Runey Skrevet Desember 2, 2016 Share Skrevet Desember 2, 2016 (endret) Min 2012 Estoril-blå F20 116i M-sport Drevet å trålet rundt her på forumet og lest og fulgt litt med, men tenkte å være litt mer aktiv(primært vært på DCN). Så tenkte det var greit å lage en prosjekt tråd her for F20en min. Det er en 2012 116i som jeg har fått gjort litt med til nå og tjene som en ekstra logg for hva jeg gjør med den Er som skrevet en 2012 Estoril-blå F20 116i med full M-Sport pakke, med den supre 1.6l turbo bensinmotoren brukt i Mini Cooper S. Av essensielt utstyr har bilen: Full M-Sport pakke Proff Navi Bluetooth telefoni ----> Nå kodet for å få utvidet bluetooth oppkobling(musikk streaming, etc.) Adaptive xenonlys med fjernlysassistent og kodet kurvelys Regnsensor Parkeringssensor foran og bak Utvidet infodisplay (kodet til å vise digital fart, og M-Performance logo ved start ) Antrasitt tak og gloss eksteriørlister Lyspakke Sotede bakruter Planer for bilen: Grønn = Gjort Blå = Kanskje Rød = Ikke Gjort LED grøftelys Blackline baklykter Svarte N-merker Konvertering til studs fra Motorsport hardware Sorte nyrer OZ Ultraleggera HLT Front: 19x8 ET35, Bak: 19x9 ET40 KW V3 F21 bakre chassis avstiver Millway Camberplater F82 M4 LCA og TS konvertering for økt camber og front respons. Erstattet av Millway Camberplater Spoiler Gazp Splitter og Sideskjørt Ny diffuser (Wannabe M135i) Bastuck turboback anlegg, (MOAR wannabe M135I) Injen Short Ram Intake System GFB DV+ Diverter Valve Wagner EVO 1 intercooler Bootmod3 Stage 2 98okt M-Performance ratt Omtrukket interiørlister i alcantara, inspirert av M-Performance M-Performance armstøtte M-Performance innstegslister LSD.... Og mer jeg kan hive pengene mine på Fikk gjort litt når jeg kjøpte bilen som å skifte bremseskiver, garantisak på en kobling til kjølesystemet bak på motoren(garanti), hjulstilling, og kodet inn noen funksjoner. Ting som er kodet til nå: Full styrke på angel eyes uansett hva Kodet grøftelys til å slås på ved opplåsing Grøftelys slås på som ekstra kurvelys M-Performance logo i infodisplay (Ja jeg er jålete og liker alt ///M) Digitalt speedometer Mulighet til å automatisk lukke vinduer med åpne dører Kodet utstyrskode 6NS----> Utvidet bluetooth funksjonalitet Auto start-stop husker at den skal være av Trykk og temperaturvisning når dekktrykksensor er tilkobles(Må dessverre ettermonteres på min) Justerbar sportsmodus Velkomst belysning lyser i revers Sikkert noe jeg har glemt også, kanskje jeg skulle laget en tråd tidligere.... I senere tid har jeg installert et catback anlegg fra Bastuck i M135i stil, men blir nok anskaffet DP ila vinteren eller våren. Diff- og girkasseolje er også blitt skiftet. Når bilen ble tunet skiftet jeg også tennplugger til M135i tennplugger, da disse skal være litt mer pålitelig, samtidig som tennpluggene var moden for skifting Er jo på sin plass med litt bilder, så legger inn noen fra det siste året Utgangspunktet Etter M-Performance nyrer Nå Konvertering til studs Spoiler Plutselig hadde man studs Med mindre muttere for vinteren Etter svarte N-merker og nye skilt Kjapp poleringsrunde, Injen luftinntak og GFB DV+ Spoiler Så hadde jeg en lett poleringsrunde før sommerferien Det ble også installert et Injen luftinntak og GFB DV+ Ny eksos Spoiler Neste skrittet var Bastuck catbacksystem 1 serie funker også greit til å frakte pakker i.... Med mindre man prøver å frakte hele gamle anlegget i den... Da må en større bil til Med nye eksosen