Gå til innhold

Min BMW X1 E84. Style 225 på bil


M-jakob
 Share

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, skoglund skrev:

Kom en pen e38 på blocket nå om dagen 740

Ja har ikke sett der men det er vel sikkert mulig å få importert. Men har ikke peil på hvordan det går med dårlig kronekurs og avgifter inn i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Prøvekjøring

Var i dag å tok en prøvetur av en 520d. 2016 modell som var spekket med utstyr. Har aldri sett så mye justerings muligheter på et sete jeg. Hehe men så er det motor da. Blir det for lite trøkk. 
 

Skulle jeg satset på 525 eller mer for å få en bil som er mer fart i. Eller skal jeg gå for en bil med mye utstyr. 
Hmm ikke sikker her.🙈🙈

 

Kom gjerne med mening og tips. 
 

Er det sånn at alle disse har problemer med diesel pumpe og turbo?

Det her var 190 hk.

IMG_5338.jpeg

IMG_5340.jpeg

IMG_5341.jpeg

IMG_5342.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • M-jakob changed the title to Min BMW X1 E84. Prøvekjørt 520d

Mine erfaringer etter å ha gått rett fra vår 420xd med 190hk over til en 520xd 190hk som jeg prøvekjørte, så føltes det noe tamt. Sikkert pga 2-300kg ekstra vekt. Når jeg etterpå gikk tilbake til vår 4er med samme motor, så ble følelsen forsterket. Isolert sett idet daglige fungerer det helt supert tenker jeg, men sekserdraget i 530d er noe for seg selv. Var ute å kjørte litt senest i kveld. I mitt tilfelle var hoppet opp til sekser (dvs 530d minimum) på rundt 50-60 lapper for tilsvarende utstyrt bil, men du får da ikke Adaptive drive bl.a. på 520d. Jeg mente hoppet var verdt det, og mener det forsatt. Er det snakk om 150k derimot, vil jeg nok derimot si nei. 
Jeg hadde nok forsaket noe utstyr for å få fatt i en 530d (for å få 525d med sekser må du ned på 2011 modell, og da begynner det å bli gammelt).

Fra ModelYear2015 fikk 5-serien B47 i 163 og 190hk, denne har ikke registerproblem. Alle nyere BMW-dieseler kjører samme problempumpa fra Bosch. 
 

Med mindre du må ha M sport (noe jeg synes LCI klarer seg fint uten) og xdrive, så vil jeg si denne F10 530d LCI fremstår som et godt kjøp, med masser av utstyr. Bl.a. Adaptive drive og 4-hjulsstyring og lav km.
https://www.finn.no/312579573

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, papertiger skrev:

Mine erfaringer etter å ha gått rett fra vår 420xd med 190hk over til en 520xd 190hk som jeg prøvekjørte, så føltes det noe tamt. Sikkert pga 2-300kg ekstra vekt. Når jeg etterpå gikk tilbake til vår 4er med samme motor, så ble følelsen forsterket. Isolert sett idet daglige fungerer det helt supert tenker jeg, men sekserdraget i 530d er noe for seg selv. Var ute å kjørte litt senest i kveld. I mitt tilfelle var hoppet opp til sekser (dvs 530d minimum) på rundt 50-60 lapper for tilsvarende utstyrt bil, men du får da ikke Adaptive drive bl.a. på 520d. Jeg mente hoppet var verdt det, og mener det forsatt. Er det snakk om 150k derimot, vil jeg nok derimot si nei. 
Jeg hadde nok forsaket noe utstyr for å få fatt i en 530d (for å få 525d med sekser må du ned på 2011 modell, og da begynner det å bli gammelt).

Fra ModelYear2015 fikk 5-serien B47 i 163 og 190hk, denne har ikke registerproblem. Alle nyere BMW-dieseler kjører samme problempumpa fra Bosch. 
 

Med mindre du må ha M sport (noe jeg synes LCI klarer seg fint uten) og xdrive, så vil jeg si denne F10 530d LCI fremstår som et godt kjøp, med masser av utstyr. Bl.a. Adaptive drive og 4-hjulsstyring og lav km.
https://www.finn.no/312579573

Ja tenkte det samme at bilen manglet litt krefter. Og sikkert mye med vekt å gjøre.  Når det gjelder utstyr så kunne jeg klart meg uten diverse ting som var på denne. Er ikke veldig kresen heller når jeg kommer fra X1`n som har lite utstyr og liten motor. hehe

Jeg har sett den 530d på finn. Så veldig fin ut og med lavere km enn de fleste. Men hadde jeg klart meg med en bil uten m-sport. Det er jeg ikke helt sikker på.  Hadde jo en E91 uten m-sport og der ble det full ombygging.

