Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

En fin søndag .

Har vært på ett Opeltreff idag og sett flotte modeller fra 60 opp til 90 tallet.

Alt fra Admiral til den ultimate ungdomsbilen Ascona B.Alt fra museumsgjenstand til go råne faktor :).

Jeg liker alt og synes det er gøy uansett hva folket finner på med bilene der.

Her var det flotte Rekorder ,Commodorer og andre typiske biler som var vanlig i den tiden .

Skal legge ut et bilde av sjefen på jobben sin restaurerte GSE Monza her snart.

Dette var jo en bil som de fleste Autofile likte på 80 tallet og var en hissig bil i sin tid.

Men er det det idag?

Nei..

Seig er den men gir ingen ohhh følelse :).

Morro å se på andre biler ,ikke minst så er de veldig hyggelige på lik linje med Bmw folka.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Opel og Opel-entusiaster er nettopp at utviklingen stoppet opp på tidlig 90-tallet....De siste kule Opel-modellene jeg kommer på er Calibra og Omega A. Vectra A 2000 og Corsa B GSI er også ok, men ikke helt der.

Opel-treff de siste 25 år har vært en eneste lang retro-kavalkade av utdaterte Ascona B, Manta B, Monza og Rekord 2.2i fordi det på et eller annet tidspunkt stagnerte fullstendig nede i Russelheim. Mens BMW jappet seg frem med E34/E36/E38 og E39, Audi med C4 100/A6, A4 og ikke minst A8 og Mercedes gikk under radaren med sine rustne W210/W202, så syslet Opel-folket med legendariske modeller som Omega B, Vectra B og Ikke minst floppen Signum...

De skal ha for modellen Zafira , men utover den virker det som Opel har gått inn for å lage mest mulig kjipe biler. Det er et under at ikke GM har lagt ned firmaet allerede :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senator var også krembil.. Vokste opp med A1 og B. Hadde ikke B'en vært så jalla i finishen og ikke minst rustet så utrolig mye så var det en kjempefin bil. Ekstremt god å kjøre, stillegående(men flott grom sekserlåt), flott motor og en eksepsjonelt god 4-trinns automat. Lock-up på 3. og  4. gir. Var dog ingen lyskryssracer, den var meget seig. 140 på motorveien så hadde man vel ikke i nærheten av å nå 2000rpm mener jeg å huske.

A1 hadde en finish på et helt annet nivå enn B-modellen. Lignet dog litt for mye på Rekorden, og commodore hadde tross alt en Senator-front og Rekord bakende. Senator-fronten passet rett over på commodore.. Populært å stjele Senator-fronter.. 

 

Jeg håper at Opel tar seg sammen snart og lager noe skikkelig bra.. Som folk vil ha..

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Opel har sovet i 20 års tid men det virker som noe er på gang nå. De lagde jo virkelig flotte biler før. Er nok ikke helt enig i at Omega A var en høydare men Omega B var bra. Den ristet i værtfall ikke i fra verandre slik som Omega A gjorde. 

Ellers slet de jo voldsomt med rust noen år. Husker vi fikk inn en Vektra en gang på høggeri som var en 7-8 år gammel. Den var det lagt inn et par planker inne i bilen for at ikke setene skulle ramle gjennom gulvet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som skrives her.

At Opel overlever idag ,er utrolig og som Werther nevner ,så er det kun eldre Opler som er på treff som regel.

90 talls klassikere som Astra Gsi,Vectra turbo osv,er det lite av.

Disse er rustet bort og motor som står i de,er havnet i Ascona eller Manta .

Uansett,så liker jeg disse eldre ikonene og koser meg voldsomt på disse treffene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den retningen opel har vært i siden 90tallet er sørgelig. Hva som var bra med zafira vet ikke jeg, men den hadde svært mange felles deler med combo. Ikke akkurat noen bil man blir glad i..

omega b såg grei ut med facelift og hadde i det minste rwd. Kom vel også med en v6?

Nye astra er noen steg i riktig retning, men jeg ville heller hatt en franskmann uten å ha studert alternativene så nøye.

Dessuten kreves det mer enn en modell for å rette opp i opels rykte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astra G og Zafira A hadde samme plattform ikke som Combo.