Alcantara på interiørlister Spoiler Jeg hentet også inspirasjon fra @StigJ her inne og trakk om interiørlistene i alcantara Tror jeg dekket det meste i starten, men kommer mer med tiden! Kom gjerne med innspill og forslag Endret Mars 30, 2020 av Runey håk, fupsaker og Kennethe34 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gorg Skrevet Desember 2, 2016 Share Skrevet Desember 2, 2016 Velkommen! Nydelig 1 serie med fin farge og mange bra mods! Ikke sett den eksosen før tror jeg Mye bra planer også! Følger med her Runey reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runey Skrevet Desember 2, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2016 Nå, Gorg skrev: Velkommen! Nydelig 1 serie med fin farge og mange bra mods! Ikke sett den eksosen før tror jeg Mye bra planer også! Følger med her Takker Er ikke så godt kjent merke her til lands, men de har holdt på ganske lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Desember 2, 2016 Share Skrevet Desember 2, 2016 Se der var du ja Kjekt du laget deg en tråd her inne også. Kjekk 1er dette her. Og fine mods Runey reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 2, 2016 Share Skrevet Desember 2, 2016 Kjekk bil det der savner vår skikkelig Rett girkasse, rett motor og rett farge! Kos deg mye med den, følger med her! Et spørsmål bare: hva gjør studs for bilen? Kun utseende? Er kanskje bare jeg som synes det ser litt rart ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runey Skrevet Desember 2, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2016 44 minutter siden, StigJ skrev: Se der var du ja Kjekt du laget deg en tråd her inne også. Kjekk 1er dette her. Og fine mods Takk Måtte jo komme meg inn her og etterhvert som jeg somlet meg til BMW 5 minutter siden, papertiger skrev: Kjekk bil det der savner vår skikkelig Rett girkasse, rett motor og rett farge! Kos deg mye med den, følger med her! Et spørsmål bare: hva gjør studs for bilen? Kun utseende? Er kanskje bare jeg som synes det ser litt rart ut.. Takk for det Hovedpoenget med studs er jo at det gjør hjulbytte lettere, raskere, mindre spenninger på selve bolten. Er kanskje flere ting og men husker ikke alt Noen syns det er kult og andre ikke, jeg personlig liker looken. Men det blir kanskje litt vel mye JDM-look for mange på en tysk bil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runey Skrevet Desember 23, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2016 (endret) Retrofit av OEM LED grøftelys Det ser ut til at julen kom tidlig i år når jeg fikk hentemelding tidligere i uken, og kunne hente pakken flere dager før estimert levering Så i går tok jeg til å prøve å ettermontere originale LED grøftelys. Disse som jeg kjøpte er fra en F30, men alt fra 1-4 serien bruker de samme grøftelysene så det går helt fint. Jeg hadde litt trøbbel med å få ESYS til å finne bilen, men det løste seg når jeg fant ut at det var mac OS som rotet med koblingen og ikke windows De nye lysene Bytte fra halogen til LED er en meget lettvint prosess, da du bare skifter hele grøftelysmodulen. Startet med å jekke opp bilen og ta av hjul for å få bedre plass og lettere kunne fjerne hjulbuedekselet. Ut med det gamle inn med det nye Når dekselet er fjernet kommer man lett til pluggen og den ene skruen som holder modulen fast. Når dette er gjort er det bare å reversere prosessen og plugge i det nye grøftelyset. Så monteres hjulbuedeksel og hjul remonteres før prosessen gjentas på andre siden. Før