Gå til innhold

Roadtripp 2016. Reisebrev ifra årets bilturer i Europa.


 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Fredrik skrev:

Du har også vært på kjente trakter og der er det mye interessant. MB museet har jeg imidlertid til gode å besøke... :)

Ja det tekniske museumet var veldig artig, skal visst være ett til en plass i Tyskland. Det får bli neste gang :) 

Mercedes museum anbefaler jeg på det varmeste, utrolig bra museum som tar deg grundig igjennom Mercedes sin velfylte historie.

1 time siden, Emilsen skrev:

Veldig artig reisebrev :)

 

Lå selv på Park Inn Alexanderplatz i midten av Juli, synes ikke rommet var skittent, fikk et veldig fint rom i 32. etasje med kjempefin utsikt :)

Takk for det :) 

Vi bodde i 27 etasje, var nok bare litt uheldig med rommet vi fikk. Synes hotellet hadde fin beliggenhet i forhold til severdighetene i Berlin, man kunne fint gå til de fleste stedene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi hadde litt igjen av kvelden så kunne vi jo like gjerne være litt turister og virre litt rundt ;)

Verdens uret som står på Alexzanderplatz, fikk ikke helt med meg hvordan det fungerer dog

773.JPG

Vi tenkte oss en tur opp i Fernsehturm, det gamle DDR sin stolthet i Berlin ;) 

775.JPG

776.JPEG

Utsikten her oppe var helt fantastisk, her kan man skimte flyplassen Tempelhof :) 

778.JPG

779.JPG

780.JPG

Vi ser ned på hotellet...

781.JPG

782.JPG

783.JPG

784.JPG

785.JPG

Vel nede igjen så kunne vi se at det tydeligvis var noen veldig viktige mennesker oppe i restauranten ;) 

777.JPG

786.JPG

787.JPG

Disse to matchet perfekt, gjett om ungene i vogna også matchet foreldrene :P 

788.JPG

789.JPG

790.JPG

791.JPG

792.JPG

793.JPG

794.JPG

En fargerik Trabant :) Han på bildet skulle absolutt posere ved bilen...

795.JPG

774.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 13

Siste hele dagen av denne ferien, litt vemodig men også litt godt :) Dagen skulle vi bruke i Berlin, rett og slett være litt god gammeldags turist og labbe rundt til de forskjellige turist attraksjonene.

De drev å bygde opp igjen ett gammelt palass, ett bygg som vist nok ble revet i DDR tiden og erstattet av ett bygg i glass og betong. Nå er dette revet og det gamle skal tilbake :) I tilknytting til dette prosjektet så hadde de ett opplevelses senter som hadde gratis inngang

796.JPG

797.JPG

En modell av gamle Berlin, før krigene ødela mye... 

798.JPG

799.JPG

Volkswagen Group Forum var ett kult lokale :) 

800.JPG

801.JPG

802.JPG

Golf GTE Sport konsept 8) 

803.JPG 
804.JPG

805.JPG

806.JPG

807.JPG

808.JPG

Denne var rå, sykt detaljert :) 

809.JPG

Brandenburger Tor :) 

810.JPG

Hotel Adlon, var her Michael Jackson ble ble berømt for å holde ungen sin utenfor vinduet i toppetasjen for å vise den til folkemengden :P   

811.JPG

Minnes plass for de som ble skutt i det dem forsøkte å rømme over Berlinmuren...

812.JPG

Riksdagen, her ville jeg egentlig inn men det var sykt lang kø. Får bli nesten gang...

813.JPG

814.JPG

Legg merke til den ettermonterte effektpotta på denne nye E-klassen.... Aldri sett en så ny bil med Frolandstrim før :P 

815.JPG

Den Amerikanske ambassaden var ikke like strengt bevoktet som i Oslo, rart.... 

816.JPG

Minnes plass over alle jødene som døde under andre verdenskrig..

817.JPG

818.JPG

819.JPG

820.JPG

Der dukket Ampelmann opp igjen ;) 

821.JPG

822.JPG

Potsdamer Platz :) 

823.JPG

824.JPG

825.JPG

Sony Center var kult, sikkert enda kulere når det er mørkt :) 

826.JPG

827.JPG

828.JPG

829.JPG

830.JPG

831.JPG

Det blir vel å bo her neste gang ;) 

832.JPG

Checkpoint Charlie. Bevart akkurat slik det var for 10 år siden, det var hit men ikke langer om man var vestlig..

833.JPG

834.JPG

835.JPG

836.JPG

Igjennom hele Berlin går dette sporet for å markere hvor muren en gang sto...

837.JPG

En god gammel kvalitets bil, har vel puttret rundt byen her siden murens fall ;) Overraskende mange eldre strøkene BMWer på veiene her, de må ha noe i Tyskland som hindrer at ungdommen får tak i dem....

838.JPG

Rester av muren..

