Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

10 timer siden, papertiger skrev:

Tar det videre her så ikke bildetråden blir spammet ned med tekst. 

Det var ikke dumt, jeg skulle tenkt på det selv :)

Men det må jo kunne kalles en imponerende samling, artig å se det er slike samlinger i Norge også.. Men du sier du gleder deg til han får stilt ut bilene en ny plass, blir det en publikumsgreie ut av det? (Litt som Joe Macari i London, bare at det ikke er en bilforhandler..)

Ferrari Enzo er helt klart en drømmebil

Altså å ha biler for så mange millioner, sikkerheten der må jo være helt vill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, GreenE36Cab said:

Det var ikke dumt, jeg skulle tenkt på det selv :)

Men det må jo kunne kalles en imponerende samling, artig å se det er slike samlinger i Norge også.. Men du sier du gleder deg til han får stilt ut bilene en ny plass, blir det en publikumsgreie ut av det? (Litt som Joe Macari i London, bare at det ikke er en bilforhandler..)

Ferrari Enzo er helt klart en drømmebil

Altså å ha biler for så mange millioner, sikkerheten der må jo være helt vill

Ja det blir nok en utstilling da, nå har han det meste hjemme i garasjen. Og sikkert litt rundt omkring, altså ikke tilgjengelig å se. En av Norges beste detailere er av og til innom hos han for å shine opp bilene hjemme hos han, sjekk ut Tommys Car Spa på Facebook, legger av og til ut bildeserier der der du kan se glimt av garasjeanlegget og andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Ja det blir nok en utstilling da, nå har han det meste hjemme i garasjen. Og sikkert litt rundt omkring, altså ikke tilgjengelig å se.

Stemmer ok noe slikt jeg tenkte meg ja :)

1 time siden, papertiger skrev:

En av Norges beste detailere er av og til innom hos han for å shine opp bilene hjemme hos han, sjekk ut Tommys Car Spa på Facebook, legger av og til ut bildeserier der der du kan se glimt av garasjeanlegget og andre biler.

Tommy (Lund?) ja, han er dyktig og etter hva jeg husker har han på en eller annen måte fått spesialisert seg på dyre "exotics" og det er jo kult :)

Trodde forresten TCS var avviklet men tydeligvis stemmer ikke det.. Uansett han har jo tilgang på ekstremt mye utstyr da, det må jo være (som) en drøm bare det

Mener bla å huske at han fikk teste Rupes Ibrid Nano veldig tidlig (som i før den var på markedet), også har han jo en egen voks da, er det ikke Swissvax Utopia?

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klart enig i at metrisk er veien å gå, men enkelte begrep er såpass innarbeidet at det ville være vanskelig å bytte. Felgstørrelser for eksempel: 43,18 - 45,75 - 48,26 - 50,80 cm ruller ikke like lett av tunga som 17, 18, 19 og 20 ". Økningen på 1 og 1 tomme viser seg å være ganske passe, så om vi skulle ha gått for metrisk burde man ha gått for 25 mm økning per størrelse, men det ville ha tatt "noen år" for å få sirkuleret ut alle felgene for personbiler, om det i det hele tatt hadde vært mulig. Et klassisk tilfelle av at det har gått for langt for å bytte eller "too big to fail".

Når det gjelder psi kontra bar så foretrekker jeg å måle i bar, men om jeg skal få et inntrykk av hvor mye kraft mindre objekter/overflater belastes med så hender det at jeg regner om til psi i hodet. SI-enheten for trykk er Pascal og da har du 1 N/m^2. 1 Newton er sånn ca. 100 g og et kvadratmeter er en relativt stor flate. Så én Pascal overført til noe man kan relatere seg til blir en fjernkontroll som ligger på et stort stuebord (1 kvadratmeter). Ikke så veldig nyttig, det fant man ut for flere år siden. Så har man bar, som da er 10 000 Pascal. Det blir 1 tonn per kvadratmeter. Så nå har du gått fra en fjernkontroll liggende på stuebordet til en Toyota IQ. Også litt vanskelig å relatere seg til. Går man over til psi så får man derimot all den barnslige og lett forståelige tilnærmingen de har i statene. 1 Pound er i underkant av en halv kilo og en tomme er ca. 2,5 x 2,5 cm. Så hvis du skal lage en blendeplate som er ca. 1 kvadrattomme som skal holde 2 bar (30 psi) så vet man at den skal "tåle" rundt 15 kg. Slike ting mener jeg personlig er litt lettere å forholde seg til. 