Jeg eide selv en 2000 Elegance Zafira i 4 år og kjempegrei familiebil som fraktet oss trygt og godt overalt men du syke Maria for en kjedelig bil .En tysk Toyota Hiace :).

Omega b har jeg og hatt da med v6 og 211 hk.

Nydelig bil og kjøre og gikk bra :).

Etter dette ble det bare trist ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg på blinklyshendler og diverse annet i kupeen. Rent teknisk vet jeg ikke så mye om. Klart at opel gjør jobben som familiefrakter omtrent som de fleste toyotaer. Problemet i min bok er at ryktet om "skropel" er berettiget. At de leverer kjedelige biler i tillegg blir bare sørgelig. De fleste merker har hvertfall noe særegent som eierne foretrekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos dårlig rykte og evt. fordommer man måtte ha mot enkelte bilprodusenter så kan man i enkete tilfeller vende dette til egen fordel hvis den samme bilprodusenten har skjerpet seg tilstrekkelig. Audi var jo der på slutten av 80-tallet og Mercedes-Benz tilsvarende for noen få år siden. Peugeot slet litt med mellomklassemodellen 405 (spesielt prefacelift modellen), mens 406 modellen nesten var i klasse med MB W123/124 når det gjaldt holdbarhet. Vi har hatt tre stk. i familien og den ene sa først takk for seg etter 16 år og nesten 600000 Km.

Jeg tror at Opel med den nye Astra K modellen oppviser nye takter og prisen er også ganske gunstig i relasjon til konkurrentene. Den nye Astra Sports Tourer (stasjonsvogn) har bl.a LED matrix hovedlys og fine motorer (bl.a en 1,6 liter diesel biturbo på 160 HK og 350 Nm). Prisene starter fra ca. 320K med premium utstyrsnivå (inkl. LED hovedlys) og 1,4 turbo ecotec bensinmotor med 150 HK og 245 Nm.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du garantert mer kunnskap enn meg om dette temaet fredrik, men etter min oppfatning er det værre stilt med opel enn de merkene du nevner. Audi på 80tallet kan jeg dog ingenting om.

600k er imponerende uansett merke, men den eneste holdbare bilen jeg vet peugeot har laget som fremdeles er på veiene er 406. Jeg mener man ikke vet om modellen var en suksess før nærmere 20år etter lansering. Feks mener jeg e39 er en mye bedre bil enn e60 sett i lys av dette.

Teknologi, innovative løsninger, pen motorkarakteristikk etc kan være gode salgsargumenter, men det er antall kilometer+Driftskostnader sett i forhold til innkjøpspris og øvrige konkurrenter etter endt levetid som viser fasiten.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at Opel har en stor jobb foran seg vedr. reetablering av merket. Det er helt merkelig å tenke på at Opel på 60 og 70-tallet omtrent var der Audi er idag. Peugeot er dessverre på god vei til å lide den samme skjebnen som Opel med mindre de gjør noe drastisk med imaget. De var jo virkelig store på 80-tallet og deler av 90-tallet med modeller som 205, 106, 306, 405 og 406. 406 har forøvrig alltid vært klart undervurdert i Norge, men i mange andre land var modellen en bestselger i hele sin levetid nettopp fordi kvaliteten overordnet var meget bra. Spesielt dieselmodellene 2,1 TD og 2,0 HDi var helt på nivå med det beste de tyske premium bilmerkene kunne varte opp med... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du peugeot matchet premiummerkene på motor, eller bilene generelt?

Selv liker jeg dagens peugeot svært godt og syns 308 og 508 tilbyr mye bil for pengene. Kanskje mer enn premiummerkene i forhold til investeringen. Blant annet pga premiummerkenes prisnivå på ekstrautstyr*. Dog har jeg ikke prøvekjørt annet enn f10, men har prøvesittet kandidatene.

designmessig foretrekker jeg citroen over peugeot i dagens modellprogram, men jeg er usikker på hvordan designet tåler tidens tann. Peugeot er litt tryggere sånn..

 

*å sette på amg eller m pakke står ikke i stil til kostnaden. 20 000+ for en stylingpakke syns jeg er et ran. Bare synd bilene ofte ser kjedelige uten, så man må liksom ha likevel. Ofte koster jo da en 5serie dobbelt så mye som en 508 før man er fornøyd..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...