 

Tror jeg må prøve en 530 d snart. 

Men opplevelsen av den 520d jeg prøvde  var veldig fin. Satt fint på veien, lite støy og gode seter. Merker det er en annen bil kontra 3 serie som jeg har kjørt mest av tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skiller deg i alle fall mer ut med en Non M sport i trafikken enn i havet av M sporter. Gjerne med en Alpinaleppe? 
5-serie har en helt annen tyngde og «holdning» på veien enn 3-serie. Men samtidig mindre leken og lettbeint. Nå har senket min, men spesielt med adaptive drive krymper den og tar svinger som på en måte jeg ikke trodde var mulig. Som «alt-mulig-bil» synes jeg nok at 5-serien leverer en bedre totalpakke enn 3/4-serien selv om en må forsake litt sportslighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, M-jakob skrev:

Ja tenkte det samme at bilen manglet litt krefter. Og sikkert mye med vekt å gjøre.  Når det gjelder utstyr så kunne jeg klart meg uten diverse ting som var på denne. Er ikke veldig kresen heller når jeg kommer fra X1`n som har lite utstyr og liten motor. hehe

Jeg har sett den 530d på finn. Så veldig fin ut og med lavere km enn de fleste. Men hadde jeg klart meg med en bil uten m-sport. Det er jeg ikke helt sikker på.  Hadde jo en E91 uten m-sport og der ble det full ombygging.

 

Tror jeg må prøve en 530 d snart. 

Men opplevelsen av den 520d jeg prøvde  var veldig fin. Satt fint på veien, lite støy og gode seter. Merker det er en annen bil kontra 3 serie som jeg har kjørt mest av tidligere.

Valgets kvaler dette ja @M-jakob.

Men tror jeg hadde valgt litt mer motor kontra mye utstyr og 520 d helt ærlig .

Er rart det der ,men har du kjørt F10 med 6er da blir du liksom avhengig 😊.

Men bilen du har på bildene var virkelig pen og disse er jo rålekre til de grader .

Lykke til på jakten .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F10/F11 er vel et av tidenes peneste 5-serie karosseri. Måtte spørre meg selv hvorfor jeg solgte min egen i fjor når jeg ser på bildene over :) Jeg hadde 2-literen (B47) med 163hk og det funket fint til hverdagsbruk, men tror bilen vil føles litt mer levende ut med litt mere sprut.

Samtidig er 5-serien er stor bil og jeg merket at med gateparkering, litt lite bruk og mest bykjøring ville jeg ha noe mindre og litt billigere. Men det hender ganske ofte at jeg angrer på det valget. Spesielt når jeg går forbi en og ser linjene, eller ser alle som legger ut bilder av sine flotte biler her på formuet. Forøvrig kudos til alle som ikke setter på svart grill og svarte felger på disse. Dette er virkelig et karoserri som fortjener litt kontraster. Det var som å få en ny bil da jeg endelig tok orket med å bytte fra svart til orignal grill på min:

image.png.a44b723ebe7db492bb82d9ec0991e789.png

 

image.png.86b736be0570beef08d814a81549f93e.png

 

Ellers er vel maskinskadeforsikring en fin ting på disse om de fortsatt bruker CP4 pumpen. På bilen jeg hadde var det byttet varmekabel til Ad-blue litt før jeg kjøpte den og det var en ganske dyr fiks. Dette er vel et ikke helt uvanlig problem på disse og er vel noe de fleste maskinskadeforsikringen ikke dekker.

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tanker angående 190hk versjon. Har selv lagd meg aktiv søk på finn etter sånne biler selv. Krav er facelift med led lykter, m sport. Har tittet på 530d men facelift med lav KM syns jeg er dyre enda. Tror jeg skal lande på så ny bil som overhode mulig. Klarer meg fint uten x drive, men så og si alle har det.  190hk med litt tuning så man snuser på 240hk må vel passe fint til tross for høy vekt. 6 diesel er vel å foretrekke uansett vel å merke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mellomløsning kan være å massere litt på B47, den hopper glatt opp i effekt og kan rettferdiggjøre et (stort) prisgap opp til 530d. 
I6 er alltid hyggelig og det rette valget, men merprisen du må ut med, får enhver vurdere selv.
Chassis på F10/11 er nydelig og holder seg fremdeles svært godt, spesielt LCI, disse er såvidt elegante at M sport ikke er et must ( i mine øyne).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, tennbrikket said:

