Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er forøvrig en fordel og godkjenne bil 2mnd før den skal på kontroll da får man 2 år og 2mnd til neste gang, så en liten bonus der.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Haug530D skrev:

Er forøvrig en fordel og godkjenne bil 2mnd før den skal på kontroll da får man 2 år og 2mnd til neste gang, så en liten bonus der.

For å svare for meg selv.. jeg kjøpte bilen jeg skal ordne bremserørene på, under to uker før EU-godkjenningen går ut.. Men ellers et bra tips :)

Da blir det å vurdere hva jeg skal gjøre.. Det er ikke gjennomrustet, røret, men er jo noen hissige porer. Det virker egentlig ikke svekket

Endret av E36 318i
Skrevet

Jeg tenker at de niplene som har litt kon innvendig skal gå greit med buble flare, til tross for at jeg selv kjøpte noen andre. Verktøy som skal løsne det skal i teorien funke, men i praksis kan det være lurt å regne inn at ting kan bli rundet av. Trolig bedre med ny litt feil nippel enn en gammel runda nippel.

Lenkene til de fra Wurth har kanskje gått ut ja, men du har synlig delenummer på boksene under, i post etter det.

Skrevet
1 minutt siden, E.C. skrev:

Verktøy som skal løsne det skal i teorien funke, men i praksis kan det være lurt å regne inn at ting kan bli rundet av.

Ja det er sant. Greit å ta høyde for ting som kan skje, slik som det. Men bare håper at det skal fungere, jeg kjøpte omtrent samme verktøyet som du brukte som rundet av nippelen

Men da skal du/ dere ha takk for veldig gode og utfyllende svar. Så går jeg på med friskt mot og foreløpig enorm motivasjon, om ikke så veldig lenge

Ser frem til å prøve dette, selvom jeg ser for meg at motivasjonen kan gå over til irritasjon etter kort tid, om jeg ikke får det til med én gang.. Neida, det blir en artig erfaring :)

Skrevet
5 minutter siden, E36 318i skrev:

For å svare for meg selv.. jeg kjøpte bilen jeg skal ordne bremserørene på, under to uker før EU-godkjenningen går ut.. Men ellers et bra tips :)

Da blir det å vurdere hva jeg skal gjøre.. Det er ikke gjennomrustet, røret, men er jo noen hissige porer. Det virker egentlig ikke svekket

Om de ikke er så dype så kan du jo pusse slik at de forsvinner før en kontroll, men kontrollen er jo bare rent visuelt så om det ikke er gravrust på rørene når mekaniker ser så skal det nok gå greitt, ja det med kontrollen var ikke ment som noe kritikk altså, jeg har selv vært ganske treg med og få godkjenne biler de siste årene, men etter at jeg fant ut at man kunne godkjenne 2 mnd i forveien så er det nok det jeg kommer til og gjøre fremover ja :) 

Skrevet
53 minutter siden, Haug530D skrev:

Om de ikke er så dype så kan du jo pusse slik at de forsvinner før en kontroll, men kontrollen er jo bare rent visuelt så om det ikke er gravrust på rørene når mekaniker ser så skal det nok gå greitt

Det er jo litt dype porer, men det er lite som tyder på at rørene er særlig svekket. Har pusset med stålbørste og div sandpapir. Kan kjenne porer, men er lite rust.. Uansett, som jeg tror jeg nevnte, selvom røret er nesten fritt for rust nå, så er det jo fremdeles korrodet. Og ifølge kontrollør svekket

56 minutter siden, Haug530D skrev:

ja det med kontrollen var ikke ment som noe kritikk altså, jeg har selv vært ganske treg med og få godkjenne biler de siste årene, men etter at jeg fant ut at man kunne godkjenne 2 mnd i forveien så er det nok det jeg kommer til og gjøre fremover ja :) 

Jeg tok det ikke som kritikk.. Tenkte bare nevne at det ville bli vanskelig å få godkjent bilen jeg snakker om to mnd før, da godkjenning går ut om noen dager :)

Skrevet

En gang jeg hadde biltilsynet på stikkprøve kontroll spurte jeg om hvor grensen for rustne bremserør var, var det groper i metallet var det mangel fordi jeg kunne ikke måle hvor dype de var. 