839.JPG

840.JPG

Her kunne du leie Trabant!! Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil seg selv så vondt, også attpåtil betale penger for det. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er så stas med Trabant, den er jo ett symbol på en stat som førte undertrykkelse, forfølgelse og alvorlige brudd på menneskerettighetene helt opp i vår moderne alder. Jeg kan skjønne hvorfor E30 M3 er hypet opp, men ikke Trabant... 

841.JPG

Nedlagte Stasi lokaler? :? 

842.JPG

Eieren av denne Alpina B7 Biturbo er iallfall ikke redd for å skille seg ut :P 

843.JPG

844.JPG

Det kan gå hardt for seg...

845.JPG

846.JPG

Bærbar pølsekiosk!! Nå har jeg sett det også :-P

847.JPG

848.JPG

Vi ble rastløse og ville se mer av Berlin enn hva vi kunne til fots..

849.JPG

850.JPG

851.JPG

Enda mer Berlin mur, denne i ganske god stand og var så lang at den gir ett inntrykk av hvordan det var.

852.JPG

853.JPG

854.JPG

855.JPG

856.JPG

Det kom visst noen viktige folk...

857.JPG

858.JPG

Og så kom Derrick etter ;) 

859.JPG 

860.JPG

861.JPG

862.JPG

Vi måtte ut på Tempelhof flyplassen å snoke litt. Enkelte konspirasjonsteorier mener at Hitler tok seg hit via en underjordisk tunnel ifra førerbunkeren. Og at han klarte å rømme herfra til Sør Amerika ved krigens slutt... Artig teori men lite sannsynlig :) 

863.JPG

864.JPG

865.JPG

866.JPG

869.JPG

870.JPG

Da jeg tok dette bilde så kom det en guide bort til meg og sa "You really love your car" :) Siden jeg styrte og tok litt bilder foran Brandenburger Tor :P 

871.JPG

Kom over denne, en gammel statslimo ifra DDR dagene. Det var nemlig slik at folket i DDR var tvungen til å kjøre Trabant eller moped, mens statstoppene kunne kose seg i luksuriøse Volvo limousiner. Sverige, som det nøytrale landet det er hadde handelsavtaler med DDR som gjorde at guttakrutt i regjeringen kunne kjøre Volvo...

867.JPG

868.JPG

Ett lite kvelds stemningsbilde ifra hotellrommet :) 

872.JPEG

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 14

Hjemreise, denne dagen var egentlig en enste stor transport etappe :) Derfor er det lite bilder :) 

 Tysk landskap farer forbi...

873.JPG

...og etter litt handling i Scandinavian Park så kjører vi videre oppover Danmark :) 

874.JPG

Men vi fikk melding om at ferga var forsinket pga vind, så da ble det stopp i Aalborg som en liten bonus helt på tampen av turen. Her spiste vi litt god man og kikket litt rundt :) 

875.JPG

876.JPG

877.JPG

Danskene kan koselige byer :) 

878.JPG

Ombord og underveis på en 3 timers forsinket ferge kunne vi nyte soloppgangen :) 

879.JPEG

Slik så kjørecomputeren ut etter å ha parkert hjemme, nøyaktig 6447 km og intet mindre enn 89 timers kjøring. 

880.JPEG

Så da er det bare for meg å takk for følget og til alle som har fulgt med. Det var en super tur som definitivt frister til gjentagelse. Håper det var interessant lesning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for reisebrevet @Fredrik 90. Stort bedre kan det ikke gjøres når det gjelder reisemål og bilder. Apropos Tempelhof så leste jeg et eller annet sted om at selve flyplassen (rullebaner, oppstillingsplasser etc.) skulle omdannes til en kjempestor bypark. Så dere noe til dette da dere var der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19. august 2016 at 10.13, Fredrik skrev:

Takk for reisebrevet @Fredrik 90. Stort bedre kan det ikke gjøres når det gjelder reisemål og bilder. Apropos Tempelhof så leste jeg et eller annet sted om at selve flyplassen (rullebaner, oppstillingsplasser etc.) skulle omdannes til en kjempestor bypark. Så dere noe til dette da dere var der?

Takker for hyggelige kommentarer underveis :) Forsøker å ta bilder som kan fortelle litt, lage litt story ut av det.

Nei jeg så ikke noe til dette, men jeg la merke til at det kun var småfly og charter trafikk ifra flyplassen. Kunne ikke se noe byggeaktivitet der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21. august 2016 at 8.38, sandersander skrev:

Takk for at du deler. Veldig gøy å følge med her :)

Skulle bare mangle, hyggelig å kunne bidra litt :) 

On 21. august 2016 at 22.45, Makky123 skrev:

Så ut som en knall tur, som alltid :) 

Var en super tur, kunne godt tatt den en gang til ;) Var litt artig også å sette i stand denne tråden, da opplever man jo på en måte turen en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Fine reisebrev! Har kjørt Europa på kryss og tvers siden 1979.

Har vært de fleste av de stedene du skriver om. Men ikke BMW museet i Munchen! Må vel komme meg dit en gang.