Interessante tanker angående 190hk versjon. Har selv lagd meg aktiv søk på finn etter sånne biler selv. Krav er facelift med led lykter, m sport. Har tittet på 530d men facelift med lav KM syns jeg er dyre enda. Tror jeg skal lande på så ny bil som overhode mulig. Klarer meg fint uten x drive, men så og si alle har det.  190hk med litt tuning så man snuser på 240hk må vel passe fint til tross for høy vekt. 6 diesel er vel å foretrekke uansett vel å merke. 

Fikk tilbud fra TRF på min 420xd med B47 190hk - de tar ut rett over 20hk og ca 50 NM mer en originalt i stage 1. Det er i tråd med hva de fleste andre også tar ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, papertiger skrev:

Fikk tilbud fra TRF på min 420xd med B47 190hk - de tar ut rett over 20hk og ca 50 NM mer en originalt i stage 1. Det er i tråd med hva de fleste andre også tar ut.

stage 1 er tull. Må få bort sugerøret så hadde blitt stage 2 :P   men tenker bilen må da føles fin med steg 2 og xhp software på kassen.

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sveigis skrev:

Valgets kvaler dette ja @M-jakob.

Men tror jeg hadde valgt litt mer motor kontra mye utstyr og 520 d helt ærlig .

Er rart det der ,men har du kjørt F10 med 6er da blir du liksom avhengig 😊.

Men bilen du har på bildene var virkelig pen og disse er jo rålekre til de grader .

Lykke til på jakten .

Ja syntes bilen var veldig riktig og passet meg fint🤩 Så den bilen med en sekser hadde vært perfekt men det er jo også en dyrere bil med den motoren. Men følger med på finn å ser hva som dukker opp.

 

Og er vel mer opptatt av motor enn alt utstyret. Selv om det hadde vært fint med begge deler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, laffe skrev:

F10/F11 er vel et av tidenes peneste 5-serie karosseri. Måtte spørre meg selv hvorfor jeg solgte min egen i fjor når jeg ser på bildene over :) Jeg hadde 2-literen (B47) med 163hk og det funket fint til hverdagsbruk, men tror bilen vil føles litt mer levende ut med litt mere sprut.

Samtidig er 5-serien er stor bil og jeg merket at med gateparkering, litt lite bruk og mest bykjøring ville jeg ha noe mindre og litt billigere. Men det hender ganske ofte at jeg angrer på det valget. Spesielt når jeg går forbi en og ser linjene, eller ser alle som legger ut bilder av sine flotte biler her på formuet. Forøvrig kudos til alle som ikke setter på svart grill og svarte felger på disse. Dette er virkelig et karoserri som fortjener litt kontraster. Det var som å få en ny bil da jeg endelig tok orket med å bytte fra svart til orignal grill på min:

image.png.a44b723ebe7db492bb82d9ec0991e789.png

 

image.png.86b736be0570beef08d814a81549f93e.png

 

Ellers er vel maskinskadeforsikring en fin ting på disse om de fortsatt bruker CP4 pumpen. På bilen jeg hadde var det byttet varmekabel til Ad-blue litt før jeg kjøpte den og det var en ganske dyr fiks. Dette er vel et ikke helt uvanlig problem på disse og er vel noe de fleste maskinskadeforsikringen ikke dekker.

Ja enda et problem som dukker opp hehe. Varmekabel til ad blue har jeg ikke hørt om før🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ron Jeremy skrev:

En mellomløsning kan være å massere litt på B47, den hopper glatt opp i effekt og kan rettferdiggjøre et (stort) prisgap opp til 530d. 
I6 er alltid hyggelig og det rette valget, men merprisen du må ut med, får enhver vurdere selv.
Chassis på F10/11 er nydelig og holder seg fremdeles svært godt, spesielt LCI, disse er såvidt elegante at M sport ikke er et must ( i mine øyne).

Lykke til!

Er enig at de holder seg veldig bra. Og syntes de er veldig fine i grå utgave som jeg prøvde.
 

Denne bilen var også fulgt godt opp med service. Og fikk et godt tilbud med innbytte også.👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • M-jakob changed the title to Min BMW X1 E84. Style 225 på bil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...