Skrevet (endret)

Jeg fikk tatt et bilde av bremserøret og nippelen som låser det mot slangen.. Ser jo at det er rust der, men er det virkelig "for sterkt korrodert"?

Når jeg kjenner på det, er mesteparten som "glatt metall"

20250925_125445.jpg.2d5877a75b8faf21a7294f02b8972473.thumb.jpg.594f6cef0fc5ba56ce2da2b7497329e7.jpg

20250925_125518.thumb.jpg.bbe84e3df05d439ac8d1578e51f4b777.jpg

Endret av E36 318i
Skrevet
12 minutter siden, E36 318i skrev:

Jeg fikk tatt et bilde av bremserøret og nippelen som låser det mot slangen.. Ser jo at det er rust der, men er det virkelig "for sterkt korrodert"?

Når jeg kjenner på det, er mesteparten som "glatt metall"

20250925_125445.jpg

20250925_125518.jpg

vanskelig og se utifra bilder, men jeg hadde tatt pussepapir og pusset til det ble helt rent, men tenker kanskje det kan være verre med bremseslanger, da den så litt gammel ut, om du knekker/bøyer litt på den så ser du om den har sprekker, for da blir jo det også feil på kontrollen.

Skrevet
2 minutter siden, Haug530D skrev:

vanskelig og se utifra bilder, men jeg hadde tatt pussepapir og pusset til det ble helt rent, men tenker kanskje det kan være verre med bremseslanger, da den så litt gammel ut, om du knekker/bøyer litt på den så ser du om den har sprekker, for da blir jo det også feil på kontrollen.

Det var det beste jeg fikk til med den dårlige plassen som er der.. Så skal kameraet plutselig fokusere på fjæra eller noe heller.. De to bildene (jeg skrev det var ett, vet det) var de to jeg tenkte jeg kunne bruke :)

Når det gjelder slangen, bilen har jo vært på EU-kontroll og det var kun ytre del av bremserør jeg fikk 2er-feil på. Har kikket på røret flere ganger nå og pusset og pusset..

Det som gir mest mening er jo å skifte det, og jeg har stort sett det som trengs for å gjøre det. Men hadde jo vært greit å få bilen gjennom PKK og heller ha litt bedre tid på å få gjennomført det

Men skal vel godt gjøres å få bilen gjennom med det røret der når jeg allerede har fått feil på det.. Så får vel heller bare vente på koblingene, og kjøre bilen til ny kontroll litt senere når jeg har fått ordnet det, på prøveskilter evt 😎

Skrevet

Et enkelt svar her @E36 318i fra min side .

Puss ned så godt du kan sånn at det føles slett og fint på med noe tektyl ,vis og ferdig 😊

Gjort dette på mine biler og går helt fint .

Er de helt ødelagte ,da må du bytte selvsagt men utifra bildet du la ut så ser jeg ingen betenkeligheter med og gjøre det .

Levert biler på ettergodkjenning med rør som har sett verre ut i sin tid uten problem .

Men som jeg skjønner så er du usikker her og da er det jo enda enklere .

Bytt ,vis bil på nytt ,bli ferdig og kjør .😊

Ofte må man bare ta avgjørelser selv på ting og lytte på sine egne valg .

Som du sikkert har sett her nå ,så har alle forskjellige meninger .😊

Skrevet
3 timer siden, sveigis skrev:

Et enkelt svar her @E36 318i fra min side .

Puss ned så godt du kan sånn at det føles slett og fint på med noe tektyl ,vis og ferdig 😊

Gjort dette på mine biler og går helt fint .