Etter Blir litt fargeforskjeller når man kombinerer speilrefleks og mobil Kjapp test av det nye lyset. Dette gav jo selvfølgelig feilmelding siden de ikke er kodet inn enda. Kjapp sammenligning med mobilkamera Så kommer den vanskeligste delen med å kode de nye lysene og fjerne feilsøkingen. Forholdsvis er det disse som må endres(takk og pris for bimmerpost her ): I FEM-modul Høyre side 3061 - NSW_R_KALTUBERWACHUNG -> nicht_aktiv: LED grøftelys front høyre 3061 - NSW_R_WARMUEBERWACHUNG -> nicht_aktiv: LED grøftelys front høyre 3061 - NSW_R_IS_LED -> aktiv: LED grøftelys front høyre 3061 - NSW_R_UE_SPG_SCHUTZ -> nicht_aktiv: LED grøftelys front høyre 3062 - MAPPING_ABBIEGEL_R_PWM_LEVEL_1 -> 100%: LED grøftelys front høyre 3063 - MAPPING_NEBELSCHW_R_PWM_LEVEL_1 -> 100%: LED grøftelys front høyre Venstre side 3061 - NSW_L_KALTUBERWACHUNG -> nicht_aktiv: LED grøftelys front venstre 3061 - NSW_L_WARMUEBERWACHUNG -> nicht_aktiv: LED grøftelys front venstre 3061 - NSW_L_IS_LED -> aktiv: LED grøftelys front venstre 3061 - NSW_L_UE_SPG_SCHUTZ -> nicht_aktiv: LED grøftelys front venstre 3062 - MAPPING_ABBIEGEL_L_PWM_LEVEL_1 -> 100%: LED grøftelys front venstre 3063 - MAPPING_NEBELSCHW_L_PWM_LEVEL_1 -> 100%: LED grøftelys front venstre Velkomstlys 3063 - MAPPING_NEVELSCHW_L_PART_OF_WL -> kan velge mellom: soft_on, hard_on, eller nicht_aktiv: Grøftelys som del av velkomstlys 3063 - MAPPING_NEVELSCHW_R_PART_OF_WL -> kan velge mellom: soft_on, hard_on, eller nicht_aktiv: Grøftelys som del av velkomstlys Kurvelys(grøftelys aktiveres ved sving, jeg slo av mine): 3062 - MAPPING_ABBIEGEL_L_OUTPUT -> nsw_l: Grøftelys ved sving 3062 - MAPPING_ABBIEGEL_R_OUTPUT -> nsw_r: Grøftelys ved sving 3066(Aktiv om du har AHL) - KL_ENABLE_RE -> KL_Ein: Grøftelys ved sving 3066(Aktiv om du har AHL) - KL_ENABLE_LI -> KL_Ein: Grøftelys ved sving 3073(Aktiv om du har AHL) - C_CLC_ENA -> enable: Grøftelys ved sving 3073(Aktiv om du har AHL) - C_BLC_ENA -> enable: Grøftelys ved sving Før koding Noen bilder fra kodingen Laster opp esys Dobbelsjekker at jeg har riktig token Minnepenn for back-up nr.2 Etter litt krangling mellom windows og mac, fant jeg endelig bilen Tok meg bare en time Etter jeg hadde tatt back-up av FA, SVT og CAF filer, var det bare til å kjøre i gang Kjører kodingen Alt vel så langt Da var alt på stell ser det ut til Så noen ferdigbilder Endret November 12, 2017 av Runey Walkabout, håk, papertiger og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Desember 23, 2016 Share Skrevet Desember 23, 2016 Veldig pen bil og flotte oppgraderinger hittil Følger med videre! Runey reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runey Skrevet Desember 23, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 23, 2016 17 minutter siden, Gabz skrev: Veldig pen bil og flotte oppgraderinger hittil Følger med videre! Takker for det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runey Skrevet Februar 15, 2017 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2017 Update 15.2.2017 På tide med en skikkelig update nå som bilen er fikset(var uten servo en periode, men fikk byttet på garanti ) og klar for nye mods. Har også kavet meg ihvertfall til å få installert LED blinklys og kodet de på plass, etter å ha vært syk en ukes tid Fikk også installert chassis avstiveren fra F21 forrige uke etter å ha mast på en kamerat om å få låne bukken hans litt(garasjen er enda varelager pga byggearbeid ). Har begynt å gå opp for han hvor