Gå til innhold

Hvor er det best å hente delebil?


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å bygge om min E39 520D til 530D, men er litt usikker på hvor det er best å finne delebil. Å finne en manuell 530D til grei pris uten å ha gått verden rundt 300 ganger er jo umulig i Norge, selvsagt. Men er det mange av disse i Sverige? Kanskje det er lettere i Øst-Europa (Polen, Litauen, etc)? Noen her som har erfaring med det? Og hva pleier isåfall en facelift 530D med manuell å koste? Må jo være i grei stand og med relativt lav km-stand for at det skal være verdt alt arbeidet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best utvalg i Tyskland. 94 stk med manuell til salgs, 3 stk med km-stand 200-230 000km til 20-25000kr. Dog må du nok ta en del av de billigere bilene med km-stand under 300 000km med en klype salt. Mange av de selges av tyrkere og kosovoalbanere som kan ha i overkant kreative salgsfremmende tiltak. Skal du ha en urørt 530d manuell med km under 200k ser det ut til at man fort ender opp på 40-50 000kr.

Ville aldri kjøpt bruktbil i Litauen m/omegn, selv ikke en delebil. Virker som de er dårlige på vedlikehold der nede, men sånn blir det vel når man har betalt 1/3 av markedspris for en bil som ble stjålet i Vest-Europa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Og takk for tilbudet, bmwgreg, men er bare litt framtidsplanlegging dette :) Med mindre du får hørt uforpliktende hva det pleier å koste, det hadde vært veldig hyggelig! Har ikke penger klart til å handle noe enda, vil bare vite hvor mye jeg burde sette av. Til et slikt prosjekt så må jeg ha noe med litt lav kilometerstand (hvertfall ikke så mye høyere enn bilen min som ved ombyggingstid sikkert har nærmet seg 200 da den har 173 nå) og facelift slik at det er i god stand og kan godkjennes (må jo ha minst like ny motor som bilen min har). Tenker på hel delebil så jeg får solgt resten av delene og tjent tilbake litt. 20-25k kan dermed være ganske grei pris hvis det er bra med deler å få solgt. Over det vil jeg neppe.

Er vel ikke så mye man må betale for å få den med inn i Norge? Da for å kunne godkjenne ombyggingen i min og for å kunne vrake den. Er vel bare moms man betaler da (25% av kjøpspris)? 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 25000kr (pluss 25% moms og transportkostnader) får du en sliten bil der du risikerer å måtte bytte både dyser, turbo m.m, kanskje til og med girkassa må overhales....Da kan du like gjerne kjøpe en dynge til 10-15000kr i Sverige og overhale motor/gir fullstendig istedenfor å montere en småsliten motor.

Det enkleste i lengden er nok å selge den du har og bruktimportere/registrere en tysk 530D. Desidert minst arbeid, og originalbiler holder alltid verdien bedre og er mer lettsolgte når den tid kommer. Lapskausbiler med uoriginal drivverk er mindre ettertraktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bortkastet tid og penger å kjøpe en delebil i utlandet for å ta den hjem å bygge om. Særlig så lenge der ikke er snakk om noen spesiel bil, tror du vil komme særdeles dårlig ut av den.

Det beste er å bruktimportere og registere en hel og pen bil :) Er det folk flest gjør nå som import avgiftene på litt eldre biler har blitt gunstigere. Du får ett greit bruksfradrag på en rundt 15 år gammel 530d, ta det på alternativ og vi snakker kanskje om 20 - 25 000 kr for å få skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjah, hadde jeg tenkt å selge bilen så hadde det heller blitt en E60. Får se om jeg kanskje får tak i motor/gir og alt annet alene til en OK pris, kan funke bra det og. Men vil også godkjenne, så alt av papirer må være på plass :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode inntrykk av Sverige selv. Da jeg fikk motor byttet i sommer så kom den fra en Svensk delebil. Selger leverte verdier på komp. test, servicehefte og garanti på 3 måneder. Motoren var prøvekjørt og hørtes frisk ut.

Dette stemte også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

https://www.bildelsbasen.se

Her finner du vertfall motorer.

Kan godt hende dem har delene i tillegg som du trenger for og bygge om har ikke sjekket med dem. Men veit det er en god del fine 530 motorer der ny og ned så greit og følge med.. veit ikke Ossen  det er med og Tolle det inn men tror det skal stå på siden en plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...