibilitet vedr. arbeidstiden. De eldre har ikke tilsvarende økonomiske behov, men ønsker ofte å gå ned i tid. Her burde det være mulig å få til en mye bedre samkjøring og organisering enn idag. 

 

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er iallefall tall NITO oppgir på sine hjemmesider : 

"En ingeniør med 0 år ansiennitet tjener i snitt 477 197 kr per år."
Basert på 827 rapporteringer til NITOs lønnsstatistikk

Jeg personlig valgte ikke ingeniør veien pga lønn, jeg har jobbet som mekaniker noen år. Og ønsket "mer", derfor ble maskin ingeniør et fint valg for meg. Har mange muligheter innenfor bilindustrien når utdanningen er ferdig :)

Endret av Magnus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å forstå tankegangen bak handlingene til tidligere kollegaer, det ligger egentlig tjukt utenpå de fleste hva man kan forvente i gitte situasjoner. En ting jeg har lært er at man må slutte å være naiv, og at folk foretrekker å manipulere og stikke andre i ryggen hvis det gagner dem. 

Det er klart at det gjør vondt i stoltheten å oppleve at yngre krefter jobber kjappere og "er med i tiden" når en selv ikke er det. Faktisk er det en kjempeutfordring å motivere folk til å holde tempoet som forventes når de var lei jobben for 20år siden. Det er ikke mange som er villige til å innrømme at de trenger kompetanseheving og kurs for å kunne fortsette i jobben de har hatt i 20år.

 

Fra et samfunnsmessig perspektiv er det en skikkelig utfordring at utviklingen går så fort. Det er langt i fra alle som vil være i konstant endring, men det kreves hvis man ikke skal bli akterutseilt i de fleste bransjer.. elbilenes inntog i tysk bilindustri er et eksempel på en slik utfordring.. Klarer en 65åring uten formell utdannelse å omstille seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det de færreste som har hatt den samme jobben i 20 år selv om de er litt oppe i årene, men jeg forstår hva du mener. Vi er alle forskjellige og ikke alle passer eller liker å løpe stadig hurtigere. Her er det viktig å understreke "passer" i motsetning til "liker" for det blir nemlig nesten alltid fremstilt som om det er arbeidstakernes vilje som er problemet og ikke evner. Alt for mange har det vondt idag fordi de ikke makter å følge tempoet og dette gjelder særlig unge mennesker som utvikler reelle stress symptomer allerede på videregående skoler og får psykiske problemer. Det er på tide å erkjenne at vi er på helt gale veier.

Jeg har to barn (med den samme moren)... en datter på 23 og en sønn på 13. De har begge gått/går på den samme privatskolen med tildels de samme lærerne, men med 10 års mellomrom. Man skulle tro at det skilte mange flere år for måten de opplever skolen, hvordan de lærer og hvor mye de lærer er som to forskjellige verdener. Fokuset på de naturvitenskapelige fagene (matte, fysikk etc.) er mye større idag og forståelsen for fagene deretter. På mange måter er min datter allerede helt akterutseilt og dette er helt uavhengig av om man personlig liker disse fagene eller ikke. Hun studerer på danskenes svar på BI og klarer seg fint, men min sønn og hans venner er mye mer modne for alderen og har en helt annen tilgang til verden enn min datter hadde muligheten til da hun var i 13-14 års alderen.

Dette betyr at de som nå er 25-30 år allerede om få år (5 +/-) vil merke et enormt press på å skulle etterutdanne seg samt yte betydelig mer for å holde stillingen. Mange vil merke at utdannelsen de har ikke lenger er relevant. Ergo er det ikke kun de eldre (50+) som har problemer og må tilpasse seg. Idag kan man risikere å være eldre allerede når man er 30. Dette kommer til å bli stygt og det er en rovdrift på mennesker som vi etter min mening klart burde ta avstand fra.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor vi uten videre aksepterer blårussens snakk om at konkurransesamfunnet.er helt nødvendig for å kunne overleve i fremtiden. Selvfølgelig må vi ikke stå stille, men det er også viktig å ta politisk styring over tingene og ikke bli ofre for ren grådighet og dumhet. Hvis det fortsetter som nå vil folk måtte stå med hatten/luen i hånden på gaten som de gjorde på 1930 tallet, som om vi ingenting har oppnådd med velferdsstaten og sosiale rettigheter de siste 70 årene. De rike blir veldig mye rikere og alminnelige mennesker blir fattigere på alt.   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...