mye raskere og lettvint det er å skru på nyere biler når ting ikke knekker og sitter fast. Jeg har også kjøpt et sett med H&R 35mm senkefjærer, som bare 25mm senk på min pga m-sport senk, men det holder trolig med 19" felger Fjærene kommer til å bli montert når jeg har litt bedre tid en dag og plass i nærmeste fremtid! Så er det på sin plass med litt bilder og video Blinklys Enkel plug&play som gjør at fremme er det bare til å plugge ut gamle blinklyset og så plugge i LED pæren. Ny pære på plass(ikke lett å ta bilde av blinklys Er noe mer jobb med pærene bak siden hele lykten må ut og åpnes opp. Det er et lite deksel på utsiden når du åpner bakluken. Dette fjernes og skruen løsnes og da er det bare til å dra ut hele lykten og plugge ut ledningen. Lykten ut og åpnet så var det ut med det gamle og inn med det nye Neste steget er å laste opp ESYS, dette var mildt sagt en stor PITA, siden verkstedet hadde oppdatert alle programvarene i bilen. Dette betydde at versjonen jeg hadde av ESYS var utdatert, og jeg måtte begynne å lete frem nye ESYS, ESYS Launcher og PSDZ data filer. Etter det ble gjort startet alt lett opp som en drøm! Kobler til bilen uten problemer fra Macen Punktene som må endres i FEM-modulen, der spennings-sjekk deaktiveres og mens man aktiverer LED lys. Aktiverer FA Så var det samme prosessen for baklysene, men i REM-modulen vist i selve mappen. Alt kodet og på plass uten noen feil! Prøvde også å lage et par filmklipp for å sammenligne. Selv om det ikke kan virke som den store forskjellen på video(blir litt vrient med mobilkamera og ringer som går på 100% hele tiden), så er det vesentlig mer kraft i lyset, spesielt i baklysene som nå synest godt på lyse solfylte dager. I tillegg slipper jeg de ekle oransje/brune pærene. Chassis avstiver Så var det neste punktet på listen som var nesten like kjapt gjort som blinklysene med koding Totalt er det 16 skruer som skiftes(de fleste kan brukes om igjen) og tre nye deler som skal på plass. Kjører på med en lett oversikt over alle skruene i egne poser Neste skritt er å fjerne verdens mest irriterende klips, som jeg har konkludert med at jeg skal bestille en haug av så jeg kan bytte disse i senere tid! Sånn skal det se ut originalt Om vi derimot ser på høyresiden er det noen som har tatt litt godt i når de har demontert dette panelet tidligere. Derfor er ikke panelet festet i braketten som skal skiftes, ikke at det var noe krise siden jeg også fant ut at de nye brakettene mangler festepunktet for disse skruene... Ny brakett på plass og festet Brakettene på plass på begge sider Monterte panelene og fjernet den gamle avstiveren som bare gikk på tvers av tunellen Vi liker blanke ting som hører til M-biler Derfor ble det en M4 spacer/avstiverplate i tillegg, selv om det tvilsomt øker stivheten/reduserer lasten i det området. Festepunkter med skum langs for å unngå vibrasjoner mot bensintanken. Alt på plass og strammet til Etter å ha kjørt bilen en liten uke kan jeg si at bilen krenger noe mindre gjennom skarpe svinger, og det føles som at hekken er mer koblet til resten av chassiset og mer kontrollerbar når du uheldigvis havner litt skrått gjennom svinger danskiii reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runey Skrevet April 5, 2017 Forfatter Share Skrevet April 5, 2017 Liten oppdatering siden det ikke skjer så mye for tiden, men jeg har somlet meg til å fjerne skiltrammene og feste skiltene med borrelås. Selv om jeg egentlig ventet med dette