Enkelt og greit svar det :)

Ja altså jeg har pusset.. Og pusset. Og skrapt med flat skrutrekker for å få bort "flak" eller "biter" som muligens bare er skitt som har samlet seg. Feks i hjørnet der mellom røret og nippelen der det fremdeles er noe igjen

Jeg har aldri brukt tectyl.. men tanken var at jeg kanskje feks kunne smøre på noe glatt sort Hammerite (som visstnok skal være rusthemmende, men tåler varme dårlig mtp at det er rett ved bremsen..) bare sånn for at det skal se bra ut på neste sjekk. Skal jo få ordnet det, men som sagt, det er bare noen få dager igjen før den må godkjennes (før jeg må ha prøveskilt for å kjøre den til PKK)

Jeg kikket på de tre andre rørene, det ene ser faktisk mer korrodert ut enn det jeg fikk feil på.. Har ikke pirket på det, men mengden rust/ skitt på det ser verre ut enn på det jeg driver å pusser på. Da det tydeligvis ikke er så ille, så tviler jeg på at det jeg fikk feil på heller er såå galt..

Bilene dine er jo på et eget nivå da, skal vi være helt ærlige. Kan ikke sammenlikne mine slitne gamle Mercedeser med de bilene du tar deg av, jeg mener tviler på at bremserør på bilene dine får mulighet til å ruste...

3 timer siden, sveigis skrev:

Er de helt ødelagte ,da må du bytte selvsagt men utifra bildet du la ut så ser jeg ingen betenkeligheter med og gjøre det .

Levert biler på ettergodkjenning med rør som har sett verre ut i sin tid uten problem .

Jeg føler på ingen måte at røret er ødelagt. Har drevet og dratt og dyttet i det (innenfor rimelighetens grenser), og det er like solid som et hvilket som helst annet bremserør. Jeg skjønner veggene på røret blir tynnere ved korrosjon, men jeg har problemer med å se hvordan akkurat det der skal være så ille. Som sagt, etter å ha pusset en del på det er det omtrent helt glatt, og metallet virker solid og bra

--

Men som du sier, noen ganger er nok det beste å bare lytte til seg selv. Jeg ønsker jo veldig å drive å ordne bremserør, det er en ting jeg har hatt lyst til å prøve/ lære/ kunne i flere år men har aldri kommet forbi lese-stadiet. Nå tenker jeg at jeg har en god mulighet til å prøve, men problemet er egentlig at jeg ikke har koblingene, som antakeligvis ikke kommer frem før EU-godkjenning er utgått

Og ja, ser at forskjellige personer her har forskjellige meninger. Men det er interessant å lese, ta til seg og se hvordan hver enkelt hadde gjort det og hva de tenker. Det er ikke negativt, det er bare artig. Så satser jeg på om en liten stund å ha en faktabasert mening å kunne dele selv, etter å ha lært litt mer, og faktisk kunne uttale meg med litt kunnskap bak ordene

Skrevet

Spør for en venn(på ordentlig :lol: ).
BMW N20, er vel ikke akkurat pålitelig? Ble det bedre etter 2015? Fikk en update da leser jeg på et fora, eventuelt når i 2015? Hvordan er motoren på F3x 328i  f.eks.? Bedre enn 320i? Eller bare mer hest og like upålitelig? Det er vel B48 en vil ha, men ja. Bedre utvalg i N20.

Skrevet
1 time siden, Marius2002 skrev:

Spør for en venn(på ordentlig :lol: ).
BMW N20, er vel ikke akkurat pålitelig? Ble det bedre etter 2015? Fikk en update da leser jeg på et fora, eventuelt når i 2015? Hvordan er motoren på F3x 328i  f.eks.? Bedre enn 320i? Eller bare mer hest og like upålitelig? Det er vel B48 en vil ha, men ja. Bedre utvalg i N20.

Tidlige modeller hadde vel dårlige kjedeguider som røk med påfølgende skader, dette skal være fikset ifra 2015 og opp.

Skrevet

Jeg har snakket med flere andre nå, som mener at det aldri skulle vært en 2er feil, som sier at det er omtrent ingenting av betydning

Altså rør skal jo kappes/skjøtes/skiftes på sikt, men hadde uansett vært trivelig å få den gjennom EU-kontrollen før tida er ute

Så det blir spennende å se på etterkontrollen om noen dager, skal smøre på noe rusteter senere i dag 😎

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...