PS: det skal dog sies at det meste "blir komfotabelt" bare man venner seg til det. 1 bar er sånn ca. 1 kg per kvcm, så man kan regne den veien også.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, E.C. skrev:

Felgstørrelser for eksempel

Felger og dekk er litt artig egentlig :)

17×7.5 +41

Felgen er altså 17"×7.5" med, get this, 41mm innpress. Altså blander man imperial og metric. Men det stopper ikke der

225/45/17

Dekket er altså 225mm bredt, med moderat tynne vegger (45%) og passer til en felg på 17 tommer

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det før men er jo litt festlig hvordan de bruker både millimeter og tommer for å beskrive felger og dekk slik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat på felger er jeg enig med deg @E.C. Der er tommer så innarbeidet i hele verden att nå er det for sent, det samme med den merkelige enheten hestekrefter.

Men når hele verden bortsett fra USA og Canada har gått bort ifra tomme skruer så blir det bare unødvendig tungvint. En kamerat har akkurat kjøpt seg et nytt sagbruk og det er produsert i Canada. Når han der manglet noen få muttere som selvfølgelig er tommer så blir det stående da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Men når hele verden bortsett fra USA og Canada har gått bort ifra tomme skruer 

Så de bruker kun solide skruer nå? :P

Når det gjelder skruer, som har vært nevnt tidligere, iallfall til ble BMW og Toyota så er det jo ikke noe stort problem da man kan finne OEM specs på nett og handle ut fra det eller tilogmed kjøpe originalt

Men har du amcar så er det vel tommer det går i, både når det gjelder gjenger og skruehoder.. Noe som egentlig er helt greit, gjør ikke noe å ha både mm og tommer i verktøyskrinet

Ang hestekrefter, det er jo en kurant måleenhet da man vet hvor mye en bil har i forhold til en annen.. fra fabrikk iallfall

Forresten hestekrefter (ikke newtonmeter), var det 1hk (ikke 1Nm) som er det som kreves for å trekke 1kg 1 meter på 1 sekund? Noe som startet med hest og kjerre om jeg ikke tar feil :)

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michelin prøvde vel på midten av 70-tallet å gå over fra tommer til cm/mm på dekkstørrelsen med de såkalte TRX dekkene, f.eks 210/65-365 der 365 mm svarer til ca. 14,4". Forsøket var mislykket, men jeg tror at det stadig produseres TRX dekk om enn i liten skala.

USA har forøvrig offisielt gått over til metrisk måleenhet (såkalt SI enhet). Dette skjedde også på midten av 70-tallet, men det ble frivillig å bruke metrisk måleenhet. Gammel vane er vond å vende så til daglig bruk bruker de derfor stadig de gamle måleenhetene. Når det gjelder forskning og f.eks elektronikk har de imidlertid gått over til metrisk måleenhet. NASA bruker i dag konsekvent metrisk måleenhet (de fikk en kraftig lærepenge som Rune er inne på).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

(såkalt SI enhet)

Litt OT men husker fysikklæreren min på videregående var veldig fan av dette SI-systemet som da er metrisk måleenhet som du sier

Jeg var aldri særlig god i fysikk men det er en av tingene jeg husker veldig godt at han nevnte. SI-systemet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/1/2022 at 10:11 PM, Saltkjelen said:

Kjører med 2,6 bar foran og 3,0 bar bak på 21”. Bruker samme trykk på 20” også. 

On 9/1/2022 at 10:20 PM, ///M-ini95 said:

245/35R20 & 285/30R20

2.5 foran

3.0 bak 

På vinter kjører jeg noe lavere bak, men varierer litt på trykket avhengig av det er bart eller is/snø :)

On 9/1/2022 at 10:23 PM, Ingvaldsen said:

har best opplevelse med 2,8 og 3,2 bar på norske veier, da får jeg minst sporing

Mye likt her så det er jo bra. 2,5-2,6 bak framme her og 3-3.1 bar bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, papertiger skrev:

Mye likt her så det er jo bra. 2,5-2,6 bak framme her og 3-3.1 bar bak. 

Det høres jo veldig mye ut når man regner om til PSi.. Rundt 36-37PSi foran og 43-44PSi bak

Altså 36PSi er vel nokså standard eller vanlig, men 44PSi bak? Det er nok ikke for lite iallfall :P

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Opprett ny...