Det finnes masse spennende veier over Alpene. Grossglockner og Timmelsjoch er et par av dem. Brennerpasset er bare greit hvis du har det travelt. Vil anbefale Franske Alper. Store og Lille St Bernhard, Val D'Isere, Col de Iseran, Col de Galibier, Col de la Bonnette, før du ender opp i Nice. Eller Route Napoleon fra Grenoble til Cannes. Mye å velge i!

Lykke til på videre turer!

Knut-Arne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.2.2018 at 23.23, Kattlikzm skrev:

Leste gjennom hele reisen nå - for en fantastisk reise!! 😊😊

Så hyggelig å høre 😀

On 26.2.2018 at 18.32, knjorgen skrev:

Fine reisebrev! Har kjørt Europa på kryss og tvers siden 1979.

Har vært de fleste av de stedene du skriver om. Men ikke BMW museet i Munchen! Må vel komme meg dit en gang.

Det finnes masse spennende veier over Alpene. Grossglockner og Timmelsjoch er et par av dem. Brennerpasset er bare greit hvis du har det travelt. Vil anbefale Franske Alper. Store og Lille St Bernhard, Val D'Isere, Col de Iseran, Col de Galibier, Col de la Bonnette, før du ender opp i Nice. Eller Route Napoleon fra Grenoble til Cannes. Mye å velge i!

Lykke til på videre turer!

Knut-Arne

 

Takker for det 😀

Jeg kan faktisk ikke tenke meg noen bedre og mer spennede ferieform. Det er jo så uendelig mye å se, nye steder å besøke og nye serverdigheter. Innenfor Europa så er det egentelig bare fantasien som setter grenser. Du har sydeuropa, Øst-Europa, England, alpene og Skandinavia...alt kan nås med bil innen for rimelighetens grenser. Blir som regel en tur i året, noen mindre og noen lengre. Syssler med tankene om en solid tur med sydspania som mål til neste år. I år som i fjor så tror jeg sommeren ryker med i båten langs sørlandskysten (nest beste måten å feriere på, egen båt langs vår fantastiske kyststripe)

Så må jeg bare gi honnør til bilen, mer fantastisk roadtripp kjøretøy enn F10 530d får du ikke. Komfortabel, sikker, rask, økonomisk og romslig 👍 Nå har vi durt Europa på kryss og tvers med denne bilen i snart fire år, den har levert 100 prosent på hver eneste tur. Bedre og mer pålitelig turkamerat tror jeg ikke vi finner 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at folk her på berget er litt redde for hvor lang tid alt tar når man skal ta seg en biltur nedover kontinentet, men det er vel ikke så veldig ille når man først kommer seg ut av Norge regner jeg med. Har lyst på å ta en slik tur selv en gang. For litt perspektiv så bruker jeg, ifølge Google Maps ca 11,5 time hjemmefra til Kristiansand, mens på 1,5 time ekstra kjører man fra Hirtshals til München.. Men når man ser hvor stor frihet man har til å dra akkurat hvor man vil uten å måtte tenke på å rekke alt mulig av offentlig transport så er det vel egentlig en no brainer! Veldig gøy å lese gjennom slike tråder er det vertfall! :)

Har du regnet på ca hva det koster med en slik tur kontra å dra med fly? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎27‎.‎02‎.‎2018 at 22.26, Larsinnj skrev:

Tipper at folk her på berget er litt redde for hvor lang tid alt tar når man skal ta seg en biltur nedover kontinentet, men det er vel ikke så veldig ille når man først kommer seg ut av Norge regner jeg med. Har lyst på å ta en slik tur selv en gang. For litt perspektiv så bruker jeg, ifølge Google Maps ca 11,5 time hjemmefra til Kristiansand, mens på 1,5 time ekstra kjører man fra Hirtshals til München.. Men når man ser hvor stor frihet man har til å dra akkurat hvor man vil uten å måtte tenke på å rekke alt mulig av offentlig transport så er det vel egentlig en no brainer! Veldig gøy å lese gjennom slike tråder er det vertfall! :)

Har du regnet på ca hva det koster med en slik tur kontra å dra med fly? 

Det er uten tvil mye lettere for oss som bor langt sør eller sørøst i landet å ta en slik europatur - til sammenligning bruker jeg ca 10t til Hamburg. Kjørte en gang til Stuttgart på 13t, men da gikk jeg inn for det med mye av kjøringen på kveld/natt og 180-230 km/t gjennom Tyskland.  Til gjengjeld har dere som bor lengre nord kortere vei til idylliske veier (i hvert fall på sommeren...) på nordvest-landet og Nord-Norge.       

Bilferie er dyrt, og blir ofte dyrere enn man tror. Fly+kollektiv eller fly+leiebil er nok merkbart billigere, men personlig synes jeg egen bil på sånne turer er hele sjarmen - veien er målet og reisen er en del av ferien, ikke bare en transportetappe. Selv har jeg alltid vært interessert i biler og trafikk, og synes det er interessant å se hvordan trafikken avvikles og fungerer i andre land.  Også er det lite som slår følelsen av å kunne gi bånn gass på Autobahn i fellesskap med andre bilister uten at man bryter loven og må sjekke speilet konstant etter UP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...