til det var litt mindre vinter ute, men ser jo nå at jeg bare burde gjort det før Litt bilder nå uten skiltrammer Har heller ikke fått vasket den siste uken, så dere får unnskylde skitten bruksbil Gorg, StigJ og Marius2002 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet April 10, 2017 Share Skrevet April 10, 2017 Mye ryddigere uten holder Runey reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runey Skrevet April 19, 2017 Forfatter Share Skrevet April 19, 2017 (endret) Update 19.4.17 Etter å ha brukt hele påskeuken til å polere S211 med en kamerat så fant jeg ut at F20en trengte litt oppmerksomhet. Jeg har hatt H&R fjærer liggende på bakrommet nå i et par måneder uten rom i garasjen til og montere, og Hjort har hatt opptatt garasje hele tiden. Dette løste seg nå på søndag som var og vi fikk montert fjærene på kvelden. Vi håpte å være ferdig på et par timer, men det viste seg å ta noe lengre tid da demperene framme var en skikkelig PITA og få ut. Vi får vel fortsette til bildene som er det interessante Før jeg kjørte opp til samme som jeg polerte S211 med ble det en god nedvask utvendig! På plass på bukken og hjulene av. Vi begynte med bakparten siden det er den letteste delen Vi hadde en jekk til å legge vekt på bærearmen, så fjernet vi demperbolten og bolten som fester huben til bærearmen. Da var det bare å bøy bærearmen ned og dra ut den gamle fjæren.Et bilde fra motsatt side hvor man kan se hvor vi jekket opp bærearmen for å få alt på boltene inn igjen. Ny og fin blå fjær på plass, og da gjenstod bare fronten Begynner med å løsne bolten som klemmer rundt coilen. Så var det å flytte noen ledninger unna og løsne stabstaget fra demperen Det er jo også 3 bolter på toppen av dempertårnet. Etter mye frem og tilbake fikk vi endelig ut demperen. Det ble plutselig veldig tomt her. Det ser også ut til at jeg må ta en full vask av hjulbuene når jeg får tatt vårshine av bilen Et stk demper Av med topphatten for å få ut fjæren. Disse kommer kanskje til å bli skiftet med tiden, da til nye eller camber plater. Her var det full skvis på gang Å få montert topphatten viste seg å være en to-manns jobb, der jeg måtte legge hele vekten på toppen og presse ned mens mutteren ble lurt på Men vi fikk endelig topphatten på igjen. Merkelig nok var det mye lettere å få den inn enn det var å få den ut Dekk montert på igjen, skulle kanskje heller ha montert lift kit Så var det tid for før- og etterbildene Et lite bilde før senk Også et bilde fra uken etter jeg hadde kjøpt bilen Bilen er litt lavere enn den ser ut til på bildene irl, også kommer den nok til å sette seg litt mer etter noen flere mil, Etter senk (og ca 100km) Nå er det eneste som gjenstår å ha den på hjulstillingskontroll og bestilling av kontroll på SVV PS: Gikk på en liten smell i dag og bestilte visst felger også Røpte visst fargen jeg landet på også Endret April 19, 2017 av Runey fupsaker, E.H.D, Walkabout og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet April 19, 2017 Share Skrevet April 19, 2017 (endret) Hmm... Spennende Ble forøvrig fin høyde også med senken. Endret April 19, 2017 av StigJ Runey reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runey Skrevet April 19, 2017 Forfatter Share Skrevet April 19, 2017 (endret) Takker for det @StigJ Fornøyd med senken jeg og. Var lenge usikker på fargen men tror det blir bra, også går det akkurat med 9" bak Endret April 19, 2017 av Runey Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå